۰۹:۲۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 07 March 2018
کد خبر: ۴۹۰۳۱
«صما» گزارش می‌دهد:
امروزه صنعت حمل و نقل با چالش های متعددی روبه روست که از جمله آنها می توان به تضاد و تقابل میان نهادهای ذیربط، مشکلات و کمبودهای پوشش های بیمه ای، مخاطرات انتقال کالا از مبدا به مقصد و... اشاره کرد.
رنج فعالان حمل و نقل از چالش‌های کسب و کار/ بخش خصوصی تعامل با حاکمیت را جدی بگیرند

امروزه صنعت حمل و نقل با چالش های متعددی روبه روست که از جمله آنها می‌توان به تضاد و تقابل میان نهادهای ذیربط، مشکلات و کمبودهای پوشش های بیمه ای، مخاطرات انتقال کالا از مبدا به مقصد و... اشاره کرد.

مشکلات حمل‌ونقل ریشه در مسائل کهنه و پیچیده دارد

مدیر کل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تعاملات با مجموعه فعالان حوزه حمل و نقل می تواند به شناسایی و حل مشکلات این بخش کمک کند، افزود: نتیجه این تعاملات در برخی از محورها به ثمر رسیده که ازجمله آن شناسایی 66 مشکل در بخش لجستیک و اولویت بندی آنها و برنامه ریزی برای حل آنها توسط بخش های مربوطه است.

به گزارش «صما» مهدی صفری مقدم در جلسه رونمایی از بیمه مسئولیت حرفه ای شرکت‌های حمل و نقل بین المللی حمل کننده کالا از طریق جاده مبتنی بر کنوانسیون CMR بیان کرد: با بیان اینکه بخشی از این مسائل و مشکلات ریشه در مسائل کهنه و پیچیده کشور دارد و به راحتی امکان رفع آنها وجود ندارد.

وی افزود: پیش از این دستگاه های نظارتی فراتر از چارچوب قانونی موانع و محدودیت هایی را در تراتزیت کالاهای دخانی وضع کرده بودند که تلاش های ما به عنوان نماینده حاکمیت و با تعامل بخش خصوصی، منجر به لغو این بخشنامه شد.

صفری مقدم با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید این تعاملات را جدی بگیرند و اهتمام بیشتری در این زمینه داشته باشند، اظهار کرد: تا وقتی که این درخواست ها به صورت جدی پیگیری نشود، امکان تحقق آنها فراهم نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه لجستیک مشکلات زیادی داریم گفت: بسیاری از این مشکلات، جدا از فضای عمومی کشور و مشکلات اقتصادی که کلاف پیچیده ای است؛ نیست.

وی با اشاره به دو مشکل اصلی در این حوزه یادآور شد: نبود سند مصوب و مدون باعث یکسری تصمیمات سلیقه ای شده بود و طی یک سال اخیر، برای اولین بار در کشور مجموعه سیاست ها به صورت مدون و در قالب یک سند مدون تهیه شده و در شورای عالی ترابری به تصویب رسیده است و قرار است به همه زیرمجموعه ها ابلاغ شود.

این مسئول در وزارت راه و شهرسازی افزود: امیدواریم این سند بعد از ویرایش و رسیدن به اجماع، به مطالبه ای تبدیل شود که از برخوردهای سلیقه ای جلوگیری کند و شاهد تضاد بین سازمان ها و وزراتخانه های ذیربط نباشیم.

رنج فعالان صنعت حمل و نقل از چالش‌های حوزه کسب و کار

همچنین دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در راستای تامین مشارکت های صنفی توانسته منشا تاثیر و خدمات باشد، گفت: به نظر می رسد که پوشش بیمه مسئولیت CMR به تناسب فعالیت در کسب و کار منشا اثر باشد.

مسعود پل‌مه در این مراسم با تاکید بر اینکه هدف ما تعالی صنفی است، افزود: قصد تقابل با هیچ مجموعه صنفی و هیچ یک از تشکل هایی که در بخش های مختلف حضور و فعالیت دارند و دارای قدمت هستند، نداریم. وظیفه ما به عنوان اعضای یک جامعه، مسئولیت هایی است که در برابر جامعه داریم و از این نظر مسئولیت سنگینی بر دوش داریم.

این فعال بخش خصوصی در عین حال با اشاره به اقدامات انجام شده تصریح کرد: یکی ازاین اقدامات مثبت، برگشت سالم کانتینر بوده که خوشبختانه بیش از دو سال است عملیاتی شده و شرایط خوبی را برای بهبود کسب و کار ما به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا از حاصل عملکرد ما آیندگان بهره ببرند، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلاتی در مسیر کسب و کار وجود دارد و هر یک از ما از مشکلات موجود در حوزه کسب و کار رنج می بریم.

پل مه ادامه داد: در حال حاضر چالش های مربوط به تامین مالی، قاچاق کالا، ترانسفر و سایر موارد، مشکلاتی را برای ما رقم زده و امیدواریم شرایط به سمت و سویی پیش برود که عملکردهای ما بیش از این به تنگنا کشیده نشود.

اجرای CMR نیازمند زیرساخت های لازم

در ادامه این جلسه غلامحسین امیری، کارشناس CMR با بیان اینکه کنوانسیون CMR هر روزه به سمت تعالی حرکت می کند، گفت: خوشبختانه از سال 94 به این سند ملحق شده ایم و از لحاظ مقررات اجازه داریم که CMR الکترونیکی صادر کنیم، اما اجرای آن نیاز به زیرساخت های لازم دارد.

وی ادامه داد: بر اساس کنوانسیون CMR وظیفه اول این است که شرکت های حمل و نقل، کالاها را صحیح و سالم و به موقع به مقصد برسانند، چون در غیر این صورت عواقب خاص خود را به دنبال دارد.

امیری با بیان اینکه حمل و نقل جاده ای هم مانند سایر شکل های حمل و نقل همیشه با حادثه مواجه است ادامه داد: عوامل متعددی وجود دارد که شرکت های حمل و نقل نتوانند کالاهای خود را به مقصد برسانند. از آنجایی که جبران خسارت ها برای شرکت های حمل و نقل دشوار است؛ از همین رو شرکت های بیمه به کمک شرکت های حمل و نقل آمده اند تا بتوانند پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه اوایل توجه چندانی به بحث CMR نمی شد، گفت: شرکت ها بر این باور بودند که اتفاق خاصی برای کالاهای آنها نمی افتد اما درواقع تنها یک حادثه کافی است تا سال ها متحمل زیان مالی شوند. به همین دلیل تقاضا شد که بیمه CMR عین بیمه شخص ثالث اجباری شود.

امیری با تاکید بر اینکه شرکت های حمل و نقل بین المللی موظفند مسئولیت مدنی خود را مطابق با کنوانسیون CMR بیمه کنند، ادامه داد: در حال حاضر کمتر شرکتی وجود دارد که تمایل به بیمه کردن کالاهای خود نداشته باشد و همه سعی دارند بیمه نامه هایی را برای پوشش مسئولیت خود خریداری کنند.

گفتنی است؛ بیمه حمل و نقل کالا بیمه ای است که به موجب آن بیمه گر در مقابل حق بیمه ای که از بیمه گذار دریافت می کند متعهد می شود در جریان حمل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر در نتیجه وقوع خطرهای موضوع بیمه چنانچه، کالا تلف شده و یا دچار خسارت شود و یا بیمه گذار در رابطه بااین خطرات هزینه ای متحمل شود، زیان وارده را بپردازد.

بر این اساس 14 اسفندماه فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با درک نیازهای بیمه ای صنعت حمل و نقل و لجستیک ایران، جلسه ای را با حضور فعالان بخش خصوصی صنعت حمل و نقل بین المللی برگزار کرد که در این جلسه ضمن آسیب شناسی وضعیت موجود، از شرایط و قرارداد جدید بیمه مسئولیت حرفه ای شرکت های حمل و نقل بین المللی حمل کننده کالا از طریق جاده مبتنی بر کنوانسیون CMR رونمایی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar