۱۳:۱۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - 10 February 2018
کد خبر: ۴۸۷۵۵
مدیران کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها در گفت‌وگو با «صما»:
صما- مدیران کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها با تاکید بر اینکه کسر 5درصد از دستمزد مهندسان برای ارائه خدماتی نظیر آموزش، رویکرد صحیحی نیست، معتقدند: با توجه به افزایش روزافزون تعداد مهندسان و حجم بالای سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز، درنهایت برداشت این 5درصد حق نظارت به ارقام کلانی تبدیل می شود.
ابلاغیه لغو کسر 5درصد، مانع انحرافات مالی در نظام مهندسی می‌شود/ ضرورت تامین هزینه آموزش مهندسان از محل حق عضویتمدیران کل راه ‌و شهرسازی استان‌ها با تاکید بر اینکه کسر 5درصد از دستمزد مهندسان برای ارائه خدماتی نظیر آموزش، رویکرد صحیحی نیست، معتقدند: با توجه به افزایش روزافزون تعداد مهندسان و حجم بالای سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز، درنهایت برداشت این 5درصد حق نظارت به ارقام کلانی تبدیل می شود. بنابراین اجرای دستور وزیر راه و شهرسازی، منجر به رفع ابهام در گردش مالی و انحرافات احتمالی در سازمان های نظام مهندسی می‌شود.

رفع ابهامات موجود در گردش مالی نظام مهندسی

در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به اینکه چه تدابیری برای اجرایی شدن ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در این استان اتخاذ شده است، گفت: اجرای مصوبه وزیر راه درخصوص لغو کسر 5 درصد حق نظارت مهندسان، به سازمان نظام مهندسی این استان ابلاغ شده است.

توحید اخلاقی در گفت‌وگو با «صما» اجرای این ابلاغیه را اقدام مثبتی ارزیابی کرد و افزود: درواقع این 5 درصد جزو حق و حقوق مهندسانی است که کار نظارت را در بخش ساخت و سازها انجام می دهند.

وی همچنین ادامه داد: علاوه براین، با توجه به عملکرد سازمان های نظام مهندسی در دوره های گذشته و نیز برخی انحرافاتی که در پی ابهامات موجود در گردش مالی نظام مهندسی، به این سازمان نسبت داده شده است، اجرایی شدن این ابلاغیه جلوی این انحرافات احتمالی را می گیرد.

اخلاقی با بیان اینکه در خصوص این ابلاغیه اعتراضاتی از سوی برخی اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی به صورت شفاهی به ما منعکس شده است، گفت: در پاسخ به این انتقادات تاکید کرده ایم که دستور وزیر راه باید اجرایی شود.

ابلاغیه متناسب با زمان بندی مصوبات مجمع اجرایی شود

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز با بیان اینکه این دستور موکد وزیر راه و شهرسازی باید از سوی سازمان های نظام مهندسی اجرایی شود، گفت: در لزوم اجرای این مصوبه هیچ شک و تردیدی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه بودجه سازمان های نظام مهندسی به صورت سالانه در مجامع به تصویب می رسد، به نظر می رسد که باید متناسب با زمان بندی مصوبات مجامع اجرایی شود.

تقی رضایی در گفت‌وگو با «صما» با بیان این مطلب تصریح کرد: بر همین اساس، طی برگزاری چند جلسه با مسئولان سازمان نظام مهندسی البرز، ضرورت عملیاتی شدن این ابلاغیه را به آنها تاکید کرده ایم. به طور قطع در ابتدای هر تغییری سختی هایی وجود دارد و طبیعی است که در اجرای آنچه وزیر راه تدارک دیده و ابلاغ کرده، در ابتدا مقاومت هایی وجود داشته باشد.

وی افزود: هرچند در یک مقطع زمانی وزیر وقت اجرای این ابلاغیه را تایید کرده، اما در حال حاضر دکتر آخوندی پس از بررسی های حقوقی لازم و مشورت با صاحب نظران و کارشناسان، این ابلاغیه را ارائه کرده که عملیاتی شدن آن در عین شفاف سازی، به نفع مهندسان است و در استان البرز هم مانند دیگر استان ها اجرایی خواهد شد.

رضایی با اشاره به آثار مثبت اجرای این مصوبه اظهار داشت: دکتر آخوندی به عنوان شخصیتی است که قانون نظام مهندسی در دوره مسئولیت وی نوشته شد و در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و از سوی دیگر به عنوان فردی است که سال ها عضو هیئت مدیره نظام مهندسی بوده و به طور کامل با امور اجرایی آشنا و مسلط است؛ بنابراین به طور قطع با لحاظ جمیع جوانب این ابلاغیه را صادر کرده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه سازمان های نظام مهندسی بحث کیفیت و رقابت در حرفه را باید دنبال کنند، ادامه داد: اینکه بتوانیم خدمات مهندسی را با کیفیت بالا ارائه دهیم، قطعا ساز و کارهای خود را دارد.

یک نهاد غیردولتی باید با حق عضویت اداره شود

وی افزود: اقدامات آموزشی و پژوهشی در سازمان های نظام مهندسی اگرچه هزینه هایی به دنبال دارد، اما حتما باید از محل حق عضویت اعضا برای ارائه این آموزش ها هزینه شود و به یقین کسر 5درصد از دستمزد مهندسان برای ارائه آموزش، اقدام صحیحی نیست. چون باتوجه به افزایش روزافزون تعداد مهندسان و افزایش سرمایه گذاری در این بخش، این 5درصد به ارقام کلانی تبدیل می شود.

رضایی با بیان اینکه آینده روشنی برای اجرای این ابلاغیه متصور است، تاکید کرد: شاید برخی هیئت مدیره ها با لغو برداشت 5درصد مخالفت کنند، اما واقعیت آن است که این 5 درصد از جیب مردم کسر می شود و درنهایت باید مردم این پول را پرداخت کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی البرز افزود: ممکن است این بحث منتقدانی هم داشته باشد، اما به هر حال چون این مبلغ از حق الزحمه مهندسان برداشت می شود، به طور قطع قاطبه مهندسان با این رویکرد وزیر راه و شهرسازی همراهی خواهند کرد. درخصوص انتقادات و مباحث مطرح در هیئت مدیره ها هم از طریق تعامل و رایزنی راه وشهرسازی با سازمان های نظام مهندسی، سازوکارهای مناسبی اندیشیده خواهد شد.

وی تاکید کرد: اصولا یک NGO و موسسه غیردولتی باید از طریق پرداخت حق عضویت اداره شود که اجرای این ابلاغیه تمرینی است برای نظام مهندسی تا به رویکرد قابل قبولی در این زمینه برسد.

رضایی با بیان اینکه نظام مهندسی مجموعه ای غیردولتی با رویکرد فنی است، خاطرنشان کرد: اینکه نظام مهندسی به دنبال کسر این 5درصد از حق الزحمه مهندسان باشند و درنهایت از جیب مردم پرداخت شود، رویکرد درستی نبوده که با این ابلاغیه جدید، حتما منتقدان در کوتاه مدت به این نتیجه می رسند که باید با این موضوع همراهی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar