۱۰:۰۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 10 May 2018
کد خبر: ۴۹۵۰۹
بسته‌خبری پنج‌شنبه‌های«صما»:
بسته خبری«صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبا رحوز ه صنعت راه ومسکن را دراختیار مخاطبان این حوزه خبردهد:

وزیرراه: مهندسان کوپنی قلبم را به دردآورده‌اند/ هواشدن 40 میلیارد دلار قرارداد ایران با بوئینگ/ماجرای شکایت یک نماینده مجلس از آخوندی/ انتخاب دوگزینه نهایی شهرداری تهراندر این هفته انتشاراخباری نظیر شکایت نماینده مجلس از وزیرراه وشهرساز ی، تاثیر برجام برصنعت هوایی، موافقت وزیرراه وشهرسازی با درخواست ریاست شورای مرکزی برای برگزاری جلسه، رونمایی از نسل جدید دستگاه شتابنگاری در مرکز تحقیقات مسکن، تاکید مظاهریان بر ضرورت تعریف پروژه‌ها در نظام BIM، اعلام نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی، ادعای یک کارشناس مسکن درباره ظرفیت بخش مسکن برای خنثی سازی برجام، انتخاب مکارم و افشانی به عنوان دو گزینه نهایی شهرداری تهران و.. . مهمترین اخبار حوزه صنعت راه ومسکن بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می آید:

وزیرراه : مهندسان کوپنی قلبم را به دردآورده اند

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به چالش های اخیر نظام مهندسی گفت: از دچار شدن سرنوشت مهندسان به توزیع کوپن قلبم به درد می‌آید.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از آثار و معرفی برگزیدگان مرحله اول مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور در جمع فرهیخته معماران شرکت‌کننده در این مسابقه گفت: مدتی بود که طرح خوبی از ساختمان در شهرها ندیده و حالمان چندان خوب نبود، خوشحالم که پس از گذشت مدت‌ها از مشاهده ساختمان‌های عبوس و بی‌معنی که هرکدام با ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه، اجرایی شده‌ بودند، امروز شاهد چند طرح خوب بودیم، به واقع امیدوارم این وضعیت ادامه پیدا کرده و از این پس شاهد بروز تغییر و بازگشت خردورزی در مهد تمدن ایران‌شهری در کشور باشیم.آخوندی با بیان اینکه معماری خود زندگی بوده و آنچه خلق می‌شود فهم آدم‌ها از زندگی خواهد بود گفت: من امروز آمده‌ام تا از این حسن سلیقه و اقدامی که در حوزه معماری به انجام رسیده قدردانی کرده و آن را سپاس بگویم.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما همچنان در مواقعی که قصد داریم ایران را به فردی معرفی کنیم، قطعا بخشی از آثاری که به وی نشان می‌دهیم در کنار آثار فرهنگی مکتوب و معنوی، تعداد زیادی آثار معماری است که نمونه‌ای از آثار فیزیکی و کالبدی به شمار می‌رود.وی در این‌باره افزود: آنچه همواره من را در بحث ساختمان طی دهه اخیر رنج می‌داد این مطلب بود که بدون شک در آخر کار ایرانی‌ها بسیار بیشتر، خردمندتر و خردورزتر از ظواهر و معماری‌های ساختمان‌هایی هستند که امروز شاهد آن‌ها هستیم.این مقام مسئول در ادامه سخنان خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بازگشت به اندیشه‌ورزی در رویکرد‌های تمدنی هرچه بیشتر در جان و فعالیت‌های مدیران ما عمق پیدا کرده و آثار خلق شده واجد ارزش‌های فراوانی باشد گفت: قطعا آن چیزی که به سنگ و توده خاکی ایجاد شده بر روی یک زمین ارزش می‌دهد معماری آن بنا است، بحثی که ارزش ساختمان را هزار برابر کرده و بدون اندیشه محقق نخواهد شد.

هوا شدن 40 میلیارد دلار قرارداد ایران با بوئینگ و ایرباس

دراین هفته خروج آمریکا از برجام موجب توقف قراردادهای ۴۰ میلیارد دلاری فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران می شود.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، خروج آمریکا از برجام موجب توقف فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران می شود.اعلام دونالد ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا مجددا تحریم های لغو شده به موجب توافق هسته ای را علیه ایران برقرار خواهد کرد، امیدهای دو شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس برای فروش 40 میلیارد دلار هواپیما به ایران را از بین برده است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا به خبرنگاران گفت، مجوزهای صادراتی هر دوی این شرکت ها برای فروش هواپیما به ایران لغو خواهد شد.این هواپیماها که ایران برای نوسازی ناوگان هوایی فرسوده خود به آنها نیاز داشت، می توانست تهران را به یک قطب هوانوردی منطقه ای و رقیبی برای دوبی و قطر تبدیل نماید. لغو این قراردادها همچنین موجب از دست رفتن فرصت هایی برای شرکت آمریکایی بوئینگ و شرکت فرانسوی ایرباس می شود. به دلیل اینکه بیش از 10 درصد از قطعات استفاده شده در هواپیماهای ایرباس ساخت شرکت های آمریکایی است، این شرکت نیز برای فروش هواپیماهایش به ایران به مجوز دولت آمریکا نیاز دارد.ایرباس گفته قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه واکنش به شرایط جدید، تبعات خروج آمریکا از برجام را «به دقت آنالیز» خواهد کرد. سخنگوی شرکت ایرباس گفته، تصمیم گیری شرکت در این زمینه «مقداری زمان خواهد برد.»گوردون جاندرو، معاون شرکت بوئینگ هم در بیانیه ای اعلام کرد: «ما در مورد گام های بعدی با دولت آمریکا مشورت خواهیم کرد. در کل این فرآیند ما به تبعیت از دستورالعمل های دولت آمریکا ادامه خواهیم داد.»هرچند دولت اوباما مجوز فروش هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران را در اواخر سال 2016 صادر کرده بود، اما شرکت های هواپیماسازی خط مشی بسیار متفاوتی در قبال سفارشات شرکت های ایرانی در پیش گرفته بودند. شرکت ایرباس فروش ها به ایران را در فهرست سفارشات خود ثبت کرده و 3 فروند هواپیما به ایران تحویل داده بود و شرکت اروپایی ای تی آر هم 8 فروند هواپیمای توربوپراپ به ایران تحویل داده بود.

موافقت آخوندی با درخواست رئیس نظام مهندسی ساختمان

درهفته ای که گذشت وزیر راه و شهرسازی در ابلاغی به معاون امور مسکن و ساختمان با درخواست رئیس سازمان نظام مهندسی مبنی بر برگزاری نشست مشترک موافقت و تاکید کرد: هرگونه همفکری و مشارکت نیازمند اصولی است که باید بدان پایبند بود.به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم عباس آخوندی پیرو درخواست رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ابلاغی به حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزارتخانه با برگزاری جلسه مشترک با این سازمان موافقت کرد. در این ابلاغ وزیر راه و شهرسازی با اعلام خط مشی‌های وزارتخانه تاکید کرد تا در طراحی فرایندها ضمن رعایت همه جوانب از شکل‌گیری هرگونه فساد در همان ابتدای کار جلوگیری شود.متن کامل ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در ادامه می آید؛به پیوست نامه جناب آقای مهندس رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به شماره 30235 / ش – م مورخ 97/2/10 مبنی بر درخواست گفت‌وگو درباره شیوه‌نامه کنترل ساختمان ارسال می‌گردد. مبنا و مشی این وزارتخانه هم فکری، گفت‌وگو و مشارکت با سازمان‌ها و انجمن‌های حرفه‌ای برای هم‌گرایی حداکثری است. بنابراین با این درخواست موافقت می‌شود. شایسته است که جنابعالی به‌عنوان معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه جلسه درخواست شده را با آقایان مذکور در نامه تشکیل و مطالب مطروحه از سوی دوستان را مورد بررسی مشترک قرار دهید.با این وجود، هرگونه هم‌فکری و مشارکت نیازمند اصولی است که باید بدان پایبند بود. از این رو، اصول زیر برای رعایت در هم کاری‌های حرفه‌ای در حوزه ساختمان چه در ارتباط با یکدیگر و چه در سایر موقعیت‌های دیگری که پیش می‌آید ابلاغ می‌گردد.

مهم‌ترین پارامترها برای تهیه بتن مقاوم جهت ساختمان‌سازی

بر اساس نتایج مطالعات محققان، مهم‌ترین پارامتر در افزایش دوام بتن رعایت نسبت مناسب آب به سیمان است، ولی در برخی موارد تصور بر این است که سیمان بیشتر موجب مقاومت بیشتر بتن می‌شود.به گزارش «صما» دکتر محسن تدین، دبیر اجرایی کنفرانس دوام بتن امروز در این کنفرانس با تاکید بر اینکه برگزاری کنفرانس برای تمرکز توجه‌ها به یک مساله است، گفت: مساله دوام بتن یکی از مقوله‌های مهم به شمار می‌رود و در این کنفرانس درصدد هستیم تا با ارائه نتایج تحقیقات وضعیت بتن کشور را ارتقاء دهیم.وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور به مقوله دوام بتن توجه زیادی نشده است، خاطرنشان کرد: وقتی در پروژه‌ها با تخریب بتن‌ها و در نهایت تخریب سازه‌ها مواجه می‌شویم، بسیار تاسف‌آور است که تخریب این سازه‌ها را می‌بینیم؛ این در حالی است که برای آن‌ها دستورالعمل‌هایی تدوین شده است.تدین با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد که ضوابط آئین‌نامه‌ای در تهیه بتن‌ها رعایت نشده است، اضافه کرد: هر چند که ضوابط تدوین شده تذکرات لازم را به بخش مهندسی کشور داده است، ولی با برگزاری این کنفرانس درصدد هستیم تا تاکید بیشتری بر رعایت دستورالعمل‌ها صورت گیرد و محققان بتوانند از زوایای مختلف به بحث دوام بتن بپردازند.دبیر اجرایی کنفرانس دوام بتن با بیان اینکه در حوزه دوام بتن علاوه بر اجرا در تدوین ضوابط و دستورالعمل‌ها باید دقت بیشتری صورت گیرد، یادآور شد: تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های اجرایی و حوزه اجرا با یکدیگر در ارتباط‌ هستند، چرا که باید در ابتدا مسائل اجرایی شناسایی شود تا بتوان بر اساس آن دستورالعمل‌های اجرایی برای آن تدوین کرد.این محقق حوزه بتن با تاکید بر اینکه برخی از ضوابط تدوین‌شده دارای اشکالاتی است، ادامه داد: بررسی بتن‌هایی که در سازه‌ها مصرف می‌شود،‌ نشان می‌دهد که با یافته‌های روز دنیا مغایرت دارد و این مهم نشان می‌دهد در برخی موارد رعایت دستورالعمل‌ها کافی نبوده است.

رونمایی از نسل جدید دستگاه شتابنگاری در مرکز تحقیقات مسکن

دراین هفته نسل جدید دستگاه شتابنگار مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی رونمایی شد.رونمایی از نسل جدید دستگاه شتابنگاری در مرکز تحقیقات مسکندر حاشیه کنفرانس دوام بتن از نسل جدید دستگاه شتابنگار که از سوی مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی از یکی از کشورهای اروپایی خریداری شده است، رونمایی شد.رییس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه شتابنگاری کشور با همت و تلاش‌های مهندس معین‌فر راه‌اندازی شد، گفت: در حال حاضر ما از داده‌های این شبکه در ارزیابی و پایش زلزله‌های کشور استفاده می‌کنیم.وی از راه‌اندازی سامانه پاسخ سریع در کشور خبر داد و یادآور شد: از داده‌های به دست آمده از شبکه شتابنگاری استفاده می‌شود، از این رو نیاز به بازسازی این شبکه داریم.شکرچی‌زاده با اشاره به خرید نسل جدید دستگاه شتابنگاری، اظهار کرد: در فاز اول 200 دستگاه خریداری شده که امروز از آن رونمایی شد.رییس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد خرید برای خرید 500 دستگاه دیگر شتابنگار خبر داد.وی دارا بودن محدوده دینامیکی را از دیگر مزایای دستگاه‌های شتابنگاری خریداری شده عنوان کرد و ادامه داد: دستگاه‌های شتابنگار عمدتا برای ثبت زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای بیش از 3 و 4 طراحی ‌شده‌اند؛ ولی دستگاه‌های شتابنگاری جدید قادر هستند حتی زمین‌لرزه‌های یک تا 2 ریشتر را ثبت کنند.به گزارش ایسنا، نسل جدید دستگاه‌های شتابنگار خریداری شده قابلیت مطالعه بر روی خرد لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌های کوچک را دارد، ضمن آنکه از قابلیت اتصال به سامانه‌های جدید مبتنی بر اینترنت برخوردار است.تسهیل در بازیابی اطلاعات، افزایش ظرفیت حافظه دستگاه‌، عدم تاخیر در پاسخ به زلزله و وزن کم از دیگر مزایای نسل جدید دستگاه شتابنگار است.

شکایت احمد توکلی از وزیر راه و شهرسازی به دادستانی تهران

درهفته ای گه گذشت احمد توکلی در نامه ای به دادستانی تهران از وزیر راه و شهرسازی به جهت برخی تخلفاتش شکایت کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای خطاب به دادستان تهران، جعفری دولت آبادی از وزیر راه و شهرسازی شکایت کرد که متن نامه به شرح ذیل است؛«برادر ارجمند جناب آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان محترم تهران،: سلام علیکم:به استناد تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1394 وزیر راه و شهرسازی، مسئول اجرای «سامانه ملی املاک و اسکان کشور» بود تا شناسایی برخط مالکان واحدهای مسکونی و تجاری و اداری و دسترسی به آنان، برای سازمان مالیاتی ممکن گردد. مهلت انجام این وظیفه شش ماه از تاریخ تصویب، یعنی تا بهمن 1394 بود. ولی اهمال نامبرده در انجام وظیفه، باعث تضییع درآمد مالیاتی قابل حصول از خانه‌های خالی دولت، گردیده است. خسارت و زیان این تأخیر، فقط برای سال اول 320 میلیارد تومان برآورد می‌شود. ماده 274 قانون مذکور نیز در مقام جرم‌انگاری برخی از افعال و ترک افعال، در بند 3 مقرر نموده است «امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوعمواد 169 و 169 مکرر، به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام» را جرم شناخته و مرتکب یا مرتکبان را مستحق مجازات‌های درجه شش شمرده است. ضمناً متخلفان از ماده 169 مکرر، مسئول جبران خسارت نیز هستند (تبصره 3 ماده 169 مکرر). قسمت اخیر ماده 598 قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات مصوب سال 1375 نیز اهمال و تفریط کارکنان دولت را که به تضییع اموال دولت منجر شود جرم انگاشته و برای مرتکب، علاوه بر جبران خسارت تا 74 ضربه شلاق نیز مجازات تعیین کرده است. بنا بر مستندات مذکور شکایت یده‌بان شفافیت و عدالت را علیه آقای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به علت امتناع از تکلیف قانونی و اهمال و تفریطِ موجبِ تضییع اموال دولت، تقدیم می­کنیم.

بخش نامه‌های وزیرراه قانونی است

دراین هفته درپی ضرب العجل یک هفته ای اعضای کمیسیون عمران مجلس به وزیرراه وشهرسازی به منظور تهیه گزارش مستدل برای رفع تناقضات قانونی بخش نامه‌ای اخیر وی، یک عضو کمیسیون عمران مجلس از قانونی بودن بخش نامه ای وزیرراه وشهرسازي خبرداد وگفت : به دلیل اشراف وزیرراه وشهرسازی به قانون نظام مهندسی ساختمان،ادعای غیرقانونی بودن بخش نامه های وی مردود است.کمال الدین شهریاری درگفت وگو با خبرنگار «صما» با بیان اینکه بنده براین باورم که بخش نامه های وزیر راه وشهرسازی مغایرت قانونی ندارد تاکید کرد: قانون نظام مهندسی ساختمان در دوره وزارت آقای آخوندی تدوین شده است و بنده دراین زمان معاون نظام مهندسی ایشان بوده‌ام.این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید براینکه علاوه براینکه قانون نظام مهندسی ساختمان در دوره اول وزارت آقای آخوندی تدوین شده است و ایشان جزء تدوین کنندگان قانون نظام مهندسی بوده اند، در همین حال آیین‌نامه کنترل ساختمان نیز دردوره وزارت ایشان تدوین شده‌است.

شهریاری با تاکید براینکه با توجه به این موارد می توان گفت که بخش نامه‌های وی نیز کاملا براساس قانون است اظهارداشت: بنابراین باتوجه به سابقه دکترآخوندی واشراف ایشان برمقررات ملی ساختمان و قانون نظام مهندسی ،می‌توان گفت که بخش نامه های وی نیز کاملا قانونی است.این نماینده مجلس درپاسخ به این که برخی ازمنتقدان بخش نامه های وزیرراه‌وشهرسازی براین باورند که این بخش نامه های وی سبب بیکاری مهندسان خواهد شد و بنابراین لغو ارجاع نظارت و حذف درآمد 5درصدی تهدیدی برای فرصت‌های شغلی مهندسان است تاکید کرد: بنده این دیدگاه را به هیچ وجه قبول ندارم و براین باورم که بخش نامه های وزیرراه سبب اعتلای جایگاه حرفه ای سازمان نظام مهندسی خواهد شد و برخلاف اظهارنظرها به هیچ وجه دربردارنده تهدیدی برای جامعه مهندسی نیست و تاثیری برای فرصتهای شغلی مهندسان نیست.

فرمول معکوس در بازاراجاره‌بها

درهفته ای که گذشت همزمان با نزدیک شدن به فصل نقل وانتقالات چند تن ازکارشناسان و فعالان بازار مسکن با بیان اینکه بازار اجاره بها در سال جاری احتمالاً بالاتر از نرخ تورم خواهد بود درعین حال انباشت تقاضای مسکن طی سالهای اخیر را نیز ازجمله عوامل اصلی نوسان دربازار اجاره سال جاری عنوان کردند.دراین زمینه هادی حق‌شناس درگفت وگو با خبرنگار «صما» با اشاره به اینکه باتوجه به ثبت ۴۰۰ هزار فقره ازدواج طی سال‌های اخیر وعدم ‍‍‍باسخگویی به این نیاز که سبب انباشت تقاضا شده است گفت: بنابراین این قشر برای تأمین مسکن مورد نیازخود ناگزیربه سمت اجاره نشینی سوق خواهند یافت وافزایش تقاضای برای اجاره نشینی نیز ازجمله عواملی است که سبب رشد نرخ اجاره‌بها خواهد شد.این کارشناس مسکن درعین‌حال با تأکید بر اینکه درحال حاضرافزایش حجم نقدینگی و نیز سوداگری ناشی از خریدوفروش در بازار ارز و سکه نیز ازجمله عواملی است که سبب التهاب در بازارهای مختلف و ازجمله بازار مسکن و نیز اجاره‌بها خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از نقدینگی به سمت بازار ارز و سکه سوق یافته است و همچنین با در نظر گرفتن اینکه نزدیک به 5 میلیون قطعه سکه توسط بانک مرکزی بیش فروش صورت گرفته است.وی گفت: انتظار می‌رود این مسئله باعث شود که بسیاری از مستأجران برای کسب بازدهی بهتر ترجیح دهند که سرمایه خود را که برای رهن مسکن هزینه می‌کرده‌اند در بازار سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنند.این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه این رویه سبب می‌شود که گرایش مستأجران به‌جای رهن به سمت اجاره‌بها سوق یابد درعین‌حال اظهار داشت: تجربه ثابت کرده است که هرزمان سوداگری و بورس‌بازی در بازارهای موازی مسکن یعنی بازار ارز و طلا افزایش یابد اساساً مستأجران ترجیح می‌دهند که به‌جای رهن نسبت به پرداخت مال‌الاجاره اقدام کنند که همین مسئله سبب خواهد شد که بازار اجاره‌بها اندکی متلاطم شود و بنابراین می‌توان گفت که در اثر این شرایط برخلاف آنچه مسئولان دولتی عنوان می‌کنند نرخ اجاره‌بها از نرخ تورم اندکی سبقت خواهد گرفت.

هدف‌گذاری برای جابه‌جایی ۷.۵ میلیون تن بار در شبکه راه‌آهن

دراین هفته شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رشد قابل قبول میزان جابه‌جایی بار و ترانزیت در شبکه راه‌آهن در سال ۹۶ اعلام کرد که این شرکت برای سال آینده هدف‌گذاری گسترده‌تری را در دستور کار قرار داده است.طبق آمارهای اعلام شده در سالی که گذشت راه‌آهن بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن بار ترانزیتی را در شبکه ریلی کشور جابه‌جا کرده که این عدد برای نخستین بار در تاریخ راه‌آهن ایران به ثبت رسیده است.بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راه‌آهن برای سال ۹۷ قصد دارد این عدد را به سه میلیون تن برساند.در کنار برنامه‌ریزی برای ترانزیت کالا جابه‌جایی بارهای بین‌المللی یکی دیگر از هدف‌های اصلی راه‌آهن است که دستیابی به رکورد ۷.۵ میلیون تن در این حوزه یکی از هدف‌گذاری‌های کلان به حساب می‌آید.در این زمینه صادرات یک میلیون تن محصولات نفتی و یک میلیون تن کلینکر سیمان از طریق راه‌آهن ازبکستان نهایی شده که به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.طبق ارزیابی‌های راه‌آهن با نهایی شدن همین قرارداد دو میلیون تن به میزان فعالیت ریلی ایران در عرصه اقتصادی افزوده می‌شود.به گزارش ایسنا، در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین هدف‌هایی که در عرصه حمل و نقل دنبال شده، بالا بردن سهم راه‌آهن در هدف‌گذاری‌های اقتصادی کشور بوده است.با وجود گذشت حدود ۱۰۰ سال از ورود ریل به ایران همچنان بیش از ۹۰ درصد از جابه‌جایی‌های اقتصادی در ایران به وسیله جاده اجرایی می‌شود و همین امر باعث شده که از نظر هزینه صرفه‌جویی در قیمت و میزان ایمنی شرایط ایران قابل مقایسه با استانداردهای کشورهای توسعه‌یافته نباشد.

زلزله یاسوج تا یک ماه آینده ادامه دارد

درهفته ای گذشت پس‌لرزه‌ها باعث می‌شوند انرژی نهفته در زمینه به تدریج رها شود و این را باید امری مثبت قلمداد کرد.رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی و رئیس کارگروه زلزله کشور تاکید کرد: یاسوج که در یک هفته گذشته شاهد زلزله‌هایی با 5.2 و 4.8 ریشتر بوده است تا یک ماه آینده به طور مستمر شاهد پس‌لرزه‌های این زلزله‌ها خواهد بود.به گزارش ایلنا، علی بیت‌اللهی در جمع خبرنگاران افزود: براساس روابط کاملا علمی تا حدود یک ماه از وقوع زلزله اصلی بالای 5 ریشتر پس‌لرزه‌ها ادامه خواهد داشت اما انرژی آن رو به کاهش گذاشته و به تدریج از شدت و تعداد آن کاسته می‌شود.وی افزود: پس‌لرزه‌های پس از زلزله اصلی امری کاملا طبیعی است که باید به آن به عنوان یک نعمت طبیعت یاد کرد.رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی و رئیس کارگروه زلزله کشور افزود: پس‌لرزه‌ها باعث می‌شوند انرژی نهفته در زمینه به تدریج رها شود و این را باید امری مثبت قلمداد کرد.وی با اشاره به شایعه وقوع زلزله مهیب در یاسوج در فضای مجازی گفت: نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی جهان پیش‌بینی وقوع زلزله براساس دانش امروزی امری غیرممکن است و نباید به اینگونه شایعات توجه کرد.

ازدیاد فایل‌های رهن و اجاره در بازار مسکن

دراین هفته عرضه آپارتمان‌های استیجاری در تهران از حدود یک ماه قبل از تابستان کلید خورده و در هفته‌های اخیر انبوهی از واحدهای رهن و اجاره در بازار مسکن فایل شده است.نرخ میانگین اجاره‌بها در تهران در طول ۱۲ ماهه سال گذشته دوبرابر تورم یک‌ساله مسکن افزایش یافت و به این ترتیب در سال گذشته رکورد بیشترین رشد هزینه اجاره‌نشینی در تهران دست‌کم در طول چهار سال گذشته ثبت شد. در حالی که میانگین رشد قیمت مسکن در سال گذشته حدود ۱۰ درصد بوده است، میانگین رشد نرخ اجاره‌بها در همین مدت حدود ۲۰ درصد ثبت شده و این وضعیت در نرخ‌گذاری فایل‌های اجاره مسکن در بهار امسال نیز اثرگذار بوده است. بررسی فایل‌های عرضه شده در بازار واحدهای استیجاری تهران نشان می‌دهد میزان افزایش اجاره‌بها عمدتا در رقم اجاره ماهانه از سوی مالکان اعمال شده و ارقامی که به‌عنوان ودیعه و بابت رهن مطالبه می‌شود، ثابت مانده است. در میان آپارتمان‌هایی که به‌صورت ترکیبی از رهن و اجاره عرضه شده‌اند، اغلب تمایل به اخذ ودیعه کمتر از اجاره‌بها است. این موضوع به‌ویژه در گروه آپارتمان‌های ۷۰ تا ۱۰۰ مترمربعی که تمایل به اجاره آنها بیشتر است، محسوس‌تر به‌نظر می‌رسد. اغلب این آپارتمان‌ها با ودیعه بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و اخذ اجاره‌بها متناسب با ارزش اجاری ملک در منطقه فایل شده‌اند.تحلیل واسطه‌های ملکی این است که ودیعه تعیین شده برای این آپارتمان‌ها به میزانی تعیین می‌شود که مالک از آن به‌عنوان پشتوانه نرخ اجاره‌بهای ماهانه در صورتی که مستاجر نسبت به پرداخت به موقع اجاره‌بها اقدام نکرد، استفاده کند.این در حالی است که در مورد آپارتمان‌های بزرگ متراژ به تناسب افزایش نرخ اجاره‌بهای ماهانه، میزان ودیعه نیز افزایش می‌یابد. اطلاعات موتورهای جست‌وجوی معتبر ملکی حاکی از ازدیاد فایل‌های رهن و اجاره در بازار مسکن بوده و به‌نظر می‌رسد قبل از فرارسیدن تابستان و در ایام ماه رمضان (خرداد ماه) جابه‌جایی مستاجران آغاز خواهد شد، چراکه احتمال یافتن فایل قیمت مناسب‌تر در این ایام به دلیل رخوت موقتی بازار مسکن بیشتر است.

عوارض ساختمانی تعلیق شد؟

درهفته ای که گذشت رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نسبت به مصوبه دیوان عدالت درخصوص ابطال مصوبه سال ۸۲ شورای شهر ابراز نگرانی کرد.محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز نگرانی از وضعیت مالی شهرداری تهران یک نگرانی جدی است، اظهار کرد: مهم‌ترین چالش‌های فرا روی مدیریت شهری مشکلات اقتصادی و نحوه کسب درآمد است و یکی از شاخص‌های بهبود وضعیت درآمدی، دستیابی به منابع درآمد پایدار است. اما با توجه به شرایط نامناسب مالی شهر تهران ما طی سال‌های اخیر به ویژه امسال شاهد مصوباتی از سوی دیوان عدالت اداری درخصوص اخذ عوارض به ویژه مربوط به مدیریت شهری تهران هستیم که دستیابی به منابع پایدار را برای مدیریت شهری تهران نا ممکن می‌سازد. او با اشاره به مصوبه دیوان عدالت اداری عنوان کرد: مصوبه اخذ عوارض مازاد بر تراکم شورای شهر تهران مصوب سال‌های ۸۲ و ۸۶ از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شد و ما هنوز نتوانسته‌ایم با دیوان صحبت و اطلاعات دقیقی درخصوص متن این مصوبه دریافت کنیم. او ادامه داد: این در حالی است که یکی از مطمئن‌ترین درآمدهای پایدار از طریق عوارض صدور پروانه و مازاد تراکم کسب می‌شود. این مصوبه از شورای اول بوده و در چنین مقطع زمانی با توجه به اینکه بنا به مصوبه دهه ۶۰ دولت قرار است کلانشهرهاخودکفا اداره شوند و دولت هیچ اعتباری به کلان شهر‌ها پرداخت نمی‌کند این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که با این وضعیت نمی‌شود شهر را اداره کرد.به گفته وی این در شرایطی است که ما شاهد ابطال مصوباتی از قبیل اخذ عوارض تابلوهای تبلیغاتی از مراکز تجاری و اداری و نیز ابطال اخذ عوارض از آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی بودیم و بنابراین از رئیس شورا می‌خواهم هر چه سریع‌تر جلسه‌ای با رئیس قوه قضائیه و مسوولان دیوان عدالت اداری داشته باشیم تا نسبت به رفع این نگرانی‌ها اقدام شود.

لزوم توجه ویژه به ایمنی محیط کار کارگران ساختمانی

دراین هفته نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی از شهرداری‌ها خواست تا میزان عوارض ساختمان‌ها را صادقانه و به دور از اغماض به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند تا منابع بیمه کارگران ساختمانی دچار مشکل نشود.هادی ساداتی، با بیان اینکه بحث ایمنی کارگران ساختمانی مهم است و باید با جدیت دنبال شود، اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی و بازرسی که متولی حقوق کارگری هستند مثل وزارت کار یا سازمان نظام مهندسی باید توجه ویژه‌ای به ایمنی محیط کار داشته باشند.وی ادامه داد: در کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی جزوات آموزشی خوبی در این زمینه تدارک دیده‌ایم که قرار است در شورای عالی حفاظت مطرح کنیم و مجوز و دستورالعلمش را بگیریم و از نظر مشورتی شورای عالی حفاظت استفاده کنیم.نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در ادامه نظارت دستگاه‌های بازرسی بر دستورالعمل‌های ایمنی را موجب کاهش حوادث ساختمان و بالا رفتن ایمنی ساختمانها دانست و گفت: درصددیم تا دستگاه‌های نظارتی بیشتر وارد چرخه نظارت شوند چون در حال حاضر یا نظارت نیست یا بسیار کم است و معتقدم هرقدر قوانین را به کارگران تفهیم کنیم و به آنها اطلاعات و آموزش بدهیم تا زمانی که نظارت بر دستورالعمل‌ها نباشد کارگران خود را ملزم به رعایت نمی‌دانند.ساداتی همچنین از کارفرمایان، مهندسان ناظر و شهرداری‌ها خواست تا در خصوص آموزش کارگران ساختمانی و رعایت نکات ایمنی وارد عمل شوند و بر این رویه نظارت کنند تا جلوی حوادث کار گرفته شود و ایمنی ساختمان‌ها بالا برود.وی در ادامه با انتقاد از عدم همکاری برخی شهرداری‌ها در معرفی عوارض کارفرمایان ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی گفت: بعضا مشاهده شده که میزان عوارضی که از سوی کارفرمایان ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی اعلام شده تناسبی با میزان واقعی ندارد و بسیار کمتر از رقم واقعی اعلام می‌شود، در صورتی که این امر موجب کاهش منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی در بحث بیمه کارگران ساختمانی می‌شود و مشکلاتی را هم برای کارفرمایان ایجاد می‌کند.

ضرورت تعریف پروژه‌ها در نظام BIM

درهفته ای که گذشت معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت استقرار نظام BIM در مدیریت ساخت کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی از این نظام در پروژه‌های تولیدی خود بهره‌ خواهد برد تا زمینه برای انجام طرح‌های پایلوت فراهم شود.حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در چهارمین نشست هم اندیشی تهیه نقشه راه سند استراتژیک مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) ضمن تشکر از اندیشمندان و فعالان حاضر در جلسه، بر ضرورت تدوین مسیر دستیابی به نظام BIM تاکید کرد و گفت: ما به دنبال کامل کردن پازل تهیه نقش راه (BIM)هستیم تا بدانیم در این مسیر چه کارهایی باید صورت گیرد. لذا برگزاری این جلسات به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در این مورد کمک خواهد کرد. همه ما تلاش داریم تا نوری بر این مسیر بی افکنیم و قطعا از این قدم ها به عنوان قدم های تعیین کننده در تاریخ ساختمان ایران یاد خواهد شد.مظاهریان به نبود متولی مشخص در حوزه BIM نیز اشاره کرد و افزود: باید مشخص شود که متولی BIM در این کشور کیست؟ و تنها وزارت راه و شهرسازی نمی‌تواند متولی BIM باشد، چراکه این موضوع فرابخشی است.وی با اشاره به این موضوع که کشور انگلستان توانسته با BIM، ۲۰ درصد زمان و ۳۰ درصد انرژی را در فرآیند ساخت کاهش دهد، گفت: اهمیت BIM هنوز برای سطوح عالی تصمیم گیری در کشور مشخص نشده است. باید بتوانیم مزایای BIM را تبلیغ و ترویج کنیم.دراین صورت خود ارگان ها و نهادها متقاضی متولی این حوزه خواهند شد.مظاهریان همچنین به نحوه استقرار BIM در کشور پرداخت و گفت: با این دیدگاه که چون در این حوزه تازه وارد هستیم، باید از سطوح اولیه و ابتدایی شروع کنیم موافق نیستم. تجربیات توسعه در دنیا اینگونه نیست که حتما یک فرآیند خطی طی شود.این نظریات کلاسیک است. اکنون ثابت شده که می توان میان سطوح ابتدایی و پیشرفته پل زد و از ابتدا به سطوح عالی دست یافت.وی ادامه داد: اگر سطوح بالا را هدف قرار ندهیم، انگیزه لازم برای حرکت فراهم نمی شود. البته نباید در این راه شتابزده عمل کرد.

تعرفه‌های جدید دریایی اجرایی شدند

دراین هفته با اعلام سازمان بنادر و دریانوردی از روز گذشته (۱۵ اردیبهشت) تعرفه‌های جدید دریایی در بنادر ایران وارد فاز اجرایی شده‌اند.بر اساس اعلام این سازمان تعرفه‌های جدید که از چند هفته قبل بازنگری در آنها به پایان رسیده و در بسیاری از حوزه‌ها به کاهش قیمت برای صادرکننده یا واردکنندگان می‌انجامد، از روز گذشته در بنادر ایران رسما وارد فاز اجرایی شده‌اند.بر این اساس در رویکرد جدید تسریع تخلیه و بارگیری کالا در بنادر شفاف‌سازی تعرفه‌ها و کاهش هزینه کالاهای وارداتی یا صادراتی اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌هایی هستند که در اجرای تعرفه‌های جدید مدنظر سازمان بنادر قرار دارند.طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌های تعرفه‌های جدید افزایش توان تجاری و ترانزیتی دریاهای ایران است.هادی حق شناس - معاون سازمان بنادر و دریانوردی - با اشاره به اهمیت اجرای این مصوبات جدید به ایسنا گفت: سازمان بنادر به دنبال آن است که هدف‌گذاری‌های سال‌های گذشته برای افزایش توان تجاری بنادر ایران را به فاز اجرا برساند. از این رو امیدواریم که اجرایی شدن تعرفه‌های جدید مزیت نسبی آب‌های ایران را گسترش دهد.به گفته وی بنادر چابهار و شهید رجایی در جنوب به عنوان دو هدف کلان توسعه‌ای در بنادر ایران به سیاست‌های تشویقی قابل توجهی دریافت کرده‌اند و این سازمان امیدوار است که در آینده نزدیک بهبود تعرفه‌ها به تبدیل شدن بندر رجایی به هاب ترانزیتی منطقه کمک کند.به گزارش ایسنا، چندی قبل مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از کاهش برخی تعرفه‌های دریایی در آب‌های ایران خبر داده بود.بر اساس اظهارات راستاد، توقف کشتی‌ها در اسکله‌های جنوبی ایران حدود ۱۰.۵ درصد و عملیات تخلیه و بارگیری برای کشتی‌های صادراتی یا آنها که ترانزیت خود را از بنادر ایران انجام می‌دهند، ۳۰ درصد خواهد بود. همچنین در حوزه‌هایی مانند ارائه خدمات بندری در ساعات غیراداری هزینه انبارداری و ورود کشتی‌های رورو یا غیرکانتینری نیز ایران تخفیف‌هایی برای کشورها یا شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل دریایی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته است.

سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیاردتومانی در زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی

درهتفه ای که گذشت مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه ۲۵۰ میلیارد تومان در زیرساخت پهنه ۲۴۰ هکتاری مناطق آزاد و ویژه توسط فرودگاه امام(ره) در زیرساخت هزینه می‌شود درعین حال از بهره برداری از ترمینال سلام تا آخرتیرماه سال جاری خبر داد. به گزارش خبرنگار «صما»، شهرام آدم‌نژاد امروز در نشست خبری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه طرح جامع شهر فرودگاهی و طرح منطقه هوانوردی توسط هیأت مدیره تأیید شد و این موجب می‌شود بدانیم برنامه ۵ سال آینده ما چیست درعین حال خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم در حوزه لجستیک ورود کنیم، حتماً ضرورت دارد قواعد استاندارد را رعایت کنیم که یکی توسعه حمل و نقل ریلی است؛ در لجستیک فقط انبارداری مهم نیست، توزیع کالا نیز بسیار مهم است.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) همچنین با تاکید براینکه زنجیره راه‌اندازی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) شامل سه مرحله مستمر است درعین حال تاکید کرد: ایجاد سازمان شهر فرودگاهی، شروع لجستیک با ادبیات بین‌المللی و بازیگران اصلی و برجسته شدن فرودگاه در نقشه جهانی که در فاز اول لکه‌گذاری بابت مناطق آزاد و ویژه تجاری در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انجام شد.آدم نژاد درادامه با یادآوری این موضوع که با ۶۰ شرکت داخلی و خارجی مرتبط با لجستیک مذاکراتی انجام شد، بازدیدی از مناطق آزاد کیش، کره جنوبی، مالزی، فرودگاه پیام، سلفچگان و بندر شهید رجایی داشتیم و تفهیم مفاهیم سرمایه‌گذاری صورت گرفت:گفت: در مجموعه ۹۰ هکتاری بسته خدماتی رفاهی و پاساژها و مراکز تفریحاتی است.این مقام مسوول همچنین درعین حال گفت: در منطقه ۸۱۵ هکتاری نیز برخی مفاهیم را دنبال می‌کنیم؛ در تهران مشکل لجستیک داریم که در این باره با شورای شهر مکاتباتی کرده‌ایم. پیشنهاد داده‌ایم که اراضی که در تهران تحت عنوان بارانداز استفاده می‌شود و هیچ ضرورت ندارد آن مقدار زمین در تهران با آن همه کار و ارزش زیاد اراضی مورد استفاده قرار گیرد، به فرودگاه امام منتقل شود که این بخش ۸۱۵ هکتاری می‌تواند بارانداز بارهای تهران شود.

آزمون ورود به حرفه مهندسان این هفته برگزار می‌شود

دراین هفته شیخ انصاری، معاون دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی از برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان در روزهای 20 و 21 اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داد.به گزارش «صما» رضا شیخ انصاری با اشاره به اینکه آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان یکی از مهم‌ترین رویدادهای مهندسی در سطح کشور است، در گفت‌وگو با «صما» گفت: این آزمون یکی از بزرگ‌ترین آزمون تخصصی در کشور است که هرسال دو بار در سراسر کشور برگزار می‌شود.وی بابیان اینکه آزمون امسال روزهای 20 و 21 اردیبهشت‌ماه در هفت رشته در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد، گفت: این هفت رشته شامل شهرسازی – عمران – معماری – نقشه‌برداری – تأسیسات مکانیکی – تأسیسات برقی و ترافیک است.شیخ انصاری گفت: به دلیل حساسیت بالایی که این آزمون‌ها دارد تلاش خواهد شد به بهترین شکل انجام شود؛ زیرا منتخبان این آزمون در صورت کسب نمره 50 درصدی وارد بازار کار مهندسی خواهند شد.معاون دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در آزمون امسال حدود 134 هزار و 342 نفر شرکت‌کننده حضور دارند که از این تعداد حدود 25 هزار و 493 نفر زن و 108 هزار و 849 نفر مرد هستند و همچنین از مجموع کل آزمون حدود 27 هزار نفر آن‌ها مربوط به استان تهران است و کمترین شرکت‌کننده متعلق به حوزه آزمون ایرانشهر (اداره کل راه و شهرسازی ایرانشهر) با 318 شرکت‌کنندگان است.شیخ انصاری گفت: مقررشده 65 حوزه در کشور متولی برگزاری آزمون اردیبهشت امسال قرار گیرد که درکل، برخی از استان‌ها دارای 6 حوزه برگزاری آزمون و برخی دیگر حداقل دارای یک حوزه آزمون هستند. تمامی این آزمون‌ها شخصی‌سازی‌شده و برای جلوگیری از تقلب یا تخلف برای هر آزمون در رشته‌های عمران نظارت، عمران محاسبات، معماری نظارت، نقشه‌برداری، تأسیسات مکانیکی (طراحی و نظارت) و تأسیسات برقی (طراحی و نظارت) 4 نوع سؤال و دفترچه متنوع طراحی‌شده است.وی افزود: در این دوره از آزمون برای جلوگیری از تخلف محرومیت سه دوره شرکت در آزمون و در برخی از نوع تخلفات 5 دوره یا حداکثر 10 سال برنامه‌ریزی‌شده است. این آزمون به‌صورت جزوه باز بوده و برخی از آزمون‌ها به‌صورت محاسباتی هستند.

حجم بدهی‌ دولت به پیمانکاران رو به افزایش است

درهفته ای که گذشت مدیرعامل مجری سازمان‌های دولتی و عمومی با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور دچار آسیب های شدیدی شده است گفت: از دلایل آسیب این موضوع می‌توان به رشد هنگفت بودجه و هزینه دولت، پرداخت حقوق و مزایایی کارکنان دولت اشاره کرد.حجم بدهی‌ دولت به پیمانکاران رو به افزایش است/ پروژه‌های نیمه‌تمام وبال گردن دولت می‌شودمحمدجعفر علیزاده در گفت‌وگو با «صما» بابیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر حجم تعهدات و بدهی‌ها به پیمانکاران به‌شدت افزایش پیداکرده است اما با این حال جامعه پیمانکاران علی‌رغم بدهی‌های سنگین دولت بسیاری از پروژه‌ها را سر پا نگه‌داشته‌اند.معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه از پیمانکاران می‌خواهیم علی‌رغم عملی شدن تعهدات پروژه‌ها را به اتمام برسانند گفت: البته پرداخت جزئی اسناد خزانه تا حدودی مشکلات را رفع‌ورجوع کرده است ولی کماکان چون تضمین این اسناد سنگین است تجمیع بدهی‌ها توان پیمان‌کاران را کاسته است.علیزاده در ادامه گفت: البته در بودجه امسال اعتبارات عمرانی خوبی پیش‌بینی‌شده است که در صورت تحقق بسیاری از معضلات رفع‌ورجوع می‌شود.وی با اشاره به اینکه امیدوارم امسال بودجه عمرانی بیشتر تخصیص پیدا کند تأکید کرد: در صورت قطع اعتبارات قطره‌ای توان پیمانکار به اتمام رسیده و تمام پروژه‌های نیمه‌تمام وبال گردن دولت خواهد شد.مدیرعامل مجری سازمان‌های دولتی و عمومی در ادامه گفت: در حال حاضر تمام پروژه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و هیچ بخش امانی در این حوزه مشغول به فعالیت نیست.وی بابیان اینکه تمام فعالیت‌های این طرح‌های دولتی و عمومی به بخش خصوصی واگذارشده است. گفت: از مطالعه خاک تا اجرا با توان‌بخش خصوصی انجام می‌شود؛ که انصافاً این بخش به توان بالایی در این زمینه دست پیداکرده و در حال حاضر خلای توانایی ساخت و اجرا در اوایل انقلاب به‌طور کامل منتفع شده است.وی همچنین ادامه داد: در حال حاضر هیچ پروژه‌ای در کشور وجود ندارد که نیازمند مهندسان، طراحان و حتی کارگران دیگر کشورها باشد. از افتخارات کنونی کشور این است ایران به‌طور قاطع می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های خدمات مهندسی به کشورهای دیگر باشد.

نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی اعلام شد

درهفته ای که گذشت سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: علت اصلی سانحه نفتکش سانچی تغییر مسیر کشتی سی. اف کریستال به سمت راست که در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادم شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت تصادفی رخ نمی داد. در نودمین روز حادثه سانچی نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال توسط مسئولان ارشد سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد.به گفته راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی رسیدگی به این پرونده بر مبنای معاهده بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا انجام گرفت که ایران متعهد به انجام این کنوانسیون است و تمام کشورهایی که دارای منافعی در حادثه فوق بودند محق هستند در کمیته رسیدگی حضور داشته باشند.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این مطلب که سازمان بنادر به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی تیم رسیدگی خود را مامور کرد تا در فرآیند رسیدگی به سانحه حضور داشته باشد، افزود: ایران به دلیل آنکه ۳۰ نفر از خدمه کشتی سانچی ایرانی بودند، بنگلادش به دلیل حضور دو نفر از کارکنان کشتی که بنگلادشی بودند، پاناما به واسطه اینکه سانچی تحت پرچم پاناما در حال حرکت بود و چین به واسطه آنکه حادثه در آب‌های تحت مسئولیت آن کشور به وقوع پیوست و هنگ کنگ به دلیل آنکه کشتی تحت مالکیت خودمختار چین در این آب‌ها در حال حرکت بود در این حادثه ذی‌نفع هستند و در بررسی نتایج تصمیمات لازم را گرفتند.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هفته گذشته سومین نشست کمیته مشترک متشکل از کشورهای ذی‌نفع برگزار شد و ارزیابی دقیق مستندات و موارد استخراج شده اعلام می‌شود.هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری فوق اعلام کرد: کمیته ایرانی بررسی سانحه متشکل از نادر پسنده، مدیرکل دریایی سازمان بنادر، عباس نژاد معاون مدیرکل دریایی سازمان و مرادی مدیرکل بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بودند و در واقع از بهترین‌های سازمان بنادر برای بررسی حادثه سانچی انتخاب شدند.

ادعای یک کارشناس مسکن درباره ظرفیت بخش مسکن برای خنثی سازی برجام

دراین هفته کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه با ظرفیت‌های بخش مسکن می‌توانیم جلوی آمریکا بایستیم، گفت:بخش مسکن به‌تنهایی می‌تواند اقتصاد ایران را سرپا نگاه دارد.افشین پروین پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص تأثیر خروج آمریکا از برجام بر بخش مسکن کشور، اظهار کرد: دراین زمینه باید دید که تصمیم ایران پس از خروج آمریکا از برجام چیست اینکه آیا با اروپا توافق کرده و در برجام می‌ماند یا خیر.وی تصریح کرد: در هر صورت مسکن کشور تأثیر آن چنانی از بحث خروج برجام نمی‌پذیرد و می‌توان به راحتی از ظرفیت این بخش برای ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد خانوارها استفاده کرد.کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت باید عاقلانه رفتار کند. به عبارت دیگر باید جلوی واردات را بگیرد و به سوی استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور از جمله مسکن حرکت کند.پروین‌پور بیان کرد: نهادهای ساختمانی تحت تأثیر اعمال تحریم‌ها قرار نمی‌گیرند بلکه با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه بخش مسکن می‌توان زیرساخت‌های رونق اقتصادی و کاهش قیمت‌ها را فراهم کرد.وی با بیان اینکه مسکن یکی از بهترین گزینه‌های نجات اقتصاد کشور است، اظهار کرد: هرچقدر تحریم تشدید شود تأثیری بر روی مسکن نمی‌گذارد دولت باید شروع ساخت و سازهای مسکن را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد اشتغال و رونق باشیم.کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه از شرایط کنونی مسکن به عنوان یک ظرفیت طلایی برای خانه‌دار کردن خانوارها نام برد و گفت: اگر بتوانیم عاقلانه رفتار کرده و تولید مسکن را افزایش دهیم باعث اشتغال زایی و به دنبال آن افزایش سطح درآمد خانوارها می شود در این صورت سایر بخشهای اقتصادی نیز رونق می‌گیرند.پروین پور تأکید کرد: ظرفیت‌های زیادی در مسکن داریم که با تکیه بر آنها می‌توانیم جلوی آمریکا ایستاده و اقتصاد ایران را سرپا نگاه داریم.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
0
0
مهندسان كوپني !
شما يه سر به بنياد مسكن بزنيد حتما .
هم طراح و هم ناظر رو خود بنياد ارجاع كار ميده
يعني همون كوپني شما .
لطف كنيد اونجا رو هم اصلاح بفرماييد اقاي وزير
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar