۰۹:۵۲ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - 06 February 2018
کد خبر: ۴۸۷۰۵
عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با «صما»:
هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان اینکه دولت در روزهای پایانی دی‌ماه طی مصوبه‌ای از بدهی دو شرکت هما و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گذشته است، گفت: بر اساس این مصوبه بدهي هما (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) و شرکت راه‌آهن به حساب ذخيره ارزي را به‌عنوان افزايش سرمايه دولت در شركت هاي مذكور منظور داشته و مانده مطالبات حساب ذخيره ارزي از اين بابت تا مبلغ 3هزار و 500میلیارد تومان تسويه شده محسوب مي‌شود.
دولت از بدهی شرکت راه آهن گذشت/ بودجه‌های عمرانی کفایت برنامه‌های توسعه‌ای شرکت راه‌آهن را نمی‌دهدسعید رسولی در خصوص سابقه بدهی شرکت راه‌آهن به حساب ذخیره ارزی به «صما» گفت: شرکت راه‌آهن در گذشته بابت خرید واگن‌، قطعات و تجهيزات ريلي هزار و 200 میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی تسهيلات دريافت كرده كه واگن هاي مربوطه در اختيار شركت رجاء كه در آن زمان به صورت دولتي و زير نظر راه آهن جمهوري اسلامي ايران بود، قرار گرفت و در واگذاري شركت رجاء بابت بدهي به دولت به سازمان تامين اجتماعي واگن هاي مزبور نيز واگذار شده و بدهي آن بر عهده راه آهن باقي مانده بود.

وی ادامه داد: از آنجایي‌كه همه تسهيلات مذكور صرف انجام طرح هاي عمراني شده است عملا بدهي راه آهن از اين بابت به حساب ذخيره ارزي بدهي دولت بوده و چون طرح هاي مزبور پس از تكميل به دولت منتقل مي شود، بر همين اساس وزراي عضو كميسيون اقتصادي دولت و به تبع آن هيئت وزيران مصوب نمودند كه بدهي مزبور به عهده دولت قرار گيرد.

رسولی با بیان اینکه چنین مصوبه‌ای قطعاً برای شرکت راه‌آهن كارگشا است، گفت: در بیستم دی‌ماه سال جاری، هیئت‌وزیران در نشست خود و به‌منظور رفع بخشی از مشکلات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مصوب کرد که مانده بدهی شامل اصل و سود تسهیلات پرداختی از حساب ذخیره ارزی به شرکت‌ مذکور را بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده، پس از کسر سهم عاملیت بانک‌های عامل، به‌عنوان افزایش سرمایه دولت در این شرکت منظور شود. اين مصوبه به موجب تسويه بدهي راه آهن به حساب ذخيره ارزي و بانك هاي مربوطه شده و موجب شفاف‌سازي در حساب هاي شركت شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: این مصوبه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ پیشنهاد می‌شود و در صورت تصویب بودجه سال آینده شاهد گشايش در مسائل مالي راه آهن در اين زمينه خواهيم بود.

رسولی همچنین افزود: با اجرای این مصوبه، وضعیت اقتصادی این شرکت روند رو به بهبود را تجربه خواهد‌کرد؛ در شرایطی که شرکت‌ راه‌آهن با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و از طرفی فعالیت‌های عمرانی این شرکت عموماً درآمدزا نبوده و نمی‌توان از محل درآمدشان اقساط و بدهی‌ها را پرداخت کنند؛ ازاین‌رو چنین تصمیمی می‌تواند در بهبود عملکرد و فعالیت این شرکت مؤثر باشد.

وی همچنین عنوان کرد: تسهيلاتي كه پیش‌از این راه آهن دريافت نموده، به‌منظور سرمایه‌گذاری در طرح هاي توسعه‌اي راه آهن بوده و چون بودجه‌های عمرانی برای پوشش برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت کفایت نمی‌كند، بنابراین شرکت راه‌آهن تصميم دارد از طرق مختلف براي تامين مالي و دريافت تسهيلات اقدام كند.

این مقام مسئول در نهایت گفت: قطعا استفاده از ساير روش هاي تامين مالي موجب گشايش در اجراي طرح هاي راه آهن بوده و در شرايط موجود و پيش رو اتكاء به بودجه دولتي منطقي به نظر نمي رسد و مي بايست رويكرد تامين مالي سرمايه از طريق مشاركت بخش غير دولتي را در راس برنامه هاي خود قراردهيم.

انتهای پیام/

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar