۰۹:۰۶ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - 19 April 2018
کد خبر: ۴۹۳۰۹
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی اخبارحوزه مسکن وراه را دراختیارمخاطبان این حوزه قراردهد.
تهدید آخوندی به لغو پروانه مهندسان متخلف/آغاز پرداخت تسهیلات بدون سپرده به خریداران مسکن/ تحویل هشت فروند هواپیمای ATR در سال 2018 به ایراندراین هفته اخباری نظیر آغاز پرداخت تسهیلات بدون سپرده به خریداران مسکن،سخنان بی پرده وزیرراه درباره نظام مهندسی، هشداریک نماینده مجلس درباره داغ شدن بازاراجاره بها، اعلام آخرین وضعیت سامانه مربوط به خانه‌های خالی، تاکید مظاهریان برمنع کارمندان1۲ دستگاه دولتی از ارائه خدمات مهندسی، تعیین حریم گسل‌های ۵ کلانشهر، تحویل هشت فروند هواپیمای ATR72 در سال 2018 به ایران و.. ازمهترین اخبارحوزه صنعت راه ومسکن بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می آید:

تهدید آخوندی به لغو پروانه مهندسان متخلف

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی سخنان بی پرده ای درباره سازمانهای نظام مهندسی گفت.وی تصریح کرد: با توجه به قانونی بودن آئین نامه جدید نظام مهندسی به جز دولت و دیوان عدالت اداری هیچ نهاد دیگری حق نقض آن را ندارد و هرگونه نقض این دستورالعمل کشوری قطعا آثار حقوقی به همراه خواهد داشت.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در سال ۹۷ ضمن تبریک سال جدید و اعیاد ماه رجب و شعبان، اظهار کرد: بدون رعایت اصل آزادی و رقابت، در ارایه خدمات مهندسی نمی‌توان حرف از امید زد.وی گفت: در مرحله بعد بحث اصلی نظارت کامل بر اجرای کار است و در این خصوص برای اجرای دستورالعمل‌ها ضمانت‌های اجرایی کامل وجود دارد. به همین خاطر هرکس در خصوص دستور وزارتخانه تخلفی داشته باشد اقدام به لغو پروانه خواهیم کرد. این اختیار قانونی وزارتخانه است و ماده ۲۳ آیین‌نامه نظام‌مهندسی به آن اشاره دارد. خاطر هیچ تعارفی نداریم و قطعاً ماده ۲۳ را عمل کرده و برای ما کارمند وزارتخانه یا هر بخش دیگری در خصوص تخلف فرقی ندارد.آخوندی با تاکید بر اصل آزادی دسترسی به اطلاعات در ایجاد رقابت به بحث تصمیم گرفته شده در مورد نظام مهندسی پرداخت و گفت: تمام حرف این است که در ارایه خدمات مهندسی اصل آزادی و رقابت است. پرسشم این است که آیا توزیع کار توسط یک سازمان متمرکز بین مهندس ها رقابت ایجاد می‌کند؟ معلوم است که هیچ رقابتی ایجاد نمی‌کند و از آن هیچ چیز بیرون نمی‌آید.وی افزود: وقتی دنبال توزیع کار می‌روید ، در نهایت یک‌سری کلونی‌های حقیر تولید می‌شود که از آن مهندسی، فناوری و هیچ چیز دیگری را شاهد نیستیم.

هشدار یک نماینده مجلس:داغ شدن بازار اجاره بها نزدیک است

دراین هفته خانه ملت به نقل از یک عضو کمیسیون عمران مجلس، نوشت: با توجه به تاثیرپذیری مسکن از بازارهای موازی مجموعه تیم اقتصادی دولت باید در مسیر کاستن از حباب قیمت مسکن و در نتیجه اجاره بها تعامل داشته باشند.یوناتن بت کلیا ، با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای طرح مسکن اجتماعی، گفت: تعلل دولت در حوزه اجرای این طرح به معنای غفلت وزارت راه و شهرسازی نیست بلکه این وزارتخانه با کمبود منابع و بودجه شدید مواجه بوده از این رو توان پرداختن به این مسائل را ندارد.نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بودجه وزارت راه برای اجرای طرح های عمرانی در کشور بسیار کم است، افزود: هر چند وزارت راه و شهرسازی برنامه های جامعی در حوزه ساخت مسکن اجتماعی دارد اما ناتوانی در تامین منابع توفیق اجرای آن را سلب می کند.وی با تاکید بر اینکه بی برنامه گی در حوزه مسکن به صلاح نیست، تصریح کرد: گرانی مسکن در ماه های اخیر به هدایت هزینه های سربار به بخش اجاره بها منجر شده است.بت کلیا با بیان اینکه دولت قبل از آغاز زمان نقل و انتقالات باید نسبت به ساماندهی بازار مسکن اقدام کند، گفت: با توجه به بزرگ شدن حباب قیمت ها در ماه های اخیر توان خرید مردم کم شده و در نتیجه بازار اجاره بها داغ خواهد بود.این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه ساماندهی بازار مسکن به تنهایی و بدون تعامل سایر دستگاه ها ممکن نیست، افزود: با توجه به تاثیرپذیری مسکن از بازارهای موازی مجموعه تیم اقتصادی دولت باید در مسیر کاستن از حباب قیمت مسکن و در نتیجه اجاره بها تعامل داشته باشند.

آخرین وضعیت سامانه مربوط به خانه‌های خالی

درهفته ای که گذشت ایسنا به نقل ازمدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نوشت: در حال انتخاب مشاور برای طراحی سامانه جامع املاک کشور هستیم و راه‌اندازی آن زمان‌بر خواهد بود.حمیدرضا عظیمیان اظهار کرد: حدود ۵ ماه پیش مسوولیت راه‌اندازی سامانه جامع املاک کشور به ما واگذار شده و باید هزینه های آن را بر عهده بگیریم. به تازگی کار را آغاز کرده‌ایم و در حال انتخاب مشاور هستیم. قرار است کلیه اطلاعات برخط املاک کشور در این سامانه ثبت شود که یکی از آن موارد، موضوع خانه‌های خالی است.وی افزود: راه‌اندازی این سامانه مقداری طول می‌کشد؛ چرا که که باید دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری‌ها، اداره ثبت و دارایی کمک کنند. در این سامانه جامع قرار است اطلاعات تمام زمین‌ها و ساختمان‌های مسکونی کشور ثبت شود. موارد استفاده متعددی هم دارد که یکی از آنها وضع مالیات بر خانه‌های خالی است.ظیمیان با بیان این‌که نمی‌توانیم زمان دقیقی برای راه‌اندازی سامانه مشخص کنیم گفت: باید معماری این سایت را طراحی کنیم. برای آن نیاز به مشاور کاربلد داریم. ظرف دو هفته آینده مشاور را انتخاب می‌کنیم بعد آنها معماری سامانه را طراحی می‌کنند. سپس نسبت به نوشتن برنامه و خرید تجهیزات اقدام خواهیم کرد. هنوز اسم مشخصی هم برای سامانه انتخاب نشده است.

منع کارمندان1۲ دستگاه دولتی از ارائه خدمات مهندسی

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی از اصلاح دستورالعمل اجرایی وزارت راه و شهرسازی درباره ممنوعیت مداخله کارمندان دولتی در ارائه خدمات مهندسی خبر داد و گفت: بر اساس اصلاحات انجام شده تعداد دستگاه‌های شمول این بخشنامه به ۱۲ دستگاه افزایش یافته است.حامد مظاهریان با اشاره به اصلاح دستورالعمل اجرایی دستورالعمل اجرایی وزارت راه و شهرسازی در خصوص ممنوعیت مداخله کارمندان دستگاه دولتی در ارائه خدمات مهندسی، اظهار کرد: 5 بهمن سال گذشته وزارت راه و شهرسازی بخشنامه منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد را ابلاغ کرد که شامل کارمندان 9 دستگاه دولتی می‌شد.وی تصریح کرد: همچنین سه دستگاه دولتی جدید نیز به بخشنامه منع مداخله کارمندان دولت در ارائه خدمات مهندسی افزوده شد و در مجموع بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مشمول 12 دستگاه دولتی شده است.معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین "الزام" در تحویل پروانه صلاحیت مهندسان در اصلاحیه "اختیاری" شده است.مظاهریان گفت: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ( سازمان نظام کاردانی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها)، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران سه دستگاه‌ دولتی هستند است که به 9 دستگاه قبلی مشمول بخشنامه ممنوعیت مداخله در ارائه خدمات مهندسی افزوده شده‌اند.

تحویل هشت فروند هواپیمای ATR72 در سال 2018 به ایران

درهفته ای که گذشت قائم مقام سابق وزیر راه و شهرسازی در اموربین الملل گفت: در سال 2018 کمپانی ای. تی. آر هشت فروند از هواپیماهای ATR72 سری 600 را تحویل ایران ایر می دهد.اصغر فخریه کاشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق قراردادی که ایران ایر با شرکت ایرباس منعقد کرده در صورتی که ما بتوانیم در سال 2018 پیش پرداخت های خود را به ایرباس پرداخت کنیم سه فروند هواپیمای ایرباس نیز در این سال تحویل ایران ایر خواهد شد.وی با اشاره به قرارداد ایران ایر با شرکت هواپیما سازی بوئینگ گفت: قرارداد ما با بوئینگ تغییری نکرده اما به علت تصمیمات روزانه ترامپ ما ناچاریم به نحوی عمل کنیم که پرداخت های ما با هیچ ریسکی و یا مشکلی مواجه نشود.فخریه کاشان بیان کرد: طبق قراردادی که بین شرکت ایران ایر و بوئینگ منعقد شده در سال 2018 باید این شرکت سه فروند هواپیما به ایران ایر تحویل دهد بشرطی که ما بتوانیم وجه خود را به بوئینگ پرداخت کنیم و این در تعهدات شرکت بوئینگ است.قائم مقام سابق وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل یادآورشد: هم اکنون با مقامات شرکت بوئینگ در حال مذاکره هستیم تا با انجام برخی تغییرات در قرارداد ایران ایر بتواند در سال جاری میلادی سه فروند هواپیمای خود را تحویل گیرد.وی با اشاره به پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته ای و برجام تاکید کرد: اگر دولتمردان امریکایی در تحویل هواپیماهای بوئینگ به ایران محدودیتی ایجاد کنند این برخلاف برجام است.

برنامه‌های دولت در حوزه مسکن باید بازنگری اساسی شود

دراین هفته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان این که برنامه‌های دولت در حوزه مسکن باید بازنگری اساسی شود گفت: دولت عزم لازم را برای اجرایی کردن طرح مسکن اجتماعی ندارد و این طرح بر روی کاغذ باقی مانده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، صدیف بدری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه دوشنبه شب شبکه دو سیما اظهار داشت: با توجه به اینکه زیرساخت های اقتصادی کشور وضعیت خوب ندارد، به جای اینکه سرمایه های مردم به سوی تولید برود معمولا منتظر وضعیت روز است و به سمت بازارهای کوتاه مدت و سودده از جمله سود سپرده های بانکی، بازار بورس سهام، ارز، سکه و طلا و مسکن می رود .وی با اشاره به اینکه بازار مسکن از سال 1389 تا سال 1391 بیشترین رشد و تورم را داشت و موسسات مالی هم وارد این بازار شدند،​ افزود: از سال 1391 که رکود بازار مسکن اتفاق افتاد،​ سرمایه گذاران متضرر شدند.وی با بیان اینکه اکنون نیز بازار سکه و ارز رونق یافت، ادامه داد: برآورد تخصصی مجلس این است که سوء مدیریت بانک مرکزی در حوزه ارز مشهود بود.سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا در حوزه مسکن، زمین را اجاره 99 ساله می دادیم تا اقشار کم درآمد و متوسط به پایین از این فرصت استفاده کنند.بدری با بیان اینکه دولت در حوزه مسکن، طرح جامع و کامل ندارد، اضافه کرد: گفته می شود 2 و نیم میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد و در سال 1394 اصلاحیه ای در قانون مالیات های مستقیم داشتیم که در بند 42 این ماده واحده تکلیفی برای وزارت راه و شهرسازی تعیین شد مبنی بر اینکه در مدت 6 ماه سامانه ملی املاک و اسکان کشور را راه اندازی کند که اگر این سامانه راه اندازی می شد آن دو و نیم میلیون واحد مسکونی شناسایی و مشمول مالیات می شدند تا این خانه ها هم به بازار عرضه وارد شوند.

ضوابط ساخت و ساز در شهرها تغییر می‌کند

درهفته ای که گذشت معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: برای جلوگیری از روند نابسامان شهرها درصدد هستیم تا ضوابط ساخت و ساز تغییر کند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد سعید ایزدی گفت: به استناد مصوبه 95 شورای شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است که در کلانشهرها به شناسایی پهنه های پر خطر و تعیین حریم بپردازد که خوشبختانه پهنه های سه گانه گسل در شهر تهران تهیه شد .وی با بیان اینکه ­در کرج و تبریز نقشه پهنه فعال گسل ها تهیه شده است گفت: در تهران این عرصه ها مشخص شده است و شهرداری نباید بر روی پهنه های مشخص شده، ­مجوز ساخت و ساز به ساختمانهای مهم از جمله مراکز درمانی و خدماتی و غیره ­دهد ­.ایزدی گفت: 2 فعالیت بعد از ابلاغ نقشه ها باید مورد توجه قرار گیرد که یکی ممانعت از ساخت و ساز در پهنه های پرخطر و دوم مقاوم سازی ساختمانهاست.وی افزود: دقت نقشه های پهنه های گسل بسیار بالاست یعنی به طور مجزا در هرپلاک مشخص شده است که آیا ساختمان بر روی گسل است یا خیر ؟معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی این نقشه ها انتشار عمومی شده است و مردم می توانند با مراجعه به سایت وزارت راه و شهرسازی از محل قرار گرفتن منزل خود بر روی گسل اطلاع داشته باشند.معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: به دنبال سیاست های توسعه ای ­وزارت راه و شهرسازی برنامه باز آفرینی را به تصویب ستاد ملی رساندیم .ایزدی ادامه داد: در باز افرینی شهری بیش از 1340 محله را شناسایی کردیم و چون این طرح محله محور است باید شرایط را برای دگرگونی ساکنان محله داشته باشیم تا باعث ارتقای کیفیت زیر ساختها شود.

زمین مسکن اجتماعی آماده است اما بنیاد باید پول بدهد

دراین هفته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: آماده واگذاری زمین برای مسکن اجتماعی هستیم ولی مادامی که بنیاد مسکن توان پرداخت هزینه خرید زمین دولتی را نداشته باشد این اقدام انجام نخواهد شد.حمیدرضا عظیمیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون مشخص کرده که ما برای طرح مسکن اجتماعی، زمین را با قیمت پایین در اختیار بنیاد مسکن قرار دهیم، نه این‌که رایگان واگذار کنیم. ما زمین را در اختیار بنیاد مسکن قرار می دهیم، بنیاد بر اساس معرفی افراد واجد شرایط توسط وزارت رفاه اقدام به ساخت مسکن برای آنها می‌کند. اعتبار را هم سازمان برنامه وبودجه در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهد. لذا این موضوع یک فرآیند چهارجانبه است که نیاز به بودجه دولتی دارد.وی ادامه داد: به هر حال دولت در سال ۱۳۹۶ با مشکلات مالی مواجه بود و نتوانست بودجه مورد نیاز مسکن اجتماعی را تامین کند. کسی که قرار است از ما زمین بگیرد باید مطمئن باشیم که طرح دارد، ردیف اعتباری و کد پیمانکاری دارد؛ چرا که قرار نیست کسی به جای ما زمین‌داری کند. دستگاهی که از ما برای مسکن اجتماعی زمین می‌گیرد باید قصد انجام ساخت و ساز داشته باشد. اما با توجه به این‌که بنیاد مسکن نتوانسته اعتباری تهیه کند اتفاقی در این خصوص نیفتاده است. اگر اعتبارات بنیاد مسکن تامین شود و افراد معرفی شوند به هر میزان زمین که بخواهند در اختیار آنها قرار می‌دهیم.عظمیان هم‌چنین با اشاره به فعالیت‌های سازمان ملی زمین و مسکن در سال گذشته گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که بهمن ماه سال ۱۳۹۶ انجام شد ابلاغ دستورالعمل واگذاری سند به زمین‌های دولتی بود که بعد از انقلاب بر روی آنها ساخت و ساز انجام شده و عمدتا در حاشیه شهرها قرار دارد. بر این اساس مردم می‌توانند نسبت به سنددار کردن خانه‌های خود بر روی املاک دولتی اقدام کنند.

آغاز پرداخت وام خرید مسکن بدون سپرده

درهفته ای که گذشت مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن، از آغاز پرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده به متقاضیان استفاده از سقف تسهیلات خرید با اوراق گواهی حق تقدم از امروز خبر داد. مسعود ایزدی افزود: در راستای افزایش توان مالی خریداران به منظور تقویت بخش تقاضا و ایجاد جذابیت و همچنین ترغیب خریداران جهت استفاده از تسهیلات از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، تا پایان خردادماه سال جاری اعطای تسهیلات بدون سپرده به تمام متقاضیانی که تمایل به استفاده از «سقف تسهیلات» خرید مسکن صرفا از محل اوراق گواهی حق تقدم را دارند، امکان‌پذیر است.وی بیان کرد: در شرایط کنونی سقف تسهیلات اوراق در حالت انفرادی 60، 50 و 40 میلیون تومان در تهران، مراکز استان و شهرهای بزرگ و همچنین سایر شهرها است و برای زوجین نیز بین 100، 80 و 60 میلیون تومان با توجه شهر محل قرار گرفتن ملک خواهد بود.وی اظهار داشت: متقاضیان در صورت استفاده از حداکثر تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم، در حالت انفرادی به میزان 10 میلیون تومان و در حالت زوجین به میزان 20 میلیون تومان به میزان تسهیلات افزوده خواهد شد با این تفاوت که اخذ تسهیلات جدید، نیازی به خرید اوراق ندارد.

دعوت پاکستان از ایران برای سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه ریلی

دراین هفته پاکستان از ایران دعوت کرد به منظور بهبود سیستم‌های ریلی این کشور، در صنعت راه‌آهن پاکستان سرمایه‌ گذاری کند.سعد رفیق، وزیر راه آهن پاکستان، پیشنهاد مذکور را روز گذشته در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اسلام آباد مطرح کرد. وی همچنین گفت: پاکستان مشتاق است روابط نزدیک‌تری با ایران در همه بخش‌ها به ویژه بخش راه‌آهن که اولویت اصلی این کشور است، داشته باشد.عباس آخوندی که در راس یک هیات عالی رتبه پنج‌شنبه گذشته در یک سفر رسمی سه روزه به پاکستان رفت، بر گسترش بیشتر همکاری میان ایران و پاکستان تاکید کرد و خواستار راه‌اندازی هرچه سریع‌تر پروژه خط آهن بین گوادار و چابهار شد. وی همچنین بر گسترش همکاری میان ایران، پاکستان و ترکیه برای توسعه قطارهای باری تاکید کرد. هر دو طرف توافق کرده‌اند از سرگیری قطار مسافری ایران – پاکستان، قطار گردشگری و یک قطار ویژه در طول ماه محرم را مورد بررسی قرار دهند.وزیر راه‌آهن پاکستان در دیدار با هیات ایرانی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی برای بهبود بخش ریلی کویته -تفتان استقبال کرد. با بهبود خطوط و سیستم ریلی، زمان سفر از پاکستان به ایران به جای ۲۰ ساعت، به هشت ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.هر دو طرف همچنین موافقت کردند یک گروه مشترک ایران – پاکستان را به منظور مطالعه همکاری بیشتر برای توسعه شبکه ریلی تشکیل دهند.

تعیین حریم گسل‌های ۵ کلانشهر

درهفته ای که گذشت رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مهمترین فعالیت‌های شاخص و موثر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در موضوعات مختلفی از جمله تعیین حرایم گسل‌های کلانشهرهای تهران و همچنین توسعه کمی و کیفی شبکه شتابنگاری زلزله کشور را تشریح کرد.محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اهم فعالیت های شاخص و موثر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در حوزه مسکن و شهرسازی در پنج سال گذشته تشریح کرد.شکرچی‌زاده گفت: تعیین حرائم گسل‌های کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد، کرج و کرمان، تدوین برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های کشور، توسعه کمی و کیفی شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور، مشاوره جهت پروژه EPC باند ۲۹ راست و تاکسیوی‌های ارتباطی فرودگاه مهرآباد، پروژه سامانه مديريت روسازی راه‌ها، دو جداره سازی تانکرهای حمل قیر، بانک مسکن به مثابه بانک توسعه‌ای، تدوین چارچوب راهنمای توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل ریلی، تهیه راهنمای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در خصوص جزئیات اجرایی عایق‌کاری حرارتی پوسته ساختمان و ارائه راهکارهای استفاده همزمان از سیستمهای گرمایش و سرمایش خورشیدی و متداول در ساختمانهای مسکونی نقاط مختلف کشور از جمله ۱۰ اقدام شاخص و موثری است که مرکز در دستور کار قرار داد و در پنج سال گذشته به نتیجه رساند.به گفته شکرچی‌زاده، خطر گسلش سطح زمین در اثر زلزله در مناطق شهری و کلانشهرها از مسایلی است که باید در طرح‌های کاربری اراضی شهری، مقررات و ضوابط ساخت و ساز و نیز بررسی ژئوتکنیکی پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

خط دریایی چابهار - کراچی بزودی اجرایی می شود

دراین هفته وزیر دریانوردی پاکستان از اجرایی شدن خط دریایی چابهار - کراچی در آینده نزدیک خبر داد.میرحاصل خان بزنجو در دیدار با آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بااعلام این خبرگفت: معتقدیم ایران و پاکستان دو کشور برادر یکدیگر هستند. ایران همیشه در همه لحظات وضعیت دشوار از ارائه کمک و همکاری به پاکستان دریغ نکرده است.آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز در این دیدار بر افزایش همکاری بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان براساس قرارداد خواهرخواندگی تاکید کرد.وی اضافه کرد: وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان در این سفر از هیات ایرانی، اتصال ریلی بنادر گوادر و چابهار را خواستار شد که ایران نیز با ایرن درخواست موافق است.آخوندی تصریح کرد: مقرر شد در این سفر، تیم مشترک کاری دوجانبه ایران و پاکستان تشکیل شود و امکان‌سنجی اقتصادی این طرح و اقدامات بعدی را انجام دهد.وزیر راه و شهرسازی گفت: از دیگر درخواست‌های طرف پاکستانی، راه اندازی خط کشتیرانی مسافری میان بندر کراچی و چابهار است که ایران نیز در این زمینه موافقت کرد.وی اضافه کرد: قرار شد دولت پاکستان برنامه‌های خود را در این خصوص و نوع کشتی و ظرفیت آن را به طرف ایرانی اعلام کند تا تهران نیز زیرساخت های لازم را برای تحقق این امر فراهم کند.وزیر راه و شهرسازی کشورمان افزود: امید است که با تبدیل شدن ظرفیت های بالقوه بندری دو کشور به بالفعل، بنادر ایران و پاکستان به صورت مکمل با یکدیگر همکاری کرده و امکان ترانزیت کالا از ایران به بنادر پاکستان فراهم شود.

بلاتکلیفی در نحوه ارائه خدمات مهندسی به دلیل اختلافات دو وزارتخانه راه و کشور

درهفته ای که گذشت رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهرتهران با اشاره به بلاتکلیفی ایجاد شده در نحوه ارائه خدمات مهندسی در کشور گفت: در حال حاضر ارائه خدمات مهندسی به دلیل اختلاف وزارت راه و شهرسازی با وزارت کشور در بلاتکلیفی است واز رییس شورا درخواست می‌کنم معاونین وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و وزارت کشور را دعوت کند تا هرچه زودتر این معضل حل و فصل شود.رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای شهرتهران با اشاره به استعفای برخی از معاونین ومدیران شهرداری تهران گفت:‌ اعتراض شدید خود را نسبت به این افراد ابراز می‌کنم؛ چرا که این استعفا به معنی عدم همراهی با شهروندان است.محمد سالاری در جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: باید از همراهی معاونین و مدیران شهرداری تهران با سرپرست منتخب شورای اسلامی شهر تهران در مرحله گذار قدردانی کنم. تک تک مدیران شهرداری تهران فعالیت و نحوه فعالیتشان توسط اعضای شورای شهر تهران رصد می شود.وی افزود: اعتراض شدید خودم را نسبت به اعتراض برخی از مدیران و معاونین اعلام می‌کنم؛ چراکه این استعفا به معنای عدم همراهی با شهروندان است و انتظار داشتم دراین دوران معاونین و مدیران بیش از گذشته سرپرست شهرداری تهران را همراهی کنند.سالاری تاکید کرد: درباره ارائه خدمات فنی و مهندسی ساختمان نیز تذکری دارم و درخواست می‌کنم آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در این خصوص جلسه‌ای بگذارند و این مشکل راحل کنند.

تبیین مشکلات شرکت‌ها در حوزه صادرات کالا

دراین هفته دبیر کل فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران با اشاره به اینکه یکی از عمده ترین مشکلات شرکت های حمل و نقل و صادر کننده کالا، چالش بیمه ای است گفت: این مشکل از آنجایی ناشی می شود که نگاه بیمه به صنعت حمل و نقل فقط نگاه بهره برداری است.عیقرلو در گفت و گو با «صما» با بیان این مطلب افزود: متاسفانه تا کنون بیمه ها نسبت به این مسائل کم لطفی کرده اند و این در حالی است که بیمه ها باید پای کار بیایند و منافع شرکت های حمل و نقل و صادر کننده کالا را حفظ کنند. به طوری که منافع شرکت های حمل و نقل و صادر کننده کالا حفظ شود.وی درخصوص مزایای بیمه برای شرکت های حمل و نقل بیان کرد: شرکت های حمل و نقل وقتی حمل ونقل کالایی را از مبدا به مقصد برعهده می گیرند، چنانچه کالا خسارت ببیند، صاحب کالا بلافاصله بر علیه شرکت حمل و نقل شکایت می کند.دبیر کل فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران ادامه داد: در چنین شرایطی شرکت های بیمه به کمک شرکت های حمل و نقل می آیند و به سرعت خسارت صاحب ذی نفع را پرداخت می کنند تا هرچند که کالایی در این میان از بین رفته، اما از سوی دیگر شرکت ها مجددا بتوانند به حیات و فعالیت خود ادامه دهند.وی با ارائه مثالی تصریح کرد: به طوری که مثلا با از بین رفتن کالایی که ارزش آن معادل با 80 هزار دلار است، شرکت صادر کننده و حمل و نقل دچار مشکل نشود. یعنی بیمه خسارت این شرکت را پرداخت کند تا بتواند دوباره به فعالیت خود ادامه دهد.عیقرلو همچنین یادآور شد: همانطور که بیمه تصادفات خسارت ها را پرداخت می کند تا برای کسی گرفتاری به وجود نیاید، انتظار ما از شرکت های بیمه نیز پوشش کامل است.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar