۱۲:۲۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۶ - 08 January 2018
کد خبر: ۴۸۳۲۷
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با«صما»:
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سانحه روز گذشته آتش‌سوزی نفتکش ایرانی گفت: آنچه که در حال حاضر برای ما اهمیت دارد، سرنوشت دریانوردان مفقود شده است که متاسفانه هنوز اطلاع قطعی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.
آخرین جزئیات از سرنوشت نفت‌کش حادثه‌دیده / نفت‌کش، خدمه و محموله بیمه بودندصما- در پی سانحه دریایی نفتکش ایران ،سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی ایران به همراه شرکت ملی نفتکش در حال برگزاری جلسه برای بررسی و پیگیری این حادثه است.

به گزارش «صما»عصر روز گذشته یک کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش، تحت پرچم پاناما که حامل مواد نفتی از مبدا عسلویه به مقصد کره جنوبی بود، در ۱۶۰ مایلی بندر شانگهای در غرب چین با یک کشتی تجاری حامل ۶۴۰۰۰ تن گندم به مقصد بنادر چین برخورد کرد و دچار حریق شد.عملیات اطفاء حریق و جستجو و نجات برای پرسنل کشتی که ۳۰نفر آن ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی است همچنان ادامه دارد.البته خبرها حاکی از آن است که یکی از فوت شدگان در آب پیدا شده است.

سازمان بنادر پیگیر وضعیت ۳۲ دریانورد مفقود شده است

در این میان هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره سانحه نفتکش ایرانی گفت:«متاسفانه روز گذشته ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در ۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین، این حادثه رخ داده و یک کشتی حامل گندم با این کشتی تصادم داشته که به دلیل حمل نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا، کشتی ایرانی دچار حریق شد.»

وی با بیان مطلب فوق افزود: «به دنبال این حادثه کشتی های اطراف و کشور چین برای اطفاء حریق اقدام کردند و هلی کوپتر امداد نیز اعزام شد، اما متاسفانه تا کنون اطلاعی از خدمه این کشتی وجود ندارد.»

حق شناس اضافه کرد: «این کشتی ۳۲ خدمه داشت که ۳۰ نفر از آن ها ایرانی و ۲ نفر بنگلادشی بودند.»

وی اظهار کرد: کشتی حادثه دیده دارای ۱۳۶ هزار تن بار بود و از بندر عسلویه مورخ ۲۵ آذر ماه به مقصد کره جنوبی حرکت کرده بود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بررسی سانحه مذکور ادامه داد: «سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران در دفتر این شرکت در چین مشغول بررسی جزئیات و علل حادثه هستند.»

وی افزود: «ما از طریق مرکز MRCC بندر عباس با مرکز MRCC چین تماس گرفتیم و اطلاعات کشتی و اطفا حریق را لحظه به لحظه دنبال می کنیم.»

حق شناس در پایان عنوان کرد:« آنچه در حال حاضر برای ما اهمیت دارد، سرنوشت دریانوردان مفقود شده است که متاسفانه هنوز اطلاع قطعی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.»

شایان ذکر است کشتی سان چی که روز گذشته دچار حادثه شد، سال ۲۰۰۸ ساخته شده بود و تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش قرار داشت و تحت پرچم کشورهای مختلف تردد داشت که آخرین پرچم این کشتی متعلق به کشور پاناما بود.

نفت‌کش، خدمه و محموله بیمه بودند

معاون فنی شرکت سهامی بیمه البرز، با تائید سهم ۲۰ درصدی بیمه البرز، در بیمه بدنه نفت‌کش حادثه دیده ایرانی، در آب های چین، گفته است: «۱۰ درصد از بیمه بدنه این نفت‌کش، تحت پوشش بیمه ملت و ۷۰ درصد مابقی آن، تحت پوشش قراردادهای خارجی، قرار داشته است. احمد صفرزاده، با بیان این‌که به دلیل انفجار این نفت‌کش، کشتی دچار «توتال لاس» شده، اظهارداشت: « با فرض بر این‌که، کل سرمایه ۳۲ میلیون دلاری کشتی، از بین رفته باشد، ۲۰ درصد آن یعنی رقمی حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار آن تحت پوشش بیمه البرز بوده است.»

صفرزاده توضیح داد: «از خسارت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری، ۱۵درصد بیمه اتکایی اجباری، نزد بیمه مرکزی و ۷ درصد آن نزد بیمه البرز بوده است؛ ۱۴ درصد از این رقم، نزد شرکت های اتکایی داخلی (شرکت های بیمه اتکایی امین و ایرانیان) و مابقی نزد شرکت های خارجی، بیمه بوده است.»

به گفته معاون فنی بیمه البرز، بیمه های اتکایی آسیایی، طرف قرارداد بیمه البرز در پوشش اتکایی این نفت‌کش بوده اند. صفرزاده اعلام کرد: «بیمه البرز در چارچوب قرارداد عمر و حادثه، با شرکت ملی نفت‌کش به ازای هریک از خدمه کشتی، که در این حادثه فوت شده باشند، ۱۰۰ میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند.»

معاون فنی بیمه البرز توضیح داد که اگر ۳۲ نفر خدمه ایرانی این نفت‌کش که در حال حاضر مفقود هستند فوت شده باشند، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خسارت، باید پرداخت شود که حدود ۵۰۰ میلیون تومان آن، سهم اتکایی بیمه مرکزی است. او شرط پرداخت خسارت فوت خدمه نفت‌کش حادثه دیده را، عمل شرکت ملی نفت‌کش، به تعهدات بیمه ای‌اش، نزد بیمه البرز عنوان کرد.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar