۰۹:۲۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 15 May 2018
کد خبر: ۴۹۵۵۵
در گفت‌وگو با «صما» مطرح شد:
به اعتقاد دبیرانجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی اگر حاکمیت به دنبال حمایت از تشکل‌ها به‌عنوان یک نهاد اقتصادی است باید ازنظر قانونی فضای بیشتری به تشکل‌ها بدهد. به گفته عبدالرضا صالحی اتاق بازرگانی تاکنون در این زمینه تمام توان خود را انجام داده اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

حاکمیت فضای قانونی بیشتری به تشکل‌ها بدهد/ واردکننده کارآفرین است نه دلال/ دلار 4200تومان وبال گردن واردکنندگانبه گزارش «صما» عصر روز سه‌شنبه (97/2/18) عبدالرضا صالحی. دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی با حضور در ساختمان «صما» به بیان چالش‌های این انجمن پرداخت. متن زیر گزیده‌ای از گفت‌وگوی او با «صما» است:

لطفاً در خصوص نقش و جایگاه انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی مطالبی بفرمایید؟

انجمن تولیدکنندگان و واردکننده ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راه‌سازی به‌منظور ساماندهی تولید، واردات و خدمات و نیز صادرات خدمات و کالا در امور مربوط به ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی، معدنی، ساختمانی، عمرانی، ریلی، حفاری در اردیبهشت سال 1390 تأسیس شد. در حال حاضر این انجمن با 28 عضو با برندهایی معتبر خارجی و داخلی مانند نمایندگی کاترپیلار، کوماتسو، هیوندا تا نمایندگی تولیدات داخلی مانند هدکو و دلتا راه ماشین طی مسیر می‌کند و توانسته ارزآوری مطلوبی برای کشور داشته باشد.

به‌هرحال نقش ویژه و تأثیرگذار ماشین‌آلات سنگین سرمایه‌ای در اجرای پروژه‌های عمرانی (زیرساخت و توسعه‌ای) همچون توسعه راه‌ها، سدسازی، راه‌آهن، فرودگاه‌ها، معادن، ساختمان و ... می‌بایست همواره و به‌صورت ویژه مدنظر برنامه ریزان و دولتمردان قرار گیرد. نباید فراموش شود نقش ماشین‌های سنگین در GTP کشور بسیار بالا است. بر این اساس می‌طلبد که در مقاطع مختلف به‌صورت های خاص به ماشین‌آلات نظر دیگری کرد.

فعالیت این انجمن بر چه مبنایی پی‌ریزی شده است؟

بازاریابی مستمر با کسب اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا، قیمت، بازارهای مصرف و تولید برای ارائه به اعضاء با بهره‌گیری از آخرین رهیافت‌های جهانی جهت نیل به اهداف قانونی توسعه تجارت و فضای کسب‌وکار کشور در کنار مشارکت گروهی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و تهیه و تنظیم پیش‌نویس قوانین و مصوبات مرتبط با کسب‌وکار مربوط به ماشین‌آلات سنگین در جهت حفظ منافع مالی و اعضاء با هماهنگی اتاق از وظایف این انجمن است.

در خصوص چالش‌ها و دغدغه‌های این انجمن مطالبی بفرمایید؟

در حال حاضر بیشترین دغدغه اعضای انجمن مربوط به نوسانات ارز است. متأسفانه این نوسانات باعث شده یک نوع بی‌اعتمادی در بین اعضا در جریان باشد. هم‌اکنون ارز 4 هزار و 200 تومانی جناب جهانگیری وبال گردن صنایع شده است. از فردای اعلام ارز 4 هزار و 200 تومانی به تمام متقاضیان فکر می‌کنند که نمایندگی‌های برندهای ماشین سنگین واردات خود را با این قیمت وارد و با سود بسیار کلان به آن‌ها عرضه می‌کنند درحالی‌که تاکنون حتی یک دلار وارد چرخه اقتصادی نمایندگان برندهای جهانی نشده است.

همچنین در حال حاضر یکی از مشکلات جدی واردکننده ما تأمین ارز است. حتی نمایندگی‌ها ما از مبادی آزاد هم نمی‌توانند ارز برای فعالیت‌ها خود تهیه و تأمین کنند.

واردات چه تأثیر بر رشد این صنعت داشته است؟

در حال حاضر کشور ما در تولید ماشین‌آلات کوچک زیر 20 تن یا به‌اصطلاح نیمه سنگین توانمند است؛ اما تولیدات فعلی به‌هیچ‌عنوان جوابگوی نیاز داخلی نیست.

دراین ‌بین تولید ماشین لارج اسکر در داخل برای کشور مقرون‌به‌صرفه نبوده و همچنین تولیدکنندگان داخلی دانش فنی ساخت این ماشین‌آلات را ندارند. به‌طور مثال ما در بخش معدن نمی‌توانیم منتظر تولید ماشین‌آلات سنگین باشیم در این خصوص نیاز است واردات مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

در حال حاضر چالشی که در صنعت مخصوصاً در صنعت ساختمان و راه‌سازی وجود دارد فرسودگی ماشین‌آلات و ماشین دست‌دوم وارداتی (بدون داشتن خدمات پس از فروش) است. دولت سال گذشته با بستن ثبت سفارش واردات ماشین‌آلات سنگین صدمه‌ای را وارد این صنعت کرد به هرحال نیاز است دولت نگاه مجددی به ظرفیت تولید این ماشین‌آلات در کشور داشته و بررسی‌های کارشناسی بیشتری در خصوص ممنوعیت واردات انجام دهد. به‌هرروی، توقف پروژه‌های صنعتی، معدنی و ساختمانی به علت نبود ماشین‌آلات سنگین توجیه اقتصادی ندارد.

قوانین و مقررات دست پاگیر در خصوص واردات ماشین‌آلات چیست؟

متأسفانه دولت یازدهم تاکنون علی‌رغم توجهات شخص رییس‌جمهور به قانون فضای مستمر کسب‌وکار اقدامات مطلوبی در این زمینه شکل نگرفته است. در قانون مکرراً اعلام‌شده از تشکل‌های صنفی در خصوص تصمیمات نظرخواهی کنند؛ اما متأسفانه از تصویب این قانون تاکنون از تشکل‌ها مشورت های مستمرگرفته نشده است .اگر قانون به خوبی اجرا می‌شد مشکلات کنونی دامن تشکل‌های اقتصادی را نمی‌گرفت. در حال حاضربه علت رفتار جزیره‌ای نهادهای تصمیم گیر مشکلات عدیده‌ای برای اقتصاد ایجاد شده است.

به طور مثال سامانه ای به‌عنوان پنجره واحد تجارت در گمرک وجود دارد که حاوی دیتاها و مشخصات فعالان است حال وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این دیتاها را از فعالان می‌خواهد و چون دیتاها را ندارد جلوی ثبت سفارش‌های را می‌گیرد تا فعالان مجبور به ارائه دیتاها شوند. این در حالی است که فعالان یک بار همکاری مذبور را با گمرک داشته‌اند.به هر روی این سدها باعث دل‌چرکین شدن کارآفرین‌ها است. متاسفانه ریشه این تنش ها در نگاه نهادهای تصمیم گیر نهفته است به‌طورکلی دید نهادهای تصمیم گیر در خصوص نمایندگی‌ها دید دلالی است. درحالی‌که یک نمایندگی به دلیل مسئولیت و خدمات پس از فروش نه‌تنها یک دلالی نیست بلکه یک کارآفرین است که سرمایه خود را درراه اشتغال و توسعه کشور گذاشته است.

مشکل دوم مربوط به دید وزارت صنعت،معدن و تجارت در خصوص ماشین‌های سنگین است این نهاد ماشین های سنگین را خودرو تصور کرده و قانون خودرو را برای این ماشین آلات نیز اعمال می کند. تأکید انجمن نیز همواره این بوده که ماشین‌آلات سنگین از بخش قوانین مرتبط باخودرو خارج شود؛ بنابراین مواردی که مربوط به آلایندگی و محیط‌زیست و یا حتی استاندارد که مربوط به خودرو است را نباید به ماشین‌آلات سنگین نسبت داد. به‌هرحال این ماشین‌آلات دارای استاندارد جهانی هستند و نباید آن را درگیر استانداردهای ملی کنیم. اگرچه در طی سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی برای تغییر این نگرش ایجادشده است اما هنوز هم این نگرش خودرویی است. اگر به دنبال جامعه توسعه‌یافته‌ای هستیم باید این نگرش‌های تغییر کند.

برجام چه تأثیری در فعالیت اعضای شما داشته است؟

برجام می‌توانست تأثیرات بهتری داشته باشد. اگرچه کشور ما در دوران تحریم شیطنت‌های متعددی از سوی آمریکا و اسرائیل دیده است اما در این میان شاهد ناکارآمدی نهادهای داخلی نیز بوده ایم و متاسفانه فرصت های زیادی را به واسطه این نا کارآمدی ها سوزاندهایم.مابعد از برجام هرروز در اتاق ایران شاهد حضور پررنگ سرمایه‌گذاران خارجی برای عقد قرارداد بوده ایم اما اگر از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی نتیجه این نشست‌ها را پی گیری کنیم متوجه خواهیم شد نتوانسته‌ایم از این فرصت‌ها به نحو احسنت استفاده کنیم.

متأسفانه علی‌رغم تلاش بخش خصوصی بوروکراسی‌های متعدد اداری پیروز میدان بوده و این برجام نتیجه مطلوبی برای کشور نداشته است.

همچنین یکی از اتفاق‌های ناگوار در دوران برجام کند بودن ارتباط‌های بانکی ایران با دولت‌های دیگر بود. دراین‌بین نبود امنیت و اطمینان خاطر باعث شد سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی در این خصوص شکل نگیرد.

تعاملات انجمن با اتاق ایران به چه شکلی است ؟

ارتباط تشکل‌ها با معاونت‌های تشکل‌های اتاق ایران خوب است. در حال حاضر ناکارآمدی اقتصادی و رکود بر فعالیت تشکل‌ها سایه انداخته است به‌هرحال زمانی که رکود عمیق باشد اعضای آن‌ها نمی‌توانند ارتباط نزدیکی‌تری با تشکل‌ها داشته باشند و انتظارات آن‌ها از فراتر از چیزی است که باید باشد. اگر تبادلات نظرخواهی و اطلاعات بیشتر بود و اگر می‌توانستیم یک صندلی ثابت در نهادهای تصمیم گیر مانند. کمیسیون‌های مجلس، سازمان‌های پژوهشی و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته‌ باشیم می‌توانستیم بهتر عمل کنیم. در حال حاضر در شورای گفتگو تنها یک نظر داریم که خیلی مؤثر نیست.

بنابراین اگر حاکمیت به دنبال حمایت از تشکل‌های اقتصادی به‌عنوان نهاد اقتصادی مملکت است باید ازنظر قانونی فضای بیشتری به تشکل‌ها بدهد. اتاق تاکنون تمام توان خود را انجام داده اما اتاق فراتر از جایگاه خود نمی‌تواند انجام دهد.

تعاملات انجمن با وزارت راه و شهرسازی چگونه است؟

یک‌قسمتی از کلام شما به بخش معاونت راهداری برمی‌گردد. ما در این حوزه می‌توانیم فعالیت خوبی داشته باشیم اما علی‌رغم برگزاری جلسات منسجم و پیوسته و قول‌های متعدد در خصوص نوسازی ناوگان تاکنون در این خصوص اقدامات ارزنده‌ای انجام نگرفته است. البته میزان عملکرد آن‌ها نیز بسیار بسته است زیرا این ماشین‌آلات بسیار گران و ارزبر بوده و بودجه این نهادها بسیار اندک .به‌هرحال وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های هوایی یا ریلی به دلایل متعدد بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند. البته در خصوص ماشین‌آلات سنگین نیز چندین مصوبه ایجادشده تا از تولیدات داخلی استفاده شود؛ که ظریفت بالایی در تأمین برخی از ماشین‌آلات ندارند.

حمایت از تولید داخل باید مقداری بادید بازتر در جامعه تبیین و عملیاتی شود. ممکن است خرید داخلی جوابگوی تمامی دغدغه‌ها و مسائل نباشد. به‌طور مثال بحران‌های برف گرفتگی سال گذشته نیازمند ماشین‌آلات پیش رفته بود.که راهداری فاقد این ماشین آلات بود .

آیا تا کنون اعضای این انجمن در زمینه صادرات ‌فعالیت داشته است؟

تاکنون هیچ‌کدام از تولیدات داخلی صادراتی نداشته،زیرا صادرت نیازمند مؤلفه‌های خاصی است ،یکی از مهم‌ترین مبادی صادرات ارائه خدمات پس از فروش و سرویس‌دهی است. ایجاد خدمات پس از فروش نیازمند رقابت با برندهایی است که در کشورهای مقصد به بهترین شکل ممکن کالا و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند.

برای سوال آخرآینده این صنعت را چگونه ارزیابی می کنید؟

به طور کلی آینده خیلی از مواردی که به این صنعت وابسته هستند روشن نیست عدم ثبات ارز بدترین موضوعی است که گریبان صنعت را گرفته است. و در حال حاضر تمام تجهیزاتی که به ارز وابسته هستند مشکلات عدیده‌ای دارند. هم اکنون تمام شرکت‌های ساختمانی با ماشین‌آلات فرسوده با کمترین کار آرایی فعالیت می‌کنند. به‌جز تجهیزات فرسوده در پروژه‌های عمرانی ما در آینده نزدیک با کمبود کارگر افغانی (بیشتر کارگرهای پروژه‌های عمرانی کارگر افغانی است) نیز مواجه خواهیم بود زیرا با کاهش ارزش ریالی کشور دیگر کارگر افغانی تمایلی به کار در ایران نخواهد داشت.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar