۰۹:۵۷ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 26 February 2018
کد خبر: ۴۸۹۱۲
انتقاد سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با «صما»:
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اهداف نظام مهندسی با صدور بخشنامه های تفسیر به رای محقق نخواهد شد، گفت: اینکه گفته شود چون فردی در یک تشکیلات خاص حضور دارد، پس آن فرد حتما خاطی و خلافکار است، صحیح نیست.
اهداف نظام مهندسی با بخشنامه‌های تفسیربه‌رأی محقق نمی‌شود/ ضرورت تعریف صحیح از تعارض منافععضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به چالش های اخیر میان سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارتخانه راه و شهرسازی در این زمینه عملکرد خوبی ندارد و نباید تلاش کنیم تا نهادها و NGO هایی مثل سازمان نظام مهندسی ساختمان را دولتی کنیم.

صدیف بدری در گفت و گو با «صما» تاکید کرد: قوانین و آیین نامه ها باید به گونه ای تدوین شود که سازمان های نظام مهندسی بتوانند خودگردان باشند و ایرادات خود را برطرف کنند. در حالی که اگر بخواهیم با صدور بخشنامه های تفسیر به رای خودمان آنها را محدود کنیم، اهداف نظام مهندسی و قانون نظام مهندسی محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به بحث ها و مذاکرات انجام شده با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه تصریح کرد: امیدواریم که چالش ها و بگومگوهای سازمان نظام مهندسی و راه و شهرسازی حل شود.

بدری در ادامه سخنان خود با اشاره به دو ابلاغیه اخیر که وزیر راه و شهرسازی درخصوص سازمان های نظام مهندسی ارائه کرده است، هر دوی این بخشنامه ها را خلاف قانون دانست و افزود: یکی از این ابلاغیه ها به لغو برداشت 5درصد از دستمزد مهندسان مربوط است که درخصوص کنترل های مضاعف سازمان نظام مهندسی انجام می گیرد و کاملا قانونی است.

وی با بیان اینکه برداشت 5درصد از حق الزحمه مهندسان اختیاری است که هم در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و هم در ماده 37 قانون نظام مهندسی به سازمان نظام مهندسی داده شده است، گفت: از سوی دیگر محدود کردن کارمندان چند دستگاه عمومی و دولتی هم در حوزه طراحی و هم نظارت و اجرا، موضوعی است که در قانون به آن اشاره نشده است.

بدری تصریح کرد: تعارض منافع به این معنا نیست که کارمندی در یک اداره نمی تواند در این حوزه ها فعالیت کند. اگر تعارض منافع را این گونه تفسیر کنیم، ممکن است فرضا یک نماینده مجلس هم که یکی از اقوام و آشنایان وی در شهرداری شاغل است؛ از این فرصت سوءاستفاده کند.

وی تاکید کرد: فرضیه اولیه ما باید بر اساس درستکاری افراد باشد و طبق دین اسلام و قوانین موجود در این خصوص، باید مبنا را بر رعایت اخلاق حرفه ای از سوی افراد قرار دهیم، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس در همین حال با تاکید بر اینکه باید مراقبت کنیم تا کسی اقدام به خلاف نکند اظهار داشت: حتی در صورتی که تخلفی از سوی فردی انجام بگیرد، قانون راهکار نشان داده و باید برخورد شدید انجام گیرد. نه اینکه گفته شود چون فردی در یک تشکیلات خاص حضور دارد، پس آن فرد حتما خاطی و خلافکار است.

بدری با بیان اینکه این ابلاغیه، درواقع تفسیر به رای وزیر راه و شهرسازی است بیان کرد: دراین خصوص جلساتی را با وزیر راه خواهیم داشت و شخصا هم مکاتباتی را با وزیر داشته ام و تاکید کرده ام که بخشنامه های تفسیر به رای نباید تداوم پیدا کند و باید جمع شود. چون به ارتقای ساخت و سازها توسط سازمان های نظام مهندسی صدمه می زند.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی بهمنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
سازمان نظام مهندسی باید از محل حق عضویت ها اداره بشه و واقعا من متوجه نمیشم چرا سازمان انقدر نیروی مازاد جذب کرد که الان باید در تامین هزینه دچار مشکل شود؟ از طرفی سازمان با بخشنامه های درست و بجا اصلاح میشه. اصلاحات باید از جایی شروع بشه. اقای صدیف بدری کمی منصفانه صحبت کنید. همین مجلس شورای اسلامی اگر دیدی درست به صنعت هواپیمایی داشت الان اینقدر شاهد سوانح نبودیم. این شمایید که درست کار نمیکنید و مانع از پیاده شدن کار درست هم هستید.
هادی بهمنی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
واقعا جای تاسف است که میشنویم اعضای هیات مدیره نظام مهندسی سیستان بلوچستان جهت اعمال فشار بر وزیر محترم راه وشهرسازی به امام جمعه محترم شهر زاهدان که قطعا شخص محترمی هستند متوسل شده اند. ایا ایشان مهندس هستند؟ ایا ایشان به بحث نظارت و اهمیت خطیر ان و سوء استفاده های کارمندان از موقعیت های شغلی خود مطلع هستند؟ ایا میدانند سیستم ارجاء نظارت تا چه حد موجب دور کردن متخصصین واقعی در امر نظارت شده است؟ ایا میدانند با رویکرد فعلی ارجاء نظارت انگیزه رشد و تعالی مهندسین باسواد بسیار کمرنگ شده است؟ ایا در سیستم کمونیستی که رقابت بی معنی می باشد جای رشدی باقی می ماند؟اگر سازمان نظام مهندسی نگران کوتاه شدن دستش از حق و الزحمه مهندسین است چرا حق عضویت های خود را بیشتر نمیکند تا حقوق کارمندان خود را تامین کند؟ نظام مهندسی فاسد کنونی به موجب کدامین قانون سپرده 1500 میلیارد تومانی اندوخته و به آن افتخار نیز میکند؟چرا از این پول برای اموزش من و سایر مهندسان هزینه نمی شود؟من ساکن شهرستان داراب استان فارس هستم. به خدا قسم اگر قرار است سازمان دوره اموزشی مفیدی نیز برگزار کند ( 85 درصد دوره ها کاملا بی مورد و صرفا جهت تلف کردن بودجه های سرشار حرامشان می باشد) حداقل 150 هزار تومان از ما طلب میکند که با احتساب هزینه رفت و برگشت به شیراز و توقف چند روزه در آنجا هزینه های ما به حدود 500 هزر تومان می رسد. چرا رئیس سازمان نظام مهندسی، اقای رجبی، مدام به مردم و رسانه دروغ میگوید که ما از محل 5 درصد هزینه اموزش مهندسان را تامین میکنیم؟چرا به دروغ به مردم میگویند از وقتی نظارت ارجاعی شده است شاهد افزایش کیفیت ساخت و ساز بوده ایم. من خود ده ها عکس از ساختمان های شهرستان های داراب و زرین دشت تهیه کرده ام که کیفیت اجرای ساختمان ها در حد تخریب می باشد. چرا به مردم دروغ می گویید و برای مردم و مهندسین متخصص هیچ احترامی قائل نیستید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
یکی از مشکلات نظام مهندسی, اعضای شورای مرکزی وعضو کمسیون عمران مجلس هستند چون از یک سو اعتبار نامه را از وزیر راه شهرسازی در شورای مرکزی گرفته اند از یک سو به عنوان نماینده , ادعای ریاست (البته ناظر) بر وزیر را دارند این پارادکس آنها را گاهی قسمتی خود شیفته کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar