۱۰:۵۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 13 May 2018
کد خبر: ۴۹۵۲۸
مدیرعامل رجا در گفت‌وگو با «صما» مطرح کرد:
صما-رییس انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی ایران بابیان اینکه انجمن از زمان شکل گیری خود توانسته رابطه مطلوبی با بخش حاکمیتی حمل‌ونقل ریلی برقرار کند. گفت: یکی از انتظارات بخش خصوصی در حوزه ریلی افزایش نرخ بازگشت سرمایه است.

انتظار بخش خصوصی برای حضور در صنعت ریلی/ سهم اندک صنعت ریلی از حمل بار کشورمحمدرضا رجبي بابیان مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار«صما» گفت: اتخاذ تدابير و سیاست‌های لازم در راستاي تشويق صاحبان حمل‌ونقل ريلي به سرمایه‌گذاری در بخش بار و مسافر و تعامل و همكاري با انجمن‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت ارتقاي بهره‌وری بخشي از وظايف انجمن به شمار می‌آید و در حال حاضر انجمن به دنبال افزایش حضور و مشارکت جدی‌تر در حوزه‌های تصمیم‌گیری است.

مدیرعامل رجا با اشاره به تشكيل جلسات مختلف با بخش‌های مختلف راه‌آهن در جهت پيگيري مسائل و مشكلات مربوط به شرکت‌های حمل‌ونقل ريلي، گفت: بازنگري در بخش بار و مسافر تعرفه‌ها و مديريت سطح فضاي رقابتي از ديگر حوزه‌های است كه نيازمند برنامه‌ریزی و بررسي است

رجبي با در ادامه بابیان اینکه برای تعامل بخش خصوصی و حاکمیت قانونی خاص ریل تصویب‌شده است. گفت: حدود 13 سال پیش این قانون توسط مجلس شورای اسلامی برای دولت تصویب و ابلاغ‌شده بود. مسئول اجرای این قانون با عنوان قانون دسترسی به شبکه ریلی، شرکت راه‌آهن ایران بود؛ و در مفاد این قانون حدود و اختیارات بخش خصوصی دیده‌شده است.

رجبی در ادامه گفت: آیین‌نامه این قانون تا حدودی تهیه‌شده است و قابلیت اجرایی دارد. البته عدم ارائه به‌موقع آیین‌نامه باعث شد که چالشی بین شرکت راه‌آهن و بخش خصوصی ایجاد شود.

رییس انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی ایران با اشاره به اینکه تلاش بخش خصوصی این است که نقش اقتصادی خوبی در حمل‌ونقل راه‌آهن داشته باشد. خاطرنشان کرد: در این خصوص قطعاً یک استهکاک منافع بین بخش خصوصی و شرکت راه‌آهن وجود دارد. وحتی در برخی از حوزه‌های مشارکت بخش خصوصی مجبور به گذشت از درآمدهای خود شده است.

وی در ادامه بابیان اینکه در حال حاضر درآمد بخش خصوصی در برخی موارد مرتبط با نظام تعرفه درراه آهن صفر درصد است گفت: بازنگری در بخش تعرفه‌ها خصوصاً در امر فضای باری و مدیریت سطح فضای رقابتی از دیگر حوزه‌های است که نیازمند برنامه‌ریزی و بررسی سازمان ذی‌ربط است.

مدیرعامل رجا همچنین گفت: متاسفانه تاکنون آنطور که لازم بوده در بخش تحقق اهداف حمایتی موفق نبوده‌ایم. حضور شرکت‌های خصوصی در صنعت ریلی بسیار کم‌رنگ است و نیازمند حمایت افراد ذی‌ربط برای حضور صنعتگران بخش خصوصی است.

رییس انجمن صنفی حمل‌ونقل ریلی ایران گفت: امروزه از 550 میلیون تن بار در کشور تنها 45 میلیون تن توسط ریل جابه‌جا می‌شود؛ که این رقم کمتر از ده درصد است. درحالی‌که در برنامه‌ها این پیش‌بینی بالای 25 درصد است و شرکت راه‌آهن به جد به دنبال افزایش این رقم است.

وی بابیان اینکه افزایش ظرفیت با این امکانات امکان‌پذیر نیست. خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی در ایران معمولاً منابع محدودی دارند که عموماً از محل تسهیلات بانکی و سرمایه‌گذاری‌های سهام‌داری تأمین می‌شود و تأمین منابع در کشور گران بوده و این امر باعث مشکل برای واگن‌سازها و شرکت‌های بهره‌بردار شده است.

به گفته رجبي براي دستيابي به اهداف ريلي و افزايش سهم آن در بخش بار و مسافر نيازمند همكاري بيشتر با مجلس و حمایت‌های آن هستيم.

رئيس انجمن شركت‌هاي حمل‌ونقل ريلي گفت: در اين راستا متناسب با سياست‌گذاري بخش غیر حاکمیتی، بايستي بيش از گذشته از توان‌بخش خصوصي به‌عنوان نقشي تأثیرگذار در تصمیم‌گیری‌ها، بهره‌مند شويم.

رجبي گفت: منابع اعتباري بايستي به سمت ريل سوق يافته و در بعد زیرساخت‌ها نيز با كمك معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي، دولت و مجلس اقدامات توسعه‌ای را گسترش دهيم به طوري كه شاهد حرکت‌های مثبت در جهت پیاده‌سازی شهرسازي ريل پايه در كشور هستيم.

رجبي در نهایت اظهار داشت: ساختار اقتصادي كشورها در صنعت ريلي بايد موردتوجه باشد كه براي ارتقاي بهره‌وري شرکت‌های حمل‌ونقلی بار و مسافر نيازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مدون هستيم.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

.


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar