۰۹:۳۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - 04 June 2018
کد خبر: ۴۹۷۵۵
مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «صما»:
مشاور وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه مشکل کنونی بخش حمل‌ونقل بار در حوزه جاده‌ای ناشی از عدم تعادل عرضه و تقاضا است گفت: در حال حاضر تعداد کامیون‌ها با میزان بار همخوانی نداشته و عدم خروج کامیون‌های فرسوده از چرخه مصرفی بار روانی، اقتصادی و اجتماعی سنگینی بر جامعه اعمال کرده است.

یک پیشنهاد برای حل مشکلات کامیون‌دارها/ تشکیل تعاونی راهکار حذف دلالی در بخش حمل‌و نقل بارداود کشاورزیان بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: به‌رغم تلاش‌های متعدد کامیون‌های فرسوده در چرخه مصرفی قرار داشته و بخشی از حمل‌ونقل بارهای کشور را به دوش می‌کشند.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان این مطلب که در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی کشور میزان بار کم شده است گفت: بر این اساس یک معادله چندوجهی بین صاحبان کالا، دلالان و کامیون داران ایجادشده است.

وی در این خصوص به تفسیر گفت: زمانی که در کشور بار مازاد بر تعداد کامیون‌ها است دلالان به‌عنوان عامل نفوذی با اخذ مبالغی از کامیون دارها وارد بازی سیاه با صاحبان کالا می‌شوند. البته در این خصوص صاحبان بار نیز به علت مازاد درخواست حمل بار قیمت‌های حمل بار را سرشکن می‌کنند.

وجود عرضه مازاد بر تقاضا حمل بار

کشاورزیان بابیان اینکه اوضاع اقتصادی و شرایط ناهمگون بین عرضه و تقاضا باعث شده کامیون دارها با هر قیمتی بار را حمل کنند گفت: هم‌اکنون تعداد کامیون دارها به‌شدت زیاد است و اگر کامیون دار حمل بار با n قیمت را نپذیرد بار روی دست صاحب‌کار نمی‌ماند. بر این اساس اگر بتوانیم با اخذ دو کامیون فرسوده فقط یک کامیون نو وارد ناوگان کنیم بخشی از مشکلات حل‌وفصل می‌شود.

کشاورزیان با اشاره به این مطلب که اعتراضات کامیون دارها در خصوص افزایش هزینه 30 درصدی لوازم‌یدکی و عدم افزایش نرخ حمل بار از سال 92 گفت: اگرچه این اعتراضات به‌حق بود اما به دلیل عدم توازن بین تعداد کامیون دارها و میزان بار این مشکلات قابل‌حل نیست.

تشکیل تعاونی حمل و نقل راهکار حذف دلالی

وی راهکار این موضوع را در تشکیل تعاونی حمل‌ونقل دانست و در این خصوص گفت: 30 نفر (بیشتر از این تعداد) راننده‌ها می‌توانند در یک گروه جمع شده و یک تعاونی را تشکیل دهند.

کشاورزیان در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل نباید صرفاً صادرکننده بارنامه باشند گفت: زمانی که این شرکت‌ها خود کامیون داشته باشند و با کامیون خود بار حمل کنند می‌توانند برای خود بارنامه صادر کرده و دست واسطه گران را کوتاه کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه به‌جز حضور واسطه‌ها در حوزه حمل‌ونقل موضوعات دیگری مانند سامانه سپهتن در داخل کامیون‌ها است گفت: این سامانه ضمن محاسبه زمان رانندگی دقیق می‌تواند مدت‌زمان رانندگی در 24 ساعت اخیر (9 ساعت مجاز) و همچنین میزان رانندگی ممتد که باید راننده حتماً بین آن استراحت نماید را مدیریت نموده و از خستگی به علت رانندگی زیاد جلوگیری نماید.

کشاورزیان گفت: در ضمن به دلیل استفاده از ماژول موقعیت‌یاب GNSS (داشتن سرعت) می‌تواند به‌صورت دقیق میزان سرعت را داشته و در صورت هرگونه تخلف راننده از سرعت مجاز اطلاعات را به‌صورت آنلاین به سرور پلیس ارسال نموده و محدودیت سرعت را تضمین کند.

کشاورزیان در خصوص دوربین داخل کامیون را مناسب ندانست و گفت: این طرح برای جلوگیری از تخلف راننده است گفت: اگرچه کلیت این موضوع تشخیص راننده واقعی کامیون است اما نیاز است حریم این رانندگان حفظ‌شده و به روش دیگری این مسئله رفع‌ورجوع شود.

کشاورزیان درباره خواسته رانندگان مبنی بر اجرای سیستم تن بر کیلومتر به‌جای کرایه‌های توافقی در حمل بار کامیونی اظهار داشت: بعید می‌دانم این سیستم به‌درستی پیاده شود.

وی رد خصوص دلایل عدم موفقیت این سیستم گفت: این سیستم به چند دلیل ازجمله ماهیت کالا و بار (بعضی از کالا حجم دارند وزن ندارند و یا برعکس)، نوع مسیر (بزرگراه، آزادراه، خاکی، محورهای صعب‌العبور و یا جاده کویری...) یا مسیر یکسر سود یا دو سر سود (در برخی از مواقع کامیون دار بعد از خالی کردن بار می‌تواند در برگشت بار داشته باشد و برخی یکسرخالی است) به چالش کشیده می‌شود.

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت با توجه به موضوعات ذکرشده از سال 1369 بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، کرایه حمل کالا توافقی شد؛ و قیمت آن بر اساس توافق‌های صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل متناسب با نرخ تورم نرخ‌گذاری می‌شود.

وی بابیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته با این معضل چگونه رفتار می‌کنند. گفت: در این کشورها بار همه‌جا و در همه فصول به یک اندازه وجود دارد و شرایط اقتصادی کنونی کشور تمامی این مسائل را به چالش کشانده است.

کشاورزیان درنهایت گفت: با کاهش کامیون‌های فرسوده، تشکیل تعاونی‌های حمل‌ونقل با حضور راننده‌ها و توافق‌های افزایش قیمتی حمل بار می‌تواند تا حدودی چالش‌های کنونی را رفع‌ورجوع کرد.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar