۱۰:۰۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 21 January 2018
کد خبر: ۴۸۴۹۶
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با «صما»:
صما- معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: در بخش توسعه و افزایش ظرفیت دریایی دچار غفلت تاریخی و تکالیف باقی‌مانده از گذشته دردریایی خلیج‌فارس و خزر شده ایم . که البته در طی سال‌های اخیر بخشی از ظرفیت دریایی خزر جبران شده اما در دریای خلیج‌فارس همچنان دچار غفلت بزرگی هستیم .
افزایش 10 درصدی بودجه حمل و نقل دریایی در سال آینده/ سه مشوق برای ورود سرمایه‌گذاران به حوزه دریاییهادی حق‌شناس با بیان اینکه در بررسی بودجه حمل و نقل دریایی در سال جدید باید در بخش‌های مختلف تفکیک قائل شویم؛ در گفت‌وگو با «صما» گفت: حوزه دریایی شامل چهار بخش ساخت و ساز بنادر کشور (ساخت‌وساز بندر، اسکله، موج‌شکن، لایروبی و هرگونه تأسیسات بندری)، ساخت‌وساز کشتی (صنعت کشتی‌رانی، صنایع دریایی)، بخش تجهیزات کشتی‌رانی (تجهیزاتی که در خدمت صنعت کشتی‌رانی و ناوگان حمل‌ونقل مانند کشتی‌های نفت بر، گازبر یا کشتی‌ها فله‌بر) و بخش صنایع دور از ساحل (سکوهای نفتی، گازی) است.

حق‌شناس افزود: هر بخش دارای بودجه‌ای است که در زیرمجموعه بودجه دریایی قرار می‌گیرد. به‌طور مثال برداشت مستقیم 14.5 درصدی از پول نفت، توسط شرکت ملی نفت برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مانند سکوهای نفتی و پارس جنوبی برای هزینه‌های استخراج، انتقال و فروش نفت نیز از جیب بودجه دریایی بوده و در زیرشاخه بخش آب‌شور قرار می‌گیرد.

وی گفت: بنابراین به طور کلی هر بخشی که مرتبط با دریا فعالیت دارد زیرمجموعه حوزه دریایی شده و مشمول بودجه دریایی می شود؛ به‌طور مثال فعالیت گسترده شیلات که دور از دریا است یا وزارت صنایع شرکت ایزو و ایکو، کشتی‌سازی خلیج‌فارس، اروندان و صندوق بازنشستگی نیز شامل حوزه دریایی شده و از بودجه دریا بهره‌مند ‌می‌شوند.

حق‌شناس بابیان اینکه از دیدگاه عموم مردم مسائل گفته‌شده دریایی محسوب نمی‌شود گفت: مردم به تأسیسات بندری و ساخت‌وساز بندر نگاه کرده و تحلیل درستی از بودجه تخصیص‌یافته به بخش دریا ندارند در حالی که ما باید بودجه دریایی را در تمام بخش‌های مرتبط با دریا تقسیم کنیم.

وی مجموع رشد بودجه دریایی در سال 97را بیش از 10 درصد دانسته و در این خصوص گفت: درمجموع، بخش دریایی کشور نسبت به سال گذشته کاهشی نبوده و افزایشی نیز بوده است.البته در بخش هایی با کاهش روبرو بودیم اما در مجموع این بودجه روند افزایشی داشته است.

حق‌شناس با انتقاد از بودجه اتخاذ شده در سال 97 خاطر نشان کرد: با وجود روند افزایشی در بودجه 97 این میزان بودجه به‌هیچ‌عنوان متناسب با ظرفیت دریایی ایران نیست و ما باید عقب ماندگی تاریخی در حوزه دریا، خلیه و بارگیری را جبران کنیم.

وی گفت: در سنوات گذشته تنها 10 درصد ظرفیت عملکردی دریایی در خلیج فارس مربوط به ایران بوده است .که این رقم باتوجه به موقعیت استراتژیک ایران (از تنگه هرمز تا اروند)قابل پذیرش نیست . و ما باید ظرفیت‌های بیشتری را در این حوزه نقد کنیم.

حق شناس با اعتقاد به اینکه در حال حاضر ظرفیت تاریخی دریایی کشور مورد اغماض قرار گرفته است گفت: ما در بخش توسعه و افزایش ظرفیت دریایی دچار غفلت تاریخی و تکالیف باقی‌مانده از گذشته دردریایی خلیج‌فارس و خزر شده ایم . که البته در طی سال‌های اخیر بخشی از ظرفیت دریایی خزر جبران شده اما در دریای خلیج‌فارس همچنان دچار غفلت بزرگی هستیم .

حق‌شناس در ادامه متذکر شد: البته با افتتاح بندر چابهار تواسته این حضور جدی در دریای عمان داشته باشیم .

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بابیان اینکه ما یک کشور اقیانوسی هستیم خاطرنشان کرد: مزیت و مطلوبیت یک کشور اقیانوسی این است که هزینه حمل‌ونقل دریایی به واسطه پهلو گیری بزرگ‌ترین کشتی ها در بنادر آن کشور بسیاراندک است به هر حال هر اندازه که بتوانیم کشتی بزرگ‌تری را در بنادر پهلو بدهیم حمل و نقل را با صرفه تر خواهیم کرد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که چه ظرفیت‌ جدیدی برای سرمایه‌گذاری‏ در حوزه دریایی ایجادشده گفت: مادر حوزه دریایی سه نوع مشوق برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تبیین کردیم این سه بخش شامل اخذ تسهیلات از محل وجه اداره با نرخ بهره اندک، اعطای زمین در داخل بندر (اعطای این زمین در ابتدای قرارداد رایگان بوده و اجاره آن پس از بهره‌برداری از بخش خصوصی اخذ خواهد شد و فقط بخش خصوصی هزینه ساخت‌وساز در داخل محوطه را پرداخت می‌کنند) و همچنین حضور پررنگ بخش خصوصی در حیطه‌های مختلف حوزه دریایی است.

وی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی از بندر گرفته تا اسکله، انبار، بارانداز و تجهیزات سرمایه‌گذاری داشته و تمام عملیات تخلیه، بارگیری و باز و بستن کشتی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، به‌هرحال ما در حوزه دریایی توانسته‌ایم در طی 4 سال گذشته حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داشته باشیم.

حق‌شناس متذکر شد: در سیاست‌های بالادستی و در برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شده که به طور مشخص در جاسک که سواحل مکران است، سرمایه‌گذاری انجام دهیم و بندری متناسب با چابهار ایجاد شود. حتی وزارت راه و شهرسازی نیز در آن‌جا سرمایه‌گذاری انجام می‌دهد و بقیه ارگان‌های دریایی نیز در آنجا چنین کاری انجام خواهند داد.

وی افزود: به نظر من، آینده بنادر ایران در سواحل مکران خواهد بود که جذابیت‌های طبیعی برای سرمایه‌گذاری دارند. اما در کنار آن، در بندر شهید رجایی در فاز 3 اقداماتی را در حال اکران داریم که 1400 متر اسکله است که در آن‌جا نیز به آبخور بیش از 17 متر رسیده‌ایم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: عمده سرمایه‌گذاری‌های 4 سال گذشته و آینده ما در دو بندر شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر چابهار است و نیز نگاه ویژه به سواحل مکران داریم.

حق‌شناس تاکید کرد: این بنادر به شدت استعداد جذب سرمایه‌های داخلی و سرمایه‌گذاری خارجی را دارند که البته در برنامه ششم مجوزی گرفته شده است که بتوانیم با شرکت‌های ایرانی و خارجی برای جذب سرمایه‌گذاری و اداره بنادر کوچک کشور مشارکت کنیم.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar