۱۱:۲۲ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - 21 February 2018
کد خبر: ۴۸۸۶۷
عضو نظام‌مهندسی ساختمان کشور در گفت‌وگو با «صما»:
درحالی بر اساس دستور وزیر راه از ۱۰ بهمن امسال دریافت ۵ درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌های نظام مهندسی لغو می‌شود که عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان این کار را موجب ضعف یک نهاد کاملا خصوصی دانست.
حمله‌های متعدد به نظام‌مهندسی منصفانه نیست / به دنبال تقویت ارتباط وزارت راه با نظام‌مهندسی باشیمعضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور بابیان اینکه عباس آخوندی مهندس راه و ساختمان است و مانند اکثر مهندسان ایرانی در این رشته، سازمان نظام‌مهندسی در جغرافیای ذهنی او جایگاهی بسیار خاص دارد. گفت: اما از همان ابتدا برنامه‌های وی برای نظام‌مهندسی به عاملی برای بروز اختلاف میان وزارت راه و سازمان نظام‌مهندسی بدل شد، امضا فروشی، سیاست‌گذاری‌ها و نحوه نظارت سازمان نظام‌مهندسی برساخت و ساز و موارد بسیار دیگر بر دامنه این اختلافات افزوده است.

شهرام کوسه غراوی بابیان مطلب فوق افزود: وزارت راه و شهرسازی هرروز به دنبال کلیدواژه جدیدی برای فعالیت های نظام مهندسی است و در حال حاضر این اختلاف‌ها با تغییر آیین‌نامه کنترل ساختمان و حذف سازمان نظام‌مهندسی از چرخه نظارت بر ساختمان و به‌جای آن ایجاد مفهوم بازرسی ساختمان از سوی شهرداری و همچنین امکان انتخاب مهندس ناظر و مجری ذی‌صلاح در پروژه‌های ساخت‌وساز از سوی مالک پروژه، به نقطه اوج خود رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس بابیان اینکه بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر لزوم حذف رویه گذشته مبنی بر کسر ۵ درصد از درآمد مهندسان ناظر بابت حق نظارت برساخت و ساز از سوی نظام‌مهندسی جدی‌ترین پروژه وزارت راه و شهرسازی در خصوص سازمان نظام‌مهندسی است.

کوسه غراوی بابیان اینکه بخش‌نامه جدید وزیر راه (5 درصد کسری) اثرات مطلوبی برای سازمان، اشتغال و کشور ندارد خاطرنشان کرد: آیا وزیر راه تدابیری برای درآمد 3 هزارنفری کارمندان سازمان نظام‌مهندسی اندیشیده است؟ شایسته بود وزیر راه قبل از ارائه این طرح‌ها با چند تن از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی نشستی برای تحلیل اثرات مثبت و منفی این طرح داشته باشد.

کوسه غراوی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است با این بخشنامه استقلال سازمان‌های نظام‌مهندسی که یک شخصیت حقوقی مستقل با هیئت‌مدیره و مجمع عمومی سالانه مستقل هستند، زیر سؤال می‌رود. نظام‌مهندسی یک اداره زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست که برای آن تعیین تکلیف می‌کنند.

این نماینده مردم گلستان در ادامه اظهار داشت: مدیران دولتی باید به استقلال نهادهای مردم‌نهاد و غیردولتی احترام بگذارند به‌خصوص سازمان‌های نظام‌مهندسی که قانون جداگانه‌ای برای خوددارند و اینکه رئیس‌جمهور برای رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور حکم صادر می‌کند، تأکید بر همین استقلال آن‌هاست.

کوسه غراوی بابیان اینکه مقررشده در 7 اسفندماه 96 وزیر راه مهمان شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی شود گفت: کاش این نشست قبل از رسانه‌ای شدن تمام این چالش‌ها بود.

وی همچنین گفت: در این نشست به دنبال مطالبه گری حق مهندسان، مردم و سازمان نظام‌مهندسی خواهیم بود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور در نهایت عنوان کرد: ارتباط منسجم و مستقیم وزارت راه و شهرسازی با ارکان سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان در سراسر کشور امری مفید و بسیار تأثیرگذار است که باید به دنبال تقویت این امر باشیم.

انتهای پیام/

کدخبر:0227

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
0
0
اگر بپذیرم که سازمانهای نظام مهندسی دارای یک شخصیت حقوقی مستقل با هیئت‌مدیره و مجمع عمومی سالانه مستقل هستند، و نظام‌مهندسی یک اداره زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست باید به این سوال هم پاسخ بدهیم که چرا این سازمان تا کنون 5درصد کسر شده از حق نظارت مهندسین ناظر را به استناد به یک بخشنامه دولتی از مهندسین ناظر اخد می کرده است. چیزی که در مجامع نظام مهندسی مورد بحث و تصویب قرار می گرفته تراز مالی آن سازمانهاست و تا کنون در مورد اینکه مبلغی کسر بشود و یا نشود و اگر بشود با درصدی انجام شود که مورد تائید مجمع باشد بحثی نبوده چرا که مستند به یک بخشنامه دولتی بوده است . از طرفی شرکت کنندگان در مجمع الزاما نباید پروانه اشتغال به کار مهندسی داشته باشند و صرف عضویت کافی است آیا تصمیم گیری در مورد حقوق ناظرین با نظر سنجی از افرادی که هنوز پروانه اشتغال ندارند منطقی است؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar