۰۹:۱۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۶ - 23 December 2017
کد خبر: ۴۸۱۰۵
شکرچی‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با «صما»:
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان اینکه دولت با محدودیت‌های مالی زیادی روبرو است گفت: در حال حاضر بخش خصوصی به‌عنوان مجریان و تأمین‌کننده‌های مالی پروژه‌های حمل‌ونقلی از اهمیت به سزایی برخوردار است.
دولت کنونی دولت نفت نیست/ تأمین مالی پروژه‌های حمل‌و نقل با فاینانس و سرمایه‌گذاری بخش خصوصیمحمد شکرچی زاده بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: بنابراین نیاز است تا جذابت‌های مطلوبی برای حضور، جذب و ماندگاری بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل در نظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید این جذابیت‌های به شکل مطلوبی هدایت شود گفت: بخشی از سرمایه‌های این بخش می‌تواند به‌عنوان فاینانس مورداستفاده پروژه‌های حمل‌ونقلی قرار بگیرد.

شکرچی زاده بابیان اینکه در نمایشگاه حمل‌ونقل امسال بخش خصوصی حضور پررنگی نسبت به سال‌های قبل داشت گفت: اما این حضور ناکافی است ما انتظار داریم در سال‌های آتی بخش بزرگی از نمایشگاه در تسخیر بخش خصوصی قرار بگیرد. تا بخش دولتی اطلاعات کافی از قابلیت‌های بخش خصوصی به دست آورده و از این عرصه بیشتر استفاده کنند.

وی گفت: ما با محدودیت منابع دولتی روبرو هستم و متأسفانه به‌واسطه همین امر دولت بدهی زیادی به پیمانکاران بخش حمل‌ونقل دارد. بخش اعظم این بدهی‌ها مربوط به پروژه‌های دولت قبل و نیمه‌کاره است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بابیان اینکه روزبه‌روز وضعیت دولت در تأمین مالی پروژه‌های حمل‌ونقل بدتر می‌شود تاکید کرد: دولت کنونی دولت نفت نیست و باید به دنبال روش‌های جدیدی برای تأمین مالی پروژه‌ها در نظر بگیرد.

وی در ادامه افزود: هزینه جاری دولت به‌شدت زیاد شده و این مورد ضربه سختی به پیکره پروژه‌های عمومی نیمه‌تمام گذاشته است؛ بنابراین دولت باید با راهکارهای اساسی هزینه خود را کاهش داده و اقدام به بازپرداخت بدهی‌های بخش خصوصی کند.

شکرچی زاده کاهش بودجه عمرانی سال 97 را حاوی پیام مهمی دانست و در این خصوص گفت: پیام حاضر بیانگر این است که هیچ‌کس نباید متکی به خزانه باشد.

وی در بخش دیگر سخنانش اشاره با اشاره به اینکه به‌جز بودجه ناکافی و پروژه‌های متعدد نیمه‌کاره افتتاح زودهنگام پیش از موعد است گفت: این واقعیت بسیار دردناک است که ما در دولت قبل شاهد افتتاح پروژه‌هایی بودیم که غیر کارشناسی و افتتاح پیش از موعد داشت امیدواریم که در دولت حاضر این اشتباه رخ ندهد و حتماً کنترل کیفی و پیوست‌های ایمنی در تمام طرح‌های اجرایی اعمال شود البته بنده پروژه‌ای سراغ ندارم که در دولت یازدهم افتتاح پیش از موعد داشته اما به‌عنوان یک شهروند که مسئولیتی در حوزه راه و شهرسازی دارم انتظار دارم هر کس با چنین پروژه‌هایی روبرو بوده به مرکز تحقیقات اعلام کند تا ما بتوانیم گزارش‌هایی در رابطه به ایمنی و کیفیت آن آماده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان مسئول خانواده راه و شهرسازی به‌هیچ‌عنوان راضی به افتتاح پروژه پیش از موعد نیست بنابراین ارائه گزارش از این مباحث از اهمیت بالایی برخوردار است.

ریس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین گفت: در نمایشگاه حمل‌ونقل امسال برای نخستین بار فراخوان ارائه پایان‌نامه دکتر و کارشناس ارشد حوزه حمل‌ونقل داد و در این نمایشگاه 100 پایان‌نامه که حاوی حرف جدید بود ارائه شد که با بررسی این پایان‌نامه‌ها ایده‌های جدید را در اختیار شرکت زیرساخت قرار داده و با ارائه سرمایه مطلوب این پایان‌نامه‌ها را جهت‌دار خواهیم کرد.

انتهای پیام /

کد خبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar