۱۱:۳۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 20 May 2018
کد خبر: ۴۹۶۰۱
«صما» تحلیل می‌کند:
صما- ساخت‌وساز از بُعد کیفی اوضاع خوبی ندارد، بیان آمار مربوط به عمر مفید کم ساختمان‌ها در ایران و هدررفت سرمایه‌های ملی ساختمان به دلیل جولان غیرحرفه‌ای در این صنعت، مشکلات مربوطه به نامقاوم بودن ساختمان‌ها در برابر زلزله و.. تبدیل به قصه‌ای ملال‌آور شده است که بازگویی مجدد آن بیشتر به تکرار مکررات مبدل شده است، با همه این احوال، اکنون وزیر راه‌وشهرسازی مدعی است که عزمش را جزم کرده تا این سیکل معیوب را اصلاح کند.

دلواپسان، رو در روی اصلاحات نظام‌مهندسیبه گزارش«صما» او برای تحقق این هدف ابتدا از نظام‌مهندسی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی ساخت‌وساز شروع کرده و به قول خودش مصمم است که این سازمان را از مسیر بنگاه‌داری به سمت حرفه‌مندی بازگرداند.عباس آخوندی در ابتدای سال جاری در یادداشتی تاکید کرد که امسال سال اصلاحات نظام‌مهندسی است.

اما این اصلاحات از قرار معلوم با گروهی دلواپس روبه رو شده است، دلواپسانی که به لحاظ کرداری و رفتاری، خاطرات دلواپسان عرصه سیاست را در ذهن زنده می‌کنند و دلیل این امر هم شاید ناشی از اشتراکات رفتاری گفتمانی باشد.

به گزارش «صما» عمده دلواپسی دلواپسان سازمان نظام‌مهندسی این است که تغییرات وزیر راه‌وشهرسازی سبب تضعیف جایگاه سازمان نظام‌مهندسی می‌شود. آنها البته به‌جای اینکه با نقد فنی و کارشناسی و دلایل متقن محکمه‌پسند، سیاست‌ها و اصلاحات وزیر راه‌وشهرسازی را به چالش بکشانند، در مقابل بعضا با ادبیات شب‌نامه‌ای و به گفتمانی دور از شان مهندسی در فضای مجازی بازار مکاره پر ازدحام و سرسام‌آوری ایجاد کرده‌اند که اگر سخنان ناسزاگویانه و شعارها و تهمت را از آنها حذف کنیم، سخن قابل شنیدنی باقی نخواهد ماند.

نمی‌توان منكر این امر شد كه برخی از انتقاداتی كه این عده به سیاست‌های وزارت راه وارد می‌کنند در برخی از موارد وارد است اما عنوان كردن آنها به زبان غیر کارشناسی باعث شده تا گوش شنوایی برای شنیدن این حرف‌ها وجود نداشته باشد.

در این بین کشمکش‌ها و اظهارنظرها درباره جدال بر سر اجرای تغییرات در نظام‌مهندسی فضای دوقطبی را در جامعه مهندسی ایجاد و دو اردوگاه مختلف را به وجود آورده است، مصداق بارز این ادعا مربوط به جلسه کمیسیون عمران مجلس بود که وقتی یکی از نمایندگان در جلسه‌اش با وزیر راه ، خطاب به عباس آخوندی گفت عده زیادی از جامعه مهندسی به نمایندگان پیامک می‌زنند و از اصلاحات در نظام‌مهندسی شدیدا گلایه می‌کنند در مقابل نیز وزیر راه گفت اتفاقا عده زیادی از مهندسان نیز به من پیامک می‌زنند و از این اصلاحات دفاع می‌کنند.

به هر روی در گیرودار این اردوکشی، منتقدان با ادبیاتی که یادآور جدال اردوگاه‌های سیاسی است در برابر یکدیگر قد علم کرده‌اند، مثلا مخالفان وزیر راه‌وشهرسازی، حتی از برچسب‌زنی‌هایی نظیر دیکتاتور یا برانداز سازمان نظام‌مهندسی نیز برای نقد وزیر راه استفاده کردند؛ این در حالی است که برخی لقب امیرکبیر را به وزیر راه شهرسازی نسبت داده‌اند.

در این بین اگر از نحوه نقد مهندسان گمنامی که در فضای مجازی زیر پرچم دلواپسی نظام‌مهندسی، فرصتی را برای ابراز وجود خود پیدا کرده‌اند بگذریم می‌بینیم که عمدتا ادبیات مخالفان سیاست‌های وزیر راه‌وشهرسازی ادبیات سیاسی و راجع به آثار سیاسی و اجتماعی تصمیمات وزیر راه است درحالی‌که ادبیات بدنه وزارت راه عموما فنی و اداری است و حول محور مقررات ملی ساختمان است و گویی هر یک از طرفین به یک زبانی حرف می‌زنند که از درک یکدیگر عاجز هستند، بنابراین شاید نیاز باشد مترجمی به میان بیایید و زبان این دو را برای هم ترجمه کند.

شاید بتوان گفت بارزترین جلوه مربوط به تفاوت ادبیات گفتاری طرفین این ماجرا در گفتمان فرج‌الله رجبی- ریاست شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور و نیز اکبر ترکان به‌خوبی قابل مشاهده است و البته اکبر ترکان که از قرار معلوم لیدر معنوی جریان دلواپسان نظام‌مهندسی است، از به‌کارگیری شدیدترین حملات لفظی علیه وزیر راه‌وشهرسازی اِبایی نداشته است و او هم به‌جای ارائه نقدهای کارشناسی و فنی، بیشتر به حمله لفظی علیه وزیر راه‌وشهرسازی پرداخته است و او را مستبد و زورگو خطاب کرده و وزارت راه را بی‌ظرفیت دانسته است و فرج‌الله رجبی هم که در آخرین جلسه‌اش با وزیر راه درگیری لفظی شدیدی را با عباس آخوندی داشت و با گوشه و کنایه و تکه‌پرانی به بیان نقطه نظراتش پرداخت.

بدین ترتیب می‌توان گفت که در حال حاضر سازمان نظام‌مهندسی به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد که وظیفه‌اش باید افزایش خدمات کیفیت مهندسی باشد از جهاتی شاید به یک حزب سیاسی تبدیل‌شده است و جنگی که به راه افتاده که برای هریک از طرفین دعوا هم حیثیتی شده است. دلواپسان شدیداً نگران اصلاحات در نظام‌مهندسی هستند، اما در عرصه سیاست به نظر می‌رسد دلواپسان اصلاحات را واپس رانده‌اند، حال پرسش این است که آیا در نظام‌مهندسی هم همین اتفاق تکرار خواهد شد؟

انتهای پیام/

کد خبر:0221

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
به نظر میرسه که ریشه اصلی و مسبب عدم حصول نتیجه درکیفیت نهایی ساخت و ساز، ناشی از اختیارات کمیسیون ماده 100 شهرداری و کمیسیون ماده 5 مسکن وشهرسازی ست و بهتره که اصلاحات در ابتدا از این دو کمیسیون شروع شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
مطمین باشید دلوابسان در این عرصه هم باعث ناکامی دروغگویان و بوقهای تبلیغاتی ایشان نیز خواهند شد
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
به نظر وزیر راه و شهرسازی با انتخاب ناظر توسط سازنده کیفیت ساخت و ساز به حد اولی خواهد رسید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
باسلام ، با اين شيوه اي كه وزارتخانه در پيش گرفته تنها بازار دلالي و برگه فروشي و يكه تازي بساز بفروشها رونق خواهد گرفت و سطح اجراء مقررات ملي ساختمان افت چشمگيري خواهد داشت.
سرداري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
بساز و بفروش ها دوست دارند ناظر را خودشان انتخاب كنند . و ناظر هم هيچوقت سر ساختمان نياد.
مهندس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
احسنت بر مرد بزرگ اصلاحات جناب دکتر آخوندی
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar