۱۶:۲۸ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - 07 February 2018
کد خبر: ۴۸۷۳۵
بنیاد مستضعفان با اشاره به این‌که هلدینگ‌های بنیاد به صورت پراکنده در سطح شهر در ساختمان‌های استیجاری مستقر بوده‌اند اعلام کرد انجام هزینه برای تغییر دکوراسیون یا خرید میز و مبل، کاملا غیر واقعی و دور از حقیقت است.

در این بیانیه آمده است؛

از آنجایی که بنیاد مستضعفان شفاف‌سازی و تنویر افکار عمومی را از رسالت‌های خود می‌داند از نقد و انتقاد سازنده در جهت ارتقاء و اصلاح امور مبتنی بر اخلاق رسانه ایی استقبال می‌کند لذا در رابطه مقاوم سازی و بازسازی ساختمان های مرکزی بنیاد مستضعفان موارد زیر را اعلام می کند.

1- بر اساس بررسی های صورت گرفته در سال 1393 در ارتباط با ساختمان های مرکزی بنیاد مستضعفان و نتایج حاصل از این مطالعات تصمیم گرفته شد نسبت به بازسازی ساختمان ها و بناهای نیمه تمام در این محدوده با هدف بهره برداری حداکثری از ظرفیت های در اختیار اقدام گردد. قدمت ساختمان‌های موجود در ستاد بنیاد مستضعفان، به قبل از انقلاب اسلامی بر می‌گردد که در طرح اصلی قرار بوده تا سه ساختمان 30 طبقه در این مکان ساخته شود.

2- وضعیت ساختمان ها در سال 93

الف- ساختمان شماره 1 ، با 16 طبقه روی زمین و سه طبقه زیر جمعا 19 طبقه که توسط ستاد بنیاد مورد بهره برداری قرار می گرفت قبل از سال 93 مطالعات بازسازی ساختمان توسط مشاور بازسازی ساختمان همزمان با بهره برداری آغاز شده که دلیل اخذ این تصمیم با توجه به قدمت و استهلاک تاسیسات آن خصوصا عدم وجود سیستم اعلام و اطفاء حریق و فرسودگی پنجره ها و هدر رفت انرژی بود

ب- ساختمان شماره 2 با 10 طبقه روی زمین و سه طبقه زیر جمعا 13 طبقه بصورت نیمه تمام باقی مانده حتی بخشهایی از فولادها و میلگردهای بنا و اطراف آن بر اثر فرسایش و زنگ زدگی در حال از بین رفتن و ساختمان خالی و متروک و فاقد هرگونه تاسیسات الکتریکال ، آبی و سیستم های تهویه و اتاق بود

ج- ساختمان شماره 3 با 2 طبقه روی زمین و 3 طبقه زیر جمعا 5 طبقه که به عنوان واحد آموزش گروه بنیاد در حال بهره برداری می باشد.

د- طبقات منفی 1 ، 2 و 3 در زیر ساختمان ها و بخش عمده محوطه قبلا طراحی و بصورت کامل اجراء شده بود . علاوه بر وجود اتاق های تاسیسات در این طبقات ظرفیتی برای پارک 1200 خودرو وجود دارد که تا قبل از اجرای طرح حدود 85 درصد ظرفیت آن خالی و بلا استفاده و به جهت نفوذ آب و رطوبت در بخش های مختلف در حال فرسایش و تخریب سازه بود.

و- با توجه به اصلاحات ساختاری و بهینه سازی منابع انسانی در ستاد بنیاد حدود 40 درصد ظرفیت ساختمان شماره 1 مازاد بر نیاز بود و امکان استقرار ستاد در ساختمان کوچکتری فراهم شد.

ه- هلدینگ های بنیاد بصورت پراکنده در سطح شهر در ساختمان های استیجاری یا متعلق به خودشان مستقر بودند و برای ارتباط گیری و انجام امور اداری بخشی از وقت آنها در رفت و آمد بین ستاد و هلدینگ هدر می رفت

3- تصمیمات اخذ شده پس از مطالعه صورت گرفته:

الف- ادامه بازسازی ساختمان شماره 1 ( 19 طبقه با زیر بنای 32 هزار متر مربع ) به منظور استقرار هلدینگ های بنیاد در آن ، همزمان با فروش دفاتر آنها در سطح شهر تهران صورت گرفت این امر برای فراهم شدن امکان استفاده هلدینگ ها ، تعمیرات ساختمانی از جمله نمای آن ، پارتیشن بندی و بازسازی تاسیسات بویژه سیستم اعلام و اطفاء حریق انجام شده است .با تأکید بر این نکته که هیچگونه خرید اثاثیه اداری در این ساختمان صورت نگرفته است. بنابراین انجام هزینه برای تغییر دکوراسیون یا خرید میز و مبل، کاملا غیر واقعی و به دور از حقیقت است.

ب- تهیه طرح تقویت سازه و بازسازی ساختمان شماره 2 ( 13 طبقه با زیر بنای 22 هزار متر مربع ) با هدف نجات بنا و استقرار ستاد بنیاد در آن صورت پذیرفت . این ساختمان در حال تخریب ، فاقد هر گونه بنای داخلی قابل استفاده، تاسیسات مکانیکی ، برقی، آسانسور و امثالهم بوده است و هزینه هایی که در ساختمان 9 طبقه انجام شده بابت بازسازی کامل حدود 22 هزار متر مربع و عمدتا خرید و نصب تاسیسات مختلف الکتریکال وآبی، دستگاههای تهویه ، پارتیشن بندی ، سیستم های ایمنی وآسانسورها برای امکان استفاده از آن بوده است.
کلیه لوازم اداری کارکنان و مدیران اعم از میز و صندلی و حتی میز کنفرانس دو سالن اصلی جلسات بنیاد در طبقه نهم ، از ساختمان 15 طبقه به ساختمان 9 طبقه انتقال یافته اند.

ج- علت ترمیم محوطه ساختمان های بنیاد ( به متراژ 35 هزار متر مربع ) به دلیل اصلی نشت و نفوذ آب از محوطه به پارکینک طبقاتی بنیاد به ویژه در مواقع بارندگی صورت گرفته که هم سبب تخریب و از بین رفتن سازه اصلی می شد و هم به خودروهای پارک شده آسیب وارد می کرد .

علیرغم اینکه در طی سنوات و سالیان گذشته بارها در نواحی مختلف محوطه با ترمیم های موضعی سعی بر مرتفع شدن مشکل شده اما جمع بندی نظر کارشناسی اقدام کلی و عایق کاری تمام سطح محوطه و درزهای انقطاع در آن بود. بدیهی است اگر محوطه ساختمان های بنیاد کف زمین و سقف پارکینک های طبقاتی نبود هیچ ضرورتی برای ترمیم محوطه برای بنیاد مستضعفان وجود نداشت. بنابراین عدم اشکال و ایراد در محوطه ساختمان بنیاد هم غیر واقعی و بدور از حقیقت است.

4- نتیجه تمرکز هلدینگ ها ، شرکت ها و موسسات مستقل بنیادی در ساختمان مرکزی بنیاد تسهیل در ارتباطات و دسترسی مراجعین به گروه بنیاد ، صرفه جویی در هزینه های پشتیبانی ، استفاده از مرکز داده و ظرفیت موجود پارکینک طبقاتی است که تا پیش از این تنها فقط سالی یکبار و به مناسبت عید سعید فطر بصورت کامل استفاده می شد، ضمن اینکه با انتقال هلدینگ ها به ستاد جمعا تعداد 21 فقره ملک به ارزش کارشناسی حدود 465 میلیارد تومان قابلیت نقد شوندگی پیدا نمود و ارزش افزوده ساختمان شماره 2 بعد از بازسازی نسبت به وضعیت مخروبه قبل قابل مقایسه نمی باشد. بازسازی ساختمان ها و محوطه بنیاد به منظور استفاده بهینه از ظرفیت خالی اداری ، صرفه جویی در هزینه های اداری ، فروش ساختمان هایی که بعنوان دفتر در اختیار هلدینگ های بنیاد در سطح شهر تهران بودند و تجمیع آنها در ساختمان 15 طبقه و جلوگیری از تخریب ساختمان های موجود و با حداقل هزینه و بنا به ضرورت انجام شده است که با توجه به آزاد سازی دفاتر هلدینگ ها در سطح شهر تهران از نظر اقتصادی هم کاملا به صرفه و همراستا با ماموریت ها و اهداف بنیاد می باشد.

بنیاد به عنوان نهادی پاسخگو که ماموریت اصلی خود را رسیدگی به امور مستضعفان و محرومین جامعه می داند شفاف سازی را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده و ضمن درک مطالبات جامعه و دل سوزان انقلاب، خصوصا جوانان و دانشجویان عزیز برای توضیحات و روشنگری بیشتر آماده تعامل و گفتگوی مستقیم می باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar