۱۰:۴۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - 30 November 2017
کد خبر: ۴۷۸۴۵
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه صنعت وراه را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.

نیاز۲۸ میلیارد دلاری برای توسعه صنعت ریلی در برنامه ششم/ ورود سازمان بازرسی به پروژه مسکن مهر/ برنامه وزرات راه برای ارزیابی ايمني كارگاه‌هاي ساختماني/ تلاش کمیسیون عمران برای ضابطه‌مند شدن قانون نظام‌مهندسیدراین هفته اخباری نظیر ورود سازمان بازرسی به پروژه مسکن مهر، اظهارات وزیر راه درباره پروژه عمرانی وزارتخانه متبوعش، اظهار نظر معاون اول ریاست جمهوری درباره حوزه مسکن، برنامه وزارت راه برای ارزیابی ایمنی کارگاه های ساختمانی ، تلاش کمیسیون عمران برای ضابطه مند شدن قانون نظام مهندسی ، برنامه ریزی برای فراهم کردن شرایط تامین زیرساخت‌های مسکن مهر ، نیاز 28 میلیارد دلاری برای توسعه صنعت ریلی دربرنامه ششم و .. . مهمترین اخبار حوزه راه ومسکن بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل است:

سازمان بازرسی به دنبال پیمانکاران متخلف مسکن مهر

دراین هفته سخنگوی قوه‌ قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده پیمانکاران متخلف در حادثه زلزله کرمانشاه گفته است: بازرسی کل کشور به این مورد ورود داشته و نتیجه نهایی آن هنوز مشخص نیست. البته بازرسی کل کشور قبلا هم در مورد بیمارستان‌ها گزارش داده بود که حتما توجهی به آن نشده است. چه در مورد ساختمانهای دولتی اعم از بیمارستانها، مسکن مهر و ... سازمان بازرسی در حال تهیه گزارش است.محسنی اژه‌ای افزود: در ارتباط با زلزله کرمانشاه فقط در مورد بیمارستان اسلام‌آباد غرب پرونده تشکیل شده است و فعلا گزارشی از سازمان بازرسی یا سایر دستگاه‌ها در این زمینه نیامده است.وی در پاسخ به سوالی درباره زمین‌لرزه کرمانشاه و اظهارات جهانگیری در خصوص جان باختگان مسکن مهر در زمین لرزه و ایجاد نگرانی در بین ساکنان این مسکن ها گفت: بررسی با اینکه تشخیص داده شود جرم است یا خیر، دو موضوع جداست. اینکه برخی از اینها صحت نداشته، درست است. خبر داده بودند که در ساختمان های مسکن مهر ۱۰۰ نفر کشته شدند که صحت ندارد. اینکه این ساختمان ها بیشتر از سایر ساختمان ها تخریب شدند هم درست نبود. کسانی که این حرف را می‌زنند سوء نیت دارند یا خیر و بر چه اساسی حرف می‌زنند، را نمی دانم. اگر با سوء نیت نباشد جرم نیست اما اگر ثابت شود کسی با قصد سویی اظهار نظری می کند، بحث‌اش جداست که تا الان گزارشی نیامده است.محسنی اژه‌ای هم‌چنین گفت: درخصوص بیمارستان اسلام‌آباد که به اشتباه بیمارستان سرپل ذهاب گفته شده بود افراد مختلفی آمده بودند و تقریبا همه آنها گفته‌اند احتمالا محرز است که کوتاهی صورت گرفته و پرونده قضایی تشکیل شده است. فرد را خواستند و برای آن قرار صادر شد. ایشان را الزام کردند و خود ایشان هم پذیرفتند و قبول کردند که تعمیر صورت گیرد. موردی که برای آن پرونده قضایی تشکیل شده بود بیمارستان اسلام آباد بوده، اما افراد فنی هنوز در خصوص آن نظر نهایی نداده اند. باید گزارش نهایی بیاید تا بتوان تصمیم گرفت.

جزئیات دیدار آخوندی با وزرای حمل و نقل ترکیه و صربستان

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر ۲ روزه به گرجستان و شرکت در اجلاس یک کمربند- یک جاده تفلیس ۲۰۱۷ با وزرای حمل و نقل، دارایی و اقتصاد کشورهای عضو در خصوص توسعه همکاری‌های فی‌مابینی به گفتگو پرداخت.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر به کشور گرجستان به منظور شرکت در اجلاس یک کمربند- یک جاده تفلیس ۲۰۱۷ با مقامات دولت این کشور به عنوان میزبان و همچنین وزرای سایر کشورهای شرکت کننده ملاقات کرد.گفتنی است آخوندی در این سفر پیرامون برنامه‌های توسعه همکاری‌های فیمابینی، انجام اقدامات لازم برای توسعه و تکمیل کریدورهای حمل و نقل، ترانزیت منطقه‌ای و تسهیل ترانزیت در چارچوب آن کریدورها با ماموکا بختادزه وزیر دارایی گرجستان، پاتریک هولولوئی مدیرکل حمل و نقل کمیسیون اروپایی، وزیر زیرساخت و حمل و نقل صربستان، احمد ارسلان وزیر حمل و نقل، ارتباطات و امور دریایی ترکیه و کومسشویلی وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان به مذاکره و گفتگو پرداخت.

شکرچی زاده : ملاحظات اجتماعی مانع افزایش قیمت انرژی است

دراین هفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با انتقاد از اینکه ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در حوزه انرژی چه در حوزه ساختمان ها و چه در حوزه حمل و نقل است گفت: اگر این میزان مصرف را کاهش ندهیم، براساس پیش بینی صاحب نظران، در سال های آتی به واردکننده انرژی تبدیل خواهیم شد.شکرچی‌زاده در گفت و گو با «صما» ضمن تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته برای برگزاری سومین همایش گفت: مجتمع رسانه ای ساختمان از سال ها قبل به حوزه انرژی ورود کرده و با توجه به برگزاری دو همایش، توانسته گام موثری در این مسیر بردارد و امروز با توجه به برنامه‌ریزی‌‌ها و اقدامات به عمل آمده، بستر مناسبی برای پرداختن به موضوع انرژی در ساختمان‌ها فراهم است.وی با بیان اینکه بیشترین اتلاف انرژی در ساختمان ها صورت می گیرد، ادامه داد: مشکل این است که این مصرف بی رویه هیچ کمکی به بهبود صنعت کشور ندارد و این در حالی است که اگر این انرژی در بخش صنعت مصرف شود، با تاثیرگذاری محسوسی که دارد، می تواند به توسعه و رشد اقتصادی کمک کند.

جزییات آیین نامه اجرایی ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف

همچنین شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه ما ملزم به رعایت الزامات انرژی هستیم افزود: در سال 89 قانون اصلاح الگوی مصرف پیش بینی شد و دولت فرصت محدودی داد تا آیین نامه اجرایی ماده 18 این قانون را که به طور خاص به ساختمان ها مربوط است، تهیه کند اما به دلایل مختلفی تدوین این آیین نامه تا چند سال به تعویق افتاد.

این مسئول با بیان اینکه اخیرا با پیگیری های انجام شده آیین نامه اجرایی این قانون توسط دکتر جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری ابلاغ شد گفت: به نظر ما این آیین نامه می تواند مبنای کار خوبی باشد و ظرفیت جدیدی را برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان فراهم کند.شکرچی‌زاده با بیان اینکه در این آیین نامه بهبود وضعیت مصرف انرژی در ساختمان های دولتی در اولویت قرار گرفته است، تصریح کرد: مشکل اینجاست که منابع مالی برای اجرای این کار محدود است و باید در فرآیند تنظیم بودجه سال آینده، اجرایی شدن آن مورد توجه قرار گیرد.وی با ارزیابی مثبت از اینکه بخش های ذیربط آموزش های اولیه را در این رابطه دیده اند گفت: حتما باید در سال 97 صرفه جویی در مصرف انرژی را پیش‌بینی کرده و این مهم را حداقل در ساختمان های دولتی عملیاتی کنیم. خوشبختانه شرکت های انرژی تجربیات خوبی دارند که می توانند مستقر شوند و کار خود را انجام دهند.وی تاکید کرد: یکی از تکالیف پیش بینی شده در این آیین نامه، آن است که ویرایش جدید مبحث 19 را ظرف سه ماه ارائه و روش قابل اجرایی را در آن پیش بینی کنیم. چون هرچند که ویرایش قبلی از نظر تئوری و مبنایی ویرایش خوبی بود، اما پیاده سازی آن سهل و راحت نبود. بنابراین تاکید شده که این کار را انجام و الزامات اولیه آن را فراهم کنیم.

ايمني كارگاه‌هاي ساختماني كشور ارزيابي مي‌شود

درهفته ای که گذشت در راستاي دستيابي به اهداف و برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي، ايمني كارگاه‌هاي ساختماني كشور مطابق با مدل نشان تعالي HSE ارزيابي مي‌شود.به گزارش «صما» به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي؛ محمدرضا اخوان عبداللهيان مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي با اعلام اين خبر، گفت: با توجه به اهميت و ضرورت اجرايي شدن مواد ذكر شده در مبحث 12 مقررات ملي ساختمان (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) و همچنين در راستاي دستيابي به اهداف و برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه ايمني (HSE) كارگاه‌هاي ساختماني كشور مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.وي افزود: طي تفاهنامه‌اي با دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران مقرر گرديده تا كارگاه‌هاي ساختماني سطح كشور به صورت داوطلبانه مطابق با مدال نشان تعالي HSE مورد ارزيابي قرار گيرد و اين نشان به كارگاه‌هاي برتر اعطا مي‌شود.وي ادامه داد: در مرحله نسخت در نظر است از ظرفيت‌هاي تشويقي در اين طرح بنا به امتيازات كسب شده استفاده گردد تا در گام‌هاي بعدي به الزام تبديل شود.عبداللهيان با اشاره به اهميت ايمني در كارگاه‌هاي ساختماني گفت: دي ماه سال جاري با حضور مقام عالي وزارت اولين جشنواره نشان تعالي HSE همراه با كارگاه‌هاي تخصصي و نمايشگاه‌هاي مرتبط برگزار خواهد شد.مديركل راه و شهرسازي استان گفت: پيمانكاران، مهندسان ناظر، مجريان، مالكان و كارفرمايان كارگاه‌هاي ساختماني فعال در بخش‌هاي خصوصي ساختمان‌هاي عمومي و دولتي براي حضور و مشاركت در اين طرح فراگير اقدام نمايند.

بیمارستان‌های تهران ناامن هستند

دراین هفته عضو هیات رییسه شورای شهرتهران نسبت به ناامن بودن بیمارستانهای پایتخت هشدار داد.

زهرا نژاد بهرام در بیست و پنجمین جلسه شورای تهران، ری و تجریش، در خصوص ناایمن بودن بیمارستان های تهران، تذکر داد و با هشدار در خصوص فضاهای ناایمن بخصوص بیمارستان ها، گفت: بر اساس گزارش شهرداری در مناطق ۱۱ و ۱۲ شهر تهران، ۲۴۳ مورد فضای ناایمن وجود دارد.نژادبهرام با مهم خواندن بحث ایمن سازی این نوع ساختمان‌ها اعلام کرد: بیش از ۹۰ درصد بیمارستان های تهران عمری بالای ۴۰ سال دارند و این در حالی است که بیمارستان ها به جای این که مکانی برای آلام درد باشند، باتبدیل شدن به ناامن ترین اماکن شهر، دردی بر دردها افزوده اند.وی با اشاره به این که این فضاهای ناایمن به تأییدیه آتشنشانی نیاز دارند، گفت: در این خصوص اقدامی صورت نمی گیرد و عدم اقدام در این خصوص نوعی بی قانونی است که هم اکنون ۱۹ بیمارستان به لحاظ سیستم اطفا و اعلام حریق و سایر نکات ایمنی، در اولویت قرار دارند.نژادبهرام با بیان اینکه پلمپ بیمارستان ها به راحتی امکان پذیر نیست، از شهرداری تقاضا کرد که با هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی، اقدامات لازم را انجام دهند.زهرا نژادبهرام درخصوص رفع تبعیض و خشونت علیه زنان نیز گفت: بر اساس یک نگاه مشترک به موضوع جهانی رفع خشونت در مورد زنان، در خصوص مناسب سازی برخی فضاهای تشدیدکننده بروز خشونت، متذکر می شوم و از شهرداری می‌خواهم که نسبت به رفع ۵۰۰۰ فضای بی دفاع در سطح شهر تهران، اقدام عاجل را انجام دهد.وی اظهار کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته، احتمال بروز خشونت علی الخصوص درمورد زنان، در چنین فضایی درصد بالاتری به خود اختصاص می‌دهد.

كاهش ۱۰ كیلومتری سقف سرعت مجاز در راه‌های كشور

درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه وشهرسازی در پایان با بیان اینكه سقف سرعت مجاز ۱۰ كیلومتر در ساعت كاهش می‌یابد بیان داشت: این تصمیم‌گیری شامل تمام راه‌ها می‌شود به طوری‌كه سقف سرعت مجاز در آزادراه‌ها از ۱۲۰ به ۱۱۰، بزرگراه‌ها به ۱۰۰، جاده اصلی به ۸۵، جاده فرعی به ۷۰ كیلومتر بر ساعت كاهش می‌یابد.داود كشاورزیان در سمینار سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارك) با محور سیاست‌های بهبود ایمنی ترافیك و جهت‌گیری آتی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حدود یك درصد جمعیت جهان را داراست و بالغ بر ۲۱۵ هزار كیلومتر انواع راه به غیر از خیابان‌های درون شهری وجود دارد.وی افزود: از مجموع ۲۱۵ هزار كیلومتر حدود ۱۳۰ هزار كیلومتر را راه روستایی و ۸۵ هزار كیلومتر راه سایر راه‌ها تشكیل می‌دهند كه ۹۰ درصد راه‌های روستایی دارای روكش آسفالت هستند.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمار اعلامی پلیس راهنمایی و رانندگی بیان داشت: حدود ۲۰ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتور سیكلت در كشور پلاك شده‌اند و باید توجه داشت كه بالغ بر ۹۳ درصد از جابه‌جایی‌ها از طریق حمل ونقل جاده و نزدیك به ۳ درصد از ریل انجام می‌شود.کشاورزیان با اشاره به آمار تلفات جاده‌ای كشور طی سال‌های گذشته بیان داشت: در سال گذشته حدود ۱۶ هزار نفر مجموع تلفات ناشی از حوادث رانندگی بود كه ۳۰ درصد آن مربوط به داخل شهرهاست و الباقی در حوزه برون‌شهری محسوب می‌شود كه تلفات رانندگی درحاشیه شهرها نیز جزو آمار تلفات برون‌شهری محسوب می‌گردد.رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در ادامه خاطرنشان كرد: بیشترین آمار تلفات رانندگی كشور مربوط به ۱۰ سال قبل و بالغ بر حدود ۲۷ هزار نفر بود كه با همكاری پلیس، وزارت راه و شهرسازی، اورژانس، هلال احمر و سایر نهادها در سال گذشته به ۱۶ هزار نفر كاهش یافت. از این رو هدف‌گذاری شده تا ۱۰ سال آینده تعداد تلفات رانندگی به ۱۰ هزار نفر كاهش یابد.وی یادآور شد: سالانه حدود ۶ درصد به خودروهای موجود در كشور اضافه می‌شود اما به دلیل پایین بودن قیمت سوخت خودروهای قدیمی نیز همچنان كار می‌كنند و این مساله باعث مصرف روزانه ۷۵ میلیون لیتر بنزین در كشور شده است.

نیاز۲۸ میلیارد دلاری برای توسعه صنعت ریلی در برنامه ششم

دراین هفته وزیر راه وشهرسازی درباره برای افزایش سهم ریل در شبکه حمل ونقل، پیشنهاد احداث پایانه‌های تخصصی حمل کالا، بهسازی و مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در هر سال و... صحبت کرد.عباس آخوندی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز اظهار کرد: با وجود تنگناهای مالی دولت، پروژه‌های بزرگی در سراسر کشور در دست پیگیری است که امیدواریم انجام به موقع آن‌ها موجب آبادانی بیشتر ایران شود.وی افزود: هم اکنون میزان انرژی و سوختی که در حمل ونقل ریلی مصرف می‌شود یک ششم تا یک هفتم نسبت به حمل ونقل جاده‌ای کمتر است و حمل ونقل ریلی نسبت به جاده‌ای حمل و نقلی پاک به حساب می‌آید که با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و به همین دلیل نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است.وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه سهم حمل ونقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل ونقل بسیار کم است ادامه داد: در حال حاضر میزان سوخت مصرف شده در حمل ونقل جاده‌ای ۴۵۰ میلیون تن در سال بوده در حالی که حمل ونقل ریلی ۴۰ میلیون تن در سال سوخت مصرف می‌کند که سهم ناچیزی است.آخوندی گفت: بررسی‌هایی برای افزایش سهم حمل ونقل ریلی چه در حوزه بار و چه در حوزه مسافر انجام داده‌ایم که برنامه بسیار مفصلی است و حدود ۲۸ میلیارد دلار باید در طول برنامه ششم به منظور تحقق آن سرمایه‌گذاری شود که این برنامه هم در بحث زیرساخت‌ها، هم در بحث فناوری‌های نوین و هم در بحث ناوگان مورد بررسی قرار گرفته است.وی با تاکید برآنکه دولت اراده بزرگی در گسترش حمل ونقل ریلی دارد گفت: بحثی که در وزارتخانه مطرح است این این است که وقتی کشتی در بندر پهلوگیری می‌کند دقیقا از همان‌جا مشکلات شروع می‌شود. در واقع کانتینر باید از بندر کالا را روی زمین بگذارد و با فاصله‌ای کالا توسط کامیون حمل شود و با فاصله از محل بندر روی واگن‌های باری قرار داده شود که باید تلاش کنیم حمل ونقل اضافی را در حمل کالاها حذف کنیم.

جهانگیری: رونق بخش مسکن موجب رونق اقتصاد کشور است

درهفته ای که گذشت معاون اول رییس جمهوری با بیان این که رونق بخش مسکن از برنامه‌های مهم دولت است، گفت: رونق بخش مسکن موجب اشتغالزایی و رونق اقتصاد کشور است.اسحاق جهانگیری در جلسه شورای هماهنگی بخش مسکن با اشاره به پیشنهادات مطرح شده از سوی وزیر راه وشهرسازی برای بخش مسکن، بر لزوم تشکیل جلسه ای با حضور وزارت راه وشهرسازی، وزارت اموراقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مسکن جهت بررسی این پیشنهادات تاکید کرد و گفت: لازم است این پیشنهادات مورد بررسی قرار گیرد و راهکار روشن و جامعی که مورد توافق دستگاه های ذی ربط باشد تدوین گردد.جهانگیری رونق بخش مسکن را از برنامه های مهم دولت برشمرد و افزود: هرچه بخش مسکن را بیشتر فعال کنیم، در اشتغال زایی و رونق اقتصاد کشور تاثیر خواهد داشت و لازم است که همه دستگاه ها در این زمینه همراه شوند.وی همچنین با اشاره به بازدید های خود از چند محله در تهران که واحدهای مسکونی در بافت فرسوده احداث شده بودند، این اقدامات را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در این بازدید ها هم افرادی که صاحب خانه شده بودند و هم سازندگان از رضایت برخوردار بودند که لازم است موانع پیش روی این شیوه مرتفع شده و استمرار پیدا کند.جهانگیری همچنین با اشاره به موضوع تامین مالی انبوه سازان که در جلسه مطرح شد بر ضرورت تدوین راهکارهایی در جهت تامین مالی برای تولید کنندگان انبوه مسکن تاکید کرد و از وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های مرتبط خواست در این خصوص با برگزاری جلسه و یافتن راهکارهای عملی، نتایج آن را در جلسه آتی ارائه دهند.معاون اول رییس جمهوری صندوق سپرده گذاری مسکن را نیز از جمله راهکارهای مناسب برای رونق بخش مسکن و خانه دار شدن افراد دانست و با اشاره به استقبال خوب مردم از این شیوه، ضرورت تدوین راهکاری برای تامین منابع مالی در جهت افزایش سرمایه بانک مسکن را مورد تاکید قرار داد.

کاهش ۱۱ هزار نفری سوانح رانندگی طی ۱۰ سال

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش تعداد کاربران جاده‌ای در حوزه مسافر و بار را یکی از دلایل اصلی ناایمن‌تر شدن جاده‌ها دانست و گفت: طبق مطالعات بین‌المللی هرچه میزان استفاده از از بخش حمل و نقل عمومی در کشور بیشتر و در مقابل خودرو محوری کمتر شود تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی کاهش خواهد داشت.مهرداد تقی‌زاده معاون ترافیک و حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با حضور در مراسم یادبود قربانیان سوانح رانندگی رعایت احتیاط چه به عنوان راننده، عابر، موتورسوار و ... را طی رانندگی امری ضروری دانست و گفت: بدون شک رعایت احتیاط وظیفه تمامی مردم است اما در این حین دولت نیز وظایفی را جهت ارتقای ایمنی در کشور برعهده داشته و باید به گونه‌ای عمل کند تا تلفاتناشی از سوانح رانندگی و همچنین تعداد مجروحین تا حد ممکن کاهش پیدا کند.تقی‌زاده در ادامه از تهیه و تدوین تقشه راه ایمن در کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: در حال حاضر نقشه مذکور برای معاون اول رئیس جمهور ارسال شده که به محض تأیید و تصویب در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که قطعا کشورهای پیشرفته نیز برای کاهش قابل قبول تعداد کشته‌شدگان سوانح رانندگی از طریق اجرای یک برنامه به تدریج به این مرحله رسیده‌اند گفت: در حال حاضر شاخص ارزیابی کشته‌شدگان این سوانح به طور سالیانه در ایران ۱۶ هزار نفر بوده که طبق آمار موجود این عدد در ۱۰ سال گذشته برابر با ۲۷ هزار نفر گزارش شده است، امری که طی این ۱۰ سال با تلاش حدودا ۱۶ نهاد به میزان ۱۱ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.وی در ادامه با تأکید براینکه آمار ۱۶ هزار نفری از کشته‌شدگان سوانح رانندگی در ایران به معنای کشته شدن ۲۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت کشور در سال خواهد بود گفت: این رقم در کشور آمریکا برابر با ۱۰ نفر، ترکیه ۸.۶ نفر، اکثر کشورهای اروپایی بین ۲.۵ تا ۶ نفر و در برخی کشورهای عقب‌مانده‌تر نیز به بیش از ۲۰ نفر می‌رسد.

تلاش کمیسیون عمران برای ضابطه‌مند شدن قانون نظام مهندسی

درهفته ای که گذشت رئیس کمیسیون عمران مجلس، از تلاش کمیسیون متبوعش برای ضابطه مند کردن قانون نظام مهندسی با هدف افزایش کیفیت ساخت و سازها خبر داد و گفت: نظارت های مقطعی مهندسان غیرمقیم بر سازه ها یکی از عوامل ایجاد ساختمان های نوساز فرسوده است.محمدرضا رضایی، با اشاره به عوامل ایجاد ساختمان های نوساز غیر ایمن و سست در کشور، گفت: متاسفانه استفاده از مصالح بی کیفیت و همچنین بی توجهی به رعایت استانداردها در ساخت وسازها بیشترین تخریب ها در زمان بروز حوادثی چون زلزله را رقم می زند.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از ساختمان های نوساز فرسوده، افزود: غیر مقیم بودن مهندسان ناظر و عدم نظارت دقیق بر روند ساخت ساختمان از دیگر عواملی است که عمر سازه ها را کاهش داده است.وی با بیان اینکه عوامل اجرایی پروژه های عمرانی باید صلاحیت کافی داشته و از مهارت لازم برخوردار باشند، تصریح کرد: توجه بیشتر به دانش فنی کارگران و رشد مراکز فنی و حرفه ای در این راستا یکی از ملزوماتی است که می تواند به ایجاد سازه های ایمن و مستحکم در کشور کمک کند.نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خانه ملت، از تلاش کمیسیون عمران مجلس برای ضابطه مند کردن قانون نظام مهندسی با هدف افزایش کیفیت ساخت و سازها خبر داد و گفت: با مقیم شدن مهندسان ناظر و افزایش نظارت ها به طور حتم کیفیت ساخت و سازها افزایش سافته و سازه های نوساز فرسوده در کشور کاهش خواهد یافت.رضایی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از مهندسان ناظری که مقیم نیستند تنها پایان هر هفته یا هر ماه نظارت از ساختمان ها را انجام می دهند که این موضوع خود به برخی مشکلات در نتیجه ضعف کنترل ها دامن می زند؛ از این رو مهندسان ناظر باید مقیم بوده و تمام مراحل ساخت سازه ها را رصد کنند.

روایت وزیر راه از اوضاع نامساعد پروژه های عمرانی وزارت راه

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روند ورود فاینانس به کشور برای پروژه‌های عمرانی گفت: بعد از امضای فاینانس باید ۱۵ درصد به شرکت پرداخت شود که ریالی از آن در بودجه پیش‌بینی نشده است.جلسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی صبح (دوشنبه، ۲۹ آبان ماه) با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، کاظم جلالی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی رئیس و نایب رئیس این فراکسیون و سایر اعضای آن در مجلس برگزار شد.عباس آخوندی در این دیدار با اشاره به خواسته‌های نمایندگان که اغلب در حوزه سرمایه گذاری و اتمام پروژه‌های عمرانی بود، گفت: حوزه سرمایه گذاری اعم از آزاد و فاینانس خارجی است که به دولت باز می‌گردد و پروژه‌های نیمه تمام عمرانی نیز از مهم‌ترین خواسته هاست که مردم از نمایندگان پیگیری می‌کنند که البته از فاینانس نمی‌توان برای این پروژه‌ها و تملک اراضی بین شهری استفاده کرد.براساس گزارش خبرگزاری خانه ملت، وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به وضعیت نامساعد وزارتخانه در حوزه طرح‌های عمرانی عنوان کرد: پروژه‌های راه سازی تا رسیدن به تملک‌ها انجام می‌شود، اما خرید املاک مردم نیاز به اعتبار دارد که به علت عدم وجود این اعتبار، پروژه‌ها روی زمین می‌ماند البته قوانینی در زمینه‌های مختلف راه سازی تصویب شد، اما اجرایی نمی‌شود.وی بر همین اساس یادآور شد: در قانون مقرر شده بود ۲۰ درصد درآمد حاصل از فروش گازوئیل و ۱۰ درصد حاصل از فروش بنزین به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یابد، اما تا کنون ریالی از محل این درآمد‌ها به وزارتخانه نرسیده است.آخوندی در ادامه در خصوص فاینانس اظهار کرد: وقتی فاینانس امضا می‌شود باید ۱۵ درصد به شرکت مربوطه داده تا کار آغاز شود، اما ریالی برای این کار در بودجه پیش بینی نشده است لذا باید تصمیماتی به صورت خرد و کلان گرفته شود که البته هزینه‌هایی خواهد داشت، هزینه‌هایی اجتماعی که هیچ کس نیز آن را نمی‌پذیرد.

۳ دلیل قطع پرواز ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف

درهفته ای که گذشت دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تشریح دلایل قطع پرواز ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف از امروز گفت: با انتقال پرواز عتبات عالیات شرکت‌های هواپیمایی داخلی به بغداد، ۸۵درصد حجم کل پروازهای فرودگاه نجف کاهش می‌یابد.مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که از امروز پروازهای عتبات عالیات از طریق فرودگاه بغداد انجام می‌شود،‌ اظهار کرد: از قبل از اربعین حسینی(ع) موضوع قطع پروازها مطرح بود، مذاکراتی برای حل این مشکل با فرودگاه نجف صورت گرفته اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.وی با بیان این‌که قیمت بلیت پروازهای بغداد افزایش نمی‌یابد، تصریح کرد: به‌تازگی فرودگاه نجف اعلام کرده که از اول ماه دسامبر (چند روز دیگر) ایرلاین‌ها 5 دلار به‌عنوان عوارض امنیتی پرداخت کنند که قطعاً این عوارض به مسافران منتقل می‌شد و در نتیجه قیمت بلیت افزایش می‌یافت.وی ادامه داد: از سوی دیگر نرخ سوخت از چندی پیش از 98 سنت به یک دلار و 42 سنت افزایش یافته است، فرودگاه نجف همچنین طی نامه‌ای عوارض فرودگاهی را از 23 نوامبر 2017 از 100 هزار دینار به 150 هزار دینار عراقی افزایش داد.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر این‌که این موارد باعث افزایش قیمت تمام‌شده پرواز به نجف می‌شود، اظهار کرد: ایرلاین‌های ایرانی نیز ناگزیر بودند که این هزینه‌ها را از زائران بگیرند و در نتیجه نرخ بلیت گران می‌شد.سامانی بیان کرد: بنابراین شرکت‌ها تصمیم گرفتند برای جلوگیری از فشار به زائران،‌ پروازهای نجف را به فرودگاه بغداد منتقل کنند.

سه شرط بنیاد برای ارائه وام های ارزان

دراین هفته رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به سه شرط بنیاد مستضعفان برای ارائه وام‌های ارزان به طرح‌های اشتغالزایی در روستاهای سراسر کشور تاکید کرد: بانک سینا (وابسته به بنیاد) باید طرح ارائه شده را تایید کند و در صورت تایید نهایی تسهیلات ارائه می شود.وی ادامه داد: برای ارائه تسهیلات سه شرط گذاشته شده است، اول اینکه طرح ها باید توجیه اقتصادی داشته باشند. شرط دوم این است که طرح باید تضمین داشته باشد چرا که پولی که بنیاد برای اجرای این طرح ها می‌دهد پول مردم است و باید از بازگشت آن اطمینان داشته باشد. سومین نکته، پایش طرح است که اجرای طرح به صورت مستمر از سوی بنیاد، بانک و استانداری کنترل می شود.سعیدی کیا با اشاره به همکاری های موثر معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری برای اجرای این طرح گفت: با طی این روند 4 الی 5 سال دیگر بنیاد باید سالیانه 100 میلیارد تومان یارانه بپردازد و این یارانه را با رضایت کامل می پردازیم چراکه منجر به افزایش کارآفرین‌ها و اشتغال در روستاهای کشورمان می شود.

یک مقام مسئول در وزارت راه: ممکن است اجاره‌بها تا پایان سال کاهش یابد

درهفته ای که گذشت تسنیم نوشت: مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: محتمل‌ترین سناریو درباره رشد قیمت مسکن در هر فصل افزایش قیمت به‌اندازه تورم در همان فصل خواهد بود.مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: صدور پروانه ساختمان 10 درصد و ارزش افزوده بخش مسکن 7 درصد امسال در مقایسه با پارسال افزایش یافته است.بهروز ملکی افزود: با ساخت مسکن مهر و تزریق منابع نفتی به بخش مسکن در برخی سالها تولید به‌شدت افزایش یافت؛ به‌طوری که از سال 89 تا 92 برای ساخت 750 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمان صادر شد.وی گفت: در طرح جامع مسکن برنامه بلندمدتی به این بخش تا سال 1405 دیده شده است.ملکی افزود: مسکن‌اولی‌ها، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در این طرح دیده شده است.وی گفت: شمار ثبت‌نام‌کنندگان در صندوق پس‌انداز مسکن‌اولی به‌زودی به 300 هزار نفر می‌رسد.

مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: به متقاضیان مسکن‌اولی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده تسهیلات 8درصدی داده می‌شود و انبوه‌سازان هم در این بافتها می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

ملکی گفت: طرح جامع مسکن منتشر شده، اگرچه معتقدیم این طرح اشکالاتی دارد و باید به‌طور پیوسته مورد بازنگری قرار گیرد.وی افزود: تنها با پمپاژ پول در یک بخش نمی‌توان کار مثبتی انجام داد و وظیفه دولت نهادسازی در حوزه مسکن است.ملکی گفت: چنانچه سیاست‌های دولت در حوزه پولی تغییر کند بازار مسکن تأثیر خواهد پذیرفت.وی افزود: محتمل‌ترین سناریو درباره رشد قیمت مسکن در هر فصل، افزایش قیمت به‌اندازه تورم در همان فصل خواهد بود.مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: در بازار اجاره مسکن تا پایان سال هم افزایشی نخواهیم داشت حتی ممکن است شاهد کاهش اجاره‌بها هم باشیم.

چگونه وام ۸۰ میلیون تومانی مسکن دریافت کنیم؟

دراین هفته میزان نوشت: صندوق پس انداز یکم جهت ارائه وام مسکن به زوجین ایجاد شده است و تنها زوجینی که تابه حال وام مسکن دریافت نکرده اند می توانند از وام 80 میلیون تومانی این صندوق به شرط سپرده گذاری 40 میلیون تومانی به مدت یکسال استفاده کنند. صندوق پس انداز یکم جهت ارائه وام مسکن به زوجین ایجاد شده است و تنها زوجینی که تابه حال وام مسکن دریافت نکرده اند می توانند از وام 80 میلیون تومانی این صندوق به شرط سپرده گذاری 40 میلیون تومانی به مدت یکسال استفاده کنند.اما در این میان هر قدر سپرده متقاضیان دریافت وام 80 میلیون تومانی از 40 میلیون تومان کمتر باشد مدت سپرده گذاری افزایش می یابد یعنی 20 میلیون تومان مدت سپرده گذاری 2 سال و 13.5 میلیون تومان مدت سپرد ه گذاری 3 سال خواهد بود.وام مسکن صندوق پس انداز یکم با نرخ سود 9.5 درصد و بازپرداخت 12 ساله، اقساط ماهیانه 935 هزار تومان پرداخت می‌شود، سال ساخت مسکن خریداری شده با این وام می‌بایست نهایتاً تا 15 سال باشد.برای دریافت این وام طرفین اگر زوج باشند هر یک از زوجین می‌تواند مبلغ 40 میلیون در حساب یکساله سپرده کند و در مجموع 80 میلیون پول ذخیره کنند تا 160 میلیون تومان وام به آنان تعلق بگیرد، مبلغ 40 میلیون تومان سپرده هر نفر نیز بعد از یک سال تحویل سپرده گذاران می شود.البته این وام در تهران 80 میلیون تومان است و در مراکز استان‌ها 60 میلیون تومان و شهرستان‌های با جمعیت بالای 200 هزار نفر 40 میلیون تومان خواهد بود.

افرادی که بدون سپرده اقدام به دریافت وام مسکن می‌کنند، با اوراق سازمان بورس، می‌توانند از 60میلیون تومان وام مسکن به اضافه 20میلیون تومان وام تعمیرات در قالب وام جعاله (مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن و یا یکی از کارگزاری های فرابورس) استفاده کنند.بنابراین بدون سپرده‌گذاری نیز می‌توان از 80 میلیون تومان وام استفاده کرد که نرخ سود وام 60 میلیون تومانی 10.5 درصد و نرخ سود وام 20 میلیون تومانی 17.5 درصد است، بازپرداخت وام از طریق اوراق نیز 12 ساله و وام تعمیرات(جعاله) 5 ساله خواهد بود.گفتنی است، برای دریافت وام تعمیرات سال ساخت منزل حداکثر باید 20 سال باشد، در این طرح محدودیت استفاده از تسهیلات وام مسکن وجود ندارد و همه خریداران مسکن می‌توانند از اوراق استفاده کنند.

آغاز جلسات اختصاص اسناد خزانه برای تکمیل خدمات مسکن مهر

درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه و شهرسازی از توزیع اعتبار اسناد خزانه میان ۱۷ شهر جدید برای تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی واحدهای مسکن مهر خبر داد و گفت: جلسات دریافت اعتبار مجدد از اسناد خزانه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور آغاز شد.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی در حاشیه نخستین جلسه پایش شهر جدید فولادشهر با اشاره به اهداف برگزاری نشست‌های پایش دوره‌ای شهرهای جدید گفت:در سال گذشته دولت تدبیر و امید ورود جدی به این حوزه پیدا کرد و هزار میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار گذاشت که از این مقدار ۸۰۰ میلیارد تومان برای وزارت نیرو و ۲۰۰ میلیارد برای مجموعه شهرهای جدید در نظر گرفته شد.وی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان شهرهای جدید بین ۱۷ شهر جدید توزیع و بخشی از مشکلات خدمات روبنایی و زیربنایی رفع شد.مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید متذکر شد: امسال نیز در حال پیگیری هستیم و جلساتی با معاون اول رئیس جمهور در حال برگزاری است تا بتوانیم مجددا اسناد خزانه دریافت کرده و در حوزه زیرساخت‌ها و روبنایی ورود پیدا کرده و آنها را به سرانجام برسانیم.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برگزاری این نشست‌ها نوید بخش این مهم است که مجموعه به شدت بر روی مسائل شهرهای جدید از جمله مسکن مهر حساس بوده و دنبال آن هستیم این پروژه عظیم به نحو مناسبی به سرانجام برسد.وی ادامه داد: ما در مجموعه شهرهای جدید ۳ شهر بهارستان، مجلسی و فولادشهر را در استان اصفهان داریم که خوشبختانه مسکن مهر در این ۳ شهر به پایان رسیده است.طاهرخانی اضافه کرد: پروژه مسکن مهر در بهارستان ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و تنها مسئله پیمانکاری باقی مانده است که از طریق مراجع قضایی پیگیر حل آن هستیم و مسکن مهر مجلسی نیز تمام پروژه‌هایی که دارای متقاضی بوده تحویل متقاضیان شده و پروژه خاصی نداریم و تنها مسکن مهر فولادشهر حدود هزار و ۵۰۰ واحد باقی مانده که دارای متقاضی بوده و در تعهدات ماست که هنوز تحویل نشده و تا پایان سال تحویل متقاضیان خواهد شد.معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در حوزه ساخت مسکن مهر با افزایش اعتبار ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان که از تسهیلات مسکن مهر ابلاغ شده در حال انجام است البته این مجموعه‌‌ها مقداری کمبود خدمات زیربنایی دارند که تصمیم گرفتم برای رفع آنها بیشتر از منابع داخلی شرکت استفاده شود.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar