۱۳:۰۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - 22 January 2018
کد خبر: ۴۸۵۲۹
عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن عنوان کرد:
صما- عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان اینکه به خاطر کاهش 28درصدی اعتبارات ریلی باید طرح‌های اولویت‌دار را مشخص کنیم. گفت:در این اولویت بندی ها باید طرح‌های خوب و اقتصادي انتخاب و تعريف شود.
کاهش 28درصدی اعتبارات ریلی در بودجه97/ تمهیدات راه‌آهن برای جبران کسری بودجه حمل و نقل ریلی

سعید رسولی با بیان مطلب فوق به «صما»گفت: در ضمن، طرح‌هایی را که بازگشت سرمایه ندارند و ارزش‌افزوده کمی برای کشور ایجاد می‌کنند باید از دستور کار خارج کنیم که این کار شجاعت می‌خواهد.

وی با بیان اینکه مدت‌هاست در مورد توسعه راه‌آهن استفاده از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی داخلي و خارجي در دستور کار ما است.گفت: توسعه راه‌آهن دو بخش کمی و کیفی دارد. در توسعه کمّی يعني توسعه خطوط جديد، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مسئول و متولي اجرا است و شرکت راه‌آهن متولی بهره‌برداری از خطوط ریلی کشور و ارتقاء و افزايش ظرفيت حمل‌ونقل ريلي است كه البته براي ارتقاء بهره‌وری و بهره‌برداری بهينه، چاره‌ای نداریم که راسا برخی طرح‌ها را در رابطه ارتقای ظرفیت خطوط ناوگان و رفع گلوگاه انجام دهیم.

رسولی گفت: در این خصوص در حوزه ناوگان هم باید متناسب با افزایش تقاضا در شبکه ریلی و همین‌طور با نگاه به بند ب ماده 57 قانون برنامه ششم توسعه که گفته در انتهای برنامه باید سهم جابه‌جایی بار به 30 درصد و سهم جابه‌جایی مسافر به 20 درصد در شبکه ریلی برسد، ناوگان خود را افزایش دهیم.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن گفت: از آنجائی که ناوگان به‌طور کامل در اختیار بخش غیردولتی است و در زمان اجرای اصل 44 ما کل واگن‌های باری و مسافری را واگذار کردیم.

وی گفت:بنابراین باید از بخش غیردولتی حمایت کنیم که برای ورود واگن‌های جدید سرمایه‌گذاری کند و نهایتاً شرایطی را به وجود آوریم که در زمان انتهای برنامه ششم توسعه بتوانیم در صورت افزایش تقاضای بار و مسافر، ظرفیت تکلیف شده را ایجاد کنیم.

رسولی همچنین تاکید کرد:خوشبختانه در سنوات گذشته علاوه بر اختیارات قانونی که وجود داشته، احکام جدیدی در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری‏، مشوق‌ها و حمایت سرمایه‌گذاری به تصویب مجلس رسیده است.

عملکرد راه اهن درنیمه دوم سال 96

وی در ادامه خاطر نشان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های قانونی ایجادشده در این‌یکی دو سال اخیر به‌خوبی عمل کرده و شاهدش همین اتفاقاتی است که دریکی دو ماه گذشته رخ‌داده است. ما توانستیم از خط اعتباری 8 ميليارد یورو کره جنوبی که برای ایران ایجاد کرده است، به مقدار 720 میلیون یورو برای تأمین 450 واگن ریل‌باس استفاده کنیم.

رسولی گفت:یک خط اعتباری جدید بین ایران و روسیه امضا و 3 میلیارد یورو برای تامین ناوگان و تجهیزات ریلی وابسته پیش‌بینی‌شده است.لازم به ذكر است هر دو این قراردادها نیز با مشارکت بخش غیردولتی ایرانی است یعنی بخشی از آن ساخت داخل است که امیدواریم از این محل حدود 20 هزار واگن باری، حدود هزار واگن مسافری، 350 لوکوموتیو و سایر تجهیزات ریلی دیگر به شبكه ريلي اضافه خواهد شد.

این کارشناس راه آهن افزود:ما امروز 28 هزار واگن باری در اختیارداریم و طی این قرارداد 20 هزار واگن به این ظرفیت اضافه خواهد شد که این تعداد شبکه ما را چابک و فربه خواهد کرد. در بخش مسافری نیز 1500 واگن‌داریم که البته برخی از آن‌ها باید جایگزین شوند، اما به‌هرحال اضافه شدن 1000 واگن مسافری، ظرفیت ما را بسیار افزایش خواهد داد. همین‌طور، آن 450 واگن ریل باس تشکیل 150 قطار خواهد داد و می‌تواند حمل‌ونقل حومه‌ای ما را بسیار رونق دهد.

رسولی با بیان اینکه از قوانین ارزشمندی که در برنامه ششم مصوب شده و می‌تواند نقطه عطفی در حمل‌ونقل ایران محسوب شود، موضوع تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای ذيل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران است. خاطر نشان کرد:ما پیش‌ازاین سازمان قطارهای حومه‌ای در کشور نداشتیم.

وی گفت:خوشبختانه تشكيل این شركت تصویب شد که قرار است ذیل شرکت راه‌آهن تأسیس شود. تاكنون مقدمات آن انجام و اساسنامه آن به دولت ارسال‌شده است. اگر این شركت شکل بگیرد موضوع جابه‌جایی مسافر به‌خصوص در اطراف کلان‌شهرها، بهتر از حال حاضر ساماندهی خواهد شد.

رسولی همچنین اضافه کرد:امروز حدود 540 هزار دستگاه خودرو از حومه تهران هرروز وارد تهران می‌شوند. اگر بتوانیم زمان سیر و سرفاصله حرکت قطارهای حومه‌ای را كمتر کنیم که مستلزم تأمین ناوگان جدید است، دیگر نیازی نیست که حجم زیادی از خودروها وارد تهران شوند.

ویژگی لایحه بودجه 97 در بخش حمل و نقل

رسولی همچنین گفت:لایحه بودجه 97 ویژگی‌های مثبت زیادی دارد مثل‌اینکه تغییراتی را در نرخ حامل‌های انرژی در نظر گرفته‌اند‏، یا نگاه عملیاتی پررنگ‌تری به بودجه داشته‌اند و قرار است بر اساس عملکرد به دستگاه‌ها اعتبار داده شود.

وی گفت: ما بنا نداریم که طرح‌های توسعه‌ای راه‌آهن را متکی به بودجه کنیم چون اگر متکی به بودجه باشیم، با آنچه درروند بودجه در سال‌های گذشته شاهد بودیم موفقیت چندانی نخواهیم داشت. البته همین طرح‌های سرمایه‌گذاری مستلزم حمایت جدی دولت در مورد صدور مجوزها و تضامین مربوطه است.

رسولی در نهایت گفت:خوشبختانه نگاه بسیار خوبی به راه‌آهن ایران وجود دارد و ظرفیت‌های بسیار خوبی در اختیارداریم. طرح‌های در حال انجام‌ توسعه فولاد، افق روشنی را پیش چشم ما می‌گذارد و ما باید به‌سرعت شبکه ریلی خود را توانمند کنیم و توسعه دهیم.

انتهیا پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar