۱۰:۴۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - 10 March 2018
کد خبر: ۴۹۰۵۲
رجبی درحاشیه جشنواره چهره سال 96در گفت‌وگو با «صما»:
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه بهترین مرجع برای حل اختلافات بین جامعه مهندسی و وزارتخانه راه وشهرسازی اتکاء به قانون است درعین حال از اعلام آمادگی برای برگزاری مناظره با وزیر راه وشهرسازی یا معاونش درباره بخش نامه 5درصدی ارجاع کار خبرداد.
آماده ام با وزیرراه درباره بخش نامه 5درصدی مناظره کنم/ نامه استیضاح آخوندی را امضاء نکردمبه گزارش خبرنگار «صما» مهندس فرج الله رجبی – درحاشیه جشنواره چهره سال صنعت ساختمان ضمن بیان مطلب فوق درگفت وگو با خبرنگار صما به بیان آخرین وضعیت موارد اختلافی نظام مهندسی با وزارتخانه راه وشهرسازی پرداخت وگفت: اساسا ما به موارد قانونی تکیه می کنیم ما طبیعتا به عنوان یک تشکیلاتی که کارمهندسی انجام می دهد حتما ملزم به پایبندی به قانون است و به این رویکرد، مواضع و معیاراقدامات ما اساسا برمبنای قانون است .

وی با یادآوی این موضوع که ما نمی‌خواهیم حتی یک سرسوزن از قانون تخطی کنیم و نه می‌پذیریم که این اتفاق بیفتد تصریح کرد: درمواردی که اختلافی بین وزارتخانه راه وشهرسازی و شورای مرکزی نظام مهندسی کشور اتفاق افتاده است، مبنای مواضع ما نص صریح قانون و همچنین نص صریح آیین نامه هیات دولت که مصوب هیات وزیران است می باشد.

رجبی درعین حال با تاکید براینکه اینکه بسیاری ازاتفاقاتی که درحوزه نظام مهندسی اتفاق افتاده است معلول بخش نامه های ابلاغی دولت است اظهار داشت: ما فکرمی کنیم که اصلاحات باید نیز باید از مسیرخودش صورت بگیرد مثلا آیین نامه‌های دولت را بخش نامه نمی تواند نقض کند و باید دولت خودش نسبت به تغییر واصلاح آیین نامه های دولتی اقدام کند و با این نگاه اساسا هرآیین نامه ای که بیایید قطعا ما به آن عمل خواهیم کرد.

رجبی با بیان اینکه رایزنی وتعامل نقش فزاینده ای در رفع اختلافات دارد گفت:به عنوان مثال درباره همین بخش نامه ها یا دستورالعمل هایی که وزیر محترم صادر کرده اند من فکر می کنم که اگر قبل ازابلاغ این بخش نامه ها، نشستهای تخصصی برگزارمیشد و طرفین با مباحثه و مفاهمه نسبت به حل مسایل اقدام می می کردند حتما نظر وزارتخانه تامین می شد و جامعه مهندسی نیز از آن پشتیبانی می کرد.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: ما علاقه مند هستیم به عنوان مجموعه ای که با وزارتخانه اهداف مشترکی درحوزه صنعت ساختمان دارد و تلاش این دو رکن صنعت ساختمان افزایش کیفیت ساخت وساز و نیز حمایت از حقوق بهره برداران است با وزارتخانه به یک نقطه مشترک برسیم و براین باوریم که تعارض و درگیری کمکی برای حل مشکلات و اختلاف نظرها نخواهد کرد.

رجبی با تاکید براینکه ملاک واکنش با دربرابر بخش نامه های اخیر قانون قانون است تاکید کرد: بنده مشخصا با سازمان های نظام مهندسی استانها مکاتبه کردم و وعین متن و آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی ساختمان را مورد استتناد قرار دادم .

وی درعین حال افزود:اگرایین نامه ای در هیات دولت تصویب شو د حتما ما به آن عمل خواهیم کرد و ما غیرازاین ما سرخود عمل نمی کنیم وآنچه که ما گفته ایم این بوده که ما قانون را رعایت می کنیم .

رجبی خاطرنشان ساخت: البته درکنار این ما باید به بحث گفت وگو نیز بپردازیم وگفت وگوی بین صاحبان حرفه وتشکل حرفه های و نظام مهندسی مثل پیمانکاران ،جامعه مهندسان مشار، سازمان نظام کاردانی و.. با وزراتخانه راه وشهرسازی می تواند در تشخیص و تعیین جهت ها نقش مطلوبی داشته باشد.

وی همچنین درپاسخ به این سوال که جنابعالی تاکنون چه اقدام شاخصی برای اصلاح امور مهندسی درشورای مرکزی نظام مهندسی انجام داده اید گفت:ابلاغ بخش نامه های مکررازسوی وزارتخانه راه سبب می شود که افکار عمومی نظام مهندسی تحریک شود و بعد ما باید به عنوان نمایندگان مهندسین پاسخگو باشیم وهمین مساله انرژی زیادی را از ما می‌گیرد.

رئیس شورای مرکز ی سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: اما اما اگر اجازه بدهند ما درصدد هستیم که علی رغم همه این فراز و نشیب ها چندین کار مهم را در ماه های آینده در حوزه ساخت وساز و اجرا ونظارت انجام دهیم و با تهیه نظام نا مه های جدیدی به دنبال آن هستیم که مشکلات قبلی برطرف شود و رویکرد ساخت وسازها برمبنای حفظ حقوق بهره بردار و صیانت ازحوزه حرفه مندان ومواجه با کسانی که دراین حوزه کم فروشی می کنند باشد.

وی با یادآوری این موضوع که ولی باید فرصتی به ما داده شود درعین حال گفت: البته چند روز جلسه ای با وزیر راه برگزار شد و برای اولین با فرصت شد که طرفین مواضع خود را ازنزدیک بیان کنند اما بازهم وزیر راه مواضع پیشین خود را مطرح کردند.

وی همچنین با رد برخی ازگمانه زنی ها مبنی براینکه صرفا سقوط هواپیمای مسافری اخیر عامل اصلی استیضاح وزیر راه وشهرسازی بوده است تصریح کرد:دلیل استیضاح وزیر را ه صرفا سقوط هواپیما نبوده است بلکه چند عامل درمطرح شدن اسیتضاح آخوندی نقش داشته است و به طورکلی نحوه مدیریت ایشان درحوزه های مختلف حمل ونقل شامل هوایی،زمینی ، دریایی وریلی دراین زمینه تاثیر داشته است.

رجبی درباره اینکه گفته می شود استیضاح وزیرراه ازروی لج ولج بازی است گفت: اسیضاح وزیر لج ولجبازی نیست من هم ازجمله امضاء کنندگان استیضاح وزیر راه نبوده ام ولی با دوستانی که آن را امضا کردند صحبت کرده ام و ماجرا اصلا لج ولجبازی نیست .

رجبی تاکید کرد: ما تلاش می کنیم برمبنای وظیفه و مسوولیتی که درحوزه نمایندگی داریم مساله را پیگیری کنیم.یادمان باشد که یک تشکیلاتی به من مجلس و یک تشکیلاتی به نام دولت وجود دارد و به هیچ وجه نباید هیچ کدام ازاین دو قوا درباره انجام وظیفه شان درمعرض این اتهام قراربگیرند که درحال لج ولج بازی هستند واین اقدامات درحوزه مسوولیتشان است .

رجبی گفت:سوال این است که آیا واقعا افکار عمومی بعد ازسانحه سقوط هواپیمای تهران –یاسوج برانگیخته نشد؟ تقاضای عکس العمل نشد؟ نمایندگان مجلس هم عمل می کنند.

وی درپاسخ به این سوال که برخی از خلبانان نخبه براین باورند که نگاه نمایندگان مجلس به صنعت هوایی ولوکس پنداشتن توسعه ناوگان هوایی و امتناع از موافقت با تخصیص بودجه از صندوق توسعه ملی ،نقش بازدارنده ای درنوسازی ناوگان هوایی دارند تاکید کرد: مگر غیراین است که در تصویب بودجه یک لایحه ای را دولت می دهد و بعد می رود در کمیسیون تخصصی وتلییق مورد بررسی قرارمی گیرد و بعد ده ها ساعت راجع به تایید یا رد بندهای ان لایحه بعد از خروج ازکمیسیون های تخصصی تصمیم گرفته می شود ؟

وی افزود:باید بپذیریم که نمایندگان مجلس درحوزه مسوولیت خود یک مسایلی را دنبال کنند و وزرا نیز درحوزه مسوولیت خود یک پاسخی خواهند داد و بعد دوباره موضوعات پيگيري خواهند شد.

انتهای پیام/

کدخبر:0221

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar