۱۱:۵۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 14 December 2017
کد خبر: ۴۸۰۱۰
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما»به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه صنعت راه ومسکن را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.
شکرچی‌زاده : در مصرف انرژی دچار پلشتی هستیم/ نیکزاد: امورات دولت با وصولی وام مسکن مهر می‌گذرد/ حراج هواپیماهای ایرباس و بوئینگ صحت ندارد/ ترافیک تهران از داعش خطرناک‌تر استدر هفته‌ای که گذشت برگزاری سومین همایش ملی ساختمان پایدار،مصرف بهینه انرژی ،ادعای نیکزاد درباره نحوه هزینه کرده وصولی های طرح مسکن مهر،تعبیر داعش برای ترافیک تهران ازسوی محسن هاشمی،تاکید نجفی برعدم امکان اداره شهر با تراکم فروشی،شناسایی 7300 ساختمان ناایمن در شهر تهران، تکذیب حراج هواپیماهای ایرباس و بوئینگ، رایزنی های هما برای جذب فاینانسر هواپیماهای نو و.. مهمترین اخبار حوزه صنعت راه ومسکن بود ه اند که مشروح آن به شرح ذیل می آید:

شکرچی زاده : در مصرف انرژی دچار پلشتی هستیم

دراین هفته محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در مراسم افتتاح سومین همایش ملی ساختمان پایدار مصرف بهینه‌سازی انرژی با بیان درمصرف انرژی دچار پلشتی هستیم گفت : امیدواریم مباحث مطرح شده در سومین همایش ملی ساختمان پایدار مصرف بهینه‌سازی انرژی امروز و فردا موثر و کارگشا در حوزه انرژی در ساختمان باشد.به گزارش «صما» محمد شکرچی‌زاده با بیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر چالش انرژی در جهان به یک مبحث مهم مبدل شده است.وی گفت: به هر حال یکی از شاخص‌های کارآمدی دولت در جهان مدیریت انرژی است.شکرچی‌زاده گفت: مسئله مهم دیگر اینکه انرژی فسیلی و تجربه‌ناپذیر در تمام دنیا محدود بوده و ما وظیفه داریم این مورد را از نسلی به نسل دیگر هدایت کنیم.وی با بیان اینکه انرژی فسیلی قیمت بالایی دارد خاطرنشان کرد: به جز گرانی آلودگی و تغییر اقلیم مسئله بسیار مهم برای محدود کردن مصرف انرژی فسیلی است. به هر حال با افزایش هر درجه 16 درصد مصرف بهینه انرژی گفت: علیرغم عدم پیشرفت در شاخص‌های توسعه مصرف انرژی کشور رو به افزایش است که این مورد نیازمند بازنگری در مصرف و اجرای قوانین و مقررات ملی است.وی با بیان اینکه کشور ما در سه بخش صنعت، حمل و نقل و تولیدات داخلی دچار پلشتی مصرف انرژی شده است گفت: در سه حوزه ذکر شده ما با شتاب مصرف انرژی روبرو هستم.شکرچی‌زاده در بخش دیگر سخنانش گفت: در حال حاضر ساختمان‌های عمومی کشور 3 تا 4 برابر نسبت به جهان با مصرف بی‌رویه روبروه هستند و بدون تردید در چند سال آینده واردکننده انرژی خواهیم بود.رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: باید در این حوزه آسیب‌شناسی صورت گرفته و الگوهای غلط اصلاح شود.وی با بیان اینکه سه مورد جزو آسیب‌شناسی مصرف انرژی است خاطرنشان کرد: یارانه غیرهدفمند، عدم اجبار برای اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و همچنین عدم آگاهی‌سازی عمومی برای کاهش مصرف سوخت 3 وجه آسیب‌شناسی مصرف انرژی ا ست.

نجفی: اداره شهر با تراکم‌فروشی ممکن نیست

درهفته ای که گذشت شهرداری تهران با تاکید بر این مطلب که اداره شهر با تراکم‌فروشی ممکن نیست، مهترین برنامه شهرداری تهران را توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی عنوان کرد و از راه‌‌اندازی خط ۷ متروی پایتخت تا پایان ۹۶ خبر داد.نجفی گفت: اجازه خطا در شهرداری تهران نداریم. همچنین بعد از انتخابات شورای شهر و قطعی بودن تغییر در مدیریت، تا استقرار شورای جدید چهار ماه کار شهرداری سست شده بود.شهردار تهران افزود: اینکه شورای شهر منتخب از خرداد ماه به صورت غیررسمی کار خود را آغاز کرد، کار بسیار هوشمندانه‌ای بود و به من نیز بسیار کمک کرد. در عین حال، تدوین برنامه سوم دولت بر عهده من بود و حالا تدوین برنامه سوم شهرداری هم بر عهده من است و این را به فال نیک می‌گیرم.نجفی با تاکید بر این مطلب که طرح تفصیلی تهران خوب اجرا نشده است، گفت: تهران بیش از حد تعیین شده در طرح تفصیلی مراکز تجاری دارد و شاهد پاساژهای خالی و بدون مشتری هستیم.وی تصریح کرد: اداره شهر با تراکم فروشی ممکن نیست.شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: تهران به‌رغم اینکه همه می‌گویند مشکلات دارد و با چالش‌های جدی مواجه است ظرفیت‌های زیادی هم دارد و واقعا تهران یکی از زیباترین شهرهای دنیا است.نجفی همچنین در مورد درآمدهای شهر تهران نیز به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: متاسفانه درآمدهای تهران از مالیات ارزش بر افزوده دو هزار میلیارد تومان کاهش یافته است و امیدواریم با مصوبه مجلس این کمبود جبران شود.وی همچنین تاکید کرد: بدون مشارکت مردم، قوی‌ترین شهردار و بزرگ‌ترین تشکیلات شهرداری نمی‌تواند شهر تهران را به شهری برای زندگی شهر انسان محور و شهری که آسایش و آرامش در آن حاکم باشد تبدیل کند. به همین دلیل نیز مهم‌ترین برنامه ما این است که مشارکت واقعی مردم در اداره شهر محقق شود در این صورت مشکلات و چالش‌ها برطرف خواهد شد.

محسن هاشمی :ترافیک تهران از داعش خطرناک‌تر است

دراین هفته رئیس شورای شهر تهران با اشاره به جذابیت تهران برای ورود افراد از مناطق دیگر به آن گفت: این جذابیت باعث شده جمعیت شهرهای اقماری تهران زیاد شود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۹ جمعیت شهرهای اقماری تهران از خود شهر بیشتر شود.محسن هاشمی در جلسه‌ای که با حضور استاندار، فرمانداران و بعضی از اعضای شورای شهر تهران در ساختمان استانداری برگزار شد، اظهار کرد: جذابیت تهران باعث شده که جمعیت کثیری به سمت آن بیایند و بسیاری از این افراد در خود تهران اقامت نمی‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع جمعیت تهران براساس اسناد بالادستی باید هشت‌ونیم میلیون نفر باشد و در حال حاضر نیز اینگونه است. زیرساخت‌های تهران نیز عمدتاً متناسب با این جمعیت است ولی جذابیت تهران باعث شده این افراد نتوانند در خود تهران اقامت کنند به شهرهای اقماری رفته‌اند. از همین رو جمعیت اقمار و تهران حدود ۱۵ میلیون شده است. ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۹ جمعیت اقمار تهران از خود آن بیشتر شود.رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر به این مساله توجه کنیم می‌بینیم که باعث شده تهران دچار هجمه ویژه‌ای شود و مسائل مختلفی مانند حمل‌ونقل، آموزش و بیمارستان از جمله مواردی است که در شهرهای اطراف تهران باید به آن توجه شود و فلش این مساله به سمت دولت است. بنابراین اگر امروز بخواهیم به مشکلات بپردازیم باید تهران را با فرض جمعیت ۲۰ میلیونی و مشکلات اطراف آن در نظر بگیریم.هاشمی در ادامه گفت: مواردی در این جلسه مطرح شد که خیلی از آنها در اختیار شورا نیست و فقط درخصوص امکانات ورزشی علی‌رغم اینکه شهرداری نباید امکانات را ایجاد می‌کرد با این حال ۸۰ درصد امکانات توسط شهرداری ساخته شده و ۲۰ درصد از امکانات ورزشی تهران توسط دولت تدارک دیده شده است.وی به حمل‌ونقل حومه شهر تهران اشاره کرد و گفت: با وجود ریل دولت وظیفه دارد در این حوزه کارهایی را انجام دهد و این در شرایطی است که در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار خودرو روزانه وارد شهر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که این میزان به سه تا چهار میلیون برسد. تنها ریلی که ساخته شده است ریل تهران- کرج است و به نظر می‌رسد که دولت وظایف خود در زمینه ترافیک و حمل‌ونقل تهران را به خوبی انجام نداده است.رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر در تهران نزدیک ۲۰۰ کیلومتر مترو داریم که ظرفیت ۷ میلیون سفر را دارد ولی در حال حاضر ۲ میلیون سفر انجام می‌شود زیرا تجهیز نشده و این مربوط به دولت است که وظیفه خود را انجام نداده است. ضمن اینکه به خاطر حمل‌ونقل ریلی شهرداری بدهی‌هایی را متحمل شده است و اینها در بخشی صورت گرفت که دولت باید آن را تجهیز می‌کرد.

احتمال افزایش ۱۵ درصدی قیمت مسکن

درهفته ای که گذشت یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: افزایش ۱۵ درصدی قیمت دلار ابتدا تاثیر خود را بر روی بازارهای نقدشونده همچون طلا می‌گذارد و با فاصله‌ی زمانی باعث همین مقدار رشد در بخش مسکن خواهد شد.محمدمهدی مافی اظهار کرد: عوامل اجتماعی و اقتصادی مختلفی در بازار مسکن تعیین‌کننده است، اما اگر به سوابق گذشته نگاه کنیم معمولا بالا رفتن تورم در بازارهایی مثل سکه و ارز که نقدشوندگی بالایی دارند، زود تاثیر می‌گذارد و همان میزان تورم را با فاصله‌ی زمانی در بخش مسکن خواهیم داشت. بر این اساس پیش‌بینی می کنم افزایش قیمت دلار از ۳۶۰۰ به ۴۲۰۰ تومان که حدود ۱۵ درصد است در سال آینده اثر خود را بر روی قیمت مسکن بگذارد.وی افزود: در سه ماهه پایانی سال جاری بازار مسکن رونق بهتری خواهد گرفت و با همین روند افزایش ملایم قیمت‌ها در واحدهای ارزان قیمت که متقاضی بیشتری دارد شاید حدود ۱۲ درصد تورم داشته باشیم. ولی در بخش املاک گران انتظار رشد قیمت‌ها دور از ذهن است.این کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص احتمال فشار تقاضا به بازار مسکن در سال آینده گفت: میزان تقاضا و میزان مسکن موجود یکی از مولفه‌های اثرگذار در بازار مسکن است. با توجه به آمارها، مسکن موجود نسبت به تعداد خانوارها کم نیست، با این حال حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور بدمسکن هستند. این نشان می‌دهد فاصله‌ای بین محصول تولید شده به عنوان مسکن و توان خریداران وجود دارد.مافی ادامه داد: مشکل دیگر بحث جانمایی ساختمان‌ها است. مسکن در جاهایی ساخته شده که تقاضا وجود ندارد. بنابراین هنوز در مناطقی خاص نیاز به ساخت و ساز هنوز داریم اما نه به اندازه‌ی دهه‌های قبل. از این پس تولید صرف مسکن نباید سیاست دولت‌ها باشد بلکه باید در یک محدوده‌های مشخص و حساب شده همچون بافت فرسوده که جمعیت‌پذیر است، سیاست‌های عرضه مسکن را دنبال کنیم.وی درباره مشکلات نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: از یک طرف دولت با توجه به کمبود منابع نمی‌تواند وارد پروژه‌های عمرانی شود. نمونه آن مسکن اجتماعی است که به دلیل کمبود بودجه هنوز اجرایی نشده است. بنابراین باید از توان بخش خصوصی کمک گرفته شود.

فرج الله رجبی: مجلس بارسیاسی حذف یارانه انرژی را می‌پذیرد

دراین هفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه پیش‌شرط تحقق اقتصاد سبز در دنیا مطرح شده و دنیا به این رسیده که اقتصاد را با محیط‌زیست تلفیق و اقتصاد سبز را در دنیا مطرح کند، اما در کشور ما هنوز اجرای چنین موضوعی ممکن نیست.فرج‌اله رجبی در سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی با بیان این مطلب افزود: وقتی به اقتصادی سبز می‌رسیم، به مصرف بهینه انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دست پیدا می‌کنیم.وی با بیان اینکه ما در کشور برای اجرایی کردن این موضوع قوانین کمی نداریم، گفت: ضوابط و قوانین بسیاری به موضوع بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی، حفظ محیط‌زیست و... وجود دارد، اما با این همه مایه تاسف است که مصرف انرژی ما 6 برابر مصرف جهانی است و این در حالی است که همه ‌بخش‌ها بر بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید دارد و وزارت نفت هم تاکید دارد که بخشی از درآمد خود را در این حوزه صرف کند.رجبی با انتقاد از اینکه در همه زمینه‌ها از یک شخص بومی صحبت می‌شود که مسئول مشکلات و اتفاقاتی است که در جامعه می‌افتد، گفت: گویا هیچ‌یک از بازوهای اجرایی و حاکمیتی مسئول این مسائل نیستند و یک وجود موهوم و ناشناخته مسئول تمامی این مسائل است.وی با بیان اینکه در همه حوزه‌های حاکمیتی و مدیریتی از مسئولان گرفته تا مصرف‌کننده و تولیدکننده، از مصرف بالای سوخت و انرژی در کشور و بی‌کیفیتی ساختمان‌ها انتقاد دارند، ادامه داد: اما مشخص نیست که مسئول کیست و ایراد از کجاست.رجبی با اشاره به اینکه ما در تمامی این مسائل در سه موضع ایراد داریم، تصریح کرد: نکته اول این است که ما حکمران خوبی نیستیم و باید در قوای مقننه و مجریه و قضایی به عنوان بخش‌هایی که بازوهای حاکمیتی مملکت هستیم، بپذیریم حکمران خوبی نیستیم.وی با بیان اینکه برخی می‌گویند افزایش قیمت انرژی به لحاظ تبعات اجتماعی ممکن نیست، اظهار کرد: اما بالاخره اقدامی در این جهت انجام دهیم و اعمال حاکمیت کنیم.رییس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه گفت: در زلزله کرمانشاه بسیاری از ساختمان‌های نوسازی که با نظارت همکاران ما ساخته شد و مثل آکاردئون روی هم ریخت، جزو ساختمان‌هایی بودند که یک طبقه بیشتر از حد مجاز ساخته شده بودند.

شناسایی 7300 ساختمان ناایمن سطح شهر تهران

درهفته ای که گذشت رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا اظهار داشت: متاسفانه اطلاعات دقیق و به روزی از وضعیت ایمنی ساختمانهای تهران وجود ندارد، باید یک سامانه پایش ایمنی برای ساختمان های عمومی شهر تهران ایجاد شود.زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در یازدهمین جلسه کمیته ایمنی و مدیریت بحران ایمنی ساختمان های عمومی تهران با تاکید بر اینکه کمیته ایمنی شورا به دنبال شناسایی و رفع خطر ساختمان های ناایمن شهر است اظهار داشت: طبق گزارش سازمان آتش نشانی ٧٣٠٠ ساختمان ناایمن در سطح شهر تهران شناسایی شده است که حدود ١٥٠٠ ساختمان متعلق به شهرداری است.وی خاطر نشان ساخت: متاسفانه اطلاعات دقیق و به روزی از وضعیت ایمنی ساختمانهای تهران وجود ندارد، باید برای ایجاد یک سامانه پایش ایمنی برای ساختمان های عمومی شهر تهران برنامه ریزی شود تا بتوان تغیرات اعم از رفع خطر و ایمن شدن ساختمان ها را ثبت کرد.رییس کمیسیون سلامت شورا همچنین از بررسی تاب آوری بیمارستانهای تهران در کمیته ایمنی شورا خبر داد و گفت: گزارشی توسط دکتر منصوری از دانشگاه علم تحقیقات در مورد تاب آوری بیمارستانهای تهران ارائه شده که قرار است اقداماتی جهت افزایش ایمنی بیمارستان ها و مراکز درمانی صورت گیرد.

امنیت و سرعت سیر قطارها در محور راه‌آهن جنوب افزایش می‌یابد

دراین هفته عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که راه‌آهن در چندساله گذشته توجه جدی‌تر به توسعه کمی و کیفی در محور جنوب داشته است، گفت : با اتمام بازسازی محور جنوب، امنیت شبکه و امنیت سیر در این محور افزایش پیدا می‌کند. همچنین سرعت تردد قطارها نیز با توجه به اقدامات انجام گرفته بیشتر خواهد شد.سعید رسولی اظهار کرد: راه‌آهن سراسری جنوب به شمال در سال ۱۳۰۶ کلنگ خورد و در سال ۱۳۱۷ بهره‌برداری شد و امسال که در سال ۹۶ قرار داریم، ۹۰ سالگی تاسیس راه‌آهن جنوب به شمال را می‌گذرانیم.وی افزود: بیش از ۸۰ سال است که راه‌آهن در منطقه جنوب در حال خدمت‌رسانی است و می‌توان گفت که فرهنگ استان خوزستان با حضور راه‌آهن عجین شده است.عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که راه‌آهن در چند ساله گذشته توجه جدی‌تری به توسعه کمی و کیفی در محور جنوب داشته است، تصریح کرد: اقداماتی در ارتباط با توسعه کمی و توسعه خطوط راه‌آهن در خوزستان اتفاق افتاده است اما اکنون توجه به توسعه کیفی، ارتقای ایمنی، افزایش مطلوبیت سفر و جابه‌جایی بار در دستور کار راه‌آهن قرار گرفته است.رسولی عنوان کرد: در این راستا یکی از اقدامات بسیار مهم، بازسازی محور جنوب در حد فاصل دورود تا اندیمشک پس از گذشت بیش از ۶۰ سال است که برای اولین بار بازسازی اساسی و به صورت کامل در حال انجام است و امیدواریم این کار تا پایان امسال به اتمام برسد.وی با بیان این‌که محور جنوب از فنی‌ترین محورهای شبکه ریلی کشور است، گفت: عملیات بازسازی این محور با توجه به وجود پل‌ها و تونل‌های فراوان عملیاتی سخت بوده است و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه همه امکانات را در طول یک سال گذشته بسیج کرد و کار بازسازی را انجام داد.عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: با اتمام بازسازی محور جنوب، هم امنیت شبکه و هم امنیت سیر در این محور افرایش پیدا می‌کند. همچنین سرعت تردد قطارها نیز با توجه به اقدامات انجام گرفته بیشتر می‌شود.رسولی خاطرنشان کرد: اجرای دو خطه اهواز - اندیمشک که روزهای آخر خود را طی می‌کند نیز باعث می‌شود تا افزایش ظرفیتی را در محور جنوب داشته باشیم

۳۰۰ میلیارد دولت نرسد؛ قطارهای حومه‌ای گران خواهند شد

درهفته ای که گذشت شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی که در طول سال‌های گذشته مجبور شده‌اند با محدودیت‌های اعتباری دولت و البته خدمات تکلیفی کنار بیایند در حالی وارد فضای پسابرجام و برنامه ریزی برای خرید ناوگان شده‌اند که به نظر می‌رسد هنوز منابع مالی مدنظر آنها در سال‌های گذشته تسویه نشده است.شرکت رجا به عنوان شرکتی که حدود ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران را در اختیار دارد در طول سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که به دلیل پرداخت نشدن بدهی‌های دولت از نظر شرایط اقتصادی اوضاع مناسبی ندارد و برنامه‌های آینده این شرکت نیز با اما و اگر روبه‌رو خواهد بود.اصلی‌ترین موضوع نگرانی در این حوزه بحث توسعه قطارهای حومه‌ای است که رجا در طول سال‌های گذشته ضررهای قابل توجهی را در این حوزه متحمل شده و به نظر می‌رسد هنوز مشکلات‌اش پابرجاست.محمد رجبی، مدیرعامل این شرکت در جدیدترین اظهارات خود گفته که رجا از محل خدمات تکلیفی به ویژه برای قطارهای حومه‌ای از دولت ۳۰۰ میلیارد تومان طلب دارد و در صورتی که مقدمات تسویه این بدهی فراهم نشود این شرکت مجبور خواهد شد تصمیماتی جدید بگیرد که در اولین اقدام به افزایش قیمت ارائه‌ی این خدمات و در نهایت به توقف حرکت آنها منجر خواهد شد.مدیرعامل رجا گفته که قطعا افزایش قیمت می‌تواند برای مسافران این قطارها مشکل‌ساز باشد و شاید دوباره مردم را به استفاده از جاده بکشاند، اما رجا با توجه به نرسیدن این منابع مشکلات جدی دارد و عدم امکان خرید ناوگان، قطعات جدید، تعمیر قطارها و پرداخت مطالبات شرکت‌های پیمانکاری فنی و راهبری بخشی از مشکلات موجود در این حوزه خواهد بود.پیش از این مدیرعامل رجا در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود که با دستور وزیر کار و همچنین رییس سازمان تامین اجتماعی پیگیری وضعیت قطارهای حومه‌ای در دست اقدام است و در صورتی که منابع مالی لازم از سوی دولت تامین نشود امکان توقف حرکت این قطارها وجود خواهد داشت.

حراج هواپیماهای ایرباس و بوئینگ صحت ندارد

دراین هفته علی عابد زاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر اینکه حراج هواپیماهای ایرباس و بوئینگ از سوی آمریکا به ایران، صحت ندارد؛ گفت: سه شرکت هواپیمایی بوئینگ، ATR و ایرباس همچنان مصمم به ارائه تولیدات خود به ایران بوده و خریداران ایرانی در حال مذاکره با شرکت‌های مذکور هستند.گزارش «صما»چندی پیش، یکی از خبرگزاری‌ها خبری با عنوان «ایرباس هواپیماهای ایران را به حراج گذاشت» منتشر کرد. در این خبر، عنوان‌شده بود، با توجه به ناتوانی ایران در تأمین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای فروش به ایران انتخاب کرده بود، به‌تازگی به کشورهای دیگری فروخته است.در ادامه این خبر آمده بود، شرکت‌های ایرآسیا (مالزی)، ایرایندیا (هند)، اویانابرازیل (برزیل) و سعودی عربین‌ایرلاینز (عربستان) از خریداران ایرباس‌های ۳۲۰ ایران هستند که به دلیل نبود تأمین مالی، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیستری‌های شرکت‌های هواپیمایی غیر ایرانی را روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.همچنین محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو یک خبرگزاری ادعا داشته ما در زمینه تأمین فاینانس برای خرید هواپیماها مشکل‌داریم و از طرفی هم اصل فروش این هواپیماها مسئله‌دار شده و آمریکایی‌ها اجازه فروش بوئینگ و ایرباس را نمی‌دهند؛ البته شاید بتوانیم فقط چند فروند ATR را خریداری کنیم؛ و بعید می‌دانم در موضوع خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ، قراردادها ادامه پیدا کند و آمریکایی‌ها کارشکنی می‌کنند و دستاورد برجام در زمینه خرید هواپیما بی‌نتیجه مانده است.اما در واکنش به این موضوع فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هما این خبرها را تکذیب کرد و گفت: این خبر ها نشات ‌گرفته از جابه‌جایی شماره‌های ساخت هواپیماهایی بوده که کمپانی ایرباس برای سایر شرکت‌های هواپیمایی خارجی در نظر گرفته و این موضوع ارتباطی با هواپیماهای ایرباس «ایران‌ایر» نداشته است.

نیکزاد: امورات دولت روحانی با وصولی وام مسکن مهر می‌گذرد

درهفته ای که گذشت علی نیکزادوزیر سابق راه و شهرسازی به انتقادات رییس‌جمهوری درباره مسکن مهر واکنش نشان داد و از روحانی خواست آمار و ارقام عملکرد ۵ساله دولت یازدهم و دوازدهم در مورد تعداد مسکن‌های احداث‌شده را به مردم ارائه دهد.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، متن پاسخ علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت دهم به اظهارات حسن روحانی رییس‌جمهوری درباره مسکن مهر در ذیل می‌آید؛«اگر واقعاً به گفته‌شان ایمان دارند و ساخت مسکن پول نمی‌خواهد و بدون پول می‌توانید مسکن بسازید چرا در عرض 5 سال که از دولت می‌گذرد مسکن را برای مردم نیازمند که کمرشان زیر بار اجاره‌بها خم می‌شود نساخته‌اید؟ اگر ساخته‌اید چرا به مردم گزارشی نمی‌دهید؟اگر واقعاً در 72.000 هکتار بافت فرسوده و کهنه اقداماتی را انجام داده‌اید چرا اطلاع‌رسانی نمی‌کنید؟ چرا افتتاح نمی‌کنید؟آیا زمان آن نرسیده است که به‌اصطلاح مدیریت بی‌پول که فرمودید آمار و ارقام عملکرد 5ساله را به مردم در مورد تعداد مسکن‌های احداث‌شده داده شود؟اما به‌نظرم و باز تأکید می‌کنم در مورد مسکن مهر اطلاعات غلط به رئیس جمهور می‌دهند؟ چون از 4.300.000 واحد مسکن شهری و روستایی فقط 350.000 واحد در شهرهای جدید ساخته شده است.الباقی در روستاها و شهرهای زیر 25.000 نفر و خودمالک (زمین متعلق به مردم بوده است) و بافت فرسوده احداث گردیده است بنابراین دولت به‌جای تکمیل و افتتاح 350.000 واحد نیمه‌تمام فرافکنی نکند.آقای رئیس جمهور، نقدینگی بالغ بر 850.000 میلیارد تومان در دولت جناب‌عالی که از 492.000 میلیارد تومان اول دولتتان به 1.350.000 میلیارد تومان امروز رسیده است لااقل بفرمایید این نقدینگی کجا هزینه شده است در تولید در مسکن در کشاورزی، کجا؟اما اگر 10 میلیارد دلار در عرض هشت سال به مسکن 16 میلیون ایرانی عزیز در شهر و روستا تسهیلات داده شده است از اول دولت یازدهم تا الآن بالغ بر 15000 میلیارد تومان اقساط مسکن مهر را وصول کردید و این پول برای بانک مسکن دو درصد تمام شده است، اموراتتان را با تسهیلات جمع‌شده مسکن مهر می‌گذرانید؟ انصاف خوب است.

تلفات مسکن مهر در زلزله کرمانشاه 3 نفر بود

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در زلزله کرمانشاه در کل مجموعه مسکن مهر شهید شیرودی سه نفر کشته شدند، این سه نفر هم در یک ساختمان جان خود را از دست دادند.به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد شکرچی‌زاده در سمینار آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اظهار داشت: از آنجا که در محل گسل‌ها رودخانه‌هایی وجود داشته به طور سنتی شهرها روی گسل واقع شده است.وی افزود: به طور معمول در هر دهه یک زلزله بالای 7 ریشتر داشته‌ایم که در شهرهای زیر 100 هزار نفر بوده و اگر در شهرهای پرجمعیت‌تر اتفاق می‌افتاد، می‌توانست ابعاد فاجعه را افزایش دهد.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عمق زلزله 18 تا 24 کیلومتر شناسایی شده و توسط 102 دستگاه شتاب نگار ثبت شده، حتی بجنورد در فاصله یک هزار کیلومتر زلزله را ثبت کرده است.وی تصریح کرد: شتاب زلزله در نقاط مختلف فرق می‌کند به همین دلیل است که زلزله کرمانشاه در عراق خسارت کمتری داشت، همچنین قصر شیرین نسبت به سرپل ذهاب فاصله کمتری تا کانون زلزله داشت اما خسارت‌ کمتری دید.شکرچی‌زاده با بیان اینکه کیفیت بتن و بنا کردن ساختمان روی خاک دستی از عوامل مهم در آسیب دیدن ساختمان‌های مسکن مهر شهید شیرودی بود، گفت: در کل در این مجموعه سه نفر کشته شدند، این سه نفر هم در یک ساختمان جان خود را از دست دادند.وی عنوان کرد: ما هنوز امکان پیش‌بینی زلزله را نداریم، اگر کسی هم ادعایی داشته باشد درست نیست اما این که بتوانیم پس از زلزله واکنش لازم را با سرعت بالا داشته باشیم، اهمیت دارد.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوادث رخ داده در ساختمان‌های مسکن مهر اظهار کرد: در حال ارزیابی هستیم که ساختمان‌های مسکن مهر کرمانشاه قابل سکونت هست یا صرفاً ظاهر ساختمان آسیب دیده است.وی با اشاره به کارآمد بودن اقدامات پیشگیرانه ابراز داشت: علی‌رغم شدت بالای زلزله در سرپل ذهاب نیمی از ساختمان‌ها سالم مانده و این یعنی هر اندازه موارد ایمنی را رعایت کنیم جواب می‌دهد.شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در اکثر پروژه‌های خصوصی اجرای نقشه‌ای به غیر از نقشه مصوب است که با کمیسیون 100 در شهرداری‌ها امکان‌پذیر شده است.

رایزنی های هما برای جذب فاینانسر هواپیماهای نو

درهفته ای که گذشت سرپرست اداره کل روابط عمومی هما با بیان اینکه هفته آینده نمایندگان ایرباس و بوئینگ به ایران می‌آیند، گفت: هما تصمیم دارد در کنار جذب فاینانسرهای خارجی از شرکت‌ها و بانک‌های داخلی هم برای تأمین مالی هواپیماهای نو استفاده کند.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جلسه فنی اصحاب رسانه و سرپرست جدید اداره کل روابط عمومی هما بعدازظهر امروز در ساختمان این شرکت هواپیمایی برگزار شد.در حاشیه این نشست سرپرست اداره کل روابط عمومی هما با اشاره به سفر مدیرعامل ایران‌ایر به وین برای رایزنی جذب فاینانس خرید هواپیماهای نو شامل ایرباس، بوئینگ و ATR اظهار داشت: تلاش‌های هما برای جذب فاینانسرهای خرید هواپیما ادامه دارد و در این باره شب گذشته نیز مدیرعامل هما به وین رفت تا در خصوص جذب فاینانسر رایزنی‌هایی داشته باشد.اصغرزاده ادامه داد: هدف‌گذاری هما این است که فاینانسرهایی با بهترین شرایط جذب شود البته در این حوزه به شرکت‌ها و بانک‌های داخلی تأمین‌کننده مالی نیز توجه داریم و ترجیح دولت این است در کنار تلاش برای جذب فاینانسرهای خارجی نگاهی به شرکت‌ها و بانک‌های داخلی در حوزه تأمین مالی این هواپیماها داشته باشد.سرپرست اداره کل روابط عمومی هما افزود: از سوی دیگر کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ طبق قرارداد حاضرند فاینانس هواپیمای نو را برعهده بگیرند اما ما تلاش می‌کنیم بهترین شرایط برای فاینانس را داشته باشیم.وی گفت: به همین منظور هفته آینده جلسه‌ای با شرکت‌ها و بانک‌های داخلی خواهیم داشت تا در این باره مذاکراتی صورت گیرد. که در این باره پیش‌بینی می‌کنیم مذاکرات مثبت باشد.اصغرزاده افزود: همچنین نمایندگان کمپانی‌های ایرباس و بوئینگ هفته آینده مجدداً بابت مذاکرات تأمین مالی به ایران می‌آیند و در این حوزه جلساتی خواهیم داشت.وی اظهار داشت: ارزیابی ما از شرایط جذب فاینانسر مثبت است و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک این رایزنی‌ها به نتیجه برسد.سرپرست اداره کل روابط عمومی هما ابراز امیدواری کرد گفته‌های برخی از دولتمردان آمریکا در روند فروش هواپیمایی بوئینگ به ایران‌ایر خللی ایجاد نکند.

معاون وزیر راه وشهرسازی:تجدید نظر درساختار طرح های توسعه شهری ضروری است

دراین هفته معاون وزیر راه‌ و ‌شهرسازی گفت: در حوزه معاونت معماری ‌و ‌شهرسازی تجدید نظر در رویکردها، ساختار و رویه‌های طرح‌های توسعه‌ شهری در کشور ضروری است.معاون وزیر راه وشهرسازی:تجدید نظر درساختار طرح های توسعه شهری ضروری است.به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی افزود: در نظر داریم تا در یک بازه زمانی 3 ماه سند پیش نویس تجدید نظر طرح‌های جامع شهری را با اجماع روی آن به عنوان سند قانونی به تصویب برسانیم.معاون وزیر راه و شهرسازی ، تدوین سند ملی سیاست‌های شهری را دومین برنامه و سیاست معاونت معماری‌ و ‌شهرسازی در دولت دوازدهم عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون فاقد سند ملی سیاست‌های توسعه شهری هستیم و به دلیل اهمیت موضوع، تدوین سند ملی سیاست‌های شهری در دستور کار قرار گرفته است.به گفته وی، در این زمینه بررسی‌هایی توسط برخی از متخصصان و استادان دانشگاه و گروه‌های تخصصی در سال‌های گذشته انجام و بر این مطلب اصرار داشتند که خوب است تا شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، سند ملی سیاست‌های شهری را تدوین و بر اساس آن نیز سیاست‌های ملی شهری آماده شود.ایزدی ادامه داد: سند ملی سیاست‌های شهری می‌تواند پیوست‌های مختلفی در بخش حمل و نقل، مسکن، زمین و بازآفرینی شهری و شهرهای جدید داشته باشد و تدوین آن از هفته های گذشته آغاز شده و قرار است در این زمینه با همکاری دفتر ملل متحد (هبیتات) همکاری داشته باشیم و از تجارب جهانی نیز در این زمینه استفاده کنیم.وی با بیان این که سند اصلی می‌تواند در بازه زمانی 6 ماه تدوین شود و در شورای عالی شهرسازی و معماری با اجماعی که در مورد آن به وجود خواهد آمد به تصویب برسد،گفت: اسناد پیوست سند ملی سیاست های شهری، در حوزه های بازآفرینی، شهرهای جدید، زمین، مسکن و سندهای مختلف می‌تواند بعد از تصویب سند اصلی بتدریج تکمیل و ارایه شوند.معاون وزیر راه و شهرسازی، برنامه‌ ها و سیاست‌های معاونت معماری و شهرسازی در دولت دوازدهم را در 12 محور تشریح کرد و افزود: تجدید نظر در ساختار و محتوای طرح‌های توسعه ‌شهری که پیام آن از سوی محافل مختلف حرفه‌ای، جامعه دانشگاهی و همکاران متخصص در حوزه شهرسازی دریافت شده نخستین اقدام مهمی است که در دستور کار ما قرار گرفته است.این مقام مسئول ادامه داد: مروری بر آسیب‌ شناسی طرح‌های توسعه ‌شهری داشتیم که نتایج آن به عنوان نخستین سند به صورت پیش‌نویس برای رسیدن به اجماع و هم‌اندیشی در خصوص تجدیدنظر در اختیار حرفه و دانشگاهیان قرار خواهد گرفت. در عین حال امیدواریم تا این سند، پایه‌ای برای رسیدن به همفکری و ایجاد تغییر و تحولاتی که ضروری به نظر می‌رسد، باشد.

بودجه وزارت راه وشهرسازی آب رفت

درهفته ای که گذشت ایلنا نوشت : بودجه وزارت راه وشهرسازی آب رفت براساس جزییات لایحه برنامه بودجه سال آینده، بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در سال 97 نسبت به امسال 9 درصد کاهش پیدا کرده است.به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، دولت در لایحه برنامه بودجه سال آینده رقم بودجه وزارت راه و شهرسازی با شرکت های تابعه و وابسته به این مجموعه را 7830 میلیارد تومان پیشنهاد داده است که این رقم نسبت به بودجه امسال کاهش 9 درصدی را نشان می دهد.بودجه سال 96 وزارت راه وشهرسازی چیزی حدود 8600 میلیارد تومان بوده که تا کنون که بیش از 9 ماه از سال می گذرد رقم قابل توجهی از این بودجه محقق نشده است. این در حالی است که وزارت راه وشهرسازی از عمرانی ترین دستگاه های اجرایی است و بخش زیادی از پروژه های نیمه تمامی که از دولت های نهم و دهم باقی مانده به این وزارتخانه مربوط می شود. از سوی دیگر این وزارتخانه میراث شوم بدهی های دولت های قبل را بر دوش دارد که هنوز بخش قابل توجهی از این بدهی ها به پیمانکاران پرداخت نشده است که امید می رفت با انتشار اسناد خزانه اسلامی این مشکل مرتفع شود.

هشدار دوباره بنیاد مستضعفان درباره ایمنی ساختمان پلاسکو

دراین هفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی درباره بازگشایی ساختمان پلاسکوی شمالی گفت:بنیاد مستضعفان چندین بار اعلام کرده که ساختمان 5 طبقه شمالی پلاسکو فاقد ایمنی تأسیسات، استانداردهای لازم و پارکینگ است.به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان حسن بیک محمدلو با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر بازگشایی بخش باقیمانده ساختمان پلاسکو گفت: تاکنون توسط بنیاد مستضعفان چندین بار اعلام شده که ساختمان 5 طبقه شمالی پلاسکو فاقد ایمنی تأسیسات، استانداردهای لازم و پارکینگ است و مطابق ضوابط 5 دهه گذشته ساخته شده و از نظر این بنیاد به عنوان مالک، قابلیت استفاده و ایمن‌سازی ندارد و با توجه به این شرایط و عدم امکان دسترسی به خیابان جمهوری بایستی تخریب شود.وی تاکید کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر ایمن بودن و امکان استفاده از ساختمان 5 طبقه ضلع شمالی پلاسکو توسط شرکت رامان یا بنیاد یا مشاور اعلام نشده و نتیجه بررسی‌ها تأکید بر ضرورت تخریب آن ساختمان است.بیک محمدلو ادامه داد: درخواست بنیاد مستضعفان از شهرداری تهران با در نظر داشتن تعهدات و ضوابط جاری، تخریب ساختمان 5 طبقه ضلع شمالی و صدور پروانه ساخت جدید پلاسکو براساس استانداردهای روز و تأمین پارکینگ کافی به صورت یکپارچه و با معماری مناسب در زمین شمالی و جنوبی پلاسکو و زمین موسوم به پارکینگ اکبر که جنب آنها واقع شده در دست پیگیری است.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar