۱۰:۲۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۶ - 18 January 2018
کد خبر: ۴۸۴۷۶
بسته‌خبری پنج‌شنبه‌های«صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است تا مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.
دستور وزیر راه برای حذف یکی از منابع درآمدی نظام‌مهندسی/ پیشنهاد جنجالی حناچی برای دریافت عوارض در بزرگراه‌ها/ پایان غمبار سانچی/ افشاگری نجفی از قراردادهای که پولش صرف انتخابات شددر هفته‌ای که گذشت دستور وزیر راه برای حذف یکی ازمنابع درآمدی نظام مهندسی، پیشنهاد پرحاشیه پیروز حناچی درباره اخذ اخذ عوارض از خودروها در بزرگراه‌های جدید تهران، افشاگری نجفی از قراردادهایی که پولش صرف انتخابات شد، تغییر مدیرعامل بانک مسکن، وعده ایمن سازی 13 پاساژ بازار، راه‌آهن چابهار یک گام تا هندی شدن، بدعهدی شهرداری و بنیاد مستضعفان در ساخت مجدد پلاسکو و پایان غمبار کشتی نفتکش سانچی ... مهمترین اخبار حوزه صنعت راه ومسکن بوده اند که مشروح آن به شرح ذیل می‌آید:

دستور آخوندی برای حذف یکی از منابع درآمدی نظام مهندسی

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور و سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی سمنان، دستور لغو کسر پنج درصد مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار به حساب سازمان استان را از ۱۰ بهمن ماه سال جاری، صادر کرد.متن نامه وزیر راه و شهرسازی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی استانها و سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی سمنانبه شرح زیر است:بر اساس اختیارات مصرح در ماده ۴۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۷/ ۴/ ۱۳۸۳ هیات‌محترم وزیران (ابلاغی ۴۶۰۵ / ۲۸۵۴۹ ه مورخ ۲۲/ ۴/ ۱۳۸۳) بدینوسیله قسمت اول بند ۱۶ – ۳ – ۱ پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) مبنی بر کسر پنج درصد مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار به حساب سازمان استان، از ابتدای ۱۰/ ۱۱/ ۱۳۹۶ ملغی می‌گردد.لازم است مراتب توسط سازمان‌های استان‌ها در بودجه سالانه ملحوظ و عدم اخذ این مبلغ به دقت رعایت و ملاک‌عمل قرار گیرد.

ضرورت توجه به مبحث22 در صنعت ساختمان

دراین هفته مشاور رئیس جمهوری در امور نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری با تاکید بر اهمیت مسئله نگهداری از ساختمان‌ها اظهارداشت: در حال حاضر که مجموعه زیادی از واحدهای مسکونی احداث شده است باید برای مدیریت در نگهداری از آن‌ها تدابیری اندیشیده شود، چرا که در صورت عدم تحقق این امر شاهد تکرار حوادث ساختمانی در کشور خواهیم بود.اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری در امور نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری طی سخنرانی در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق با نگاهی به حادثه پلاسکو بیان کرد: حادثه پلاسکو درس‌های زیادی برای ما به همراه داشت که توجه به امر نگهداری شاید یکی از مهمترین جنبه‌های آن به شمار رود.وی در ادامه با بیان اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به طور کامل به امر نگهداری ساختمان‌ها پرداخته است گفت: در حال حاضر که مجموعه‌های مسکونی بسیاری در کشور ساخته شده که باید برای مدیریت در نگهداری آنها تدبیری اندیشیده شود و با توجه به تجارب جهانی برخی از کشورها با ایجاد اداراتی مستقل برای کنترل ساختمان‌ها و همچنین ایجاد تیم‌های مجهز برای تعمیق و نگهداری از آن‌ها علاوه بر فراهم کردن زمینه‌های شغلی مناسب در روابط بین همسایگان نیز خللی وارد نمی‌کنند. امری که ما در مبحث ۲۲ به آن پرداخته‌ایم ولی هنوز شاهد اجرای آن نیستیم.ترکان با تاکید بر اهمیت نقش نگهداری در صنعت ساختمان گفت: قطعا مسئله اصلی در حادثه پلاسکو طراحی سازه نبوده بلکه موضوع مهم نحوه نگهداری است چرا که این ساختمان در دوره نگهداری آنقدر رها شده بود که هر کس اجازه انجام امور دلخواه را به خود می‌داد. بررسی های انجام شده بر روی این ساختمان نشان می‌دهد که انبار مواد و مصالح آتش‌زا و همچنین سیم‌های برق برای روشن کردن هیترهای برقی در تمام طبقات ساختمان دیده می‌شده است. امری که در زمان آتش سوزی هیچ ظرفیتی قادر به خاموش کردن آن نبود.این مقام مسئول در این راستا افزود: بدون شک اگر تمام اصول و قوانین لازم طراحی سازه رعایت شود ولی نگهدای خوبی از ساختمان انجام نپذیرد این گونه حادثه ها مجددا تکرار خواهد شد و من از وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی می‌خواهم تا جهت راه‌اندازی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان هر چه سریع‌تر اقدام کند.

راه‌آهن چابهار یک گام تا هندی شدن

درهفته ای که گذشت رسانه ها نوشتند: چند ماه پس از آغاز گمانه‌زنی‌های رسمی درباره حضور سرمایه‌گذاران هندی در راه‌آهن چابهار، سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به هندوستان این اتفاق را نزدیک‌تر از هر زمان دیگری کرده است.پس از آنکه سرمایه‌گذاران هندی در قالب دو طرح سرمایه‌گذاری مستقیم و باز کردن خطوط اعتباری رسما وارد زیرساخت‌های بندر چابهار شدند، این صحبت مطرح شد که شاید زمان آن رسیده باشد که هندی‌ها در راه‌آهن چابهار نیز ورود کنند.این طرح ریلی که در گام نخست چابهار را به زاهدان و شبکه اصلی راه‌آهن ایران متصل می‌کند و سرانجام با رسیدن به مرزهای شمال شرقی اتصال دریای عمان به کشورهای آسیای میانه از طریق ریل را نهایی خواهد کرد، یکی از اصلی‌ترین پروژه‌هایی است که ایران در طول سال‌های گذشته آن را پیگیری کرده است.آخرین ارزیابی‌های شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور نشان می‌دهد که این طرح ریلی پیشرفت قابل توجهی داشته است اما همچنان برای سرعت گرفتن آن نیاز به تزریق منابع اعتباری جدید وجود دارد؛ موضوعی که در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به هندوستان مطرح شده و گام‌های بزرگی برای حضور هندی‌ها در این طرح ریلی برداشته شده است.علی ذاکری - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت - در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تایید این مذاکرات در هند توضیح داد: همان طور که پیش از این نیز اعلام شده بود خوشبختانه در زمان سفر وزیر راه و شهرسازی به هندوستان مذاکرات قابل توجهی درباره این مسیر ریلی میان دو طرف انجام شد و می‌توان انتظار داشت اتفاق مثبتی در این زمینه رخ دهد.وی با بیان اینکه هنوز در این زمینه تفاهم‌نامه همکاری رسمی امضا نشده است، اعلام کرد: ما در حوزه بحث‌های فنی صحبت‌های خوبی داشتیم اما باید گام‌های بعدی در سطح دولت‌های دو طرف نهایی شود تا امکان حضور هند در این پروژه ریلی ایران به وجود آید.به گفته ذاکری، می‌توان انتظار داشت در آینده نه چندان دور حضور هند در راه‌آهن چابهار به گام‌های نهایی خود نزدیک شود.

دریافت 5 درصد حق‌ نظات از مسئولیت‌ درونی نظام‌مهندسی است

دراین هفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با انتقاد از دخالت وزارت راه و شهرسازی در امور داخلی این سازمان، اظهار کرد: این‌که سازمان نظام مهندسی تصمیم بگیرد پنج درصد حق‌الزحمه مهندسان را دریافت کند یا خیر از مسئولیت‌های درونی این سازمان است.فرج‌الله رجبی در همایش ملی «نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق»، اظهار کرد: وقتی ساختمان پلاسکو در کمتر از سه ساعت به خاکستر تبدیل شد این هشدار را به ما داد که باید کاملا حواسمان به بحث تعمیر و نگهداری جمع باشد.وی با انتقاد از این‌که حادثه پلاسکو به یک بحران ملی تبدیل شد، گفت: آتش سوزی در پلاسکو یک حادثه محلی بود، اما نوع برخورد ما باعث شد به یک بحران ملی تبدیل شود. وقتی به طور دائم دوربین را بر روی این ساختمان قرار می‌دهیم و پخش مستقیم می‌کنیم افکار عمومی را به این سمت معطوف می‌کنیم و به نوعی بحران عمومی ایجاد می‌کنیم.رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در عین حال تصریح کرد: همه سوال‌های حادثه پلاسکو نمی‌توان بدون پاسخ گذاشت، بلکه باید در موضع مسئولیت‌پذیری به ماجرا نگاه کنیم و نباید هر کدام از ما مسئولیت را به گردن دیگری بیندازیم.رجبی با بیان این‌که چرخه تولید ملی باید به چرخه تولید افراد ذیصلاح تغییر کند، گفت: افرادی که صلاحیت لازم را ندارند باید از ساخت و ساز حذف شوند در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که حادثه‌ای رخ ندهد.وی با اشاره به آیین‌نامه کنترل ساختمان، اظهار کرد: برای ورود مهندسان به عرصه‌های مختلف لازم است دریچه را باز کنیم. نمی‌توانیم صرفا در چارچوب آیین‌نامه کنترل ساختمان از تبعات وقوع حوادث جلوگیری به عمل آوریم.رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان مقررات ملی ساختمان را ناقص دانست و افزود: وقتی وضعیت نظام فنی و اجرایی کشور را با سازمان نظام مهندسی ساختمان مقایسه می‌کنیم در می‌یابیم نظام فنی و اجرایی کشور شرایط عمومی پیمان و قراردادهای همسان دارند، اما متاسفانه بعد از 22 سال چنین موضوعی در نظام مهندسی وجود ندارد و دائما درگیر مسائل حاشیه‌ای هستیم.رجبی تصریح کرد: در سازمان نظام مهندسی ساختمان به جای پرداختن به کارهای کلان کشور هر روز درگیر دعوای هیات مدیره یا استعفا هستیم.وی با بیان این‌که نظارت بر اهداف نظام مهندسی جزو مسئولیت ساختمان‌هاست، ادامه داد: مگر می‌شود از 22 سال تجربه جامعه مهندسی گذشت.

با حذف ۵درصد نظارت دستمان از جیب مهندسان ناظر خارج شد

درهفته ای که گذشت معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف ۵ درصد از حقوق مهندسان ناظر بیان کرد: ما در این ابلاغیه تنها مصوبه داخلی معاون وزیر وقت در این خصوص را حذف کردیم و تنها می‌خواهیم دستمان را از جیب مهندسان ناظر درآوریم تا خودشان برای پول خود تصمیم بگیرند، این مسئله قطعا آغازی برای بهتر شدن فرآیند‌ها و اصلاحات خواهد بود.حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در همایش ملی نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق با نگاهی به حادثه پلاسکو اظهار داشت: از اینکه در این جلسه تمامی مسئولین درگیر در بحث ساختمان را همزمان با سالروز حلادثه پلاسکو می‌بینم بسیار خشنودم. چرا که این وفاق می‌تواند نشانی از بهتر شدن شرایط موجود باشد.مظاهریان در این خصوص ادامه داد: یکسال گذشته زمانی که این حادثه تلخ رخ داد باورش برای تمام ما بسیار سخت بود چراکه ساختمانی کهن (۵۴ ساله) که نمادی از معماری و شهرسازی و مدیریت شهری زمان خود بود، در برابر چشمان ما فرو ریخت. ساختمانی که طبق گزارش‌های آن زمان یکی از نمادهای ایمنی و امنیت در کشور تلقی می‌شد.معاون وزیر راه و شهرسازی در اشاره به گزارش نوشته شده در خصوص حادثه پلاسکو گفت: این گزارش اشاره می‌کند که پلاسکو فرو نریخت بلکه به پا خاست تا انسجام ساختار و جامعه مدنی ایران را به پرسش بگیرد. ریخته شدن پلاسکو سوال بزرگی برای ایرانیان بود که همچنان پاسخی برای آن داده نشده است، سوالی مبنی بر اینکه ما باید چکار می‌کردیم تا شاهد این اتفاق نباشیم؟وی با بیان اینکه حادثه ساختمان پلاسکو مربوط به یک منطقه و محله بود، ولی اثرات ملی بر جای گذاشت، گفت: این حوادث تاکنون چندین بار تکرار شده،حوادثی که گاهی از آن‌ها درس گرفتیم و گاهی نه. به طور مثال جامعه مهندسین در زمان زلزله رودبار و منجیل به درستی از آن عبرت گرفت و موفق به تدوین قانون ۲۸۰۰ و مقررات ملی ساختمان شد حال اینکه این درس‌ها و عبرت‌ها تا چه حد صحیح و مناسب بوده قضاوتش با تاریخ است.به گفته این مقام مسئول، در حادثه پلاسکو فداکاری‌های زیادی انجام شد و افرادی جان خود را از دست دادند اتفاق تلخی که با به کار گیری درایت و تدابیر لازم می‌توانستیم جلوی آن را بگیریم. در حقیقت فداکاری زمانی روی می‌دهد که عده‌ای مجبور به کشیدن جور بی‌فکری دیگران شوند.مظاهریان با اشاره به زلزله اخیر استان تهران بیان کرد: گویی در این اتفاق قادر متعال خواستار دادن هشداری به مردم بود، عدد ۵.۳ ریشتری این زلزله در مقیاسی بود که ما بترسیم، یاد بگیریم، ولی در عین حال کشته‌ای ندهیم چرا که اگر بزرگی این زلزله کمتر از ۵ ریشتر بود هیچ کس متوجه آن نمی‌شد و اگر بالای ۶ ریشتر بود هزاران کشته برجای می‌گذاشت.وی با بیان اینکه به اعتقاد من ناآرامی‌های ماه گذشته نیز در کشور هشداری برای تمامی ما بود تا بگوید مسائلی در راه است، گفت: هشدار‌ها داده می‌شود مانند پدری مهربان که راه و هشدار را به فرزند خود نشان می‌دهد، ولی مسئول اعمال آن نخواهد بود. ما مهندسان نیز در حیطه کاری خود باید با دریافت این هشدار‌ها برای مسیر آینده خود تصمیم گیری کنیم.

بی‌اطلاعی مجلس از بریزو بپاش‌های انتخاباتی قالیباف از جیب شهرداری

دراین هفته رییس کمیسیون عمران گفت: کمیسیون عمران و صحن علنی مجلس از هزینه‌کرد درآمدهای شهرداری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ توسط قالیباف و همکارانش در روزهای پایانی کاریشان بی‌اطلاع بود.محمدرضا رضایی کوچی گفت: شهردار قبلی به اطلاعاتی که کمیسیون عمران با محور املاک و تغییر کاربری‌ها برای به جریان انداختن تحقیق و تفحص از شهرداری درخواست کرده بود پاسخ داد اما گویا شهردار سابق و همکارانش در روزهای پایانی کارشان در قالب قراردادهایی که با ناجا بستند بخشی از درآمدهای شهرداری را صرف انتخابات کردند که کمیسیون عمران از این تخلفات بی‌اطلاع بود.رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: اگر به طور قطع گفته شود مجلس با درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری موافقت کرده بود شاهد تخلفات امروز شهردار سابق تهران و همکارانش نبودیم، سخن دقیقی نیست؛ چرا که کمیسیون عمران و نمایندگان مجلس از ابعاد تخلفاتی که در روزهای پایانی مدیریت قالیباف و همکارانش در شهرداری تهران انجام دادند اساسا بی‌اطلاع بود و موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز مربوط به املاک و تغییر کاربری‌ها بود.به گزارش خبرگزاری ایسنا، رضایی در عین حال به این مساله هم اشاره کرد که به دلیل همزمان شدن درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با انتخابات اردیبهشت ماه ریاست‌جمهوری ۹۶ شائبه سیاسی بودن درخواست تحقیق و تفحص را به وجود آورد.نماینده مردم جهرم در مجلس خاطرنشان کرد: درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مقطعی ارائه شد که نزدیک به انتخابات ریاست‌ جمهوری بود و تلقی کمیسیون عمران و نمایندگان مجلس این بود که این درخواست، درخواستی «سیاسی» است و شاید به همین دلیل بود که با این درخواست موافقت نشد.وی ادامه داد: اما اکنون که هیاهوهای انتخابات فروکش کرد و بیم رسیدگی سیاسی به این تقاضا از بین رفته است، می‌توان با کارشناسی جامع به تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که اکنون در دستور کار کمیسیون عمران است، رسیدگی کرد.رییس کمیسیون عمران متذکر شد: هدف متقاضیان تحقیق و تفحص از شهرداری در دوره قبل، رسیدن به تخلفات شهردار وقت و همکارانش بود. حالا بخشی از این تخلفات توسط شهردار جدید گزارش شده است که البته با در اختیار گرفتن این گزارش روند رسیدگی به تخلفات شهردار سابق و همکارانش را در کمیسیون آغاز می‌کنیم.

تسهیلات مسکن بانک ملی مفید است، ولی کافی نیست

دراین هفته یک کارشناس بازار مسکن گفت: تسهیلات جدیدی که بانک ملی تحت عنوان طرح ویژه مسکن ارایه کرده تا حدودی مفید است اما اثر چندانی در تقویت تقاضا ایجاد نخواهد کرد.سلمان خادم‌المله اظهار کرد: سیستم بانکی ما در بحث کمک به تقویت تقاضای مسکن حداقل طی چهار تا پنج سال گذشته عملکرد جالبی نداشته و می‌توانسته خیلی بهتر عمل کند. البته نمی‌توان از بانک‌ها انتظار داشت در چارچوب غیرانتفاعی عمل کنند؛ چرا که بانک برای فعالیت خود باید توجیه اقتصادی داشته باشد و کمک به خریداران مسکن باید توسط دولت برنامه‌ریزی شود.وی با اشاره به ورود بانک ملی برای پرداخت وام از طریق اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: به هر حال این بسته از این نظر که در کنترل نرخ اوراق "تسه" و ایجاد تعادل در فرابورس کمک می‌کند، اقدام خوبی است اما این‌که چقدر در بازار مسکن اثرگذار خواهد بود، چه مقدار از قیمت مسکن را پوشش می‌دهد و چقدر به متقاضیان مسکن کمک می‌کند بحث دیگری است. در واقع می‌توان گفت این اقدام مفید است اما کافی نیست.او خاطرنشان کرد: بارها کارشناسان به این نکته که تسهیلات مسکن متناسب با تغییر قیمت مسکن نیست تذکر داده‌اند. در بسیاری کشورهای دنیا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت ملک را تسهیلات با سود پایین می‌دهند اما در ایران با وجود اقدامات مناسبی که طی چهار سال اخیر از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم انجام شده، به طور مثال در کلان‌شهر تهران رقم وام در بهترین حالت به ۶۰ درصد قیمت خانه هم نمی‌رسد.به گفته خادم‌المله، کمک به تامین مسکن دهک‌های پایین جامعه باید با استفاده از مشوق‌هایی باشد که دولت به سازندگان مسکن می‌دهد و شرایط تهیه مسکن ارزان قیمت را فراهم می‌کند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از هزینه‌های ساخت و ساز را موارد مربوط به انواع و اقسام مجوزها تشکیل می‌دهد که باید به حداقل برسد.این کارشناس مسکن با اشاره به سکونت ۳۰ درصد از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد گفت: مجموعه‌ی دولت می‌تواند با کاهش هزینه‌های ساخت و ساز برای تولید مسکن در بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای و به طور کلی ناکارآمد، بخش خصوصی را ترغیب کند. این مشوق‌ها می‌تواند به صفر رسیدن هزینه مجوز، معافیت‌های مالیاتی یا سایر موارد باشد تا سازندگان برای نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده انگیزه بگیرند.

رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن شد

درهفته ای که گذشت با حکم وزیر اقتصاد، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی به‌عنوان مدیرعامل جدید بانک‌مسکن منصوب شد.با حکم مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی به‌عنوان مدیرعامل جدید بانک مسکن جایگزین محمدهاشم بت‌شکن شد.از مهرماه امسال به این سو اخباری در خصوص تغییر مدیرعامل بانک مسکن منتشر شد.پیش از این رحیمی انارکی عضو هیئت مدیره بانک مسکن بود. بت‌شکن نیز مهر ۹۲ جایگزین قدرت‌الله شریفی شده بود.

بدعهدی شهرداری و بنیاد مستضعفان در ساخت مجدد پلاسکو

دراین هفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان با تاخیر در ساخت مجدد ساختمان پلاسکو تخلف کرده اند، گفت: طبق اخبار واصله ساخت مجدد این ساختمان در هفته جاری آغاز می‌شود.محمدرضا رضایی با اشاره به بدعهدی شهرداری تهران و همچنین بنیاد مستضعفان در خصوص ساخت مجدد ساختمان پلاسکو، گفت: در کمیسیون عمران مجلس با حضور مسئولان مربوطه مقرر شده بود که روند ساخت این ساختمان از ۱۰ آذرماه آغاز شود، اما تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاخیر در آغاز عملیات ساختمان پلاسکو تخلف شهرداری و بنیاد مستضعفان است، افزود: طبق اخبار واصله ساخت مجدد این ساختمان در هفته جاری همزمان با سالروز تخریب آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برای بررسی صحت و سقم اخبار موجود و روند ساخت مجدد پلاسکو کمیسیون عمران مجلس هفته جاری بازدیدی از محل ساختمان پلاسکو انجام خواهد داد، تصریح کرد: تاخیر در ساخت مجدد این ساختمان به صلاح نبوده و به متضرر شدن کسبه آن منجر می‌شود.رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تسریع در روند ساخت ساختمان پلاسکو باید با هدف جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری در دستور کار مسئولان قرار بگیرد، زیرا ادامه این بی توجهی‌ها نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهد.براساس گزارش خانه ملت، ساختمان پلاسکو در روز پنج‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ پس از ۵۴ سال از زمان ساخت بر اثر آتش‌سوزی فرو ریخت و ۵۶۰ واحد تجاری در آن نابود شد.

اخذ عوارض از خودروها در بزرگراه‌های جدید تهران

درهفته ای که گذشت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از انجام بررسی برای ساخت پل طبیعت 2 در پارک چیتگر خبر داد و گفت: پیش از انقلاب هفت پل در تهران به طور موقت و برای پوشش بازی‌های آسیایی ساخته شده بود و حالا لازم است که آنها مقاوم سازی شده و یا برچیده شوند که در حال بررسی این موضوع هستیم.پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در نشست خبری خود به ساختار و تشکیلات معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: دو شرکت خاکریزآب و شرکت یادمان سازه وظایفی را در حوزه‌های مختلف به عهده دارند. مقاوم‌سازی پل‌ها، تعمیر و نگهداشت پل‌ها از جمله خدماتی است که در شرکت یادمان سازه که یک شرکت قدیمی است ارائه می‌شود.حناچی به وضعیت پرسنل معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: 1585 نیرو در این مجموعه فعالیت می‌کنند که از این تعداد 206 پرسنل بانوان و 1379 نفر از آقایان هستند که عمدتا دارای مدرک کارشناسی هستند. ضمن اینکه تعدادی از نیروهای این مجموعه دارای مدرک زیردیپلم بوده که در کارخانجات آسفالت این مجموعه فعالیت می‌کنند.وی در ادامه به تعدادی از پروژه‌های مهم عمرانی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: تقاطع غیرهم‌سطح بزرگراه امام علی (ع) - صیاد شیرازی و ارتش، به طول 3 کیلومتر و با 7 پل و تقاطع پیشرفت 80 درصدی داشته است که تلاش می‌شود در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: احداث تونل زیرگذر آرش- اسفندیاری، احداث بزرگراه حکیم و تقاطع‌های مربوطه، احداث تقاطع بزرگراه امام رضا و بزرگراه دولت‌آباد، احداث بزرگراه دولت‌آباد، شهید کاظم رستگاری و تقاطع‌های مربوطه، احداث اتصال بزرگراه یادگار امام به میدان فتح، تقاطع غیرهمسطح چمران- جلال آل احمد از مهمترین پروژه‌هایی است که در دستور کار معاونت فنی و عمرانی قرار دارد و پیشرفت این پروژه‌ها از 40 درصد به بالا است.حناچی ادامه داد: در گذشته 7 پل در تهران به مناسبت بازی‌های آسیایی احداث شد که پل گیشا نیز از این جنس بوده است و در حال حاضر نیز طرحی برای پل گیشا در دستور کار قرار دارد که بتوانیم بخشی از این پل را به پیاده‌رو برای شهروندان اختصاص و بخش دیگری را برای خودروها در نظر بگیریم که البته این طرح در دست بررسی قرار دارد ضمن اینکه در آینده نزدیک نیز یکی از ایستگاه‌های خط 7 در کنار این پل احداث خواهد شد.وی ادامه داد: احداث پارکینگ طبقاتی نیایش، احداث تقاطع غیرهمسطح باقرشهر و احداث بزرگراه شهید بروجردی از دیگر پروژه‌های در دستور کار معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران محسوب می‌شود.

اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی ظرف 2 سال

دراین هفته مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با تأکید براینکه دستگاه‌های اجرایی باید ظرف مدت ۲ سال نسبت به اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌های دولتی اقدام کنند گفت: در این راستا وزارت راه و شهرسازی نیز می‌تواند طی مدت ۳ ماه ضمن بازنگری مقررات ملی به تطبیق آن با قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی بپردازد.حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان درباره اهمیت آیین‌نامه اجرایی صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها که روز گذشته توسط معاون اول رئیس‌جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند تا برای بهبود عملکرد مصرف و رسیدن به حد الگوی مصرف انرژی تا پایان سال ۱۳۹۹ اصلاحات ساختمان را اعمال کنند، به ارایه توضیحاتی پرداخت.مانی‌فر گفت: قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی که در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و ابلاغ شد در ماده ۱۸ این قانون ماموریتی برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با جهت گیری به سمت و سوی ایجاد ساختمان های سبز آیین نامه‌ای را تدوین کند که بر اساس آن آیین نامه مصرف انرژی در ساختمان ها کاهش یابد. بنابراین این آیین نامه از سال های گذشته در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: آیین‌نامه مراحل بررسی‌های متعددی را گذراند و چندین بار پیش نویس آن تهیه شد و به کمیته فرعی کارگروه زیربنایی و همچنین کارگروه زیربنایی دولت که ریاست آن را وزیر راه و شهرسازی برعهده دارد، ارجاع شد تا در نهایت با تاکید بر این مطلب که باید واجد ضمانت های اجرایی لازم باشد در تاریخ ۹۶.۱۰.۱۲ به تصویب هیات وزیران رسید و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.وی با یادآوری اینکه تدوین آیین نامه از ابتدای سال جاری (۹۶) در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، گفت: ما تدوین این آیین‌نامه را در سال ۹۶، در ابتدای سال در دستور کار خود قرار دادیم و با دعوت از دستگاه ها و وزارتخانه هایی که ذیربط بودند همچون وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان نظام مهندسی ساختمان، جلساتی را تشکیل دادیم و آیین‌نامه نوشته شد.مانی فر تصریح کرد: در آیین نامه اصلاح مصرف انرژی تلاش کردیم تا آیین‌نامه مختصر، مفید و کارآمد باشد. بنابراین آیین‌نامه در ۶ ماده و ۳ تبصره تهیه شد و شاید برای اولین بار یک تعریف رسمی از ساختمان سبز در این آیین نامه ارایه شد. پیش تر، تعاریف مختلفی از ساختمان سبز در مراجع مختلف وجود داشت اما به لحاظ قانونی تعریفی مشخص را از ساختمان سبز نداشتیم که در این آیین نامه ما ساختمان سبز را تعریف کردیم.

ابهام در سرنوشت 20 هزار میلیارد تومان در شهرداری تهران

درهفته ای که گذشت رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران پیشنهاد داد تاکارگروهی برای پیگیری تخلفات احصا شده در مدیریت قبلی شهری تشکیل شود.مجید فراهانی، با اشاره به گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران، گفت: پایه گزارش بسیار خوب بود چرا که شورای شهر در مصوبه‌ای خواهان آن بود که شهرداری تهران گزارشی ارائه دهد که به طور دقیق و شفاف بدانیم شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفته‌ایم و کجا ایستاده‌ایم؟ تا بتوانیم بر اساس آن برای چهار سال پیش رو برنامه ریزی و تصمیم گیری کنیم.وی با بیان اینکه گزارش ارائه شده تحویل و تحول یک سند خاص است، چرا که گزارش مشابهی از آن در شهرداری طی سالهای متمادی گذشته مشتمل بر چالش‌های پیش رو هنگام تحویل و تحول وجود ندارد، گفت: با بررسی هایی که داشتم معلوم شد در دوره‌های طولانی فعالیت شهرداری در دهه های گذشته مشابه چنین گزارشی نداشته ایم هرچند گزارش های تبلیغی تهیه شده شهردار قبلی برای مدیران آینده وجود دارد که البته جای تعجب دارد چرا که هر مدیری باید بداند چه چیزی را دقیقا تحویل گرفته و بر اساس آنچه که تحویل گرفته باید بتواند برنامه ریزی کند تا دقیقا چشم انداز مشخصی در خصوص وضعیت شهرداری تهران به دست بیاید.فراهانی با بیان اینکه این سند می‌تواند به طور مداوم و سالانه بهنگام شود و مبنایی برای گزارش‌های عملکرد سالانه شهرداری باشد، گفت: هر سال می‌توان این گزارش را به‌روز کرد تا وضعیت‌مان را سال به سال از نظر میزان بدهی، میزان رشد یا کاهش ترافیک، آلودگی هوا و ... بررسی کنیم و این گزارش می‌تواند یک مبنا برای سنجش عملکردهای آتی مدیریت شهرداری باشد.وی با بیان اینکه البته این گزارش می‌توانست بهتر ارایه شود گفت: به عنوان مثال در قسمت ابتدایی که شهردار گزارشی در خصوص فساد در شهرداری ارائه کرد توقع این بود که شهردار محترم تنها به سوء استفاده در یک قرارداد حدود یک میلیاردی اکتفا نکند. چرا که همه ما می‌دانیم که وضعیت فساد در قراردادهای شهرداری با این رقم‌های کوچک قابل مقایسه نیست و مشکلات ما در قراردادهای خارج از تشریفات مناقصه بسی بیش از اینهاست. مشکل قراردادهای صوری یک میلیارد و 10 میلیارد و 100 میلیارد نیست و با اخباری که از بازداشت نفر دوم شهرداری گذشته به گوش می‌رسد موضوع حیف و میل اموال در شهرداری در میان افکار عمومی نباید در حد یک میلیارد تقلیل یابد.

افشاگری نجفی از قراردادهایی که پولش صرف انتخابات شد

دراین هفته شهردار تهران در جلسه امروز شورای شهر با ارائه گزارش 100 روزه شهرداری و بررسی عملکرد شهرداری قبلی از قراردادهای شهرداری با ناجا که پولش صرف انتخابات شد، افشاگری کرد.محمدعلی نجفی در ارائه گزارش خود با بیان اینکه متاسفانه در بررسی پرونده‌های شهرداری به مواردی از سوء استفاده برخوردیم که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود گفت: اواخر سال 95 شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی قراردادی را در خصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضاء رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی 10 میلیون تومان هم نبوده است.وی با بیان اینکه متاسفانه آخرین پرداخت به این موسسه اول مرداد 96 و پس از انتخابات بوده و 850 میلیون تومان به این قرارداد پرداخت شده است، گفت: ما در بررسی‌های بیشتر دریافتیم که یک قرارداد دیگر در تاریخ 2 مرداد 96 منعقد شده که در روز قرارداد پرداختی صورت گرفته است.شهردار تهران با بیان اینکه این دو قرارداد مجموعا یک میلیارد و 430 میلیون تومان ارزش داشته است، گفت: در بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که درست است این مبلغ به حساب شرکت مذکور واریز شده اما تنها 173 میلیون تومان را به این شرکت داده و مابقی را به یک حساب دیگر که متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونین قبلی بوده واریز کردند و این پول نیز خرج انتخابات شده است. این در حالیست که آن فرد مذکور مکتوب اقرار کرده که از 173 میلیون تنها 20 میلیون به خودش تعلق گرفته و مابقی سهم دیگران بوده است.وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داده که رقم بدهی ثبت شده شهرداری 29 هزار و 510 میلیارد تومان بوده است، گفت: 22 هزار و 600 میلیون تومان نیز رقم بدهی ثبت نشده شهرداری است و پیش بینی کردیم که حدود 8000 میلیارد تومان نیز بدهی احتمالی داریم و بر همین اساس بدهی شهرداری در حوزه ثبت شده، ثبت نشده و بدهی احتمالی حدود 52 هزار و 100 میلیارد تومان است که سه برابر بودجه فعلی شهرداری است.نجفی در ادامه تأکید کرد: در این گزارش سعی کردیم قضاوت نکنیم و قضاوت را به عهده همه کسانی قرار دهیم که ارزیابی می‌کنند و بعد از مطالعات دقیق است که همه در خواهیم یافت راه اداره شهر با چه مشکلات و دشواری هایی مواجه است.شهردار تهران گفت: مرتب تذکر دادم انصاف و بی طرفی در گزارش مورد توجه قرار گیرد. در مواردی که فکر کردیم محرمانه است خیلی به اجمال اشاره کردیم و جداگانه در اختیار اعضای شورای شهر قرار خواهد گرفت.وی افزود: بدهی مجموع ثبت شده، ثبت نشده قطعی و احتمالی ۵۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است یعنی سه برابر بودجه سال۹۶ ، این در حالی است که بودجه سال ۹۶ هم صد در صد محقق نشده است.شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از مطالبات از دولت منوط به ارایه گزارش های حسابرسی شهرداری تهران است، تصریح کرد: در بعضی سال ها حسابرس اظهارنظر نکرده است و دولت این موارد را قبول ندارد و می گوید گزارش حسابرسی تایید شده را باید ارایه کنید.

بافت فرسوده تهدیدی بالقوه برای دونیم میلیون نفر از پایتخت‌نشینان

درهفته ای که گذشت نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با بودجه دولتی نوسازی بافت فرسوده محقق نمی‌شود، تصریح کرد: باید با ارائه مشوق‌هایی به بخش خصوصی این مهم را تحقق بخشید.مجید کیان پور با بیان وجود ۳ هزار هکتار بافت فرسوده در پایتخت، گفت: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم پایتخت در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و با توجه به زلزله خیر بودن تهران جان و مال این افراد در معرض تهدید قرار دارد.نماینده مردم دورود و ازنا با بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده توجیه اقتصادی ندارد، افزود: باید به گونه‌ای اقدام کرد که قیمت تمام شده ملک کمتر از قیمت فروش باشد.وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده باید توسط بخش خصوصی انجام شود، گفت: دولت نباید ورود مستقیم به این موضوع داشته باشد بلکه باید شهرداری‌ها، وزارت کشور، راه و شهرسازی و اقتصاد و امور دارایی و بانک‌ها بسته حمایتی ویژه‌ای برای بافت فرسوده تهیه و این بسته از سوی هیات دولت تصویب شود تا بخش خصوصی بتواند فعالیت خود را برای نوسازی انجام دهد.این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: تا زمانی که تسهیلات مناسب پرداخت نشود سرمایه گذاران انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری در بافت‌های فرسوده نخواهند داشت.کیان پور با بیان اینکه عوارض نوسازی و صدور پروانه باید از سوی شهرداری‌ها و وزارت کشور رایگان محاسبه شود تا نوسازی توجیه اقتصادی داشته باشد، تصریح کرد: همچنین باید مشوق‌های لازم از سوی دولت به صاحبان بافت‌های فرسوده ارائه شود تا نوسازی تحقق یابد.وی به خانه ملت گفت: بخش خصوصی را می‌توان تشویق به ساخت روبنا‌های بافت فرسوده کرد و آن را از پرداخت مالیات معاف کرد.نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس دهم، با بیان اینکه با بودجه دولتی نوسازی بافت فرسوده محقق نمی‌شود، تصریح کرد: با ارائه مشوق‌های لازم به بخش خصوصی و مالکان می‌توان نوسازی بافت فرسوده را تحقق بخشید، زیرا امکان ورود مستقیم دولت وجود نداشته و در واقع نوسازی از توان دولت خارج است.نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت برای ساماندهی بافت‌های فرسوده و مناطق زلزله خیر از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است، گفت: از سویی مبلغی در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ نیز پیش بینی شده است، اما نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که تمامی این مبالغ باید برای نوسازی بافت‌های فرسوده هزینه شده و صرف امور دیگر نشود.

13 پاساژ بازار ایمن‌سازی می‌شوند

دراین هفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از انجام اقداماتی برای ایمن‌سازی 13 پاساژ در بازار تهران خبر داد.محمود قدیری، در مورد انجام اقداماتی برای ایمن‌سازی پاساژهای بازار اظهار کرد: ما با شهردار ناحیه بازار منطقه 12 تا کنون دو جلسه در راستای انجام اقداماتی برای ایمن‌سازی برخی پاساژها برگزار کرده‌ایم و امروز سومین جلسه برگزار می‌شود و قرار است با مسئولان 13 پاساژی که به صورت داوطلبانه برای ایمن سازی اقدام کرده‌اند هماهنگی‌های لازم صورت گیرد و آنها بر اساس دستورالعمل مناسب و قابل اجرایی که به آنها می‌دهیم ایمن‌سازی‌ها را انجام دهند. امیدوارم این جلسه‌های فنی و اجرایی نتیجه خوبی داشته باشد و ایمن‌سازی این پاساژها آغاز شود.معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با تاکید بر اینکه ساختمان‌های قدیمی هم قابلیت ایمن‌سازی دارند، افزود: این ساختمان‌ها اگر فرسوده نباشند و قابلیت استفاده داشته باشند می‌شود ایمنی آنها را بالاتر برد. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که دستورالعمل‌ها بعد از اجرا باید نگهداری شوند و این کارها ادامه دار باشد. چرا که اگر نظم نباشد و بعد از انجام کارها دستورالعمل رها شود دوباره ممکن است که ساختمان از ایمنی لازم خارج شود.وی در همین رابطه به وضعیت پاساژ علاء‌الدین اشاره کرد و گفت: این پاساژ اقداماتی را انجام داد؛ اما من در حال حاضر به شما می‌گویم که این ساختمان از عملکرد خود خارج شده و حدود 80 درصد نا ایمن است؛ ولی اگر نگهداری مناسب بعد از ایمن‌سازی انجام شود در صورت وقوع حادثه، خسارت کم و قابل کنترل خواهد بود.

آخوندی خواستار کاهش ۲۰درصدی شعب بانک مسکن شد

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بانک مسکن در برخی جاها ماهیت خود را از دست داد، گفت:‌نیازی به این تعداد شعب بانک مسکن نیست و باید ۲۰ درصد آنها طی دوره ۱۰ ساله کاهش یابد.عباس آخوندی با بیان این‌که بانک مسکن به جای آنکه به سمت توسعه ای شدن برود به بانک تخصصی تبدیل شد و ماهیت خود را در جاهایی از دست داد، اظهار کرد: تلاش داشتیم تا بانک مسکن را بانک توسعه‌ای کنیم اما در عمل پشتیبانی خاصی از این اقدام موثر در نظام بانکی صورت نگرفت.وی تصریح کرد: پیشنهادم در مهر سال 92 این بود که تمام رقم تامین اعتبار طرح مهر به افزایش تبدیل سرمایه بانک‌ مسکن شود و آن خط اعتباری به عنوان بدهی دولت و بدهی بانک‌مسکن به بانک‌مرکزی در نظر گرفته شود. سرمایه بانک مسکن 8000 میلیارد تومان ( 2 میلیارد دلار) است که یقینا این سرمایه برای مسکن، سرمایه اندکی است.وی با بیان این که برای خروج مسکن از رکود به 10 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم گفت: نیازی به این تعداد شعب بانک مسکن نیست و باید 20 درصد آنها طی دوره 10 ساله کاهش یابد.

پایان غمبار سانچی

کشتی نفتکش سانچی که شامل 32 دریانورد و خدمه بود ومیعانات گازی با خود حمل می کرد،هفته گذشته دچار آتش سوزی شد و پس از حدود 10 روز کش و قوس و آتش سوزی و انفجارهای پی در پی، در دریایی دور از وطن غرق شد و همه سرنشینان آن کشته شدند. شانگهای اعلام کرد همه خدمه کشتی همان روز نخست کشته شده اند. به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچی و خانواده‌های داغدار آنان، روز دوشنبه ۲۵ دی در سراسر ایران عزای عمومی اعلام شد.

نامه‌نگاری با وزیر اقتصاد برای حل مشکل جدید مسکن مهر

دراین هفته به‌دنبال مسدودشدن حساب‌های بانکی شرکت عمران پردیس و هشدار نسبت به تعویق افتادن روند تکمیل و تحویل واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر این شهر، جلسه‌ای اضطراری با مجمع نمایندگان استان تهران برای برطرف کردن این مشکل برگزار شد.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در جلسه برگزارشده بین مدیرعامل شرکت عمران پردیس و اعضای مجمع نمایندگان تهران با موضوع مسدود شدن حساب‌های این شرکت از سوی اداره امور مالیاتی مقرر شد علاوه بر مکاتبه با وزیر اقتصاد راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکل ارائه شود.همچنین در این جلسه در خصوص دریافت بودجه مورد نیاز برای تکمیل امور زیرساخت و آماده‌سازی از محل یارانه‌های مسکن مهر و اوراق خزانه اسلامی و تخصیص اعتبار و ردیف بودجه‌ای عملیات اجرایی متروی پردیس تهران تبادل نظر و قرار بر این شد تا در جلسه دیگری طی همین هفته با اعضای مجمع نمایندگان استان تهران، این مسائل نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری شود.چهار روز پیش مدیرعامل عمران پردیس از مسدود شدن حساب‌های بانکی این شرکت توسط سازمان امور مالیاتی خبر داد.سعید غفوری با تأکید بر این‌که شرکت عمران پردیس به اداره مالیات بدهی ندارد و تمام مالیات خود را پرداخت کرده است، اظهار کرد:‌ با این حال سازمان امور مالیاتی از ما درخواست پرداخت حدود 11 میلیارد تومان مالیات را کرده است.وی با بیان این‌که سازمان امور مالیاتی می‌گوید این مالیات مربوط به پروژه‌های مسکن مهر در سال 91 است، تصریح کرد:‌ درخواست سازمان امور مالیاتی در حالی است که واحدهای مسکن مهر از پرداخت مالیات معاف هستند.وی با اشاره به این‌که اقدام سازمان امور مالیاتی غیرقانونی است، پیش‌بینی کرد که مسدود شدن حساب‌های بانکی شرکت عمران پردیس باعث طولانی شدن زمان اتمام پروژه‌های مسکن مهر شود.

اگر از اعتبار مجوزها مطمئن نشویم، پیش پرداخت هواپیماهای جدید را نمی‌پردازیم

درهفته ای که گذشت قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به موضع گیری‌های آقای ترامپ مبنی بر خروج از برجام باید اطمینان پیدا کنیم که شرکت ایرباس یا بویینگ مجوز‌ها را ابطال نمی‌کنند. در حال حاضر این مجوز‌ها معتبر هستند اما باید مطمئن شویم که چند ماه دیگر هم با هر تصمیم آمریکا معتبر باقی خواهند ماند.اصغر فخریه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در واکنش به صحبت‌های مدیر فروش ایرباس مبنی بر احتمال تاخیر در تحویل هواپیما‌ها به دلیل تعویق در ارائه پیش پرداخت‌ها، اظهار داشت: قرارداد بین ایران ایر و ایرباس هیچ تغییری نخواهد کرد و این طبیعی است که اگر در ارائه پیش پرداخت تاخیر داشته باشیم، تحویل هواپیما‌ها با تاخیر انجام می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که این اظهار نظر مقام مسئول در ایرباس شامل حال ۳ فروند هواپیمایی می‌شود که قرار است، سال آینده وارد ناوگان شوند، گفت: صحبت‌های مدیر فروش ایرباس کلی بوده است و طبق قرارداد منعقد شده ایرباس متعهد است ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران بفروشد.قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرارداد بین ایران ایر و ایرباس تغییری نخواهد کرد و هر دو طرف باید متعهد به قرارداد منعقد شده باشند.فخریه کاشان با بیان اینکه برای اجرای قرارداد دو اقدام باید انجام شود، گفت: اولین اقدام فراهم کردن پول و ارائه پیش پرداخت‌ها از سوی ایران ایر به طرف قرارداد است که برای تامین مالی قرارداد‌ها اقداماتی انجام شده است.وی ادامه داد: دومین موضوع در اجرای قرارداد‌ها این است که اعتبار مجوزهای مورد نیاز در همه شرایط حفظ شود و اعتبار مجوز‌ها به گونه‌ای پایدار باشد که در استفاده از آن‌ها در تمام شرایط مشکلی به وجود نیاید. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به موضع گیری‌های آقای ترامپ مبنی بر خروج از برجام باید اطمینان پیدا کنیم که این مجوز‌ها معتبر باقی می‌مانند. در حال حاضر این مجوز‌ها معتبر هستند اما باید مطمئن شویم که چند ماه دیگر هم با هر تصمیم آمریکا معتبر باقی می‌مانند.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar