۰۹:۵۷ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - 24 January 2018
کد خبر: ۴۸۵۵۵
معاون وزیر راه‌و شهرسازی در گفت‌وگو با «صما» تشریح کرد:
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه اقدامات بزرگ در بخش حمل‌ونقل نیازمند تخصیص بودجه مناسب است،گفت: پیشرفت حمل و نقل در کشورهای پیشرفته مدیون اختصاص بودجه ویژه به بخش حمل و نقل است.
آسیب‌های سهم اندک حمل و نقل از بودجه عمرانی/ لزوم توسعه شهرسازی بر پایه حمل‌و نقل همگانیمهرداد تقی زاده بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: معمولاً تجربه‌ای که در کل دنیا وجود دارد این است که حدود 4 دهم الی نیم درصد از بودجه کل کشور را به بخش حمل‌ونقل تخصیص می‌دهند. در حالی این موضوع در کشور ما رقم بسیار پایین دارد.

وی بابیان اینکه یکی از دلایل مهم رشد کشوری مانند چین ظرف ده سال گذشته تخصیص بودجه کامل حمل‌ونقل است گفت: در حال حاضر کشور چین به‌جای نیم یا یک درصد 7 درصد بودجه کل کشور را به بخش حمل‌ونقل ریلی و عمومی اختصاص داده است؛ بنابراین لازم است ما نیز تغییر موضع ای در این رابطه داشته باشیم.

وی بابیان اینکه مجلس، دولت و سازمان بودجه باید بودجه کافی به مقوله حمل‌ونقل اختصاص بدهند. گفت: با کاسه خالی و چه کنم چه کنم نمی‌توان پیشرفتی در طرح‌های سنگین، عمومی و حتی نیمه‌تمام داشته باشیم.

تقی زاده گفت: اگر به دنبال اتفاقات شگرف در بخش حمل‌ونقل و عمران هستیم باید نگاه جامع‌تری به بخش بودجه و تخصیص واقعی آن در سال آتی داشته باشیم و باید بودجه حمل‌ونقل را دست بالا و درشت بگیریم.

وی بابیان اینکه بسیاری از مشکلات فعلی ما ناشی از تفاوت نگرش مدیران با نگرش‌های جهانی است گفت: به‌طور مثال آلودگی هوا مشکلی است که به اعتقاد من بسیار ساده‌تر ازآنچه تصور می‌شود و همچنین بدون اختصاص بودجه اضافی در کشور طی ۴ الی ۵ سال قابل‌رفع است این در حالی است که بسیاری از مدیران تصور می‌کنند این مشکل و یا مشکلات مشابه در حوزه حمل‌ونقلی کشور با هزینه بسیار زیادی حل می‌شود.

تقی زاده ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد هوشمندانه تأثیر می‌گذارد بحث توسعه حمل‌ونقل همگانی است در این توسعه به مرکزیت راه‌آهن، مترو، اتوبوس‌های درون‌شهری کاربری‌های مختلف با تراکم بالا شکل می‌گیرد و نهایتاً هدفش آن است که خودرو محوری کاهش یابد.

تقی زاده اثر کاربری‌های گوناگون بر استفاده از حمل‌ونقل همگانی را توضیح داد و گفت: توسعه مسکونی پیرامون مراکز تسهیلات حمل‌ونقل همگانی باعث کاهش ۱۰ درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی، توسعه تجاری پیرامون مراکز تسهیلات حمل‌ونقل همگانی موجب کاهش ۱۵ درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی خواهد شد.

کاهش 5درصدی استفاده از خودروهای شخصی با حمل‌ونقل همگانی

وی افزود: توسعه مسکونی در طول کریدور حمل‌ونقل همگانی موجب کاهش ۵ درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی و درنهایت توسعه تجاری در طول کریدور حمل‌ونقل همگانی باعث کاهش ۷ درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی خواهد شد.

تقی زاده با اشاره به تصویب سند ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در شورای عالی شهرسازی و معماری و شورای عالی هماهنگی ترابری، تصویب این سند را نقطه عطفی در هماهنگی حمل‌ونقل و شهرسازی دانست و گفت: شهرسازی ریل پایه، یکپارچگی حمل‌ونقل درون و برون‌شهری، Mobility، حل مشکل آلودگی هوا و اقتصادی شدن حمل‌ونقل همگانی، ازجمله مواردی است که بارها از سوی وزیر مورد تأکید قرارگرفته است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه برای نخستین بار است که چنین سند مهمی در میان ٣ گروه حمل‌ونقلی‌ها، شهر سازها و مسئولان وزارت کشور موردتوافق قرارگرفته است، گفت: این نشان می‌دهد که ما هم می‌توانیم باکار کارشناسی و تعامل، هماهنگی‌های فرا بخشی و فرارشته ای را انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع سند مذکور نقطه پایانی بر هرج و مرج در بلند مرتبه سازی و عدم یکپارچگی آن با حمل و نقل همگانی است. این سند که اختصاراً TOD نامیده می شود، مفهوم آن ایجاد بلند مرتبه سازی ها علی الخصوص از نوع تجاری در جوار ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی و کریدورهای مربوطه است.

وی افزود: زمانی که مجوز ساخت یک برج در نقطه ای از شهر داده می شود که هیچ گونه سیستم حمل و نقل عمومی در نزدیکی آن وجود ندارد و تردد زیادی به آن مکان صورت خواهد گرفت، این کار به معنای آن است که ما خودرو محوری را رواج داده و به مردم پیغام می دهیم که از خودرو شخصی استفاده کنند.

تقی زاده ادامه داد: اگر همین برج یا مکان تجاری در جوار ایستگاه حمل و نقل همگانی بنا شود، تعداد زیادی از افرادی که به آن مکان مراجعه می کنند، امکان و فرصت استفاده از مترو یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی را می‌یابد که البته این موضوع فواید بسیاری دارد هم در جهت تقویت حمل و نقل همگانی و کاهش خودرو محوری و هم منجر به اقتصادی‌تر و سودآور تر شدن حمل و نقل همگانی خواهد شد. در نتیجه باعث می شود هم سرمایه گذاری در حمل و نقل همگانی و هم سرمایه گذاری در بخش TOD توجیه پیدا کند که ما در صدد اشاعه این مفهوم و اجرائی ساختن آن در کلیه شهرهای کشور هستیم.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar