۱۴:۰۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 28 April 2018
کد خبر: ۴۹۳۹۵
«صما» تحلیل می‌کند:
صما - عباس آخوندی وزیری است که طی دوره اول سکان‌داری‌اش در وزارتخانه راه با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو شد. اولین تنش کاری او مربوط به انتخاب ریاست شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور بود.
وزیر راه در نوسان بین شجاعت یا تسلیم/ آیا اصلاحات نظام‌مهندسی قربانی بزرگ‌تری می‌گیرد؟

هنوز عباس آخوندی بر مسند وزارت راه تکیه نداده بود، آن‌سوی ماجرا ریاست وقت کمیسیون عمران مجلس که همزمان ریاست شورای مرکزی نظام‌مهندسی را به عهده داشت لابی‌های گسترده‌ای کرد و از هزاران ابزار استفاده کرد تا برای ابقاء درمسند ریاست شورای مرکزی خود را به وزیر راه تحمیل کند و آخوندی را وادار کند که از بین سه گزینه پیشنهادی برای ریاست شورای مرکزی او را مجدداً به این سمت انتصاب کند.

برخی می‌گفتند که هرکس دیگر بود کوتاه می‌آمد اما او کوتاه نیامد. ایستادگی عباس آخوندی در برابر فشارهای بیرونی از همین ماجرا کلید خورد.

فاز بعدی مقاومت سرسختانه وزیر راه که گاه به سمت پافشاری سوق پیدا می‌کرد نقد مسکن مهر بود او کوتاه نیامد و به حدی نقدهای جنجالی از مسکن مهر کرد که مرزهای پافشاری را درنوردید و در تداوم نقدهای جنجالی و آتشین خود به‌هیچ‌وجه کوتاه نیامد.

مصادیق دیگر ایستادگی عباس آخوندی هم نقدهای صریح او از مدیریت شهری بود؛ او ده‌ها بار به‌صورت مستقیم شهرداری را به‌نقد کشاند و کوتاه نیامد و هرگز در برابر تخلفات شهرداری تهران در دوره مدیریت قالیباف، موضع سکوت در پیش نگرفت.

اما خرید هواپیماهای برجامی نیز مشکل دیگر عباس آخوندی در مسیر راه پر از سنگلاخ جاده کاری او بود. بدقولی برای تحویل هواپیماهای خریداری‌شده در موعد مقرر، حاشیه‌های مربوط به دست‌دوم بودن این هواپیماها و حمله‌های پی‌درپی دلواپسان به عباس آخوندی مبنی بر اینکه خرید هواپیماهای برجامی فقط به درد قشر مرفه می‌خورد و همه و همه او را در تنگنای سختی قرارداد اما آخوندی بازهم کوتاه نیامد و بر مواضع خود پافشاری کرد و درحالی‌که موضوع خرید هواپیمای برجامی به کارزاری بین اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان مبدل شده بود او عقب‌نشینی نکرد.

البته وزیر راه و شهرسازی این خصلت خود را یک‌بار به‌صورت صریح به رخ کشاند و آن‌هم در جریان جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دوازدهم بود و گفت وزیر شجاعی بوده است، یک‌بار هم اعتراف کرد که ایستادگی در برابر سوداگران برایش هزینه داشته است به‌طوری‌که ماحصل آن قرار گرفتن او در دو مقطع زمانی در زیر تیغ استیضاح بوده است!

اما با آغاز دومین دوره حضور عباس آخوندی در دولت تدبیر وامید، او با چالش جدیدی مواجه شد و آن‌هم مخالفت‌های برخی از بدنه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در برابر آیین‌نامه‌ای موسوم به کنترل ساختمان است.

به باور بسیاری از ناظران، وزیر راه و شهرسازی علی‌رغم همه پافشاری‌هایی که درروند کاری خود در برابر بسیاری از وقایع از خود نشان داد، اما در مسیر مربوط به تدوین آیین‌نامه کنترل ساختمان انعطاف زیادی از خود نشان داد، انعطافی که گاه به سمت نرمش پیش رفت، چه اینکه باوجودی که تدوین‌کنندگان آیین‌نامه مذکور ماه‌ها صرف تهیه این آیین‌نامه کردند که به‌زعم آن‌ها دربردارنده الگو گیری مقررات ساختمان از بسیاری از کشورهای پیشرفته بوده است اما در پروسه تصویب کار بسیاری از مواد مهم آن چکش‌کاری شدند به‌طوری‌که درنهایت مواد آن از 161 ماده به 46 ماده کاهش تقلیل پیدا کرد.

اما با اطاله روند تصویب این آیین‌نامه، وزیر راه و شهرسازی برای انجام اصلاحات در نظام‌مهندسی سال گذشته با ابلاغ دو بخش‌نامه وارد گود شد که البته این بخش‌نامه‌ها با مقاومت بدنه جامعه مهندسی مواجه شد و درنهایت امر وزیر راه، پروانه اشتغال به کار ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران را تعلیق کرد.

اما در برابر فرج‌الله رجبی این اقدام را غیرقانونی تعبیر و صفت زورگویی را به وزیر را نسبت داد. جنگ‌ودعوا در این میدان هنوز ادامه دارد. برخی می‌گویند نظام‌مهندسی قافیه را کاملاً باخته است، برخی دیگر اما بر این باورند که شاید هم عباس آخوندی در این نبرد بازی را ببازد.

یادمان باشد که عباس آخوندی در جلسه رأی اعتماد مجلس گفته بود می‌توانستم محبوب باشم اما خواستم که شجاع باشم، حال کش‌وقوس‌های مربوط به اصلاحات نظام‌مهندسی او را در نوسان بین تسلیم و شجاعت قرار داده است.

باید دید که بالاخره نتیجه این بازی به نفع چه کسی تمام خواهد شد. آیا وزیر راه تا آخر ایستادگی خواهد کرد و علی‌رغم همه فشارها و نارضایتی‌ها این اصلاحات را در نظام‌مهندسی اجرایی خواهد کرد یا اینکه تسلیم خواست برخی از بدنه جامعه مهندسی خواهد شد و با چشم‌پوشی از برخی از اهدافش، اصلاحات موردنظرش را با اندکی تعدیل دنبال خواهد کرد، البته برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که وزیر راه به‌شدت به دنبال آن است که اصلاحات خود را نهادینه کند و در این مسیر حتی افراد بزرگ‌تری از سران نظام‌مهندسی در صف انتظار قرارگرفته‌اند و بدین ترتیب احتمالاً قربانخانی اولین و آخرین قربانی اصلاحات نظام‌مهندسی نخواهد بود.

انتهای پیام/

کدخبر:0221

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar