۰۹:۳۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 22 May 2018
کد خبر: ۴۹۶۲۶
«صما» گزارش می‌دهد:
تخلفات این دسته از مهندسان خاطی که اغلب در قالب امضافروشی نمایان می شود، علاوه بر اینکه ساخت و سازهای غیرمقاوم را به دنبال دارد؛ در عین حال موجب می شود تا اعتبار کل سیستم و نهادی که تحت مجموعه آن قرار دارند، زیر سوال برود. به طوری که کل این سازمان مورد هجمه قرار گیرد و اتهامات زیادی به سوی آن روانه شود.

تبعات یک تخلف، دامن‌گیر کل سیستم است/ راه و رسم ارتقای اخلاق حرفه‎ای در بین مهندسانصما- اگرچه در برخی موارد، عدم همکاری و هماهنگی سازندگان و سازمان های ذیربط با مهندسان و بی توجهی به تاکیدات و توصیه های آنها موجب اهمال در ساخت و سازها می شود و پیامد این اهمال و کوتاهی، سستی و بی‌کیفیتی ساختمان ها است؛ اما در این بین هستند مهندسانی که اهمیتی برای خطرات ناشی از این ساخت و سازهای غیراصولی و فاقد کیفیت لازم قائل نمی‌شوند و متاسفانه منافع مقطعی خود را بر منافع درازمدت بهره برداران و کشور ترجیح می دهند.

تخلفات این دسته از مهندسان خاطی که اغلب در قالب امضافروشی نمایان می شود، علاوه بر اینکه ساخت و سازهای غیرمقاوم را به دنبال دارد؛ در عین حال موجب می شود تا اعتبار کل سیستم و نهادی که تحت مجموعه آن قرار دارند، زیر سوال برود. به طوری که کل این سازمان مورد هجمه قرار گیرد و اتهامات زیادی به سوی آن روانه شود.

راه و رسم ارتقای اخلاق حرفهای در بین مهندسان

در چنین شرایطی است که بحث اخلاق حرفه‌ای مطرح می‌شود و تفاوت بین مهندسان باوجدان و اخلاق مدار از آن مهندسانی که اخلاق در الفبای کاری آنها جایگاهی ندارد، مشخص می شود.

در همین راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان در پاسخ به اینکه در حال حاضر رعایت اخلاق حرفه ای در بین جامعه مهندسان از چه جایگاهی برخوردار است، گفت: طی سه سال گذشته اهمیت بحث اخلاق حرفه ای افزایش یافته و این موضوع بیشتر مطرح می شود.

مهدی رضایی در گفت وگو با «صما» ادامه داد: وقتی تعداد نفرات یک جامعه ای گسترش پیدا می کند، افراد آن جامعه می توانند از لحاظ اخلاق شخصی و اخلاق حرفه ای، بین تراز بسیار پایین تا تراز بالا قرار بگیرند.

همیشه یک اقلیتی به کل مجموعه آسیب می رسانند

رضایی با تاکید بر ضرورت قانونمند شدن اخلاق حرفه ای بیان کرد: اگر ما موضوع اخلاق حرفه‌ای را قانونمند نکنیم و برای آن ضابطه ای مشخص و تعیین نکنیم، به هر حال یک اقلیتی پیدا می شوند که اخلاق را رعایت نمی کنند و این اقلیت به کل مجموعه آسیب می رسانند.

وی عنوان کرد: رعایت اخلاق حرفه ای باید ضابطه مند شود و در چارچوب قانون شکل بگیرد. چون قانونمند شدن اخلاق حرفه ای و اینکه اخلاق در یک ساختار مشخص وارد شود، کمک بسیاری به ارتقای اهمیت آن در بین مهندسان می کند. همچنین اخلاق باید به یکی از سرفصل ها و دروس تبدیل شود تا اهمیت آن در بین مهندسان ترویج شود.

این مسئول ادامه داد: درنهایت اگر تخلفاتی هم که مهندسان قبلا مرتکب شده اند، به این موارد اضافه شود، ما به یک سیستم قانونمند دسترسی خواهیم داشت که از این طریق می توانیم با آن دسته از مهندسان خاطی که اسم امضافروش روی آنها می گذارند و درواقع مهندسانی که حرفهمند نیستند و اخلاق حرفه ای را رعایت نمی کنند، برخورد کنیم.

مزیت واردشدن هجمه به نظام مهندسی!

رضایی در همین حال با اشاره به مزایای اطلاع رسانی درخصوص نقاط ضعف سازمان های نظام مهندسی تصریح کرد: هرچند که وقتی سازمان های نظام مهندسی مورد هجمه قرار می گیرند، آسیب هایی را به همراه دارد؛ اما حداقل این مزیت را به دنبال دارد که همه آگاه می شوند که وقتی تنها یک نفر به صنف آسیب وارد کند، کل صنف آسیب می بینند و تبعات آن دامن‌گیر کل سیستم می شود.

رییس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان خاطرنشان ساخت: از این رو رعایت اخلاق حرفه ای تاثیرات بسیار زیادی به همراه دارد و کل جامعه مهندسی باید به اهمیت این موضوع پی ببرند.

رعایت اخلاق حرفه‌ای اراده عمومی می ‌طلبد

در همین رابطه عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه‌ای مقوله بسیار مهمی است و به طور قطع باید مورد توجه همه باشد گفت: رعایت اخلاق حرفه‌ای، یکی از موضوعات بسیار مهم بخش حرفه‌ای کار است که اگر اخلاق حرفه‌ای وجود نداشته باشد، به طور قطع می‌توان از تمامی مسائل چشم پوشی کرد.

تورج ناییج ‌پور در گفت وگو با «صما» ادامه داد: از این رو بحث اخلاق حرفه‌ای است که می‌تواند کمک کند تا نظام کاری ما به درستی شکل بگیرد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان مازندران در پاسخ به اینکه مهندسان در حوزه کاری خود تا چه حد به اخلاق حرفه‌ای توجه می‌کنند، گفت: رعایت این موضوع یک اراده بسیار جدی و عمومی می ‌طلبد.

ناییج ‌پور با تاکید بر لزوم رعایت هماهنگی و تناسب در همه بخش ها بیان کرد: ما در تمامی حوزه‌ها دچار مشکل اخلاقی هستیم و در حوزه مهندسی هم این مشکل کمابیش وجود دارد.

وی در پایان یادآور شد: با این حال تعداد پرونده‌ هایی که درخصوص تخلف مهندسان به شورای انتظامی ارجاع داده می ‌شود و نسبتی از کار که داریم، نشان می‌ دهد که پایبندی مهندسان به اخلاق حرفه‌ ای از نرم جامعه بیشتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
در مورد امضا فروشی وزارت راه هیچ کاری انجام نمیده وفقط از شعارو شعار...امضا فروشی مهندسین نتیجه ورود افراد دو شغله به حیطه نظارت و اجرا وطراحی میباشد. همچنین سهمیه های بیش از اندازه معقول در مورد شرکت های حقوقی سبب امضا فروشی به قیمت اندک شده. یعنی واقعا اینقدر فهمیدن این موضوع برای وزیر راه ومعاونشون دشواره؟؟!!
سرداري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
بساز و بفروش ها دوست دارند ناظر را خودشان انتخاب كنند. و ناظر هم هيچوقت سر ساختمان نياد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
چرا برخی کارمندان دولت به شکل غیرقانونی از سهمیه مهندسان مجری نظام مهندسی استفاده میکنند ؟؟؟ چرا کمیته مجریان نظام مهندسی هیچ کنترلی بر شغل دولتی مهندسان ندارد ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
در حال حاضر عده معدودی با تاسیس شرکت های حقوقی که برخی از آنها دو یا سه شرکت نظارت بر ساخت و ساز را دارند، بیشتر پروژه های بزرگ مقیاس را در اختیار می گیرند که سبب بروز ناراحتی در بخش عمده ای از مهندسان ناظر شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
باید سهمیه های نظارت و اجرا کم شود مثلا سهمیه نظارت پایه 3 حقیقی از 8000 متر به 1000 متر کاهش یابد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar