۱۱:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۶ - 11 January 2018
کد خبر: ۴۸۳۷۶
بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»:
بسته خبری پنج شنبه های «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبارحوزه مسکن وراه در اختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.
نامه سرگشاده قربانخانی به شهردارتهران درباره مجری ذی‌صلاح/ اتمام بررسی آیین‌نامه کنترل ساختمان درکمیسیون زیربنایی دولت/ برخورد نفت‌کش ایرانی با شناورچینی/ مخالفت تلویحی آخوندی با دستور روحانیدر این هفته حادثه تلخ برخورد نفت کش ایرانی با شناور چینی، مخالفت تلویحی آخوندی با دستور برج سازی روحانی، وعده در راه بودن صد هزار شغل مسکنی، نیاز 30 هزار میلیاردی متروی تهران و درخواست از مجلس در فصل بودجه، نامه سرگشاده قربانخانی به نجفی برای الزام حضور مجری‌ذی صلاح در تمامی پروژه‌های ساختمانی پایتخت، وعده آخوندی برای تفکیک نظارت از بازرسی در بازنگری قانون نظام مهندسی، اتمام بررسی آیین‌نامه کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت، جزئیات آغاز اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور و.. از مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه بوده اند که مشروح آن به شرح ذیل می آید:

مخالفت تلویحی آخوندی با دستور برج سازی روحانی

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی به طور تلویحی با ابلاغ رییس‌جمهوری در خصوص برج‌سازی در بافت فرسوده مخالفت کرد و گفت: مراحل بررسی آیین‌نامه کنترل ساختمان در کمیسیون صنعت و زیربنایی دولت به پایان رسید.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عباس آخوندی به فاصله 24 ساعت پس از انتقاد شدید از رسانه ملی در برنامه تیتر امشب حضور یافت. وی در این برنامه با مخالفت تلویحی با دستور رییس‌جمهوری برای برج‌سازی در بافت‌های فرسوده از زندگی 19 میلیون نفر در 2700 محله ناکارآمد خبر داد.وی همچنین در بخشی از سخنانش از اتمام مراحل بررسی آیین‌نامه کنترل ساختمان در کمیسیون صنعت و زیربنایی دولت خبر داد.وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که برج‌سازی در بافت‌های فرسوده بسیار سخت است اظهار کرد: در این دوره به دنبال ساخت ساختمان‌های بی‌هویت و فاقد ارزش‌های انسانی در بیابان‌ها نخواهیم بود.آخوندی تاکید کرد: برای احیای کامل مناطق ناکارآمد -بافت فرسوده- در کشور به تعداد زیادی از این پروژه‌ها (طرح 100 واحدی محله سیروس) در کشور نیاز داریم، متأسفانه در حال حاضر به دلیل فراموش کردن این نواحی بافت‌های میانی و ارزشمند در 543 شهر رو به خرابی رفته‌ و در مقابل مناطق پیرامونی رشد و گسترش پیدا کرده‌اند.وی با بیان این‌که قرار است تا 1334 محله به طور میانگین سالانه 270مورد در برنامه پنج ساله ششم مورد احیا و بازسازی قرار گیرند، افزود: در حال حاضر حدود 19 میلیون نفر در 2700محله ناکارآمد زندگی می‌کنند که تلاش داریم به ارتقای زندگی آن‌ها در پایان برنامه برسیم.وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه اگر خروج از شهر و ساخت هزاران خانه در این مناطق فایده‌ای داشت در طرح مسکن مهر شاهد آن بودیم گفت: طبق برنامه ملی بازآفرینی شهری قرار است سالانه به 100 هزار واحد مسکونی تسهیلات پرداخت شود.آخوندی افزود: ساکنین این مناطق با پس‌انداز کوچکی می‌توانند پس از یک سال دو برابر، دوسال چهار برابر و سه سال 6 برابر با سود 8 درصد و بازپرداخت 12 ساله تسهیلات دریافت کنند.آخوندی با اعلام این‌که این برنامه برای قشر متوسط جامعه برنامه‌ریزی و به دنبال ارتقای زندگی این افراد در محلات مذکور خواهد بود، اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک به 25هزار میلیارد تومان جهت خدمات دهی به مناطق ناکارآمد در کشور هزینه می‌شود، اما با وجود هزینه شدن این رقم در بخش های مختلف آب، فاضلاب، گاز، برق و ... شاهد کیفیت کم زندگی مردم در این نواحی هستیم.

100هزار شغل مسکنی در راه است

درهفته ای که گذشت سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه از بودجه ۷هزار میلیارد تومانی دولت برای فقرا در سال ۹۷ خبر داد و گفت: دولت سال آینده در بافت‌های فرسوده و حوزه مسکن شهری و روستایی با ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی ۳۰۰هزار شغل ایجاد خواهد کرد.امیر باقری با اشاره به تعامل خوب دولت و مجلس در بحث بودجه اظهار کرد: دولت در سال 96 مشخصاً از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی حمایت کرد و پرداختی به آنها را افزایش داد.سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: حمایت از خانوارها و افراد تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی برای دولت 4 هزار میلیارد تومان بار مالی داشت.باقری گفت: برای مثال مقرری یک خانوار تک‌نفره به 200 هزار تومان رسید و یا مقرری یک خانوار پنج‌نفره از 340 یا 350 هزار تومان به 700 هزار تومان افزایش یافت.سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه افزود: در سال 97 همین برنامه دولت ادامه خواهد یافت منتها دامنه مشمولان آن از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی فراتر خواهد رفت و شامل همه افرادی خواهد بود که خط مستمری آنها کمتر از رقمی باشد که دولت تعیین می‌کند.باقری درباره نحوه شناسایی افراد کم‌درآمد و فقیر برای پرداخت حداقل مستمری گفت: شرایط و بسترها برای معرفی همه افرادی که نیازمندند یا خودشان را نیازمند می‌دانند فراهم خواهد شد که بعد از راستی‌آزمایی به همه آنها حداقل مستمری پرداخت خواهد شد.سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال هم دولت 3 هزار میلیارد تومان برای این مهم در نظر گرفته است که با 4 هزار میلیارد تومان سال قبل مجموعاً 7 هزار میلیارد تومان می‌شود.باقری با یادآوری این‌که بودجه 97 برمبنای عملکرد دستگاه‌ها تنظیم شده و اختصاص خواهد یافت ادامه داد: تلفیق ردیف‌های متفرقه سالانه بودجه هم از شاخص‌های بودجه 97 است که امکان نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و پاسخگویی آنها را فراهم می‌کند.

الزام حضور مجری‌ذی صلاح در تمامی پروژه‌های ساختمانی پایتخت

دراین هفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نامه‌ای سرگشاده به محمدعلی نجفی شهردار تهران، بر لزوم حضور سازندگان صاحب صلاحیت در کلیه پروژه‌های ساختمانی تاکید کرد.الزام حضور مجری‌ذی صلاح در تمامی پروژه‌های ساختمانیحسن قربانخانی در این نامه با اشاره به سیاست‌های کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۸۴، قوانین پنج ساله توسعه کشور، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مواد متعدد از مقررات ملی ساختمان، الزام حضور سازنده صاحب صلاحیت در تمامی پروژه‌های ساختمانی را از وظایف اصلی نهادهای ذیربط در صنعت ساختمان دانست و رعایت این امر را از اصول دارای اولویت مهم در ساخت ساختمان‌های ایمن، استاندارد و با کیفیت برای تامین آرامش و امنیت تمام شهروندان عنوان کرد.وی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد تا شهرداری تهران با توجه به تهدیدات لرزه‌ای تهران همگام با سایر نهادهای تاثیرگذار در صنعت ساختمان و در راستای استقرار کامل سیاست‌های کلان ملی و مقررات ملی ساختمان، همکاری لازم با سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران را اجرایی کند.

رشد ۲۵۰ درصدی برخی تعرفه های نظام مهندسی

درهفته ای که گذشت ایسنا به نقل از دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن نوشت: در برخی از گروه‌های ساختمانی که ارتباط مستقیمی با ساخت‌وساز ساختمان‌ها در مناطق کم‌برخوردار و اقشار آسیب پذیر دارند، تعرفه‌های نظام مهندسی یک شبه 250 درصد افزایش پیدا کرده است که در هیچ اقتصادی در هیچ جای دنیا چنین افزایشی رخ نخواهد داد.فرشید پورحاجت، اظهار کرد: جلسات شورای گفت‌وگوی استان با توجه اعتراضات صورت گرفته در خصوص تعرفه‌های خدمات مهندسی در استان خوزستان، برگزار و به دستور استاندار، قرار شد تا اعمال این تعرفه‌ها از سوی سازمان نظام مهندسی در استان ملغی شود تا در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد.وی افزود: متاسفانه تاکنون دستور استاندار و این ابلاغیه، به سازمان نظام مهندسی ساختمان ابلاغ نشده و در کل این سازمان نیز علی‌رغم آنکه مصوبات شورای گفت‌وگوی استان برای آن‌ها ارسال شده است، از آن تمکین نمی‌کند.دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد: مبادی قانونگذار جهت تعیین نرخ خدمات مهندسی در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن به صراحت مشخص شده است اما اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داده و امسال نیز از آن پیروی شده، آن است که رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور فراتر از قانون اقدام به ابلاغ تعرفه‌های خدمات مهندسی در سراسر کشور کرده است.پورحاجت بیان کرد: شورای مبانی قیمت‌گذاری باید تنها شورایی باشد که برای قیمت‌گذاری خدمات نظام مهندسی اعلام نظر می‌کند و وزیر راه و شهرسازی تنها شخصی است که می‌تواند این تعرفه‌ها را در کشور آگهی و به اطلاع عموم برساند.وی ادامه داد: این سیکل در کشور رخ نداده و رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور شخصا اقدام به ابلاغ تعرفه‌ها کرده است.

قطار باری چین وارد خاک ایران شد

دراین هفته یک قطار کانتینری از ایستگاه راه آهن آک یایلای ترکمنستان عازم ایران شد. این قطار در حال انجام سفر آزمایشی در مسیر کشورهای چین- قزاقستان- ترکمنستان- ایران است.خبرگزاری دولتی ترکمنستان در گزارشی نوشت، یک قطار کانتینری از ایستگاه راه آهن آک یایلای این کشور عازم ایران شده است. این قطار در حال انجام سفر آزمایشی در مسیر کشورهای چین- قزاقستان- ترکمنستان- ایران است.این قطار مجهز به واگن کانتینری که روز 28 دسامبر 2017 از شهر چانگشای استان هونان چین عازم این سفر شده حامل کالاهای مصرفی است و قصد دارد قابلیت های زیرساختی این مسیر برای برقراری رفت و آمدهای دائمی را مورد ارزیابی قرار دهد.اعزام این قطر از مسیر چنگشا (چین)- آلتین یول (قزاقستان)- بولاشاک- سرحتیاکا (ترکمنستان)- آک یایلا- اینچه بورون (آیران)- تهران یک اتفاق مهم در زمینه حمل و نقل منطقه ای کالا به شمار می رود.بعد از اعزام اولین قطار باری از این مسیر، قطار دوم نیز روز 29 دسامبر شهر یینچوان (در منطقه خودمختار بخش مرکزی چین) را به مقصد تهران ترک کرد. در روز 30 دسامبر نیز، قطار سوم نیز از شهر ژی آن در شمال چین عازم ایران شد.اولین قطار باری که هدف از اعزام آن آزمایش زیرساخت های حمل و نقلی و لجستیکی 4 کشور مذکور بوده، روز 4 ژانویه به ایستگاه مرزی آلتین یول در قزاقستان و در روز 7 ژانویه به مرز ترکمنستان یعنی ایستگاه سرحتیاکا رسید.سپس این قطار با طی مسافت 825 کیلومتری به ایستگاه آک یایلا در جنوب ترکمنستان رسید و جلوتر از برنامه زمان بندی شده وارد خاک ایران شده است.مسیر ریلی قزاقستان-ترکمنستان- ایران، اقتصادی ترین مسیر حمل و نقل کالا میان آسیا و اروپا و کوتاه ترین ره برای تحویل کالاها در حال حاضر و حمل و نقل مسافر در آینده خواهد بود.

نیاز 30 هزار میلیاردی متروی تهران و درخواست از مجلس در فصل بودجه

درهفته ای که گذشت مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه از نمایندگان مجلس خواست که در فصل بودجه ریزی توجه "ملی" به مترو تهران آن داشته باشند.علی امام با بیان اینکه مترو بهترین سامانه حمل و نقل عمومی در پایتخت است گفت: درتهران زیرساخت‌های خطوط مترو به مرحله‌ای رسیده است که با کمی توجه بیشتر و تزریق بودجه، به راحتی و دراسرع وقت می‌توان تعداد سفرهای مترو را به 7 میلیون سفر در روز رساند.وی با بیان اینکه با توسعه مترو ،گام بزرگی در زمینه کاهش آلاینده های ناشی ازسوخت های فسیلی برداشته می‌شود، گفت:مترو به عنوان کارآمدترین شبکه حمل و نقل عمومی شهری، نقشی انکارپذیر در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد؛ ایمنی بالا، راحتی و آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب، اثرات مثبت زیست محیطی و قیمت پایین جابجایی مسافر در مقایسه با خودروهای شخصی، از جمله محاسن شاخص حمل و نقل ریلی است.امام با بیان اینکه خودروهای شخصی فقط در شهر تهران با مصرف روزانه 13 میلیون لیتر بنزین و چندین میلیون لیتر گازوئیل، خسارات هنگفتی به اقتصاد ملی وارد می‌کنند. گفت: طبق آمارهای جهانی، به ازای هر مسافر مترو 65 صدم لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت ایجاد می‌شود و این استدلال اقتصادی ثابت می کند اگر حداکثر توان خود را برای توسعه خطوط و تامین تجهیزات مترو صرف کنیم، به بیراهه نرفته ایم!مدیر عامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه در صورت تکمیل شبکه مترو، ظرفیت جابجایی مسافر به ده میلیون نفر می‌رسد که این یعنی روزانه حدود 5/6 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهیم داشت، گفت: تاکنون در تهران 4 خط اصلی، بخشی از خط شماره یک خطوط اکسپرس (تهران- مهرشهرکرج) و نیز خط فرودگاه حضرت امام (ره) ساخته شده است اما ‌به ‌جهت وجود مشکلاتی همچون‌ کمبود ناوگان، عدم‌ تکمیل پایانه‌ها و نقص تجهیزات، از ظرفیت‌کامل خطوط مترو استفاده نمی شود.وی با بیان اینکه طرح اصلی شبکه حمل و نقل ریلی تهران ، شامل 12خط ( 8خط اصلی و4خط اکسپرس حومه‌ای ) است گفت: تکمیل این شبکه به بودجه‌ای حدود 30 هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا ظرفیت جابجایی مسافران را به 10میلیون نفر در روز برسانیم و با قید فوریت تکمیل و تجهیز خطوط 3، 6 و 7 در دستور کار قرار گیرد.

وعده ارائه سود تضمین شده ۱۸ درصد به توسعه‌گران بافت فرسوده

دراین هفته سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه به ازای میزان سرمایه گذاری توسعه گران بافت فرسوده سود تضمین شده 18 درصد پرداخت می شود، گفت: احتمال اینکه برخی از واحدهای نوسازی شده در بافت فرسوده برای اجرای طرح استیجاری مسکن اجتماعی استفاده شود، وجود دارد.عشایری، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به برنامه دولت برای احیای بافت فرسوده در پایتخت اظهار داشت: با توجه به تنگناهای مالی دولت و اهمیت نوسازی بافت فرسوده، تصمیم بر این گرفته شد تا از اراضی متعلق به دولت در بافت مرکزی شهر برای نوسازی استفاده شود.وی ادامه داد: بنا بر این بدون قیمت‌گذاری، این اراضی را در اختیار سازندگان بخش خصوصی علاقمند قرار دادیم و قرار بر این است که توسعه گران بابت هزینه‌ای که در طول دوره ساخت و ساز در بافت فرسوده انجام می‌دهند از دولت سود تضمین شده 18 درصد دریافت کنند.سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تاکید کرد: همچنین در پایان دوره ساخت، هزینه‌های ساخت احتساب و سازندگان در ازای هزینه‌ای که انجام داده‌اند مالک بخشی از واحدهای ساخته شده می‌شوند.عشایری تاکید کرد: بنا بر این بر اساس میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مناطق، واحدهای ساخته شده در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و بخش خصوصی می‌تواند با قیمت کارشناسی این واحدها را به فروش برساند.وی تاکید کرد: البته در فروش این واحدها سپرده‌گذاران صندوق پس انداز یکم در اولویت هستند.عشایری ادامه داد: بخشی از واحدهای ساخته شده به عنوان پشتیبان طرح استفاده می‌شوند یعنی اینکه در مرحله بعدی منطقه‌ای که توسط توسعه گران برای ساخت و ساز انتخاب می‌شوند در صورت رضایت ساکنان منطقه پس از واگذاری اراضی به توسعه گران، ساکنان ساختمان بافت فرسوده در واحدهای پشتیبان مستقر می‌شوند و واحد خود را برای نوسازی به توسعه‌گر تحویل می‌دهند.

کلنگ‌زنی ساختمان جدید پلاسکو در ۲۹ دی

درهفته ای که گذشت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از کلنگ‌زنی ساختمان ۱۰ طبقه جدید پلاسکو در ۲۹ دی خبر داد و گفت : ساخت ساختمان جدید پلاسکو حدود سه سال طول می‌کشد. مهدی حجت در نشست خبری خود درخصوص سرانجام ساختمان پلاسکو، گفت:‌ از همان ابتدا بنیاد مستضعفان سعی کرد با تشکیل کارگروهای تخصصی روند کار را سرعت ببخشد و حتی مسابقه ایده طراحی ساختمان جدید پلاسکو را اجرا کرد.وی افزود: بنیاد مستضعفان زمینی که در زیر ساختمان بود، همچنین پارکینگ "اکبر" در شرق آن به مساحت 4200 متر و ساختان پنج طبقه پشتی را خریداری کرده تا بتواند مجتمعی بسازد.معاون شهردار تهران با بیان اینکه ما تراکم قانونی را که در طرح تفصیلی است به رسمیت می‌شناسیم، اما از سوی دیگر حقوق مکتسبه کسبه هم باید در نظر گرفته می شود، گفت: نهایتا با جمع بندی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در ۲۹ دی ماه جاری کلنگ ساختمان جدید پلاسکو زده شود، ساختمان جدید ۵ طبقه پارکینگ دارد و در ۱۰ طبقه ساخته می شود.حجت با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی بارها اعلام کرده که پلاسکو در حریم مدرسه "ژاندارک" است، گفت: با این حال سازمان میراث فرهنگی موافقت کرده که با رعایت ضوابط میراثی این ساختمان ساخته شود، هرچند می توانیم بارگذاری را در سمت پلاسکو که نزدیک مدرسه ژاندارک است با طراحی خاصی کمتر کنیم.به گفته وی، باید در پلاسکو ۲۳۰۰ پارکینگ ساخته می‌شود، اما با توجه به اینکه تنها در ۵ طبقه زیرزمین ۱۳۰۰ پارکینگ می‌توانستند بسازند قرار است بنیاد مستضعفان پارکینگ مقابل پلاسکو پارکینک پروانه را مرمت و هوشمند کند. تا مابقی ظرفیت پارکینگ‌ها در این قسمت تامین شود.

جزئیات آغاز اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت گفت: پس از بهره‌برداری این پروژه‌‌ها تا پایان سال جاری اتصال مراکز استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، لرستان، کردستان و چهارمحال و بختیاری برای سال ۹۷ در دستور کار قرار می‌گیرد.خیرالله خادمی به تشریح آخرین وضعیت هفت پروژه اقتصاد مقاومتی ریلی در سال ۹۶ پرداخت و گفت: با توجه به مزایای ترانزیت ریلی و نقش اساسی آن در رشد اقتصادی کشور یکی از اولویت‌های مهم دولت تدبیر و امید توسعه و گسترش شبکه راه‌آهن است و در همین راستا هفت طرح مهم ریلی در اولویت اجرایی قرار گرفت که با اتمام این طرح‌ها علاوه بر ارتباط ریلی میان ایران و افغانستان ۵ استان کشور شامل همدان، کرمانشاه، گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به شبکه ریلی متصل خواهند شد.وی افزود: شایان‌ذکر است شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون ۱۳ هزار ۳۵۰ کیلومتر خطوط در دست بهره‌برداری، ۳۴۱۰ کیلومتر خطوط در دست احداث و ۴۹۳۰ کیلومتر در حال مطالعه است که با اتمام ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری، ۹۱۹ کیلومتر از خطوط جدید ریلی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با تحقق این مهم ضمن ثبت رکوردی جدید در تاریخ راه‌آهن کشور شاهد تحولی بنیادین در زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور خواهیم بود.

احتمال پس گرفتن گود برج میلاد از ناجا

درهفته ای که گذشت شهردار تهران با رد شائبه پرکردن گود برج میلاد گفت: اقدامات لازم برای ایمن‌سازی این گود انجام می‌شود.محمد علی نجفی، در مورد آخرین وضعیت گود رها شده برج میلاد که بنا به تشخیص کارشناسان امر به مرحله خطرناکی رسیده است، گفت: گزارشی از معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد وضعیت برج میلاد درخواست کردیم و هیاتی را نیز برای بررسی دقیق به محل اعزام کرده‌ایم.وی با بیان اینکه پیشنهاداتی برای انجام کارهایی در راستای مقاوم سازی گود ارائه شده تا لطمه‌ای به اطراف گود زده نشود، اظهار کرد: مقاوم سازی را انجام خواهیم داد و از این بابت جای نگرانی نیست، ولی اصل موضوع این است که بنیاد تعاون ناجا این زمین را در اختیار دارد و قرار بوده هتل بسازد که باید این مسئله را با آنها حل کنیم که یا این کار را زودتر انجام دهند و یا زمین را از آنها بگیریم و از سرمایه‌گذار دیگری برای این کار دعوت کنیم.شهردار تهران با رد شائبه پرکردن گود، افزود:‌ موضوع عدم ایمنی و لطمه‌ای که ممکن است به برج زده شود، دقیقا محاسبه شده و اقدامات ایمنی در راستای ایمن سازی گود انجام می‌شود.

اتمام بررسی آیین‌نامه کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت

دراین هفته وزیر راه و شهرسازی در تشریح نکات اصلی آیین نامه کنترل ساختمان جدید اعلام کرد: انتخاب مهندس ساختمان توسط مالک، توجه به حقوق مهندس و الزامی شدن بیمه ساختمان توسط مهندس از نکات اصلی این آیین نامه جدید به شمار می روند.عباس آخوندی با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در تشریح چگونگی اجرای برنامه‌های بازآفرینی در سطح کشور اظهارداشت: مباحث مربوط به حوزه مسکن طی ۳۰سال گذشته همواره در امروزه ما باید زندگی را بار دیگر به بافت میانی شهرها بازگردانده و بافت تاریخی و فرهنگی آن را دریابیم، این مناطق دارای امتیازات فراوانی نسبت به یک بیابان برای اجرای پروژه‌های مسکنی هستند که جریان داشتن زندگی، وجود جمعیت و برخورداری آن‌ها از تمامی امکانات زیربنایی از جمله آن به شمار می‌رود.وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:حاشیه شهر و یا شهرهای جدید برنامه‌ریزی و اجرا شده و در عین حال بافت مرکزی شهرها با تمامی ارزش‌های فرهنگی، اقتصادی و تاریخی مورد فراموشی قرار گرفته است.آخوندی با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر در حاشیه شهر نیز بیان کرد: ما امروزه باید زندگی را بار دیگر به این مناطق بازگردانده و بافت تاریخی و فرهنگی آن را دریابیم، این مناطق همچنین دارای امتیازات فراوانی نسبت به یک بیابان برای اجرای پروژه‌های مسکنی است که جریان داشتن زندگی، وجود جمعیت و برخورداری آن‌ها از تمامی امکانات زیربنایی از جمله آن به شمار می‌رود.وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که به واقع چگونه می‌توانیم زندگی را به مناطقی که بیش از ۳۰ سال به آن‌ها بی‌مهری شده است بازگردانیم گفت: خوشبختانه برخی از این مناطق در تعدادی از شهرهای کشور همچنان زنده و مورد توجه ساکنین قرار دارند اما تعداد بسیار زیاد دیگر به دلیل فرسودگی شدید تخلیه و گرفتار مشکلات فراوان شده‌اند.

مشکلات حقوقی،پاشنه آشیل اجرای مبحث 22

درهفته ای که گذشت صما نوشت : درحالی که اجرای مبحث 22 مقرارت ملی ساختمان تحت تاثیر تلقی هزینه ای و نیز عدم اهتمام برخی ازمسوولان به اجرای مقررات ملی ساختمان، مغفول مانده است اما همزمان برخی از فعالان صنعت ساختمان با اشاره به مزایای بی‌شمار اجرای این قانون بر این باورند که اجرای آن سبب افزایش عمر مفید ساختمان‌ها و نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود.درحالی که اجرای مبحث 22 مقرارت ملی ساختمان تحت تاثیر تلقی هزینه ای و نیز عدم اهتمام برخی ازمسوولان به اجرای مقررات ملی ساختمان، مغفول مانده است اما همزمان برخی از فعالان صنعت ساختمان با اشاره به مزایای بی‌شمار اجرای این قانون بر این باورند که اجرای آن سبب افزایش عمر مفید ساختمان‌ها و نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود.محمد مصطفوی عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این زمینه درگفت وگو با «صما» پاشنه آشیل اصلی عدم رعایت مبحث 22 مقررات ملی ساختمان را ناشی از پیچیدگی‌ها و معضلات حقوقی و نیز تحمیل هزینه به بهره برداران ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: باتوجه به اینکه اجرایی کردن مبحث 22 مقرارت ملی ساختمان مشروط به ورود به منازل است و با در نظرگرفتن این امر که وارد شدن به منزل بهره برداران در گرو یکسری تمهیدات حقوقی است ، بنابراین می‌توان گفت تازمانی که این تمهیدات حقوقی دراین محبث دیده نشود ،نمی توان امیدی به اجرایی شدن آن داشت.وی با یادآوری این موضوع که تحمیل هزینه به بهره برداران از جمله دیگر موارد بازدارنده برسرراه اجرای این مبحث است درعین حال از ضرورت انجام کارکارشناسی گسترده تر برروی این مبحث نیز خبرداد وگفت: برای اینکه این مبحث ازکارآمدی بیشتری برخوردار شود لازم است که حتما یکسری مواد قانونی در آن گنجانده شود ، به عنوان مثال مباحث مربوط به نگهداری آسانسور در این مبحث دیده نشده است و از این رو لازم است که حتما موارد قانونی مندرج دراین مبحث جامع تر شود.

تلاش برای تبدیل مقررات ملی و کنترل ساختمان به خواست عمومی شهروندان

دراین هفته معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر تبدیل مقررات ملی و کنترل ساختمان به خواست عمومی شهروندان و‌تلاش برای فرهنگ سازی و ترویج مقررات گفت : وقتی صحبت از ترویج می شود به این معناست که اصول و کدهایی فنی وجود دارد که متاسفانه یا جامعه به درستی از آنها آگاه نیست و یا علی رغم آگاهی آنها را نادیده می گیرد.نشست شورای سیاستگذاری ترویج مقررات‌ملی ساختمان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، معاون عمرانی استانداری، شهردار، مدیرکل راه و شهرسازی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کردستان و برخی از اعضای دبیرخانه ای ترویج مقررات ملی ساختمان کردستان برگزار شد.در نشست فوق حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری سمینار ترویج مقررات ملی و کنترل ساختمان در اردیبهشت بهشت ماه سال آینده و تاکید بر این موضوع که تنها نباید به برگزاری سمینارها بسنده کرد و لازم است تا اقدامات لازم برای تبدیل شدن رعایت کدهای فنی به فرهنگ عمومی مردم تلاش شود گفت: تا کنون هفت استان دبیرخانه ترویج مقررات ملی و کنترل ساختمان را برعهده داشته اند و اکنون استان کردستان قدم در این مسیر برداشته و با تایید وزارت راه و شهرسازی مقرر شد تا دبیرخانه ترویج مقررات ملی و کنترل ساختمان به مدت دو سال در این استان باشد.در ادامه معاون وزیر مسکن و ساختمان با اشاره به تلاش اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان و اهتمام به اجراء برنامه‌های این وزارتخانه اظهار داشت: با پیشبرد بخشی از کار، مسلما دانشگاه و مراکز پژوهشی استان نیز درگیر این امر خواهند شد و با تلاش سایر دستگاه‌های مختلف استان کردستان رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان گامی به جلو برداشته و تبدیل به یک فرهنگ عمومی در استان و سپس کل کشور می شود.همچنین مظاهریان با تاکید بر این مطلب که قطعا در خلال دبیرخانه حل تمامی مشکلات ساختمان مسیر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات متعدد و همفکری صاحبنظران گام‌ موثری است که مشکلاتی که هم‌اکنون در حوزه ساختمان وجود دارد را به نحو مطلوبی کاهش می دهد و انتظار مردم از مهندسان ساختمان برای داشتن ساختمان هایی ایمن و با کیفیت باید موضوع این گفتگوها قرار گیرد.

آخوندی: در بازنگری قانون نظام مهندسی نظارت از بازرسی تفکیک می‌شود

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستور کار دولت قرار دارد، گفت: در آیین‌نامه کنترل ساختمان تلاش شده تا تفکیک نظارت از بازرسی، تنظیم‌کنندگی امور مهندسان در سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان و اینکه مهندسی حق مطلق مهندسان است، مورد توجه ویژه قرار گرفته استعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری گفت: ما مهندسان در موقعیتی هستیم که باید ارزیابی مناسبی از نظام اجرایی ساختمان در ایران اعم از نظام فنی و اجرایی کشور و نظام مهندسی و کنترل ساختمان داشته باشیم.وی ادامه داد: نیاز داریم تا در حوزه مهندسی تغییرات ساختاری ایجاد کرده و باید به این نکته توجه کنیم که هرگونه تغییر ساختاری نیاز به اجماع دارد و باید بر مبنای این اجماع انجام شود.عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه اجماع در ایران دشوار است، گفت: مشکلی که ما در ایران در حوزه مهندسی داریم مربوط به پذیرش مسئولیت حرفه‌ای است.وی افزود: آیا یک مهندس مسئولیت حرفه‌ای اقدامات خود را می‌پذیرد؟ آیا سیستم مهندسی در ایران اجازه می‌دهد مهندس مسئولیت حرفه‌ای خود را بپذیرد؟ چرا ما در یک وضعیت نسبتا ممتنعی در حوزه مهندسی قرار داریم؟وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما مهندسان که معادلات ریاضی را حل می‌کردیم در حال حاضر با معادله گنگی در حوزه طراحی، اجرا و نظارت مواجه هستیم، به همین دلیل ضرورت دارد تا نظام فنی و اجرایی کشور و همچنین نظام مهندسی و کنترل ساختمان را مورد بازنگری قرار دهیم.وی با تشریح وضعیت فعلی نظام فنی و اجرایی کشور افزود: در نظام فنی و اجرایی کشور از مرحله تایید صلاحیت که شامل تایید صلاحیت مشاور، پیمانکار، ناظر تا تحویل محصول و بهره‌برداری با یک سیستم بوروکراتیک روبرو هستیمکه کار را ارجاع می‌دهد، صلاحیت را تشخیص می‌دهد و نظارت می‌کند. هر بنگاهی که می‌خواهد صلاحیتی بگیرد به سازمان برنامه و بودجه می‌رود و درخواست صلاحیت می‌کند که در سیستم اداری بسته به درخواست صلاحیت به آنفرد صلاحیت داده می‌شود.

تاخیر خزانه‌داری آمریکا در صدور مجوز اوفک هواپیماهای بوئینگ

دراین هفته معاون برنامه‌ریزی آسمان با اشاره به این‌که ۵ درصد پول خرید هواپیماهای بوئینگ‌ از طریق افزایش سرمایه آسمان تامین می‌شود ابراز امیدواری کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا تا دو ماه آینده مجوزهای اوفک را صادر کند.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد گرجی در نشست خبری با اشاره به این که در انتظار صدور مجوز اوفک برای قرارداد خرید 30+30 فروند هواپیمای بوئینگ هستیم، اظهار کرد: وازرت خزانه‌داری آمریکا باید این مجوزها را صادر کند.وی با بیان این‌که شرکت بوئینگ به طور مرتب از طریق وکلایی که دارد این موضوع را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: 95 درصد قرارداد از طریق کمپانی بوئینگ تامین فاینانس می‌شود و 5 درصد مابقی را باید ما پرداخت کنیم.وی ادامه داد: امیدواریم دولت برای 95 درصد فاینانس خرید هواپیماها دولت حمایت کرده و اظهارنامه دولتی را به موقع برای بخشی که قبل از تحویل هواپیماست، صادر شود.وی ادامه داد: موقع تحویل هواپیماها، 75 درصد ارزش آنها به عنوان وثیقه برداشته می‌شود.معاون برنامه‌ریزی و توسعه ناوگان هواپیمایی آسمان اظهار کرد:‌ با توجه به بُرد پروازی، این هواپیماها به راحتی می‌توانند تا قلب اروپا و آسیای خاور دور سرویس‌دهی داشته باشند. در صورتیکه این هواپیماها به ناوگان آسمان افزوده شود این توانایی را داریم تا در حوزه ارتباط شهرهای کوچ با شهرهای اروپایی و آسیایی را برقرار خواهیم کرد.گرجی با یادآوری این‌که آسمان بزرگترین شبکه پروازی را به داخل کشور در اختیار دارد، گفت: با ورود این هواپیماها به دنبال برقراری پرواز خارجی به کشورهای اروپای شرقی و آلمان هستیم. البته این هواپیماها تا انگلیس هم می‌توانند پرواز کنند.وی یادآور شد: همچنین به دنبال پروازی بودیم تا از طریق یکی از فرودگاه‌های ایرلند برای ایالات متحده از طریق هواپیماهای ایرباس 340 برقرار کنیم.

برخورد نفت کش ایرانی با شناور چینی

درهفته ای که گذشت برخورد تانکر نفت‌کش ایرانی با یک فروند شناور چینی در آبهای شرق چین حادثه آفرید و 32 مفقود بر جای گذاشت.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مانا یک فروند تانکر ایرانی حمل نفت به اپراتوری شرکت ملی نفتکش ایران پس از برخورد با شناور فله بر چین در دریای چین شرقی آتش گرفت و 32 مفقود برجای گذاشت که 30 نفر از آنان ایرانی هستند.بر اساس این گزارش وزارت حمل و نقل چین در بیانیه‌ای گفت: تانکر موسوم به Sanchi با پرچم پاناما و شناور فله بر با نام تجاری CF Crystal در 160 مایلی ساحلی در نزدیکی شانگهای با یکدیگر برخورد کردند.این خبر می‌افزاید: تانکر ایرانی از ایران به مقصد کره جنوبی با حمل 136 هزار تن نفت در حرکت بود. ارزش بار این تانکر حدود 60 میلیون دلار برابر با یک میلیون بشکه نفت برآورد شده است. وزارت حمل و نقل چین در خصوص این حادثه گفت: تانکر ایرانی در حال سوختن است و نشتی نفت بسیاری از آن را شاهد هستیم که با تلاش نیروهای امداد و نجات سعی در جلوگیری از آن را داریم. در حال حاضر چهار فروند شناور امدادی و سه فروند قایق پاکسازی دریا از سوخت در منطقه حاضر هستند. کره جنوبی نیز یک شناور و هلی کوپتر برای سریع در عملیات امدادی به منطقه اعزام کرده است.اپراتوری تانکر ایرانیِ ساخت سال 2008 میلادی بر عهده شرکت ملی نفتکش ایران NITC بود. مسیریاب شناورهای رویترز نشان می‌دهد این شناور جزیره خارگ را روز یکشنبه به مقصد کره جنوبی ترک کرده و مقصد نهایی آن Daesan بوده است.شناور فله بر چینی با پرچم هنگ کنگ 64 هزار تن غلات را از آمریکا به استان جنوبی چین موسوم به Guangdong حمل می‌کرده است.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar