۱۴:۵۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 17 May 2018
کد خبر: ۴۹۵۸۵
بسته خبری پنج شنبه‌های«صما»:
بسته خبری«صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبا رحوز ه صنعت راه ومسکن را دراختیار مخاطبان این حوزه خبردهد:
اظهارنظرهمزمان شیبانی،مظاهریان وآخوندی درباره نظام مهندسی/ برجام بازآفرینی شهری آمد/ واکنش وزیرراه به تصمیم آمریکا برای منع فروش هواپیما به ایراندراین هفته رونمایی ازبرنامه های دولت درحوزه بازآفرینی شهری،اظهارنظرهمزمان شیبانی ،مظاهریان و وزیرراه درباره نظام مهندسی ،گرانی 20 درصدی عوارض آزادراه ها ،هشدار دربار خطر زلزله درکمین 10 میلیون ساختمان، موافقت بانک مرکزی با تامین ۲۵۰۰ میلیارد برای بازآفرینی شهری، و.. شاخص ترین اخبار حوزه صنعت راه مسکن بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می آید:

برجام بازآفرینی شهری آمد

معاون وزیر راه از اجرای طرح «برجام بازآفرینی شهری» خبر داد و با اشاره به برنامه پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت به سازندگان در بافت‌های فرسوده گفت: بانک مرکزی با تخصیص سالانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت وام موافقت کرده است.هوشنگ عشایری در نشست خبری اظهار کرد: اولین و اساسی ترین موضوع تبدیل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تصدی‌گری به یک شرکت سیاستگذار و برنامه‌ریزی و راهبر بازآفرینی شهری بود. این موضوع رسما دو روز پیش از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری این تبدیل ابلاغ شد و نام شرکت به شرکت بازآفرینی شهری ایران تغییر کرد.وی با بیان این‌که در پنج بخش بافت‌های میانی، بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، حاشیه شهرها با پیشینه روستایی و نقاط همگون شهری برنامه‌ریزی توسط شرکت بازآفرینی شهری انجام می‌شود، تصریح کرد: یکی از ابزارهای عملیاتی کردن برنامه‌ها اصلاح ساختار تشکیلاتی بود که خوسبختانه اتفاق افتاد.وی با اشاره به اصلاح به ساختار تشکیلاتی شرکت به عنوان یک ضرورت، افزود: برنامه ملی بازآفرینی شهر 9 بعد دارد که سه بعد آن کالبدی و شش بعد آن غیرکالبدی است. توجه به روح این برنامه نشان می‌دهد دو سوم قالب ابعاد این برنامه غیرکالبدی (اجتماعی، فرهنگی، قالبی و...) است.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل مرکز مطالعات و اطلاعات کاربردی در شرکت بازآفرینی شهر، گفت: این حوزه کمک می‌کند بازآفرینی شهر عملیاتی شود. برنامه‌ای که در 1334 محله در 523 شهر که 10 میلیون نفر در آن ساکن بوده و دچار بد مسکنی هستند. کیفیت این افراد در 66 هزار هکتار اراضی شهری از میانگین کیفیت شهری که در آن زندگی می‌کنند، پایین تر است. این 10 میلیون نفر در یک پروسه زمانی 10 تا 12 ساله کیفیت زندگی را به سطح میانگین شهری برسانند.

عوارض آزادراهها ۲۰درصد گران شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این که از نیمه سال ۹۵ و کل سال ۹۶ افزایش قیمت نداشته ایم گفت: پس از ۱۸ ماه میانگین ۲۰ درصد نرخ عوارض آزاد راهها افزایش یافت.امیر امینی تاکید کرد: البته در برخی آزاد راهها این افزایش به 32 درصد هم می رسد که این موضوع با توجه به نرخ تردد، میزان سرمایه گذاری، زمان استهلاک سرمایه و حتی صرفه جویی در مصرف سوخت و وقت کاربر تعیین می شود.وی در تشریح توضیحات خود گفت:‌ مثلا با احداث آزادراه قم - گرمسار 154 کیلومتر مسیر کوتاه شد که طبیعتا با این موضوع در میزان سوخت و زمان صرفه جویی می شود که اگر فقط میزان سوخت مصرفی را ملاک قرار می دادیم باید از مالک هر خودروی شخصی حدود 18 هزار تومان عوارض دریافت می کردیم اما این میزان دریافت نمی کنیم، با این حال ما شاهد استقبال بیش از برآوردهای مردم از این بزرگراه هستیم.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که افزایش عوارضی آزاد راهها عده معدودی از هموطنانمان را در برمی گیرد گفت: تنها 5 تا 7 درصد تردد کشور از آزاد راهها و 95 درصد بقیه از دیگر زیرساختهای کشور انجام می شود.وی درباره چگونگی افزایش عوارض آزادراهها گفت: قانون احداث طرح های راه و ترابری بر اساس قانون مشارکت اجرا می شود که با استفاده از مواد آن با بخش های خصوصی قرارداد منعقد می شود.وی با بیان این که تا سال 92 فقط آزادراهها در این چارچوب احداث و از محل عوارض سرمایه سرمایه گذاران تامین می شد گفت: در حال حاضر با این شیوه دیگر سامانه های حمل و نقلی از جمله احداث ریل و فرودگاه هم اجرا می شود و این راهکاری است برای سرمایه گذاری در طرحهایی که دولت امکان آن را ندارد و از توان بخش خصوصی استفاده می کند.معاون اقتصاد و برنامه ریزی حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: البته ما در کنار زیرساختهای آزادراهی زیرساخت هایی هم داریم که مردم بدون پرداخت عوارض می توانند از آن استفاده کنند که در این باره نیز دولت به عنوان وظیفه اجتماعی اش هزینه احداث و تعمیر و نگهداری آن را تقبل می کند.

خطر زلزله در کمین ۱۰میلیون ساختمان

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از وجود ۳۲۰ گسل فعال در سراسر کشور خبر داد.علی بیت‌اللهی اظهار کرد:‌ ایران کشوری لرزه‌خیز و نیازمند تدبیر برای آمادگی با بحران زلزله است.وی با بیان این‌که 320 گسل اصلی در کشور وجود دارد، افزود: زلزله سال گذشته کرمانشاه، 1900 پس‌لرزه، زلزله اخیر طالقان و گسل‌های فراوان تهران و البرز همگی نشان می‌دهد باید در برابر زلزله آمادگی‌های لازم را ایجاد کنیم.وی با تأکید بر اینکه زلزله‌ها نبض زندگی طبیعت هستند، تصریح کرد: از حدود 22 میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور 10 میلیون ساختمان خشتی و گلی هستند که باید مقاوم‌سازی شوند، همچنین باید در برابر حریق و دیگر حوادث طبیعی آمادگی‌های لازم را در ساختمان‌های موجود ایجاد کنیم.وی یادآور شد: در روستاهای کرمانشاه در بعضی نقاط آسیب‌های 100 درصد را شاهد بودیم و همین مطلب مؤید آن است که باید در کشور اسکان اضطراری و موقت در اولویت‌های مسئولان قرار گیرد.

قیمت مسکن در تهران دو برابر مشهد است

یک تحلیل‌گر بازار مسکن گفت: قیمت متوسط یک مترمربع در شهرستان تهران ۵ میلیون و در مشهد حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. از این جهت متوسط قیمت مسکن در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۶ در مشهد ۱۰۰درصد و در تهران بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.بهروز ملکی در سمینار تخصصی تغییرات در بازار زمین و مسکن در پاسخ به اینکه چرا بازار مسکن برای ما اهمیت دارد؟گفت: ۳۵ درصد هزینه خانواده های ایرانی متعلق به مسکن، ۸۰ درصد ثروت خانواده ایرانی در گرو مسکن و در حوزه اقتصاد کلان ۱۴ درصد اشتغال وابسته به مسکن است.وی ادامه داد: نرخ رشد متوسط بورس در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۶ حدود۲۴ درصد و در بعضی سال‌ها شاخص بورس بالای ۱۰۰ درصد بوده واز طرفی رشد سالیانه قیمت زمین در مدت زمان مشابه ۱۶ درصد است.این تحلیل‌گربازار مسکن افزود: سهم هزینه‌ی مسکن در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۵روند افزایشی داشته؛ به طوری که سایر هزینه‌های خانوار را کاهش داده و از طرفی بار هزینه مسکن بر دوش خانوار افزایش پیدا کرده است.ملکی با اشاره به اینکه ۴۷ درصد هزینه‌های استان تهران متعلق به مسکن است، گفت: نیمی از هزینه‌های استان تهران به مسکن اختصاص یافته و از طرفی خراسان جنوبی با حدود ۱۵ درصد هزینه‌های خانوار به مسکن اختصاص یافته که نسبت به استان‌های دیگر درصد پایینی داشته است.وی ادامه داد: در سال ۱۳۶۵ حدود ۷۸ درصد خانوارها مالک بودند، اما در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۶۱ درصد رسیده است؛لذا هرچقدر سکونت ملکی کاهش یابد سکونت اجاره‌ای رو به افزایش خواهد بود. از این جهت می‌توان گفت ایرانی‌ها نسبت به ۳۰ سال گذشته بیشتر در خانه‌های استیجاری سکونت دارند.

نظام مهندسی با اصلاحات به جایگاه اصلی خود برمی‌گردد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان اینکه «توزیع کوپنی کار بین مهندسان دیگر امکان ادامه ندارد»، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 1400 تعداد مهندسان کشور دو برابر شود و این توزیع کوپنی کار هم نمی‌تواند عمل کند و نتیجه این کار اینگونه شده که کسی که حرفه‌اش ساخت ساختمان است، باید دو سال منتظر شود که کار به او داده شود و این سیستم فساد هم می‌آورد.به گزارش «صما» مظاهریان در بیست‌وچهارمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: وضعیتی که ما در ساخت و ساز شهری داریم نه مطلوب بوده و نه ادامه آن امکان‌پذیر است. مطلوب نیست چراکه کیفیت ساختمان‌ها، کیفیت نازلی را نشان می‌دهد و میزان آسیب ساختمان‌ها در زمان بلایای طبیعی و زلزله در کشور نشان داده ساخت و سازها از کیفیت نازلی برخوردارند و با وجود رشد در کیفیت، تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.وی با اشاره به طولانی بودن بیش از حد فرآیند دریافت پروانه ساخت‌وساز، ادامه داد: از سوی دیگر این فرآیند ساخت‌وساز مورد رضایت مردم قرار نمی‌گیرد. بر اساس گزارش دو سال قبل بانک جهانی ایران رتبه خوبی در زمینه صدور پروانه‌های ساختمانی که یکی از شاخص‌های توسعه اقتصادی است، ندارد. بر اساس این گزارش صدور پروانه ساختمانی در ایران به طور متوسط 300 روز طول می‌کشد که بسیار آزاردهنده است و سرمایه‌ها را متوقف می‌کند.مظاهریان تصریح کرد: خانه مسکونی گران‌ترین کالایی است که فرد در طول عمر خود می‌خرد و این فرآیند از جنبه‌های دیگر هم مورد سئوال است. یکی از جنبه‌های آن امکان‌پذیر نبودن ادامه آن است.وی با بیان اینکه «توزیع کوپنی کار بین مهندسان دیگر امکان ادامه ندارد»، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 1400 تعداد مهندسان کشور دو برابر شود و این توزیع کوپنی کار هم نمی‌تواند عمل کند و نتیجه این کار اینگونه شده که کسی که حرفه‌اش ساخت ساختمان است، باید دو سال منتظر شود که کار به او داده شود و این سیستم فساد هم می‌آورد.

سهم تصادفات حمل و نقل عمومی کشور پنج درصد است

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سهم تصادفات سیستم حمل و نقل عمومی کشور تنها پنج درصد است و مابقی توسط سایر وسایل نقلیه رخ می دهد.حمیدرضا شهرکی ‌ثانوی مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، روز دوشنبه در جمع خبرنگاران بیرجند افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۱۱ دستگاه اتوبوس برون شهری در کشور وجود دارد که همه به سامانه سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان(سپهتن) مجهز شده اند.وی ادامه داد: سامانه سپهتن یک طرح مشترک بین پلیس راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که موضوعات مختلفی از جمله مباحث فنی، پشتیبانی و اجرایی را شامل می‌‌شود.وی بیان کرد: این سامانه به عنوان سامانه نظارتی شناخته می شود اما می توان از آن اطلاعات مختلفی برای کمیته فنی در حوزه بهره ‌برداری برای مستقبلین، خانواده مسافر و مالک منتشر و وضعیت و موقیعت مکانی مسافر را مشخص کرد.شهرکی‌ثانوی اظهار کرد: به دلیل اینکه اتوبوس وسیله حمل و نقل انبوه بوده و با مردم ارتباط دارد لذا ابتدا تصمیم گرفته شد سامانه سپهتن در اتوبوس‌های مسافربری نصب شود و بخش بهره بردار این پروژه حوزه حمل و نقل مسافر است.وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل فاقد سامانه سپهتن اجازه تردد در جاده‌ها ندارند، یادآور شد: این سامانه قادر به کنترل سرعت مجاز رانندگان با تجهیزات نرم‌افزاری و سخت افزاری است که گزارشات لازم را در اختیار پلیس راه و سازمان حمل و نقل جاده ای قرار می دهد.وی اضافه کرد: همچنین این اطلاعات برای مالکان ناوگان، سرمایه‌‌گذاران و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و با این اطلاعات شرکت‌ها وضعیت ناوگان و مالکان بر رفتار ناوگان نظارت دارند.مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، به تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: در این زمینه تسهیلاتی با کارمزد ۶ تا ۱۰ درصد به متقاضیان پرداخت می شود که بخشی از آن از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

طاهرخانی: تأکید بر تقویت زیرساخت‌های حمل و نقلی در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی بحث تسهیل در نظام دسترسی شهروندان را یکی از پروژه‌های اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری اعلام کرد و افزود: در این راستا آزادراه سهند – تبریز با چشم اندازی روشن، کنارگذر غربی اصفهان برای دسترسی به شهر جدید مجلسی و آزداره مشهد – چناران در محدوده‌ای که تحت وظایف وزارت راه و شهرسازی است را طی سال جاری در دستور کار و مورد پیگیری قرار داده‌ایم.حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پایلوت قرار گرفتن شهر جدید پرند در اجرای پروژه‌های TOD اعلام کرد: قطعا در کنار پروژه‌های مورد نیاز برای تحقق اهداف شهرسازی ریل‌پایه باید سایر زیرساخت‌های حمل و نقلی نظیر سیستم اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز تقویت و ارتقا یابد.طاهرخانی در این خصوص بحث تسهیل در نظام دسترسی شهروندان را یکی از پروژه‌های اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری تلقی کرد و افزود: در این راستا آزادراه سهند – تبریز با چشم اندازی روشن، کنارگذر غربی اصفهان برای دسترسی به شهر جدید مجلسی و آزداره مشهد – چناران در محدوده‌ای که تحت وظایف وزارت راه و شهرسازی است را در دستور کار و مورد پیگیری قرار داده‌ایم.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قصد داریم تا از آزادراه چرم‌شهر – آبیک یک دسترسی تازه برای شهر جدید پرند بگیریم گفت: از سویی دیگر تلاش داریم تا برای ایجاد مسیر دسترسی دیگری برای شهر جدید صدرا به دو دوهک و همچنین تونل علوی اقداماتی را انجام دهیم.مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید پروژه‌های دیگری از جمله توسعه فضای عمومی، افتتاح مجموعه ورزشی پرند، سالن بین‌المللی فوتبال صدرا، مجموعه کتابخانه و مجموعه فرهنگی صدرا، مجموعه فرهنگی عالیشهر را نیز از دیگر پروژه‌های مورد هدف این شرکت در سال جاری اعلام کرد.

موافقت بانک مرکزی با تامین ۲۵۰۰ میلیارد برای بازآفرینی شهری

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از موافقت بانک مرکزی با تامین ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای برنامه ملی بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: ابزارهای مالی و حقوقی تحقق پذیری برنامه بازآفرینی را در ۲۳ ماده تدوین و در اختیار دولت قرار دادیم و هفته آینده احتمالا به تصویب می رسد.هوشنگ عشایری اظهار کرد: بانک مرکزی و آقای کمیجانی پیشنهاد ما مبنی بر تسهیلات ۲۵۰۰ میلیارد تومان را پذیرفتند. اگر مجلس نیز با این پیشنهاد موافقت کند برنامه برای اجرا در دستور کار قرار می گیرد.عشایری در پاسخ به این سوال که در اولین برنامه بازآفرینی شهری در محله سیروس، هیچ یک از فعالان بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در این پروژه نداشتند، چه تمهیداتی برای ترغیب توسعه گران و بازده سرمایه گذاری در بافتهای ناکارآمد شهری در نظر گرفته اید؟ گفت: زمانی که پروژه سیروس را به مناقصه گذاشتیم هیچ کدام از فرآیندها را نرفته بودیم و تازه می خواستیم جریان را راه بیندازیم. لذا طبیعی بود که توسعه گران تشکیک داشته باشند.وی ادامه داد: اما امروز ۹۳ نفر اسناد خریده اند و ۱۷ نفراز فرآیند رقابت حذف شدند. این نشان می دهد که سازندگان انگیزه را پیدا کرده اند؛ زیرا هزینه تمام شده توسعه گران در محلات بازآفرینی شهری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پایین تر از بقیه نقاط شهری خواهد شد. به طور مثال اگر یک توسعه گر قرار است در منطقه ۵ تهران خانه بسازد در منطقه ۱۲ بسازد هزینه های آن متری ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان پاین تر خواهد بود. مشوقهای ۱۲گانه ای شامل پروانه ساختمانی، حقوق انشعابات، تخفیف هزینه نظام مهندسی، تخفیف هزینه صدور سند، تخفیف بیمه های کارگری ساختمانی، مالیات و کاهش سایر هزینه ها در نظر گرفته ایم منجربه کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه ها می شود.معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص نحوه خرید توسط مردم گفت: تعدادی واحد ساخته می شود نیمی از آن در اختیار توسعه گر قرار می گیرد، نیمی دیگر باید با ساکنین محله صحبت شود و با آنان معاوضه شود. از ۱۰۰ هزار واحدی که قرار است در سال ۱۳۹۷ ساخته شود حدود ۳۲ هزار نفر ازمردم وام گرفته اند.

ایزدی: تفکیک زمین به جهت یکپارچگی طرح و ضوابط طرح تفصیلی ممنوع شد

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار تهران و سرپرست شهرداری تهران، مصوبه شورا را درباره احداث فاز دوم بیمارستان شریعتی، اعلام کرد.متن مصوبه شورا به امضای محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خطاب به مهندس مقیمی استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و حسینی‌مکارم سرپرست شهرداری تهران با موضوع احداث فاز دوم بیمارستان شریعتی به شرح زیر است:به استحضار می رساند شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۷.۲.۱۷، موضوع توسعه بیمارستان شریعتی در شمال‌غرب تهران، در حاشیه بزرگراه همت را پیرو بند ۵ مصوبه شماره ۵۵۹ کمیسیون ماده ۵ استان تهران در زمینی به وسعت ۱۰.۵ هکتار (۶.۸ هکتار در آن محدوده شهر تحت‌پهنه‌های G۳۲۲، G۳۲۳ و مابقی خارج از محدوده و در حریم) و مباحث جلسه مورخ ۹۶.۴.۱۹ خود مورد بررسی قرار داد ضمن رعایت به صورتجلسه مورخ ۹۶.۹.۱ کمیته فنی شماره یک، با مصوبه کمیسیون ماده ۵ منوط به تحقق شرایط زیر موافقت نمود:۱. به جهت یکپارچگی طرح و ضوابط طرح تفصیلی، هرگونه تفکیک زمین در سایت ممنوع است.۲. حریم اتوبان همت به عرض ۳۰ متر تحت کاربری G۳۲۲ رعایت شود.۳. با عنایت به اعلام نظر دفتر ارزیابی اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل و نقل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی:۳-۱. لازم است حداقل ۸۰۰ فضای پارک خودرو برای پارکینگ مجموعه بیمارستانی تامین گردد که از این تعداد، ۴۰۰ واحد برای مراجعین و ۴۰۰ واحد دیگر برای استفاده پرسنل در نظر گرفته شود. بنابراین ضروری است که حداقل فضای ۲۰ هزار مترمربع جهت احداث پارکینگ در طرح نهایی، لحاظ شود.۳-۲. کلیات طرح هندسی جهت تامین دسترسی از بزرگراه‌های شهید خرازی و آیت‌الله حکیم به بیمارستان بر اساس نقشه ارسالی از سوی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران (نامه شماره ۱۰۵۰۹۶۴ مورخ ۱۳۹۶.۹.۱۹) موردتایید می‌باشد.۳-۳. ضمن پرهیز از تعبیه ورودی ثابت و مجزا به کندروی موجود برای بیمارستان، ورودی اصلی بیمارستان از بزرگراه شهید همت، پیش از پمپ‌بنزین پیش‌بینی شود و در محدوده سایت، صرفا جهت خودروهای امدادی و اورژانس، ورودی موقت به کندرو در نظر گرفته شود و طرح دسترسی مراحل تصویب قانونی لازم را طی کند.۴. متاسفانه حجم وسیع بارگذاری در سال‌های اخیر در حاشیه بزرگراه همت (شهید خرازی) در منطقه ۲۲ تحت‌کاربری‌های بزرگ مقیاس تجاری- اداری- گردشگری در حال انجام است که حائز تاثیرات کالبدی، فضایی، اقتصادی وسیع است و قطعا ایفای بهینه نقش ترافیکی بزرگراه همت و ادامه آن در استان البرز را با خلل جدی مواجه می‌کند. لذا شورای‌عالی شهرسازی و معماری مقرر نمود در بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۲۲ بر رویکرد حفاظت حداکثری تحت‌پهنه (G۳۲۳) در شمال بزرگراه همت تاکید گردد و شهرداری تهران و کمیسیون ماده ۵ از صدور مجوزاتی که به هر نحو ممکن، بار ترافیکی مضاعف بر بزرگراه تحمیل نماید، پرهیز کند.

تحریم‌ها هیچ خللی در حمل و نقل هوایی کشور ایجاد نمی‌کند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در صورت برگشت تحریم‌ها در حوزه حمل و نقل هوایی هیچ گونه خللی ایجاد نمی‌شود.رحمت الله مه آبادی در حاشیه دیدار با استاندار لرستاناظهارداشت: بیشتر تجهیزات فرودگاهی در داخل کشور ساخته می‌شود و در این زمینه خودکفا شده‌ایم.به گفته وی، صنعت هوایی ما برخوردار از فناوری برتر است، اگرچه صنعت هواپیمایی ما وابسته به غرب بوده اما در دوران پسابرجام توانسته‌ایم خریدهای مورد نیاز را نیز انجام دهیم و در این زمینه هیچ مشکلی نخواهیم داشت.مه آبادی یادآور شد: برگشت تحریم‌ها هیچ خللی در حمل و نقل هوایی کشور ایجاد نمی‌کند زیرا که ما سامانه‌های خود را نوسازی کرده‌ایم و برخی سامانه‌ها را نیز خریداری و در انبار موجود است.وی عنوان کرد: در حوزه ناوبری قدم‌های خوبی برداشته شده و اخیرا یک موافقتنامه با معاون علمی فناوری رئیس جمهوری امضا شده که قرار است با شرکت‌های دانش بنیان کارهایی را انجام دهند که قول می‌دهیم که در زمینه ناوبری نیز نگرانی نداشته باشیم.مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در سفر یک روزه خود به استان لرستان از طرح توسعه فرودگاه خرم‌آباد بازدید کرد و در ادامه با استاندار لرستان دیدار و گفت وگو کرد.

اعلام جرم علیه ۶۵ تولیدکننده متخلف مصالح ساختمانی

مدیرکل اداره استاندارد تهران از اعلام جرم علیه ۶۵ واحد تولیدی متخلف و فاقد پروانه استاندارد در صنعت ساختمان خبر داد.محمودرضا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در راستای نظارت جدی بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی و نیز مراکز عرضه آن، در سال گذشته پروانه کاربرد علامت استاندارد حدود ۹۰ فرآورده ساختمانی به دلیل عدم احراز شرایط استاندارد، ابطال و تعلیق شد.وی با اشاره به انجام حدود ۱۸۰۰ مورد نمونه‌برداری از مصالح ساختمانی توسط بازرسان استاندارد، ادامه داد: در دو سال گذشته، چند تفاهم‌نامه چندجانبه بین این اداره‌کل و سازمان نظام مهندسی استان تهران، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و نیز چهار انجمن صنفی فعال در صنعت ساختمان در راستای استانداردسازی تولید، نگهداری و مصرف فرآورده‌های ساختمانی منعقد شد که در نتیجه آن در سال گذشته ۱۱۲ مورد بازرسی مشترک با نمایندگان سازمان نظام مهندسی استان تهران از پروژه‌های درحال ساخت در پایتخت انجام شد.مدیرکل استاندارد تهران با تاکید بر اعلام جرم علیه ۶۵ واحد تولیدی متخلف و فاقد پروانه استاندارد در صنعت ساختمان در مراجع قضایی، تشریح کرد: بازرسان استاندارد در جریان بازرسی‌های خود بطورکلی ۲۰ هزار تن شن و ماسه، ۵۰ هزار عدد بلوک سیمانی سبک، ۲۵۰۰ متر تیرچه با پاشنه بتنی، ۳۲۰ تن سیمان، ۴۳۰۰ عدد بلوک سقفی پلی‌استایرن، حدود هزار مترمربع شیشه ساختمانی، ۲۷ بچینگ تولید بتن را توقیف و خط تولید شش واحد تولیدی شن و ماسه را پلمب کردند.

راهکار کاهش ریسک و افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر مخاطرات طبیعی

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ضمن تشریح پنج هدف عمده‌ای که کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های‌زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی در راستای تحقق آنها گام برمی‌دارد، گفت: اقدام‌های پیشگیرانه در برابر مخاطرات و کاستن خسارت‌های آن، مهمترین اقدام حفاظت منابع ملی و ملموس‌ترین اقدام عملی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.محمد شکرچی‌زاده رئیس کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش‌ لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر، مسئولیت سه کارگروه از کارگروه‌های ۱۴ گانه مدیریت‌بحران کشور را برعهده دارد، اعلام کرد: کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی به مسئولیت مرکز تحقیقات، کارگروه حمل و نقل به مسئولیت معاونت حمل و نقل وزارتخانه و کارگروه تامین مسکن به مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله کارگروه‌هایی هستند که مسئولیت آنها با وزارتخانه است و کارهایی را در این راستا انجام می‌دهند.رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین با تاکید بر اینکه در استان‌ها، مسئولیت کارگروه‌های زلزله و حمل و نقل برعهده مدیران کل راه و شهرسازی است، در مورد اهمیت مسئولیت کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی، خاطرنشان کرد: وجود مخاطرات طبیعی گوناگون در کشور ایران همچون زلزله، فرونشست، رانش زمین و ریزش سنگ، فروریزش، سیل و یافتن راهکارهای مناسب برای مدیریت‌بحران هریک از آن مخاطرات در کشور، یکی از دلایل اهمیت این کارگروه و فعالیت‌هایی است که در این راستا انجام می‌شود.شکرچی‌زاده ادامه داد: پراکندگی المان‌های مختلف تحت‌مسئولیت وزارتخانه در سرتاسر سرزمین ایران، نظیر جاده‌ها، راه‌آهن، بنادر، فرودگاه‌ها و نقش دو سویه این المان‌ها از دیگر مواردی است که اهمیت این کارگروه را نشان می‌دهد. زیرا از سویی خود در برابر مخاطرات آسیب‌پذیرند و از سویی دیگر در زمان بحران باید خدمات مناسب ارایه دهند.

سود ۱۵۰۰ میلیارد تومانی نظام مهندسی از سپرده گذاری

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در حال حاضر سازمان‌های نظام مهندسی تبدیل به بنگاه‌های مالی و اداری شده‌اند،گفت: تلاش وزارت راه این است که سازمان‌های نظام مهندسی به جایگاه خود برگردند.منوچهر شیبانی اصل درباره چگونگی اخذ هزینه خدمات مهندسی توضیح داد: تا کنون به این صورت بود که ۵ درصد بابت ارجاع نظارت از مالکین و ۵ درصد برای کنترل طراحی از مهندسان ناظر و در بعضی موارد از مالکان دریافت می‌شد.او با اشاره به این‌که از قبل اعلام شده بود نباید مبالغ دریافتی تبدیل به سپرده و یا منبع انتفاعی برای سازمان‌ها شود، گفت:در موارد متعددی شاهد سپرده‌گذاری و دریافت سود از طریق این مبالغ بوده‌ایم به طوری‌که بر اساس آخرین اطلاعات این رقم در سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر لازم‌الاجرا و قانونی بودن بخشنامه وزارت راه مطرح کرد: به دلیل وسعت زیاد این منابع مالی، شاهد مقاومت‌هایی در این مورد بوده‌ایم اما قطع شدن این منابع، فی النفسه یک امر قانونی است.شیبانی افزود: طبق شیوه‌ نامه‌ای که توسط وزیر راه ابلاغ شده هر گونه مبلغی که توسط نهادهای مختلف از مردم اخذ شود باید به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی باشد و وزیر یا وزارتخانه‌ای نمی‌تواند مردم را موظف کند که مبلغی را به نهاد خاصی بدهد و اگر قرار بر دریافت این مبلغ از سوی اعضا باشد باید در مجمع عمومی به صورت قانونی دریافت شود که تا کنون هیچ یک از این دو حالت نبوده است.وی با اشاره به بخشنامه سال ۸۳ مبنی بر این‌که مردم موظف اند این مبالغ را پرداخت کنند بیان کرد: جای تعجب دارد اشخاصی که این مبالغ را پرداخت کرده‌اند به این نکته مهم توجه نکرده و هیچ کدام از نمایندگان مجلس و یا نهادهای دولتی به آن ایراد نگرفته‌اند در حالی‌که بحث از ریشه غیرقانونی است.مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: حال وزیر راه این روند نادرست را اصلاح کرده‌ و طبیعتا هر اقدامی که منجر به قطع درآمدی باشد که عده‌ای از آن منتفع هستند مشخصا مخالفت‌هایی را در پی خواهد داشت.

تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساختهای ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور درسال ۱۳۹۷ خبر داد.احمد اصغری مهرآبادی گفت: از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ در سطح کشور در حال ساخت هستند، تقریبا کار احداث آنها تمام شده و فقط بخش کوچکی از این واحدها مانده که تا پایان سال ۱۳۹۷ حتما احداث آنها نیز به اتمام خواهد رسید.وی با تاکید بر تحویل مساکن مهر و اسکان مردم در این واحدها بعنوان اولویت کاری وزارت مسکن و شهرسازی، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته برخی واحدهای مسکونی در نقاط مختلف کشور از جمله شهرستان سلماس، بدون تکمیل خدمات زیربنایی و محوطه سازی تحویل مردم داده شده‌اند که اکنون نیز سبب بروز مشکلات برای مردم ساکن در این مساکن مهر شده است و به همین دلیل نیز طی بخشنامه ای به سراسر کشور مقرر کردیم هیچ واحدی بدون تکمیل خدمات زیرساختی از جمله آب، ‌برق، گاز و فاضلاب و محوطه سازی تحویل مردم نشود.قائم مقام وزیر مسکن و شهرسازی در طرح مسکن مهر تصریح کرد: برای تکمیل تمام واحدهای مسکن مهر در کشور طبق برآورد کارگروهی در نهاد ریاست جمهوری مبلغی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خدمات زیرساختی و ایجاد مسجد و مدرسه و کلانتری و مراکز درمانی در این مساکن مهر نیاز داریم که با پیشنهادات ارائه شده و تصویب این کارگروه در ریاست جمهوری، مقرر شده مبلغ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ برای تکمیل ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر آماده شده فاقد امکانات زیرساختی و زیربنایی پرداخت شود تا بتوانیم این تعداد واحد مسکونی را آماده و تحویل مردم دهیم.

واکنش آخوندی به تصمیم آمریکا برای منع فروش هواپیما به ایران

عباس آخوندی با بیان اینکه دولت به قراردادهایی که با بخش خصوصی منعقد کرده کاملا پایبند است و نرخ های جدید هم بر همین اساس دریافت می شود، تصریح کرد: اگر می گوئیم بخش خصوصی فعال شود، باید از حقوق سرمایه گذار در کنار حقوق بهره بردار دفاع کنیم.وی ادامه داد: ما درباره سرمایه گذار تعهد کردیم که میزان سرمایه گذاری اش در آزادراهها را با سود مشخصی از محل دریافت عوارض دریافت می کند، که اگر دولت به تعهدش در این باره پایبند نباشد تمام نظام سرمایه گذاری متوقف می شود.وزیر راه با تاکید بر این که معتقدیم منافع درازمدت شیوه فعلی خیلی بیشتر از آن است که برای یک کار مردم پسندانه نرخ عوارضیها را کاهش دهیم گفت: این موضوع را قبلا تجربه کردیم و نتیجه آن توقف سرمایه گذاری در آزادراهها بود.وی خاطرنشان کرد: حالا که دولت به تعهداتش متعهد است سرمایه گذاران هم با علاقه مندی وارد می شوند و ما در این باره هم باید به تداوم سرمایه گذاری و سودآوری آن برای سرمایه گذارتوجه داشته باشیم و هم از سودهای باد آورده سرمایه گذاران جلوگیری کنیم.از این عضو کابینه دوازدهم درباره تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر ممنوعیت ادامه فروش هواپیما به ایران هم سوال شد.او گفت: در این باره بحث و انتظاری که از اروپا داریم این است که مستقل از تصمیم آمریکا به قراردادهای خود و تضامینی که می دهند پایبند باشند.وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: البته باید صبر کنیم تا مذاکرات آقای ظریف با اتحادیه اروپا به پایان برسد بعد اظهارنظر قطعی کنیم.

وعده مشروط مدیرعامل جدید هشتگرد برای اتمام مترو

مدیرعامل جدید شرکت عمران هشتگرد وعده‌ای مشروط برای بهره‌برداری از مترو این شهر داده است. طی سال‌های اخیر مدیران شرکت عمران شهرهای جدید وعده‌های متعدد بی سرانجام برای اتمام این پروژه داده‌اند.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آبان‌ماه سال 95 معاون وقت وزیر راه و شهرسازی از بهره‌برداری مترو هشتگرد در ابتدای سال 96 خبر داد. محسن نریمان مدیرعامل کنونی منطقه آزاد ارس 23 آبان دو سال پیش با بیان این‌که با تخصیص کامل اعتبار به پروژه، می‌توان ابتدای سال آینده (96) به بهره‌برداری از این خط دست یافت، گفته بود:‌2 نقطه در منطقه گلشهر مقداری ناامنی دارد. برای از بین بردن این نقاط ناامن تفاهم شده که با پرداخت‌هایی بتوان معارضان را راضی کرد.وی با اشاره به اینکه در طول مسیرمترو هشتگرد مواردی وجود دارد که استانداری باید در حل آن کمک کند، افزود: معاون عمرانی استانداری در این راستا قول‌هایی را داده‌اند که با تشکیل جلسه عملیاتی می‌شود.مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید ایران گفت:‌ مترو هشتگرد نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار است.پیش از نریمان،‌ مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و ترافیک شرکت عمران شهرهای جدید نیز وعده‌ای در خصوص زمان افتتاح مترو هشتگرد داده بود. وعده‌ای که البته مشروط بود. محمدرضا توکلی اواسط فروردین ماه سال 95 گفته بود: اگر اعتبار کافی تأمین شود می‌توانیم با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قطار حومه‌ای شهر جدید هشتگرد را به صورت آزمایشی در پایان سال جدید(95) راه اندازی کرده و سال آینده به بهره‌برداری کامل برسانیم.


r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar