۰۹:۳۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 23 April 2018
کد خبر: ۴۹۳۴۵
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی در گفت‌و گو با «صما»:
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: رعایت مبحث 22 علاوه بر اینکه موجب کنترل دقیق استانداردها در بخش های مکانیکی و تاسیساتی ساختمان ها از سوی مهندسان می شود، در عین حال اشتغال آنها را به دنبال دارد.
یک راه برای ایجاد اشتغال مهندسان مکانیک و تاسیسات/ قانون، سقف تعهد مهندسان را مشخص نکرده استرضا کرانی در گفت و گو با «صما» تاکید کرد: طبق مبحث 22 ساختمان‌ها باید به صورت دوره‌ای بازرسی شوند و اگر این اتفاق بیفتد، ضمن حفظ منابع ملی، حوادث کمتری در ساختمان ها رخ می‌دهد.

مسئولیت سنگین مهندسان در حوزه مکانیک

کرانی با بیان اینکه مشکل اساسی در حوزه مکانیک، به بحث بهره‌برداری برمی‌گردد، ادامه داد: برای مثال در حوزه گازرسانی و لوله‌کشی گاز اتصالات، یکی از چالش‌ها مسئولیت بسیار سنگین مهندسان است. درواقع وقتی یک مهندس تاییدیه گاز ساختمان مورد نظر را می‌دهد، در قانون مشخص نشده که وی تا چه زمانی نسبت به این سیستم تعهد دارد.

وی اضافه کرد: بنابراین چون قانون این موضوع را مشخص نکرده است، شاید تا زمانی که ساختمان وجود دارد و آن مهندس هم در قید حیات است، در برابر آن متعهد است و اگر مشکلی برای آن ساختمان به وجود بیاید و برای مثال نشتی ایجاد شود، متاسفانه مسئولیت حادثه برعهده مهندس مربوطه و از طرف دیگر مجری ساختمان است.

وی با بیان اینکه در حوزه انشعاب گاز ساختمان ها خطرات و مسئولیت بالایی متوجه مهندسان است، بیان کرد: تاسیسات گاز بخشی از مبحث 22 است و همچنین به سایر بخش‌ها ازجمله معماری، سایر تاسیسات و... توجه و بر ضرورت بازرسی از ساختمان ها نیز در این مبجث تاکید شده است که باید برای آنها دستورالعمل اجرایی تهیه شود و اگر بتوانیم آنها را عملیاتی کنیم، کار بسیار بزرگی برای سازمان‌های نظام مهندسی است.

جزییات اشتغال مهندسان در بخش تاسیسات گاز

وی در پاسخ به اینکه اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان چگونه می تواند منجر به ایجاد اشتغال برای مهندسان شود گفت: بخشی از مبحث 22 به مکانیک و تاسیسات گاز برمی گردد. برای نمونه طبق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در هر دو سال باید لوله‌کشی گاز ساختمان ها تست شود. این اقدام مزایایی به همراه دارد و موجب می شود تا هزینه‌های بهینه سازی و مرگ‌ومیرها به شدت کاهش یابد.

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی کشور همچنین بیان کرد: برای مثال در استان ما که سالانه 30 هزار نقشه جدید گاز تایید می‌شود، با بازرسی از تاسیسات گاز ساختمان ها در هر دو سال، 600 هزار شغل ایجاد می‌شود. حال با توجه به اینکه در کل کشور بالای 10 میلیون انشعاب گاز وجود دارد، به معنای آن است که در هر دو سال 5 میلیون شغل جدید برای مهندسان ایجاد می‌شود.

کرانی ادامه داد: در عین حال مزایایی هم برای شرکت گاز به همراه دارد، یعنی اگر مشکلی وجود داشته باشد تغییر سیستم می‌دهد، همچنین اگر تغییری در تاسیسات ساختمان رخ داده باشد، از سرقت احتمالی گاز جلوگیری می‌شود و درآمدی هم برای شرکت گاز به همراه دارد.

وی با انتقاد از اینکه ما هر ساله درگیر مرگ‌ومیرهایی بابت نارسایی سیستم‌های گازرسانی هستیم، گفت: در صورت بازرسی دوره‌ای از لوله‌کشی گاز ساختمان‌ها، این مرگ‌ومیرها به شدت کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این هزینه بیمه نیز بسیار کاهش می‌یابد. یعنی اگر در حال حاضر 10 سال قرارداد بیمه می‌بندیم، به دو سال قرارداد تبدیل می‌شود.

کرانی با تاکید بر اینکه باید این رویه را به بقیه سیستم‌های مکانیکی تعمیم بدهیم افزود: اگر سیستم‌های مکانیکی به خوبی طراحی و نظارت و بهره‌برداری شود، منابع ملی بهتر حفظ می‌شود و مشکلات کمتری هم برای مهندسان به وجود می‌آید. چون اگر مشکلی در ساختمان پیش بیاید مهندسانی که چندین سال قبل تاییدیه‌ای را انجام داده‌اند، دیگر به لحاظ روانی نگران این موضوع نخواهند بود.

توقف ساختمان صرفا منوط به سازه و آیین‌نامه 2800 است

وی همچنین با اشاره به یکی دیگر از چالش ها در این بخش گفت: در حال حاضر یکی از چالش‌ها این است که ناظر وقتی نظارت انجام می‌دهد، شهرداری‌ها توقف ساختمان را بیشتر منوط به سازه ساختمان و آیین‌نامه 2800 می‌کنند، در صورتی که به مباحث دیگر مثل اطفای حریق کمتر توجه می کنند و این مورد در سطح کشور یکپارچه نیست و متولی ندارد و استانداردهای مشخصی در رابطه با آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی وجود ندارد.

کرانی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در بخش آسانسور تصریح کرد: در بخش تاسیسات مکانیکی هنوز تکلیف بحث آسانسور و افراد و شرکت‌هایی که این قضیه را تایید می‌کنند، مشخص نیست.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در بخش تاسیسات مکانیکی ساختمان ها نیاز به ساماندهی دارد، گفت: علیرغم پیگیری های انجام شده، مشکلات کمابیش وجود دارد و این مشکلات به زودی رفع نمی شود. چون فقط جزو تکالیف نظام مهندسی نیست و نهادهای دیگر مثل شهرداری‌ها، راه و شهرسازی و شرکت گاز باید در این زمینه همراهی و کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224ُ

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
ممنوعیت ارایه خدمات نظام مهندسی توسط مهندسان مکانیک و تاسیسات شاغل در بخش دولتی ( شرکت پتروشیمی و پالایشگاه و نیروگاه و ...)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
اعضای کمیته های تخصصی سازمان نظام مهندسی از بین مهندسان بیکار انتخاب شوند مثل کمیته انرژی و مبحث 19
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar