۱۱:۱۳ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - 10 June 2018
کد خبر: ۴۹۷۷۷
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در گفت‌وگو با «صما»:
صما-معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اعلام این خبر که لایحه توسعه راه‌آهن به مجلس رفته است گفت: این لایحه تحت عنوان تحول سازمانی راه‌آهن تقدیم مجلس شورای اسلامی‌شده و مقررشده بر اساس آن ساختار و استراتژیک راه‌آهن دچار تحولاتی شود.
عزم جدی برای توسعه راه‌آهن وجود ندارد/ حتی بارهای دولتی هم از طریق جاده حمل می‌شود

نورالله بيرانوند بابیان مطلب فوق به «صما»گفت: یکی از برنامه‌های زیر بنایی دولت توسعه راه‌آهن است که این مورد در برنامه و لایحه‌ای که تقدیم مجلس شد به‌صراحت قیدشده است.

وی بابیان اینکه بر اساس سیاست دولت و با توجه به شرایط کنونی کشور باید ناوگان ریلی کشور توسعه پیدا کند. گفت: افزایش ظرفیت راه‌آهن به 30 درصد در حوزه بار و 20 درصد در حوزه مسافری هدف‌گذاری سنگینی نبوده و با امکانات کنونی افزایش این ظرفیت خارج از توان شرکت راه‌آهن نیست.

بیرانوند گفت: در سال گذشته راه‌آهن حدود 46 میلیون تن بار را حمل کرده که این میزان برابر با 12 درصد سهم کل حمل بار بازار است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به اینکه بخش اعظمی از این سهم مربوط به حمل‌ونقل بارهای معدنی بوده عنوان داشت: این میزان نشان می‌دهد که از تمام ظرفیت راه‌آهن استفاده نمی‌شود.

به گفته بیرانوند دو دلیل عمده عدم موفقیت راه‌آهن در حمل‌ونقل بار و مسافری مربوط به عرضه و تقاضا است.

وی در خصوص عرضه گفت: به گفته تمام کارشناسان، شرکت راه‌آهن با همین امکانات موجود توانایی افزایش 12 درصدی سهم حمل‌ونقل بار را به 24 درصد دارد و این 12 درصد تنها 30 درصد ظرفیت و توان شرکت راه‌آهن است و متأسفانه 70 درصد ظرفیت ناوگان این شرکت همچنان بی‌استفاده است.

بیرانوند در ادامه عنوان داشت: اگر برنامه‌های مسنجم و کارشناسی شده در خصوص توسعه شرکت راه‌آهن اجرایی شود شرکت توانایی حمل 200 میلیون تن بار تا 5 سال آینده را خواهد داشت.

وی در خصوص مشکل تقاضا نیز گفت: متأسفانه ما در حوزه ریلی مزیت رقابتی ایجاد نکرده‌ایم و هم‌اکنون به علت قیمت پایین سوخت تمایل بخش تقاضا به سمت حمل‌ونقل جاده‌ای بیشتر از ریلی است. زیرا قیمت تمام‌شده حمل بار توسط حمل‌ونقل جاده‌ای برای صاحب کالا ارزان‌تر تمام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به اینکه قیمت سوخت باید واقعی شود گفت: محیط‌زیست کشور در وضعیت بحرانی قرار داشته و آلودگی حاصل از حمل‌ونقل جاده‌ای صدمات جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست گذاشته است.

وی گفت: حمل‌ونقل سبز یکی از مشخصه‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی است و متأسفانه نبود مالیات بر آلودگی این موضوع را به چالش کشیده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن با اشاره به اینکه عزم جدی برای ارتقای و توسعه حمل‌ونقل بار از طریق ریل وجود ندارد. اظهار داشت: متأسفانه بخشی از بارهای دولتی نیز توسط حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد درحالی‌که 70 درصد ظرفیت حمل‌ونقل ریلی ما بلااستفاده است.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar