۰۹:۰۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 11 May 2018
کد خبر: ۴۹۵۱۰
دو عضو جامعه متخصصان مراقبت پرواز کشور در گفت‌وگو با «صما»:
صما- از مهم‌ترین اهداف تشکیل انجمن‌های صنفی در صنعت ساختمان، ارتقای کیفیت ساخت‌وساز به‌واسطه گرد هم آوردن ذینفعان و متخصصان مربوطه است. بدیهی است که هراندازه انجمن‌ها قوی‌تر و دارای اعضای بیشتری باشند، نقش تعیین‌کننده‌تری ایفا می‌کنند.

کنترلر ترافیک هوایی، شغلی که حق اشتباه ندارد/ فرصت نوسازی تجهیزات با خروج آمریکا سوخت شدبه گزارش «صما» عصر روز یکشنبه (97/2/16) ایوب رضایی نایب‌رییس و محمد احسان دوست عضو جامعه متخصصان مراقبت پرواز با حضور در ساختمان «صما» به بیان چالش‌های این انجمن پرداختند.

برای معرفی و آشنایی با اهداف، برنامه‌ها و ضرورت‌های کاری این انجمن، خبرنگار «صما» با رضایی نایب‌رییس و احسان دوست عضو جامعه متخصصان مراقبت پرواز به گفت‌وگو نشست که ماحصل این گفت‌وگو به شرح ذیل می‌آید:

لطفاً در خصوص نقش جایگاه انجمن‌های به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل بفرمایید؟

محمد احسان دوست: یکی از اصلی‌ترین کارکردهای انجمن، مشارکت در راهبرد سازمان متبوعشان است. یکی از دلایل راه‌اندازی این انجمن‌ها اشراف داشتن به خلل و فرج‌هایی است که سیستم رسمی یک شرکت یا سازمان ممکن است نداشته باشد. انجمن‌ها به‌واسطه ارتباطی که با بدنه پرسنل دارند و به‌واسطه درک مستقیمی که در خصوص مسائل و چالش‌های موجود دارند می‌توانند برای شرکت کارکرد موثری داشته باشند.

در خصوص جامعه متخصصان مراقبت پرواز مطالبی بفرمایید؟

ایوب رضایی: جامعه متخصصان مراقبت پرواز در سال 1379 تشکیل و سابقه 18 ساله دارد. بخش بزرگی از اعضای این جامعه در مرکز کنترل و فرودگاه‌های بزرگ مانند مهرآباد، فرودگاه مشهد، شیرازو اهوازهستند و حتی این جامعه در مشهد و شیراز و اهواز شعبه دارد. بقیه اعضا درسایر فرودگاههای فعال کشور شاغل هستند . تعداد اعضای این انجمن به اقتضای شرایط و پاسخ‌گویی مسئولان رقم ثابتی نداشته اما در حال حاضر این جامعه بیش از 500 عضو اصلی و فعال دارد. طبق اساس‌نامه یکی از فعالیت‌های این جامعه شناساندن و معرفی این حرفه به عموم مردم است. اما متأسفانه علی‌رغم فعالیت‌های متعدد، بیشتر شهروندان اعضای این حرفه را گاها به‌عنوان افرادی که در یک ارگان نظامی شاغل هستند در نظر می‌گیرند. درحالی‌که ما یک مجموعه حرفه ای و علمی در شرکت فرودگاه‌ها هستیم که زیر نظر سازمان هواپیمایی کشورفعالیت دارد. سایر اهداف این جامعه شامل پیگیری مطالبات همکاران مانند مسائل رفاهی ، مسکن، حقوق و مزایا و همچنین ارائه مشاوره علمی در راستای تصمیم سازی موثر به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می باشد.

مسئولیت یک کنترلر در صنعت هوانوردی چیست که در ردیف سخت‌ترین و پراسترس‌ترین شغل‌های جهان طبقه‌بندی‌شده است؟

محمد احسان دوست: در حال حاضر شغل مراقبت پرواز یکی از ناشناخته‌ترین و غریب‌ترین شغل‌ها در کشور ما است. در تمام دنیا این رشته جایگاه خاص خود را داشته و از ارج‌وقرب بالایی برخوردار است. حرفه مراقبت پرواز نوک پیکان خدمات شرکت فرودگاه‌ها به ایرلاین ها است. مراقبت پرواز به‌طور کلی به سرویسی اطلاق می‌شود که هدف آن از یک طرف جلوگیری از برخورد میان هواپیماها با یکدیگر و با موانع در سطح فرودگاه‌ها است؛ و از طرف دیگر ایجاد بستری مناسب و کارآمد برای حرکت روان ترافیک (عبور و مرور) هوایی و ارائه اطلاعات ضروری جهت حفظ ایمنی پروازها و کمک در مواقع بحرانی به هواپیما است.

در بحث ریلی، حرکت تک بعدی و فقط کنترل طولی قطار مهم است و در بحث ترافیک زمینی نهایتا با یک حرکت دو بعدی (عرضی و طولی) روبرو هستیم که با حضور پلیس این ترافیک حل‌وفصل می‌شود. درحالی‌که در ترافیک هوایی حرکت پرواز سه‌بعدی است یعنی علاوه بر طول، عرض و ارتفاع نیز نقش اساسی در کنترل ترافیک دارد.

از این جهت حرفه کنترل ترافیک هوایی یک شغل چندبعدی است که نیاز به تصور قوی و تمرکز بسیار بالا دارد. حرفه‌ای ظریف، پیچیده، حساس و مملو از استرس و لحظات غیرقابل‌پیش‌بینی. کنترلر فردی است که تصمیمات و گفته‌هایش همگی می تواند در تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی بین‌المللی یک کشور تأثیرگذار باشد. این پیچیدگی است که کنترل ترافیک هوایی را به شغلی منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند.

همکاران من در حرفه ترافیک هوایی، افرادی هستند که حق اشتباه ندارند چراکه کوچک‌ترین اشتباه آنها منجر به سانحه و حادثه بزرگ و دل‌خراشی خواهد شد. جدای از سرمایه‌های مالی و هزینه‌های هنگفتی که در سانحه هوایی دود شده و از بین می‌رود، سرمایه انسانی و نخبگانی که براثر یک سانحه جان خود را از دست می‌شوند، خسرانی است غیرقابل‌جبران. بنابراین بی دلیل نیست که این شغل یعنی کنترل ترافیک هوایی رتبه اول سخت‌ترین و پراسترس‌ترین مشاغل جهان را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر چه چالش‌ها و دغدغه‌هایی در این صنف وجود دارد؟

ایوب رضایی: اولین چالش مربوط به بحث عملیاتی بودن این حرفه است است یعنی این مجموعه هیچ‌وقت تعطیلی ندارد. مجموعه ما همواره 24 ساعته فعال است که همکاران در شیفتهای روز و شب به انجام وظیفه می پردازند . چالش بعدی معادلات سیاسی است. به‌طورکلی معادلات سیاسی تأثیر بسیار مستقیمی بر فعالیت مرکز کنترل پرواز دارد.به طور مثال زمانی که داعش در عراق ظهور کرد همه خطوط هوایی مسیرهای خودشان را به سمت فضای ایران تغییردادند. حتی زمانی که روابط اکراین با روسیه یا قطر با کشورهای عربی مختل شد حجم عظیمی از پروازها به سمت فضای ایران تغییر مسیر دادند. طبق آمار در سال 93 حدود 245 هزار پرواز عبوری در آسمان ایران داشتیم که این رقم در سال 94 حدود 286 هزار در سال 95 حدود 382 هزار و در سال 96 این رقم به حدود 426 هزار پرواز رسیده است. یعنی در طی 4 سال پروازهای عبوری ایران دو برابر شده است. این در حالی است که تجهیزات خارجی مراقبت پروازدر مرکز کنترل و بعضی از فرودگاه‌های بزرگ عمری بالای 17 سال دارند. و حتی تعداد نیروهای شاغل ما نه فقط افزایش پیدا نکرده بلکه به دلایل مختلف کاهش هم پیدا کرده است. این مورد باعث شده فشار زیادی به همکاران موجود وارد شود.

بحث نیروی انسانی یکی از چالش‌های مهم این صنف است از سال 92 به بعد تعدادی از نیروهای ما بازنشست شده یا ارتقای شغلی پیدا کرده اند اما متأسفانه این افراد جایگزینی نداشته اند. در حال حاضر حوزه مراقبت پرواز با کمبود نیرو روبه‌رو است. به‌طور مثال در وضعیت موجود بدون در نظر گرفتن برنامه های توسعه ای در آینده ، فرودگاه مهرآباد با مسدولیت کنترل 30 درصد ترافیک داخلی کشور و همچنین مرکزکنترل با حجم عظیم پروازهای بین المللی با 25 درصد کمبود نیرو مواجه هستند.وضعیت مشابهی در بعضی از فرودگاه ها مثل زاهدان، بندرعباس و بوشهر و غیره داریم. متأسفانه ما در بخش اخذ مجوزهای استخدام نیرو دچارمشکلات عدیده‌ای هستیم و از طرفی دیگر پس ازاستخدام، زمانی که نیرو وارد حوزه مراقبت پرواز می‌شود مدت‌ها باید به‌عنوان کمک کنترلر کار کند و بعد از چندین آزمون به یک کنترلر حرفه‌ای تبدیل شود. همواره خود این آزمون‌ها هم یکی از چالش‌های همکاران مراقبت پرواز بوده است.

کنترلر های نیازمند چه سطح رفاهی در جامعه هستند؟

احسان دوست: در تمام دنیا به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد حرفه کنترل ترافیک هوایی همچون استرس زیاد و مسئولیت بسیار سنگین کنترلرها، شرایطی فراهم می شود تا وضعیت جسمی و یا روحی کنترلرها بر ایمنی پروازها تأثیر منفی نداشته باشد. به‌طوری‌که ظریفترین قوانین مرتبط با این موضوع را نیز فراموش نمی کنند. وقتی وجود امنیت روانی یک کنترلر می تواند در ابعاد بسیار وسیعی تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد، پرداختن به آن حتی از نگاه هزینه-فایده هم جزو اصول کار شرکتهای متبوع می‌گردد. متاسفانه به این مهم آنچنانی که شایسته است پرداخت نشده و همکاران من با مسائل و مشکلات بسیار عدیده ای رو برو هستند. هر چند که وجود این مسائل و موارد بسیار جدی دیگر کوچکترین تاثیری بر عزم جدی شاغلین این حرفه نگذاشته و وظائف خود را به بهترین شکل انجام می دهند و گواه این مدعا متوجه نبودن هیچ مسئولیتی به هنکاران من در کلیه سوانح پروازیست.

شما از کمبودهایی می‌گویید که باعث عدم امنیت روانی کنترل‌های پرواز در ایران می‌شود. آیا این موضوعات، بر ایمنی پروازها هم اثری مستقیم داشته و یا خواهد داشت؟

محمد احسان دوست: افتخار صنف کنترل ترافیک هوایی ایران تاکنون این بوده و هست که این مهم که باوجود مشکلات معیشتی، رفاهی و ... در برهه‌های زمانی مختلف، هیچ حادثه و یا سانحه منجر به جرحی در صنعت هوانوردی کشور رخ نداده که در آن کنترلر ترافیک هوایی از سوی دادگاه‌های مربوطه مقصر شناخته‌شده و یا قصور وی منجر به این سانحه شده باشد. اما این موضوع به‌طور حتم نباید افکار مدیران محترم را از تأثیر منفی و غیرقابل‌اغماض دغدغه‌های معیشتی بر ذهن کارآ و پویای کنترلرها منحرف کند. باید روزبه‌روز شاهد بهبود اوضاع کاری مردان صنعت هوانوردی باشیم.

برگردیم به مبحث تجهیزات در حال حاضر کشور با چه مشکلاتی در این حوزه روبرو است؟

محمداحسان دوست: مراقبت پرواز یک‌ حرفه وارداتی بوده و نیازمند تجهیزات و آموزشی‌های وارداتی نیز است. منتها به جرات می‌توان گفت کنترلرهای ایرانی یکی از بهترین کنترل‌رهای جهان هستند. این درحالی‌که تجهیزات در حداقل بازدهی خود قرار دارند. و با توجه به تحریم‌ها نتوانسته‌ایم این تجهیزات را نوسازی کنیم. یک نکته مهم که لازم به یادآوریست آنکه بدانیم تعیین میزان بهره‌وری در این حرفه معنا ندارد. زیرا آن‌طرف بهره روی به راحتی می تواند یک سانحه باشد.

ایوب رضایی: فکر می‌کردیم با برجام تجهیزات ما نوسازی و روزآمد می‌شود. ولی علی‌رغم قول مدیران شرکت فرودگاه‌های کشور در چند دوره اخیر، این نوسازی انجام نگرفت. ترجیع بند صحبت‌های همه مدیران ما در چند سال اخیر مخصوصا به هنگام معارفه شان، همواره نوسازی و روزآمد کردن تجهیزات بوده که این کار در حوزه کنترل ترافیک هوایی تاکنون انجام ‌نشده است. مدیرعامل فعلی نزدیک به سه سال است که در همه سخنانش صحبت از نوسازی می‌کند منتها تاکنون در عمل در حوزه ما هیچ اتفاقی درخصوص نوسازی تجهیزات اتفاقی نیفتاده واین موضوع درگیر یک بوروکراسی اداری شده و با تحولات سیاسی اخیراحتمال انجام روزآمد سازی تجهیزات بسیار کمتر شده است.

تعامل صنف مراقبت پرواز با شرکت فرودگاهی به چه شکلی است؟

احسان دوست: جامعه مراقبت پرواز به‌عنوان صنف و سازمان مردم‌نهاد غیررسمی که فراغت ذهنی و ساختاری بیشتری دارد می تواند بازوی مشورتی و فکری بخش هوانوردی باشد، نه نهاد مغضوب سازمان. در دنیا سعی می‌شود از سازمان‌های غیررسمی در راستای تعالی سازمان رسمی بهره ببرند ولی متاسفانه در اینجا بدین‌سان نیست. درکشور ما متاسفانه سیستم و برنامه های بلند مدت تعیین کننده اصلی مسیر حرکت سازمانی نیستند و در واقع این افراد هستند که بنا به قابلیتهای فردیشان شان در یک سازمان نقش آفرینی میکنند. به نظر میررسد شرکت فرودگاههای کشور در خصوص استفاده از توانمندیهای موجود در حرفه شریف مراقبت برنامه از پیش تعیین شده ای ندارد و به همین دلیل است که همکاران بنده اغلب بصورت خود جوش مدارج عالی را طی نموده و در خارج از شرکت ایفاگر نقشهای ارزشمندی هستند.

توانمندسازی یعنی تشریک مساعی و استفاده کامل از کلیه استعدادهای موجود. این نوع نگرش باعث توانمندسازی، ایجاد انگیزه، احساس مهم بودن و رضایت درون و درنهایت باعث افزایش تعهد سازمانی می‌شود و آنگاه است که کارکنان در گلوگاه‌ها و تنگناهای بحرانی همکاری را به جان می‌خرند و عرق سازمانی خود را نشان می‌دهند. در حال حاضر بخش بزرگی از بودجه‌ها صرف هزینه‌های ساخت ترمینال یا بهسازی ظاهر فرودگاه می‌شود اگرچه این موارد اجتناب‌ناپذیر است اما مسئولان باید بدانند حمل‌ونقل هوایی تنها ساختمان ظاهری فرودگاه نیست. بار دیگر تاکید میکنم اگرچه داشتن فرودگاه مطلوب و ساختمان باکیفیت از اصول مهم حمل‌ونقل هوایی است اما اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین هدف از حمل‌ونقل هوایی حفظ ایمنی هزاران مشتری است که از این صنعت استفاده می کنند و نوسازی تجهیزات یک اصل مهم در افزایش ایمنی است. این در حالی است که بسیاری از مدیران به دلیل بازدید و یا حضور روسا، رییس‌جمهورها، وزرا و وکلا، به دنبال زیباسازی و ظاهر سازی هستند تا نمایانگر مصرف تمام هزینه‌ها در جای صحیح خود باشد. اما متاسفانه تجهیزات و همچنین پرسنل هسته اصلی این فرودگاه‌ها یعنی حوزه مراقبت پرواز بسیار فرسوده است. البته همانطور که اشاره کردم اگر حادثه در این حوزه رخ نمی‌دهد به علت جان‌فشانی‌های این متخصصان است که سلامتی خود را خرج این حرفه می کنند.

ایوب رضایی: اگر نگاه مدیریتی اصلاح شود می‌توان از دانش متخصصان در خرید تجهیزات و همچنین رشد و توسعه صنعت هوائی در حوزه کنترل ترافیک هوایی بهره برد. زمانی شائبه ای در رسانه ها ایجاد شد که شرکت فرودگاهها، هواپیمای چک مسیرهای پروازی را گرانتر از قیمت معمول خریداری کرده است. با توجه به عدم شفافیت و عدم بهره گیری از نظرات مشاوره ای اصناف فعال در شرکت اگر چه تخلفی هم صورت نگرفته بود ولی دفاع از این قرارداد به چالشی بزرگ و انرژی بر برای شرکت فرودگاهها تبدیل شد. برای بهبود امور، حرکت به سمت شفاف‌سازی و کاهش فساد اداری اجتناب ناپذیر است . برای رسیدن به شفاف سازی هم باید به مجموعه‌های مردم‌نهاد اجازه گفتمان بدهیم اما متأسفانه مدیریت فعلی اعتقادی به اصناف و جامعه متخصصان ندارد. شرکت فرودگاه‌های کشور که روزبه‌روز لایه‌های زائدش بیشتر می‌شود، این شرکت در قواره شرکت‌های فراملی که قابلیت رقابت با رقبای منطقه‌ای را داشته باشد و بتواند موتور هواپیمای ملی را روشن کند نیست؛ ساختار شرکت و تفکرجزیره ای و غیر فراملی راهبران آن متناسب با ماموریت ها و رسالت های شرکت در عصر حاضر نیست. این شرکت به توانمند‌سازی دارایی‌های انسانی خود بی‌توجه بوده و بیشتر گرفتار حل‌وفصل بحران‌های خودساخته و روزمرگی‌های خود است.

در خصوص اشتغال و صدور خدمات مؤثر در این حوزه بفرمایید؟

ایوب رضایی: علی رغم اینکه کشور ما در صنف خلبان‌ها بیکار دارد اما در صنف مراقبت پرواز با چالش کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم. همچنین در طی سال‌های اخیر توانستیم خدمات مهندسی را به دو کشور یمن و سوریه عرضه کنیم بنابراین با تغییر نگاه مدیران وتوانمند سازی همکاران می‌توان شاهد ارزی آوری این حرفه بود.

انتهای پیام /

کد خبر:0227


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرهادنیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
با سلام
ضمن سپاس و قدردانی از بیانات دقیق همکاران گرامی، این نکته را می‌توان به نوع تعامل مسئولین شرکت با جامعه متخصصین افزود که به نظر می‌رسد مسئولین شرکت پس از یک دوره چند ساله وعده‌های محقق نشده و به تبع آن فشار روانی مطالبات متخصصان فداکار، به لاک خود فرو رفته‌اند و دچار بحران مقبولیت شده‌اند. از اینروست که در تقابل با صنف که نهاد برخاسته از متخصصان است، درآمده‌اند و از وجود آن احساس خطر می‌کنند. لذا با تمسک به حربه‌های رفتاری و ترفندهای روانی قصد مخدوش کردن محبوبیت و مقبولیت جامعه متخصصین مراقبت‌پرواز را در شرکت و بخصوص در میان همکاران محترم و اعضای شاخص جامعه متخصصین مراقبت‌پرواز را دارند.
البته این گل بخودی تلقی می‌شود و بر اعتباری از دست رفته‌ی آنان ثمنی نمی‌افزاید و جز فرصت‌سوزی چیزی عایدشان نخواهد کرد.
کنترلر
|
Germany
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
فرصت سوزی شرکت فرودگاه ها در نوسازی تجهیزات مراقبت پرواز کشور چیزی جز خیانت نبود
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar