۰۹:۰۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - 28 November 2017
کد خبر: ۴۷۸۰۰
در گفت‌وگو با «صما» مطرح شد:
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بابیان اینکه فرودگاه‌های کشور به‌صورت مستمر نوسازی و بهسازی می‌شود گفت: از آنجایی‌که میزان استهلاک در بخش هاي مختلف فرودگاهي بسیار بالا است، لذا بهسازی و نوسازی باید در همة زمينه هاي فرودگاهي اعم از سيستم هاي ناوبري، ارتباطي، فني و عملياتي، حوزة عوامل پروازي (باند و اپرون) و ترمينال هاي فرودگاهي، به‌صورت مستمر انجام شود.

تشریح ارزش اقتصادي فرودگاه‌ها‌ در مناطق/ توازنی بین میزان درآمد و هزینه های جاری فرودگاه‌ها وجود نداردحسین اسفندیاری بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در حمل‌و نقل هوایی فرآیندهایی براي بهبود كيفيت و ارتقاء خدمات وجود دارد. اين فرآيندها بر اساس روش‌های شناخته‌شده بین‌المللی است كه روش ASQ(Airport Service Quality) يكي از آن‌هاست و رتبه‌بندی فرودگاه‌ها از ديدگاه اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) بر همين مبنا صورت می‌پذیرد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: بر اساس اين شاخص‌های تعریف‌شده، ميزان رضايتمندي مسافرين از انواع تسهيلات و خدمات موردبررسی قرارگرفته و در دوره‌های سه‌ماهه ارائه می‌شود و بر مبناي آن اقدامات لازم جهت ارتقاي سطح خدمات در فرودگاه‌ها انجام می‌پذیرد.

به گفته اسفندیاری هم‌اکنون شرکت فرودگاه‌ها در ۲ فرودگاه پرترافیک مهرآباد و مشهد این طرح را اجرایی کرده و در گام بعدی تصمیم دارد سایر فرودگاه‌هاي بزرگ را هم به‌وسیله این طرح ارزيابي كرده و نسبت به ارتقاء سطح خدمات آن‌ها اقدام نمايد.

راه اندازی برخی از فرودگاه ها در برنامه ها نبوده است

وی در بخش دیگر سخنانش بابیان اینکه، راه‌اندازی برخی فرودگاه‌ها در برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران نبوده است اما به دلیل سیاست‌های دولت مبني بر ايجاد توسعه اقتصادي، اجتماعي و ... در مناطق خاص كشور اين فرودگاه‌ها احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، گفت: بنابراين با اين ديدگاه فرودگاه به‌عنوان موتور محرك توسعه هر منطقه موجب ايجاد رشد و توسعه از ابعاد مختلف در آن مناطق می‌شود. اساساً وجود فرودگاه و برقراري پرواز است كه موجب می‌شود نخبگان، دانشگاهيان، مقامات دولتي، پزشكان، تجار و كارآفرينان و... براي ارائه خدمت در اين مناطق حضور يابند.

اسفندیاری ادامه داد: ثابت‌شده است که اگر در کشور و منطقه و حتی شهری حمل‌ونقل هوایی درستی وجود نداشته باشد، هیچ‌کدام از اشخاص نامبرده تمایلی به رفت‌وآمد در آن منطقه پیدا نمی‌کنند، زیرا امروز زمان بیشترین اهمیت را برای مردم دارد و کسی دیگر نمی‌تواند برای آمد‌و‌شد ساعت‌ها و روزها وقت بگذارد.

این مقام مسئول گفت: لذا از اين منظر فرودگاه ارزش اقتصادي زيادي براي اين مناطق ايجاد می‌کند، ليكن با توجه به هزینه‌های بسيار زياد بهره‌برداری از فرودگاه‌ها، تعداد عمده‌ای از اين فرودگاه‌ها به لحاظ پوشش هزینه‌ها اقتصادي به شمار نمی‌روند.

توازنی بین میزان درآمد و هزینه های جاری فرودگاه های کشور وجود ندارد

اسفندیاری همچنین خاطرنشان کرد: اقتصادی نبودن فرودگاه‌ها دلیلی بر کاهش عزم دولت برای توسعه و حمایت از این صنعت نیست اما واقعیت این است که توازني بین میزان درآمدها و هزینه‌های جاری در فرودگاه‌های کشور وجود ندارد.

وی تأکید کرد: البته در ساير كشورهاي دنيا نيز، دولت‌ها براي پيشبرد توسعه در مناطق هدف‌گذاری شده، فرودگاه و حمل‌ونقل هوايي را ايجاد و ما به ازاي هزینه‌های اقتصادي و خدمات آن‌ها را جبران می‌کند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: «نیاز به فرودگاه در مواقع بحرانی مانند زلزله که در استان‌های غربی کشور به‌ویژه کرمانشاه شاهد آن بودیم، ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و در زلزله کرمانشاه این موضوع به‌شدت حس شد.»

اسفندیاری همچنین اضافه کرد: فعال كردن فرودگاه‌های كوچك و برقراري پروازهاي بيشتر منوط به وجود ناوگان مناسب در كشور است كه هم‌اکنون موردتوجه سازمان هواپيمايي كشوري قرارگرفته و سیاست‌های آن سازمان در راستاي توسعه اين ناوگان و برقراري پرواز از طريق مدل HUB and spoke است (مدلي كه بر اساس آن در هر منطقه پرواز از فرودگاه‌های كوچك به فرودگاه‌های بزرگ برقرار و درنتیجه امكان دسترسي مردم براي همه پروازها ميسر شود).

اسفندیاری ضمن تأكيد بر استفاده از توان مشاوران و پيمانكاران داخلی، در نهایت گفت: به‌هرحال دانش طراحى، ساخت و مديريت فرودگاه‌ها به روش بهينه روزبه‌روز در جهان در حال افزايش و گسترش است و ما نيز براي ارتقاي دانش خود بايد از تجربيات ساير كشورها نيز استفاده کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar