۰۹:۵۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - 19 February 2018
کد خبر: ۴۸۸۵۱
«صما» گزارش می‌دهد:
صما- از زمانی که ایران نخستین تأسیسات هوانوردی خود را گشود، سانحه‌های متعدی گاه ناگاه گریبان گیر این صنعت شده و امروزه این صنعت در ایران یکی از بالاترین میزان وقوع حوادث را در جهان داراست.
بررسی آمار سوانح هوایی کشور طی37سال گذشته/ آیا فرسودگی هواپیما دلیل حادثه تلخ پرواز تهران -یاسوج است؟+جدول

به گزارش«صما» از دلایل ارائه‌شده برای تحلیل میزان بسیار بالای تعداد سوانح هوایی در ایران می‌توان تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، استاندارد خلبانان و کنترل کیفی میزان آنان، ضعف در عمل به معیارهای ایمنی هواپیماها و سو مدیریت و برنامه‌ریزی نادرست دانست.

حادثه پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر

به گزارش «صما» بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، یک هزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ‌داده است که بین پنجاه ‌تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده‌اند. ۴۰ حادثه هوایی از سال ۱۹۴۴ میلادی تا انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ ثبت‌شده است پس‌از انقلاب سال ۱۳۵۷، بیش از هزار و ۴۰۰ صد نفر جان خود را در سوانح هوایی ایران ازدست ‌داده‌اند و سقوط هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر، به‌وسیله ناو جنگی وینسنس آمریکا در خلیج‌فارس هشتمین حادثه هواپیمایی در دنیا ازلحاظ تعداد مسافرین کشته ‌شده است که تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند.

سقوط هواپیمای نظامی کرمان

سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته بزرگ‌ترین سانحه هوایی جهان‌بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده است اولین حادثه هوایی پس از انقلاب در یکم تیر سال ۱۳۵۹ ۲۱ ژوئن ۱۹۸۰ رخ ‌داده است و پس‌ازآن تا خردادماه سال ۱۳۸۳ تعداد ۲۳۳ سانحه غیرنظامی رخ‌داده است؛ که از میان آن‌ها ۶۷ سانحه مرگبار، منجر به ۹۹۸ کشته و ۹۷ مجروح شده است. بر اساس آمارهای دیگر تعداد کشته‌های سانحه‌های هوایی ایران ۲ اردیبهشت ۱۳۸۴ به ۱۳۴۵ نفر رسیده است.

حادثه توپولف کاسپین عازم ارمنستان

که اگر تعداد ۱۲۸ کشته حادثه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ و ۱۱ کشته هواپیمای فالکن-۲۰ سپاه را به آن بیافزاییم این آمار تا آغاز شهریور ۱۳۸۵ به ۱۴۸۴ نفر می‌رسد. همچنین در ظهر روز چهارشنبه ۸۸/۴/۲۴ نیز یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام تهران در حوالی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۹ سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.

بر اساس اطلاعات شبکه ایمنی هوانوردی، تعداد ۱۷۲۰ نفر تا مرداد ۱۳۸۸ براثر سانحه‌های هوایی در ایران جان خود را ازدست‌داده‌اند.

بررسی آمار سوانح هوایی کشور طی37سال گذشته/ آیا فرسودگی هواپیما دلیل حادثه تلخ پرواز تهران -یاسوج است؟+جدول
بررسی آمار سوانح هوایی کشور طی37سال گذشته/ آیا فرسودگی هواپیما دلیل حادثه تلخ پرواز تهران -یاسوج است؟+جدول

بررسی آمار سوانح هوایی کشور طی37سال گذشته/ آیا فرسودگی هواپیما دلیل حادثه تلخ پرواز تهران -یاسوج است؟+جدول

بررسی آمار سوانح هوایی کشور طی37سال گذشته/ آیا فرسودگی هواپیما دلیل حادثه تلخ پرواز تهران -یاسوج است؟+جدول

حادثه تلخ و پر ابهام سقوط هواپیما تهران -یاسوج

آخرین آمار حوادث هواپیمایی مربوط به هواپیمایی آسمان در 29 بهمن سال 1396 با 66 کشته بوده است. شرکت آسمان در سامانه رسمی خود اعلام کرده در حال حاضر این شرکت ۲۳ هواپیمای فعال داشته که پنج فروند آن ATR۷۲ بوده است که یکی از آن‌ها صبح امروز سقوط کرد. این هواپیما که از اواخر دهه ۷۰ وارد ناوگان این شرکت شده بود با توجه به پایین بودن ظرفیت مسافر گیری‌اش برای سال‌های طولانی در مسیرهای داخلی فعالیت می‌کرد و از چند سال قبل پروازی ثابت میان تهران و یاسوج داشت.

این هواپیمای مسن چند سال قبل نیز یک حادثه را پشت سر گذاشته بود و در ابتدای ماه جاری نیز به دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت به تهران شده بود.

شرکت آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری هنوز هیچ گزارش دقیقی درباره علت احتمالی این حادثه و البته نقص فنی گذشته این هواپیما ارائه نکردند. این در حالی است که برخی خبرهای منتشرشده نشان از آن دارد که هواپیمای مذکور به دلیل نقص فنی چند روز قبل به مرحله اورهال رسیده بوده اما شرکت آسمان در این رابطه اطلاعات دقیقی ارائه نکرده است.

به‌هرحال طبق اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، میانگین سنی هواپیماهای ایران حدود ۲۵ سال بوده است و با توجه به ورود چند فروند هواپیمای جدید برجامی به ایران این میانگین سنی بین یک تا دو سال کاهش‌یافته است، هرچند باوجوداین کاهش همچنان میانگین سنی بالای ۲۰ سال ناوگان ایران باعث شده ایرلاین‌های ایرانی یکی از پیرترین ناوگان‌های جهان را در اختیار داشته باشند.

نوسازی ناوگان هوایی موضوع استراتژیک است

به‌هرحال در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، موضوع نسل جدید و مدرن هواپیماهای تولیدشده به‌صورت جدی موردتوجه قرارگرفته است. کشور ما به جهت شرایط خاص ژئوپلتیک و همچنین بافت جمعیتی‌اش، نیاز مبرمی به تجهیز و تقویت ناوگان هوایی دارد. خلأ حضور شرکت‌های هواپیمایی با ناوگان مدرن و به‌روز سبب شده که شرکت‌های هواپیمایی وابسته به همسایگان، از این آب گل‌آلود ماهی گرفته و سالانه میلیاردها تومان از سرمایه کشور را به جیب بزنند.

آغاز برجام و لغو تحریم‌های صنعت هوایی، فرصت مناسبی را برای بازسازی ناوگان فرسوده کشور فراهم کرد. به گفته کارشناسان، ایران برای نوسازی ناوگان خود به 400 هواپیمای جدید نیاز دارد. از 250 فروند هواپیمای مسافری کشور در حال حاضر بیش از 100 هواپیما به دلیل فرسوده بودن از رده خارج‌شده‌اند.

تحمیل بیش از 30 سال تحریم صنعت هوایی موجب فرسودگی ناوگان هوایی شد؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر متوسط سن هواپیماهای فعال کشور بیش از 20 سال است. بر این اساس، دولت یازدهم دریکی از نخستین گام‌های خود برای نوسازی ناوگان هوایی، قراردادی را برای خرید هواپیمای جدید با ایرباس در دستور کار قرارداد.

مسیر هموار برای رسیدن به نقطه مطلوب

از بهمن‌ماه سال 1394 که ایران موفق به انعقاد قرارداد با ایرباس و خرید 118 هواپیما شد، همواره انتقادهای بسیاری ازجمله این‌که مسائل دیگری چون اشتغال، مسکن، ازدواج جوانان نسبت به خرید هواپیما در اولویت کشور قرار دارند، مطرح شد؛ اما صنعت حمل‌ونقل هوایی با رسوخ به اقصا نقاط کشور و برقراری پرواز به دورافتاده‌ترین فرودگاه‌ها می‌تواند مسیر پیشرفت و آبادانی و توسعه بهداشت و توزیع عدالت اجتماعی را فراهم کند.

آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی و برنامه‌ریزی برای اقتصادی شدن فعالیت‌های کسب‌وکار در این صنعت، تلاش برای بازگرداندن هواپیماهای جمهوری اسلامی به جایگاه اصلی خود و کسب سهم ایران از بازار حمل‌ونقل هوایی منطقه و جهان، اقدامات مؤثر در سازمان هواپیمایی کشوری برای بهبود فرآیندها است که آینده خوبی را برای صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور نوید می‌دهد. اگرچه به نظر می‌رسد راه درازی در این رابطه در پیش است و عقب‌ماندگی‌های این صنعت به حدی است که دستیابی به نقطه مطلوب به هماهنگی و همکاری تمامی ارکان نظام نیاز دارد.

ساختار هواپیمایی کشور برای بهره‌گیری از ناوگان جدید نیازمند تحول بنیادین است. فرودگاه‌های کشور به‌خصوص مهرآباد و امام خمینی (ره(نیازمند تحولات اساسی در ظرفیت و به‌روزرسانی تکنولوژی هستند. صنعت هوایی چیزی جدا از مردم و جامعه نیست.

ثبت 700 پرواز داخلی و خارجی در صنعت هوایی کشور

امروزه بین 40 تا 50 میلیون نفر سالانه در ایران از هواپیما استفاده می‌کنند. زمین‌گیر بودن تعداد زیادی از هواپیماها سبب شده تا هزاران ساعت وقت این تعداد مسافر به دلیل تأخیر در سال هدر شده و جان تعدادی ولو اندک به خطر بیفتد. اگرچه در چند سال اخیر سقوط‌ها کمتر بوده، اما حتی یک سقوط در سال اعتبار خطوط هوایی کشوری را زیر سؤال می‌برد. در واقع اکنون صنعت هوایی کشور حتی در ابعاد فعلی، روزانه حدود 700 پرواز داخلی و خارجی دارد. نمی‌توان صنعت به این بزرگی را نادیده گرفت.

طی سه دهه گذشته راه‌های بسیاری را آزموده‌ایم، اما درنهایت امروز به این نقطه رسیده‌ایم که باید با بزرگان این صنعت قرارداد بنویسیم. ایرباس و بوئینگ، دو هواپیما ساز بدون رقیب در دنیا هستند. ما یا باید نظاره‌گر مرگ تدریجی صنعت هوانوردی کشور باشیم یا خطوط هوایی ملی خود را دریابیم. نباید فراموش کنیم که تنها در حوزه سفرهای خارجی هوایی، ایرانی‌ها سالانه بیش از 4 میلیارد دلار پول به جیب کشورهای رقیب می‌ریزند.


r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar