۱۱:۳۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - 25 January 2018
کد خبر: ۴۸۵۷۸
بسته خبری پنج‌شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است تا مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.

تحریک گسل نظام‌مهندسی/ با پول مهندسان همایش‌های بیخود برگزار می‌کنند/ 30هزارخانه خالی در منطقه یک وجود دارد/ صدور مجوز مصاحبه با خدمه کشتی چینیدراین هفته اظهارنظر ریاست کمیسیون عمران درباره نحوه هزینه کرد حق النظاره 5درصدی،رونمایی معاون مسکن وساختمان ازیک آمارجدید درحوزه مسکن،تاکید معاون شهردارتهران درباره امرنظارت،صدور مجوز مصاحبه کارشناسان ایران با خدمه کشتی چینی، گرانی۸.۲درصدی مسکن تهران در ۱۰ ماهه امسال، هدرروی۶ درصد درآمد ناخالص ملی به‌خاطر عمر کم ساختمان‌ها،کاهش 28درصدی اعتبارات ریلی در بودجه97و... ازمهمترین اخبار حوزه صنعت ساختمان و راه بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می آید:

تحریک گسل "نظام مهندسی ساختمان"

در این هفته ایسنا نوشت: بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که سازمان نظام مهندسی دیگر نباید پنج درصد دستمزد مهندسان را بردارد، به باور برخی افراد، دست گذاشتن روی گسلی است که در نتیجه‌ی نارضایتی اعضای نظام مهندسی از هیات‌مدیره‌ها ایجاد شده اما نمی‌تواند برگ برنده عباس آخوندی در پیشبرد آیین‌نامه کنترل ساختمان باشد.

از روز سه‌شنبه که وزیر راه و شهرسازی طی بخشنامه‌ای اعلام کرد سازمان نظام مهندسی حق دریافت پنج درصد از دستمزد مهندسان را ندارد، زمزمه‌هایی مبنی بر این‌که احتمالا عباس آخوندی قصد دارد از این طریق به نظام مهندسی برای همراهی در تصویب "آیین‌نامه کنترل ساختمان" فشار بیاورد مطرح شد.

برخی اعضای نظام مهندسی می‌گویند تخلفات مهم‌تری در این سازمان وجود دارد که آخوندی بهتر بود بر روی آنها دست می‌گذاشت؛ نه این‌که ماده‌ای قانونی را ملغی کند که احتمالا در دیوان عدالت رای آن به نفع نظام مهندسی خواهد بود.

به اذعان مهندسان با توجه به عدم تناسب بین نیروهای نظام مهندسی و تقاضا برای ساخت و ساز غالب ۵۰۰ هزار عضو سازمان نظام مهندسی از ارجاع کار بی‌نصیب هستند. بنابراین تعداد قابل ملاحظه‌ای از این افراد تصمیم اخیر وزیر راه و شهرسازی را می‌پسندند؛ شاید علت اصلی بخشنامه اخیر وزیر را هم باید در این موضوع جست‌وجو کرد که آخوندی می‌خواهد بدنه این سازمان را برای تصویب آیین‌نامه با خود همراه کند. در واقع عباس آخوندی راهنمای چپ زده تا به راست بپیچید! با این وجود حرف وزیر چندان هم غیر اصولی نیست.

بعد از تشکیل سازمان نظام مهندسی در سال ۱۳۷۴ عنوان شد سازمان‌ها می‌توانند درصدی از کارهایی که به مهندسان واگذار می‌کنند از آنها دریافت کنند. در زمانی که کل اعضای سازمانهای استانهای متوسط در حد چند صدنفر بود و حق عضویت‌ها برای هزینه‌های سازمانها کفایت نمی‌کرد از این نکته با موافقت مجامع (که در آن زمان با حضور بالای ۸۰ درصد اعضا با دعوت اول تشکیل می‌شد) بین ۲ تا ۶ درصد درآمد اعضا به سازمانها کمک می‌شد.

اما به تدریج منابع سازمان‌ها افزایش یافت و قدرت گرفتند. لذا دیگر نیاز چندانی به کارمزد ۵ درصد ندارند؛ زیرا بنا به گفته‌ی کارشناسان، سازمان نظام مهندسی از طریق تعلق سود به مانده سپرده حق نظارت مهندسان که معمولا دیر به آنها پرداخت می‌شود سرمایه های بزرگی را جمع کرده‌اند.

همین یک سال پیش بود که خبر رسید سپرده ۴۰ میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی استان تهران در یکی از بانک‌ها وثیقه دریافت تسهیلات برای یک شرکت خصوصی قرار گرفته است. در سایر شهرستان‌ها نیز بنا به ادعای اعضای نظام مهندسی، هیات‌مدیره‌ها با پول حق نظارت اعضا کارهای تجاری انجام می‌دهند.

یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران می‌گوید به نظر من بیش از ۸۰ درصد اعضا با بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی موافق هستند، چون با توجه به این که به آنها کار نمی‌رسد به نوعی قصد دارند از هیات مدیره‌ها انتقام بگیرند.

هیات مدیره‌ها ممکن است استثنائا در جاهایی خوب عمل کرده باشند، اما اکثریت اعضا از آنها دلخور هستند. به خصوص از ابتدای دهه ۹۰ اتفاقات عجیب و غریبی افتاده که باعث انشقاق بدنه نظام مهندسی با هیات مدیره‌ها شده است و وزیر راه و شهرسازی هم هوشمندانه بر روی این گسل دست گذاشت.

احمدرضا سرحدی ادامه داد: همه‌ی موافقت‌ها و مخالفت‌ها با بخشنامه اخیر وزیر با یک انگیزه نیست کسانی که موافقند می‌گویند که در نظام مهندسی بخور بخور است پس بهتر است این پنج درصد را نخورند، ولی مخالفان که عده آنها کمتر است عنوان می‌کنند دریافت پنج درصد در قانون نظام مهندسی ذکر شده و بلامانع است، بنابراین اگر به دیوان عدالت اداری برود قطعا حکم آقای آخوندی شکسته خواهد شد.وی تاکید کرد: آقای آخوندی اگر واقعا می‌خواهد با فساد در سازمان نظام مهندسی مبارزه کند باید جلوی اقدامات غیرقانونی این سازمان در بلوکه کردن دستمزد اعضا را بگیرد.

نماینده مجلس: با پول مهندسان همایش‌های بیخود برگزار می‌کنند

دراین هفته رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از این‌که با پول مهندسان همایش‌های بیخود برگزار می‌شود، گفت: پس از بررسی بودجه، مجلس اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان را در دستور کار قرار می‌دهد.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا رضایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص نامه وزیر راه و شهرسازی برای حذف کسر 5 درصد از حق‌الزحمه مهندسان ناظر،‌اظهار کرد: وقتی از مهندسان پولی را می‌گیریم باید آنرا در راستای آموزش مهندسان هزینه کنیم.وی تصریح کرد: مثلا این‌که بتوانیم زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی را برای مهندسان فراهم کنیم. ما این‌که 5 درصد از حق‌الزحمه مهندسان را دریافت کنیم و تشکیلاتی را راه‌اندازی کنیم و حقوق پرسنل آنرا بدهیم مافق نیستیم.وی تاکید کرد:‌اگر پولی از مهندسان دریافت می‌ود باید در راستای کمک به خود مهندسان هزینه شود؛ مقلا در حوزه آموزش، صادرات خدمات فنی و مهندسی.وی با بیان این‌که در بحث دریافت 5 درصد از حق الزحمه مهندسان ناظر توسط سازمان‌های نظام مهندسی شبهه و اختلاف نظر وجود دارد،‌ گفت: در قانون نظام مهندسی یکی از موضوعی که آنرا شفاف سازی می‌کنیم همین موضوع است.رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که باید به طور دقیق مشخص باشد پولی که از مهندسان ناظر دریافت می‌شود کجا هزینه خواهد شد، اظهار کرد: موافق نامه وزیر راه و شهرسازی برای حذف کسر 5 درصد هستیم، امیدواریم این اتفاق بیفتد. رضایی با انتقاد از عملکرد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان بیان کرد:‌ موافق این نیستم که بخواهیم با پول مهندسان تشکیلاتی را راه‌اندازی کنیم، کارمندی را استخدام کنیم، همایش بیخود برگزار کنیم و کادو و هدیه بدهیم.وی از ورود مجلس به اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان پس از بررسی بودجه خبر داد.

مسکن تهران در ۱۰ ماه امسال ۸.۲درصد گران شد

درهفته ای که گذشت ایسنا نوشت :بررسی آمار رسمی حاکی از آن است که مسکن تهران در ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۲درصد گران شده و قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی به ۴میلیون و ۷۱۱هزار تومان افزایش یافته است.به گزارش خبرگزاری ها، در 10 ماه منتهی به بهمن ماه سال گذشته 136 هزار و 181 مبایعه نامه در شهر تهران ثبت شد، در مدت مشابه امسال 153 هزار و 191 فقره مبایعه نامه ثبت شده که نشان دهنده رشد 12.5درصدی است.متوسط قیمت واحد مسکونی در باره ابتدای سال 95 تا پایان دیماه همان سال 4 میلیون و 344هزار تومان بود که با رشد 8.2درصدی در 10 نخست امسال به 4 میلیون و 711 هزار تومان رسیده است.همچنین در10ماه نخست سال گذشته 502هزار میلیارد ریال حجم مبایعه نامه ها بوده که در 10 ماه امسال با رشد 30.4 درصدی به 654هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.تعداد واحدهای مسکونی در پروانه ساختمانی طی 10 ماه نخست سال 95 بالغ بر 47 هزار و 560 فقره بوده که با 5.4 درصد رشد به 50هزار و 108 فقره در 10 ماه امسال افزایش یافته است.

30 هزار خانه خالی در منطقه یک پایتخت وجود دارد

دراین هفته معاون وزیر راه ازوجود 30 هزار خانه خالی در منطقه یک پایتخت خبرداد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در بافت های فرسوده هدف ما خارج کردن ساکنین از محلات نیست بلکه متقاعد کردن آنان برای نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده است. حامد مظاهریان افزود: 2700 محله مجموعه بافت‌های فرسوده شهری را تشکیل می دهد و طبق مصوبه ای که توسط مجلس تصویب شده، باید سالانه حدود 270 محله، بازسازی شود.معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با آغاز عملیات نوسازی بافت های فرسوده، شاهد فرآیند تدریجی بازآفرینی شهری و بازسازی محلات در بافت های فرسوده خواهیم بود.وی گفت: برای تسریع در اجرای طرح نوسازی بافت های فرسوده نهاد توسعه گر باید با صاحبان آنها مذاکره کند تا ساکنین این محلات متقاعد شوند خانه‌های فرسوده آنان نوسازی شود و تنها یک محرک اولیه در این محلات مورد نیاز است تا چرخه تولید را در محلات بافت فرسوده به حرکت درآورد.مظاهریان با اشاره به اینکه مساحت شهر تهران در حدود 70 هزار هکتار است، گفت: حدود 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرها داریم. تهران در حدود 70 هزار هکتار است و رقم بافت‌های ناپایدار سراسر کشور در حدود 2 برابر مساحت تهران است.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بافت‌های فرسوده بافت‌های میانی شهرها هستند که در دهه‌های گذشته ساخته شدند و اینها هم‌ اکنون احتیاج دارند تا بهسازی و دوباره‌سازی شوند و در نهایت زندگی به آنها بازگردد.وی ادامه داد: همچنین بافت‌های حاشیه‌ای که آنها نیز بافت‌های غیررسمی هستند و با این توضیح دیگر ما احتیاجی نداریم که به سمت بیرون شهرها حرکت کنیم. ما همین که بتوانیم درون شهرها به نیاز مسکن پاسخ بدهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که به تقاضای واقعی مسکن مردم پاسخ داده‌ایم.او یادآور شد: بافت‌های درون شهرها، جاهایی که هویت دارد و مردم به آن حس تعلق دارند، در عین حال واجد تمامی امکانات زیربنایی و روبنایی است.مظاهریان با تاکید بر اینکه این اجماع هم اکنون در بین سیاستگذاران و سرمایه گذاران وجود دارد که سرمایه گذاری در حوزه مسکن را به بافت های درون شهرها برگردانند، گفت: کار در بافت‌های میانی شهرها، دشوارتر است.

مجوز مصاحبه کارشناسان ایران با خدمه کشتی چینی صادر شد

درهفته ای که گذشت کاپیتان بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: دو نفر از کارشناسان ایرانی قرار است از روز جمعه با خدمه کشتی کریستال چینی مصاحبه کنند.به گزارش خبرگزار ، کی فارساپیتان بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش اعلام کرد: دو نفر از کارشناسان ایرانی قرار است، از روز جمعه با خدمه کشتی کریستال چینی مصاحبه کنند و در مورد کم و کیف حادثه و دلایل احتمالی مربوط به نحوه حادثه، اطلاع کسب کنند.این مساله بخشی از فرآیند رسمی بررسی علت سانحه است که همزمان با تبادل اطلاعات جعبه‌های سیاه دو کشتی صورت می‌گیرد.تا چند روز پیش خدمه کشتی کریستال چینی در قرنطینه بودند و اکنون فرآیند انجام صحبت و مصاحبه با این افراد برای طرف‌های مقابل و از جمله ایران آزاد شده و مجوزهای آن صادر شده است.امضای تفاهمنامه بنیاد مسکن و دانشگاه تهران برای بازسازی مناطق زلزله زده تفاهمنامه همکاری بنیاد مسکن و دانشگاه تهران در زمینه امور فنی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و همکاری در زمینه پژوهش‌های توسعه‌ای و آموزش‌های تخصصی امضا شد.به گزارش خبرگزاری ها، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن در مراسم امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: همکاری در زمینه طرح‌های ارزیابی لرزه‌ای ساختمان‌های موجود و آسیب دیده، نظارت عالیه و کنترل مضاعف بر طرح‌های شهری از جمله رئوس فعالیت‌های ما با دانشگاه تهران است. وی تصریح کرد: همکاری بنیاد مسکن با دانشگاه تهران در زمینه بازسازی و مقاوم‌سازی این اطمینان خاطر را به مردم خواهد داد تا ساختمان‌هایی مقاوم و استاندارد را در مناطق زلزله زده کرمانشاه داشته است.وی با اشاره به راه اندازی سایتی برای ارائه راهکار‌های عملی در زمینه ساخت و ساز و مباحث اجتماعی، روانشناسی و فرهنگی به زلزله زدگان استان کرمانشاه، افزود: همه امکانات موردنیاز برای فعالیت دانشگاه تهران توسط بنیاد مسکن تامین می شود.به گفته وی،پیش تر در بازسازی مناطق زلزله زده دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌ها همکاری داشتند، اما امضای تفاهم نامه به منظور رسمی‌تر شدن این فعالیت‌ها صورت گرفت.

مقام ناظر بر کیفیت ساختمان‌ها نظام مهندسی است نه شهرداری

دراین هفته معاون شهرسازی شهرداری تهران گفت: مقام ناظر بر کیفیت ساختمان ها، سازمان نظام مهندسی است و شهرداری تنها جواز صادر می کند.مهدی حجت گفت: جوازی که شهرداری برای ساختمان سازی صادر می کند براساس قواعد استخوان بندی ، بنا و پلان ساختمان است و بعد از تصویب نقشه، پروانه ساختمانی صادر می شود و در زمان ساخت ، سازمان نظام مهندسی ناظر بر کیفیت ساخت و ساز است.

وی ادامه داد: نظارت بر ساختمان، چون مسائل مالی جدی وجود دارد از مصالح، جزئیات و ترتیب ساخته شدن و اینکه مهندس ناظر به مراتب و دفعات متعدد باید بر ساختمان نظارت داشته باشد مبحث حساس تری است.

حجت گفت : نقشه ها در شهرداری باید به دقت بررسی شود و عموما در مقیاس نقشه ما مشکلات زیادی نداریم اما در زمان ساخت ، نظارت نظام مهندسی باید صورت گیرد تا مشخص شود ساختمان چقدر قانونمند ساخته شده است؟معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به قانونی که در مجلس شورای اسلامی در موضوع نظام مهندسی و کیفیت ساختمان ها وجود دارد ، تصریح کرد : در خصوص نظام مهندسی در مجلس قانونی وجود دارد و یک لایحه ای در دولت در حال تنظیم است که ساخت و ساز ساختمان ها مطلوب تر شود و این لایحه بزودی به جمع بندی نهایی می رسد و مورد تصویب قرار می گیرد.حجت با اشاره به اینکه نظام مهندسی ، توپ کیفیت ساختمان ها را به زمین شهرداری می اندازد ، خاطرنشان کرد: فصل الخطاب قانون این است که نظارت بر کیفیت ساختمان ها بر عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان است و شهرداری در کیفیت ساختمان ها هیچ دخل و تصرفی ندارد.

۶ درصد درآمد ناخالص ملی به‌خاطر عمر کم ساختمان‌ها از دست می‌رود

درهفته ای که گذشت چهره ماندگار معماری کشور گفت: در حال حاضر ساختمان‌ها با عمر مفید 30 سال ساخته می‌شوند؛ به این معنا که 6 درصد درآمد ناخالص ملی را به خاطر عمر کم ساختمان‌ها که ناشی از کیفیت نامطلوب است، از دست می‌دهیم.محمود گلابچی درباره وضعیت ساخت‌وسازها اظهار داشت: ما در ساخت‌وسازهای جدید نیازمند دقت و مراقبت بیشتری هستیم.گلابچی تاکید کرد: «این پذیرفته نیست که ما عمر مفید ساختمان‌ها را در کشور در حدود 30 سال فرض کنیم. آماری که چندی پیش شهرداری ارائه کرده، این بود که هر 29 سال یک‌بار ساختمان‌ها تجدید پروانه می‌شوند.وی گفت: ما از یک سرمایه ملی که 29 سال قبل صرف کردیم، امروز بهره‌مندی‌مان تمام می‌شود. در حالی که با توجه به این‌که 8 درصد درآمد ناخالص ملی کشور در ساختمان هزینه می‌شود، اگر در این 30 سال مثل آنچه که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و حدود 120 سال از ساختمان‌ها استفاده کنیم، از این سرمایه ملی 4 برابر استفاده می‌شود.چهره ماندگار معماری کشور خاطرنشان کرد: «در حال حاضر که با عمر مفید 30 سال ساختمان‌ها ساخته می‌شود، یعنی از آن 8 درصد، فقط 2 درصد را به نحو مطلوب استفاده می‌کنیم و 6 درصد درآمد ناخالص ملی را به خاطر عمر کم ساختمان‌ها که ناشی از کیفیت نامطلوب است، از دست می‌دهیم.»

برای ساخت پلاسکو از سازمان میراث فرهنگی هم باید مجوز گرفته شود

دراین هفته رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: اگر از این سازمان درباره ساخت پلاسکو استعلام گرفته شود، ما نظرات خود را در این خصوص اعلام می‌کنیم.مونسان در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با بیان اینکه با توجه به وجود بناهای تاریخی در محل ساخت پلاسکو، ما در این زمینه صحبت‌هایی داریم، اظهار کرد: البته تا حالا با ما صحبت نشده است، اما با توجه به بناهای تاریخی ما حرف‌هایی درباره ارتفاع پلاسکو داریم و باید با بنیاد مسکن و شهرداری در این زمینه گفت‌وگو کنیم، البته هنوز صحبتی با ما نشده است.وی افزود: علی‌القاعده باید برای ساخت پلاسکو از سازمان میراث فرهنگی هم مجوز گرفته شود و اگر از ما استعلام گرفته شود، ما نظرات خود را اعلام می‌کنیم.رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه برای هر استان برنامه راهبردی گردشگری آماده شده است که به زودی ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: قبلا عمدتا سفرهای نوروزی به نقاط خاصی انجام می‌شد اما ان‌شاءالله با این برنامه شاهد توزیع یکنواخت گردشگری باشیم و از همه شهرهایی ظرفیت خوبی دارند استفاده کنند.مونسان در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های میراث فرهنگی برای اسکان مسافران نوروزی گفت: در سال‌های گذشته مشکل خاصی نبوده است و اگر کمبود فضای هتل داشته باشیم، بوم‌گردی‌ها به کمک می‌آیند که علاقه‌مندی هم در این زمینه زیاد است البته ما باید نظارت خود را تقویت کنیم تا مردم از امکانات گردشگری بهره برده و راضی باشند.

آخوندی: افشای اطلاعات، تنها راه مبارزه با فساد است

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت بالای شفاف‌سازی اطلاعات و سلامت در کار اظهار داشت: روی این مسئله بسیار حساس هستم و اعتقاد دارم باید در فضایی کاملا رقابتی شفاف عمل کنیم و به کوچکترین انحراف اطلاعاتی از خود عکس‌العمل نشان داده تا محیطی سالم داشته باشیم.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در اشاره به ضرورت راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه سامانه یکپارچه مالی وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: به عقیده من هوشمندسازی سیستم مالی و حسابداری وزارتخانه اقدام ضروری است که عملیات آغازین آن بسیار دیر شروع شده چرا که درحال حاضر تمامی سازمان‌ها، وزارت‌خانه‌ها و بنگاه‌ها هوشمند بوده و ما تازه شروع به ثبت اسناد حسابداری خود کرده‌ایم.آخوندی در ادامه رسیدن به وزارت‌خانه‌ای هوشمند را هدف اصلی در این مسیر دانست و گفت: قطعا مهم‌ترین تأثیر این سیستم ایجاد یکپارچگی بسیار گسترده در سطح وزارت‌خانه و سازمان‌های تابع و ادارات کل استان‌ها است و باعث افزایش کارایی، سلامت، شفافیت و سرعت امور اجرایی در این حوزه می‌شود.وزیر راه و شهرسازی همچنین با تأکید بر اهمیت بالای شفاف‌سازی اطلاعات و سلامت در کار اظهار داشت: من بر روی این مسئله بسیار حساس هستم و اعتقاد دارم باید در فضایی کاملا رقابتی شفاف عمل کنیم و به کوچکترین انحراف اطلاعاتی از خود عکس‌العمل نشان داده تا محیطی سالم داشته باشیم.این مقام مسئول در این راستا خاطرنشان کرد: بدون شک این سامانه می تواند با توجه به تنگناهای مالی موجود در کشور بهره‌برداری بهینه ما از این منابع اندک افزایش داده و در تخصیص منابع بهره‌مندی‌مان را بیشتر کند.عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در این راستا از تمامی مدیران کل استانی می خواهم تا با همکاری و همراهی لازم در این راه به برداشته شدن گامی دیگر در سال آینده و پیشرفت در این حوزه کمک کنند.آخوندی ضمن بیان این مطلب که وزارت راه و شهرسازی باید در جهت شفافیت اطلاعات جزو یکی از سازمان‌های پیشرو در کشور باشد گفت: به اعتقاد من تمامی اسناد عمومی در این حوزه باید در اختیار مردم قرار گرفته و هیچ‌گونه امساکی در این مسیر نباید وجود داشته باشد.وزیر راه و شهرسازی در پایان اعلام کرد: من هیچ‌گاه از شفافیت اطلاعات در زندگی اداری خود نگران نبوده و از انجام آن نیز آسیبی ندیده‌ام چرا که اعتقاد دارم تنها راه مبارزه با فساد، افشای اطلاعات بوده و قطعا سازمان‌های بزرگ را سالم نگاه می‌دارد.

بررسی وضعیت تولید مسکن در مجلس بدون حضور آخوندی و سیف

دراین هفته در حالی که رئیس کمیسیون عمران مجلس از دعوت این کمیسیون از وزیر راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران بانک ملی و مسکن برای بررسی وضعیت تولید مسکن در کشور خبر داد اما این جلسه بدون حضور آنها برگزار شد.محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر نیاز کشور به مسکن به برهم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا منجر شده است، تصریح کرد: با توجه به تاکیدات دولت در خصوص اهتمام به ساخت و تولید مسکن کمیسیون عمران مجلس در تلاش برای بررسی مشکلات این حوزه با دعوت از مسئولان مربوطه است.رضایی از آمادگی مجلس به ویژه کمیسیون عمران آن برای رفع مشکلات حوزه تولید مسکن خبر داد و تصریح کرد: برای بهبود وضعیت بازار مسکن باید موانع پیش روی تولید واحدهای مسکونی از میان برداشته شود از این رو بانک ها و دستگاه های ذی ربط باید موانع پیش روی خود را به مجلس گزارش دهند.

پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی مورد تایید نیست

درهفته ای که گذشت رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه امضافروشی مهندسان را نفی نمی‌کنم، گفت: نباید فراموش کرد که به مهندسان باید در مقیاس انسانی نگاه کنیم، هرچند که کم کاری و کم فروشی در هر صنفی وجود دارد و تنها مختص به مهندسان و ناظران نیست.فرج الله رجبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه پیش نویس لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی به مجلس ارجاع نشده است، گفت: با توجه به اینکه این پیش نویس مورد تایید صاحبنظران نیست مجلس وارد بررسی طرح خود خواهد شد.عضو کمیسیون عمران مجلس ، با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی به مجلس نرسیده است، گفت: پیش نویس این لایحه بعد از کش و قوس های فراوان اکنون به هیات دولت رسیده و زمان ارجاع آن به مجلس هنوز معلوم نیست.رجبی، با تاکید بر اینکه باید پیش نویس مذکور مراحل مقدماتی را در هیات دولت طی کرده و به تصویب نهایی برسد، افزود: با توجه به زمان بر بودن این موضوع و همچنین اذعان برخی کارشناسان امر در خصوص اینکه پیش نویس لایحه اصلاح قانون مهندسی منطبق با نیازهای جامعه نیست بررسی آن در مجلس بعید است.رئیس نظام مهندسی ساختمان کشور، با بیان اینکه طرح کمیسیون عمران مجلس در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی پس از بررسی لایحه بودجه 97 کل کشور در مجلس بررسی خواهد شد، تصریح کرد: عدم استقبال از لایحه پیشنهادی دولت یکی از مهم ترین انگیزه ها برای ورود به طرح تهیه شده در مجلس است.رجبی در بخش دیگری از مصاحبه خود با اشاره به لغو بخشی از شیوه نامه اخذ 5 درصد دستمزد مهندسان از سوی سازمان نظام مهندسی، گفت: این موضوع جزو اختیارات مجامع عمومی سازمان است و نباید با ابلاغیه و بخشنامه، موارد صریح قانونی را زیر سوال ببریم و به سازمان تنش وارد کنیم.وی با تاکید بر اینکه 5 درصد مذکور می تواند احیا شود، افزود: متاسفانه به وضوح دیده می شود که وزارت راه و شهرسازی شخصیت حقوقی سازمان ها را نادیده می گیرد.این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: قطعا رابطه نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی رابطه رئیس و مرئوسی نیست بلکه تشکیلاتی است که در برخی حوزه ها با هم کار مشترک انجام می دهند.رجبی با بیان اینکه صحبت های وزیر راه و شهرسازی در خصوص لغو 5 درصد دستمزد مهندسان از سوی سازمان نظام مهندسی از لحاظ قانونی قابل خدشه است، تصریح کرد: سازمان ها می توانند در مجامع سالیانه خود هر رقمی که خواستند را حتی بیش از 5 درصد تصویب کنند.

کاهش 28درصدی اعتبارات ریلی در بودجه97

دراین هفته عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان اینکه به خاطر کاهش 28درصدی اعتبارات ریلی باید طرح‌های اولویت‌دار را مشخص کنیم. گفت:در این اولویت بندی ها باید طرح‌های خوب و اقتصادي انتخاب و تعريف شود.سعید رسولی با بیان مطلب فوق به «صما»گفت: در ضمن، طرح‌هایی را که بازگشت سرمایه ندارند و ارزش‌افزوده کمی برای کشور ایجاد می‌کنند باید از دستور کار خارج کنیم که این کار شجاعت می‌خواهد.وی با بیان اینکه مدت‌هاست در مورد توسعه راه‌آهن استفاده از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی داخلي و خارجي در دستور کار ما است.گفت: توسعه راه‌آهن دو بخش کمی و کیفی دارد. در توسعه کمّی يعني توسعه خطوط جديد، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور مسئول و متولي اجرا است و شرکت راه‌آهن متولی بهره‌برداری از خطوط ریلی کشور و ارتقاء و افزايش ظرفيت حمل‌ونقل ريلي است كه البته براي ارتقاء بهره‌وری و بهره‌برداری بهينه، چاره‌ای نداریم که راسا برخی طرح‌ها را در رابطه ارتقای ظرفیت خطوط ناوگان و رفع گلوگاه انجام دهیم.رسولی گفت: در این خصوص در حوزه ناوگان هم باید متناسب با افزایش تقاضا در شبکه ریلی و همین‌طور با نگاه به بند ب ماده 57 قانون برنامه ششم توسعه که گفته در انتهای برنامه باید سهم جابه‌جایی بار به 30 درصد و سهم جابه‌جایی مسافر به 20 درصد در شبکه ریلی برسد، ناوگان خود را افزایش دهیم.عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن گفت: از آنجائی که ناوگان به‌طور کامل در اختیار بخش غیردولتی است و در زمان اجرای اصل 44 ما کل واگن‌های باری و مسافری را واگذار کردیم.وی گفت:بنابراین باید از بخش غیردولتی حمایت کنیم که برای ورود واگن‌های جدید سرمایه‌گذاری کند و نهایتاً شرایطی را به وجود آوریم که در زمان انتهای برنامه ششم توسعه بتوانیم در صورت افزایش تقاضای بار و مسافر، ظرفیت تکلیف شده را ایجاد کنیم.رسولی همچنین تاکید کرد:خوشبختانه در سنوات گذشته علاوه بر اختیارات قانونی که وجود داشته، احکام جدیدی در جهت تسهیل سرمایه‌گذاری‏، مشوق‌ها و حمایت سرمایه‌گذاری به تصویب مجلس رسیده است.وی در ادامه خاطر نشان کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های قانونی ایجادشده در این‌یکی دو سال اخیر به‌خوبی عمل کرده و شاهدش همین اتفاقاتی است که دریکی دو ماه گذشته رخ‌داده است. ما توانستیم از خط اعتباری 8 ميليارد یورو کره جنوبی که برای ایران ایجاد کرده است، به مقدار 720 میلیون یورو برای تأمین 450 واگن ریل‌باس استفاده کنیم.

۱۸ هزار میلیارد تومان از بودجه‌های عمرانی پرداخت نشد

درهفته ای که گذشت ایسنا نوشت در حالی باید در هشت ماه ابتدایی امسال براساس رقم مصوب بودجه، حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان در قالب بودجه‌های عمرانی پرداخت می‌شد که عملکرد دولت در این بخش حاکی از عدم تحقق ۱۸ هزار میلیارد تومان از این مبلغ است.بودجه‌های عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخشی از مصارف منابع عمومی دولت در بودجه سالانه محسوب می‌شود که در کنار هزینه‌های جاری بخش اصلی از این منابع را تشکیل می‌دهند.در بودجه ۱۳۹۶، حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان برای بودجه های عمرانی مصوب شده است و بر این اساس مصوب هشت ماهه به ۴۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد می‌رسد. اما آنچه که بانک مرکزی از آمار عملکرد خزانه در این باره منتشر کرده نشان می‌دهد که در هشت ماه ابتدایی امسال حدود ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بودجه‌های عمرانی پرداخت شده که نشان از عدم تحقق ۱۸ هزار میلیارد تومانی آن دارد.عدم تحقق بودجه‌های عمرانی در طول یک سال موضوع جدیدی برای بودجه‌های سالانه دولتی نیست و اغلب عملکردها گواه عدم پرداخت کامل منابع پیش‌بینی شده در بخش عمرانی است.دولت برای سال آینده نیز در لایحه بودجه منابع پیش‌بینی شده برای بودجه عمرانی را ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش و به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسانده است. البته آن طور که مسئولان بودجه‌ای توضیح می‌دهند قرار است تا ۶۸ هزار میلیارد تومان دیگر را با مشارکت بخش خصوصی تامین کند که در مجموع به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمرانی می‌رسد.

انتقاد دبیرانجمن صنفی تولیدکنندگان از محدودیت تردد کامیون‌های بتن در تهران

دراین هفته دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده ایران گفت: ندادن اجازه تردد به کامیون های حمل کننده بتن آماده سبب تعطیلی تمام کارخانجات تولید بتن و بیکاری بیش از 12 هزار نفر در استان تهران می شود.

انتقاد دبیرانجمن صنفی تولیدکنندگان از محدودیت تردد کامیون‌های بتن در تهرانمحرم کریمی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: پلیس از 24 دی ماه امسال اجازه نمی دهد کامیون های حمل بتن آماده در سطح شهر تهران تردد کنند و تلاش های انجمن برای رفع این معضل با پلیس به جایی نرسیده است.

وی گفت: متاسفانه مکاتبات ما با پلیس به نتیجه ای نرسید و ما مجبور شدیم مساله را با استانداری تهران به عنوان عالی ترین مقام اجرایی استان پیگیری کنیم و اکنون دو نفر از اعضای این انجمن در استانداری تهران در حال پیگیری این مساله هستند.دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان بتن آماده ایران بیان کرد: پیش از این با واریز ماهانه 30 تا 40 هزار تومان وجه به ازای هر دستگاه کامیون، پلیس مجوز صادر می کرد تا کامیون های حمل کننده بتن آماده بتوانند در سطح شهر تردد کنند اما شهرداری تهران به تازگی اعلام کرده که پرداخت این مبلغ غیرقانونی است.کریمی ادامه داد: پلیس نیز اعلام کرده است چون تردد کامیون در تهران ممنوع است، اجازه تردد به این کامیون ها نمی دهد در حالی که در استان های همجوار قم، سمنان، مازندران، البرز و گیلان بونکرهای حمل کننده بتن آماده بدون هیچ مشکلی همچنان تردد می کنند.این مسئول صنفی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی تاکنون 35 کامیون را توقیف و به پارکینگ منتقل کرده است، گفت: در مواردی کامیون های حامل بتن با مامور به کارخانه تولید بتن عزیمت و پس از تخلیه محموله بتن به پارکینگ انتقال یافته است.دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان بتن آماده ایران اظهار داشت: بتن آماده در فصل زمستان 90 دقیقه و در تابستان 60 دقیقه فرصت دارد در محل مورد نظر تخلیه شود و اگر بیش از آن باشد، بتن فاسد می شود، لذا تردد نکردن کامیون های حامل بتن در تهران سبب می شود که سازندگان تولید بتن به روش های سنتی بتن خود را تهیه کنند که این کار در کاهش کیفیت بتن و ساختمان بسیار تاثیرگذار است و با خطر افتادن جان و مال مردم به خصوص در بلایای طبیعی و زلزله رابطه مستقیم دارد.

کمتر از هفت درصد ساختمان‌های کشور بیمه زلزله دارند

درهفته ای که گذشت مدیرکل بیمه مرکزی اعلام کرد: کمتر از ۱۲ درصد ساختمان‌ها بیمه آتش‌سوزی و کمتر از هفت درصد آنها بیمه زلزله دارند.عبدالناصر همتی بیان کرد: حوادثی که اشخاص حقیقی و حقوقی را سال به سال تهدید می‌کند، تنوع و پیچیدگی زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم ایمنی به معنی مطلق اجرا می‌شود بلکه می‌توان آن را افزایش داد. برای این موضوع نیز نیاز به مدیریت ریسک داریم.وی ادامه داد: در حادثه پلاسکو حدود ۳۰ درصد کسبه بیمه بودند. بسیاری از این افراد می‌گفتند ۵۰ سال است در این ساختمان اتفاقی نیفتاده، چرا باید برای بیمه پولی بپردازیم؟ کسبه زیادی نیز حق بیمه معوق داشتند و فکر می‌کردند قرارداد بیمه سوری است.مدیرکل بیمه مرکزی بیان کرد: سال گذشته ۳۵۰ هزار نفر در حوادث مصدوم شدند. این رقم طی سه سال به یک میلیون نفر می‌رسد که برای جامعه ما غیرقابل قبول است. سالیانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف بیمه حوادث رانندگی و شخص ثالث می‌شود. با ایجاد خلاقیت در مدیریت ریسک می‌توان بخش مهمی از این حوادث را کنترل کرد.همتی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد خسارت‌های پرداختی از طرف صنعت بیمه مربوط به حوادث رانندگی است، افزود: سال گذشته هر چه خسارت پرداخت کردیم، مربوط به رعایت نشدن مسائل ایمنی بود. حادثه پتروشیمی بوعلی نیز ۹۴ میلیون دلار خسارت به صنعت بیمه وارد کرد. این حادثه نیز به دلیل ضعف کنترل‌ها و رعایت نشدن نکات ایمنی اتفاق افتاد.وی تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه دو هزار میلیارد تومان خسارت ایجاد شد اما کل مجموعه تحت پوشش بیمه ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان بود. کمتر از ۱۲ درصد ساختمان‌ها در کشور بیمه آتش‌سوزی و کمتر از هفت درصد آنها بیمه زلزله دارند.به گفته مدیرعامل بیمه مرکزی، تصویب صندوق بیمه حوادث طبیعی در دستور کار قرار گرفته و بیمه مرکزی منتظر تأیید آن است.

دادستان تهران: شهردار تهران مستنداتش درباره تخلف قالیباف را ارائه کند

دراین هفته دادستان تهران از نامه خود به شهردار تهران برای ارائه مستندانش درباره تخلفات مالی شهرداری سابق خبر داد و گفت: در حال حاضر بازداشتی‌های حوادث اخیر کمتر از ۲۰ نفر هستند و برای ۵۴ نفر کیفرخواست صادر کردیم.عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی وانقلاب تهران درحاشیه همایش تخصصی بررسی آسیب‌های اجتماعی و تامین امنیت عمومی درجمع خبرنگاران در مورد اظهارات اخیر شهردار تهران در جمع اعضای شورای شهر و اعلام برخی تخلفات شهردار پیشین از جمله انعقاد قراردادمیلیاردی پژوهشی و صرف آن پول در هزینه‌های انتخاباتی اظهار کرد: در اینجا از مسئولان گله دارم. اگر آنها به فسادی می‌رسند ابتدا باید به مراجع رسمی کشور بگویند. به اندازه کافی روان و افکار مردم را با اخباری که بدون اثبات در اختیار دیگران قرار می‌دهیم پریشان می‌کنیم. روز چهارشنبه در نامه‌ای به آقای نجفی از ایشان مستنداتش را خواستم.به گزارش نامه نیوز، دادستان تهران با تاکید بر اینکه طرح و اعلام موارد فساد بدون دلیل و اثبات و بدون تصویب در مرجع رسمی محل اشکال است، ادامه داد: آقایان مسئول از جمله شهردار تهران اگر دلایلی برای فساد در جایی دارند اول به دستگاه قضایی، بازرسی کل کشور و دادستانی اعلام کنند. برهمین اساس نیز همانطور که گفتم طی نامه‌ای به قید فوریت از ایشان خواسته‌ایم که این کار انجام شود.وی همچنین از مسئولان خواست که مبادا از تریبون‌های رسمی فسادی را اعلام کنند که ثابت نشده باشد.جعفری دولت آبادی از تشکیل پرونده قضایی برای حادثه سانچی خبر داد و گفت: طبق قانون مجازات اسلامی ما می‌توانیم چنانچه در رابطه با اتباع ایرانی در خارج از کشور حوادثی رخ دهد این موضوع را پیگیری کنیم. بدلیل آنکه از حادثه دور هستیم و باید اطلاعات و دلایل آن را به دست آوریم، با همکاری دادستانی کل و وزارت امورخارجه حقوق جانباختگان پیگیری خواهد شد.

سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی تصویب شد

درهفته ای که گذشت معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش شهرسازی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی با اشاره به اینکه در اختتامیه همایش، سه شهر کاندیدای اجرای TOD خواهند شد از تصویب و ابلاغ سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و تشکیل شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی خبر داد.مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در هتل المپیک تهران گفت: یک مفهومی که در کشور ما نسبت آن تلقی اشتباهی شده است مرتبط با بحث رشد است. همه فکر می‌کنیم رشد با افزایش همواره وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد در حالی که باید در نظر داشته باشیم رشد دو جنبه دارد که یکی از آن‌ها تصادفی و دیگری هوشمندانه است.تقی زاده ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد هوشمندانه تاثیر می‌گذارد بحث TOD است. در این توسعه به مرکزیت راه آهن، مترو، اتوبوس‌های دورن شهری کاربری‌های مختلف با تراکم بالا شکل می‌گیرد و نهایتا هدفش آن است که خودرومحوری کاهش یابد.معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بدین معنا وقتی مجوز ساخت برج در الهیه یا منطقه ۲۲ صادر می‌شود در حقیقت به مردم این پیام را می‌دهیم که از خودروی شخصی استفاده کنند، اما وقتی مجوز بلندمرتبه سازی در کنار حمل و نقل عمومی استاندارد صادر می‌شود، موید این پیام است که از حمل و نقل عمومی استفاده بهینه‌ای خواهد شد.وی مزایای افزایش تراکم در حوالی ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی را رواج پیاده محوری، کاهش مسافت سفر، بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس برای توجیه پذیر شدن حمل و نقل همگانی، کاهش استفاده مردم از خودرو و در نهایت کاهش ضریب مالکیت خودرو در بلندمدت عنوان کرد.تقی زاده با اشاره به اینکه دو همایش شهرسازی ریل پایه در سال‌های گذشته انجام شد، گفت: نتایج برگزاری دو همایش، دو بیانیه و ۴۴ خروجی بود که از ۴۴ خروجی ۱۳ مورد آن انجام شده، ۱۲ مورد در حال انجام و ۱۹ مورد انجام نشده است.وی در بیان موارد انجام شده گفت: تشکیل یک هسته مرکزی تحت عنوان شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی، تصویب و ابلاغ سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، همکاری با وزارت کشور و شهرداری‌ها نسبت به اجرای سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل بخشی از موارد انجام شده است.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar