۱۱:۰۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 07 March 2018
کد خبر: ۴۹۰۳۴
«صما» تحلیل می‌کند:
صما- تجربه استیضاح وزرا نشان داده است اصولا دم دست ترین وزیری که درمعرض استیضاح نمایندگان مجلس قرارمی‌گیرد وزیر راه وشهرسازی است.به عنوان مثال وزرای علوم یا آموزش و پرورش در قیاس با وزیر راه وشهرساز ی به مراتب کمتر زیر تیغ استیضاح قرار می‌گیرند.
ديوار كوتاه راه در برابر استيضاح/ آزموده را آزمودن خطاست

دلیل این امر هم ناشی ازآن است که اساسا فرسودگی ونامناسب بودن زیرساخت‌ها درحوزه راه وشهرسازی در قالب سوانح هوایی؛ ریلی و جاده ای فورا نمود پيدا مي‌كند، اما در مقابل اصولا سقوط هواپیمای وزارت علوم یا از ریل خارج شدن قطار آموزش و پرورش از روی ریل، معمولا دیده نمی‌شود و درنتیجه اصولا وزرایي از این دست در حاشیه امنی قراردارند.

به عنوان مثال در دولت نهم، سقوط هواپیمای مسافربری شرکت کاسپین باعث شد، مجلسی که از اساس با دولت همسو بود صندلی وزرات را از زیرپاي بهبانی - وزير وقت راه و ترابری - پایین بکشد و البته ماحصل این اتفاق، لج بازی رئیس جمهوری وقت و ادغام غیرمنتظره دو وزارتخانه راه و مسكن شد که در اثر این اقدام حوزه مسکن نیز به پاي سوانح هوايي قرباني شد.

به هر روی با فراز و نشیب‌هایی که متوجه وزارتخانه راه وشهرسازی شد، انتظار می‌رفت که در دوره‌های بعدی شاهد عدم تکرار سقوط هواپیما باشیم، اما با تکرار سوانح هوایی می‌توان گفت که از قرار معلوم استیضاح وزراء و اساسا هر تغییری نمی‌تواند ضامن عدم تکرار سوانح هوایی باشد و در یک کلام تغییر وزیرراه وشهرسازی به تغییر ساختار و زیر ساخت‌های صنعت حمل ونقل منجر نمی‌شود.

ذکر این نکته ضروری است خلبان شهبازی که به دلیل آنکه هوایپمایی را به خاطر عدم بازشدن چرخش‌هایش در زمان فرود به سلامت برزمین نشاند، ‌خلبان نخبه نامیده شده است و بارها می‌گوید که هر روز انتظار دارد که یک سانحه هوایی درکشور رخ دهد و به گفته او هر روز که یک سانحه هوایی رخ نمی‌دهد خدا را شاکر است.

او به عنوان یک فرد بی‌طرف سهم مجلس و دولت را در بروز حوادث به یک اندازه ارزیابی می‌کند و می‌گوید که نمایندگان مجلس به دلیل متخصص نبودن در حوزه صنعت هوایی، نوسازی این ناوگان را مترادف با هزینه اضافی می‌پندارند و حاضر نیستند که از صندوق توسعه ملی به نفع این صنعت هزینه کنند.

پیشترها نیز احمد خرم وزیرپیشین راه وترابری نیز درگفت‌وگویی با «صما» گفته بود هر زمان که با هواپیماهای داخلی تردد می‌کند متوسل به خواندن آیت الکرسی می‌شود و هر پرواز برای او حکم آخرین پرواز را دارد.!

در جریان سانحه هولناک سقوط هواپیمای تهران– یاسوج بسیاری انگشت اتهام را به سمت عباس آخوندی نشانه گرفتند و سوء مدیریت را به عنوان عامل اصلی وقوع این سانحه ارزیابی کردند و در نهایت نمایندگان مصمم به استیضاح وی شدند، اما عباس آخوندی براین باور است که مشکل از فرآیندها است؛ مثلا به گفته او برای نوسازی ناوگان صنعت هوایی رقمی نجومی در حدود ٥٠ ميليارد دلار نیاز است.

بی‌گمان هیچ کس نمی‌تواند منکر این شود که به هیچ وجه نباید چشم ها را بر روی قصور و سوء مدیریتهایی که سبب مرگ هولناک شهروندان درسوانح هوایی می‌شود بست.

در شبکه های اجتماعی نیز بارها عکس‌هایی از مسوولان کشور ژاپن منتشر می‌شود که مثلا بابت تاخیر چند دقیقه ای یک قطار یا جزیی‌ترین سومدیریت‌ها، مسوول مربوطه در برابر شهروندان به نشانه عذرخواهی سرتعظیم فرود آورده‌اند و با این نگاه مردم انتظار دارند که عباس آخوندی نیز همانند مسوولان ژاپنی فورا استعفا دهد.

البته ذکر این نکته ضروری است که اساسا درکشورهای توسعه یافته‌ای نظیر ژاپن به اين دليل وزرا و مسوولان در برابر قصور و سوء مدیریت‌ها استعفا مي‌دهند كه اساسا تمام سيستم‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري به نحوي طراحي و تعبيه شده‌اند كه با كمال دقت كار مي‌كنند و اگر حادثه‌اي اتفاق بيفتد عامل مديريت دخيل بوده و تنها كسي كه بايد پاسخگوي حادثه باشد شخص وزير است، اما در ايران برعكس، فرایندها دارای مشکل اساسی هستند و چرخه سيستم به درستی كار نمي‌كند اما با همه این احوال در شبکه های اجتماعی بسیاری با اقتباس از الگوي ژاپنی ها براین باورند که تنها كسي كه بايد قرباني شود شخص وزير است حال يا مثل كشور فراتوسعه يافته‌اي نظير ژاپن وزیر استعفا بدهد يا اینکه مجلس او را استيضاح و از كار بر كنارش مي‌كند.

در واقع می‌توان گفت همزمان با وقوع سانحه هولناك هوايي تهران- یاسوج بسياري بر اين باورند برای آرامش جامعه و نیز برای عدم تکرار سوانح هوایی لازم است که عباس آخوندی نیز به سرنوشت بهبهانی دچارشود. اما پرسش این است که چنانچه وزیرراه برکنار و شخص دیگری سکان وزارتخانه راه وشهرسازی را به دست بگیرد تضمینی برای عدم تکرار سوانح هوایی وجود دارد و آیا اساسا وزیری که قراراست جایگزین عباس آخوندی شود می‌تواند قول مساعد دهد که دیگر سانحه هوایی ناشي از فرسودگي ناوگان رخ نخواهد داد؟

قطعا می‌توان گفت که آزموده را آزمودن خطاست و تجربه استیضاح بهبهانی نشان داده که اساسا جابه جایی وزرا هیچ تاثیري در بهبود فرآیند صنعت هوایی که به دلیل تحریم ها و بی‌پولی به قهقرا رفته است ندارد. در واقع تجربه نشان داده است که تغییر وزیر اساسا به تغییرساختار صنعت هوایی منجر نمی‌شود و با این رویکرد به نظر می‌رسد که باید نمایندگان مجلس اگر واقعا عزم جدی برای تقویت ناوگان هوایی و نيز جلوگيري از سوانح هوايي دارند باید به دنبال راهكارهاي ديگري باشند.

انتهای پیام/

کدخبر:0221

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar