۰۹:۰۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - 11 June 2018
کد خبر: ۴۹۷۸۴
«صما» گزارش می‌دهد:
راهکارهای فنی و قانونی زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان مصرف انرژی را تاحد قابل توجهی در کشور کاهش داد.
اتلاف عظیم انرژی در پی دزدی و سرقت برق/ هیچ ساختمانی قابلیت اخذ برچسب انرژی مناسب را ندارد

اگرچه وقتی صحبت از اتلاف انرژی می شود، روی سخن بیشتر هدررفت انرژی در ساختمان ها است، اما واقعیت آن است که ما شاهد هدررفت حجم عظیم و کلانی از انرژی در سایر بخش ها از جمله خطوط تولید و انتقال هستیم و حتی بخش زیادی از اتلاف انرژی به دزدی و سرقت برق برمی گردد که خسارت بزرگی به کشور وارد می‌کند.

غفلت از راهکارهای فنی و تکنولوژی

در همین رابطه رییس انجمن بهینه‌ سازی مصرف انرژی با اشاره به وجود راهکارهای متعدد بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور گفت: متاسفانه علیرغم وجود راه های فنی و تکنولوژی بی شمار برای این منظور، کسی به این امر توجه نمی کند.

آرش نجفی در گفت و گو با «صما» افزود: ما هنوز نتوانسته‌ایم آیین ‌نامه مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را با گذشت بیش از 20 سال از تصویب این قانون اجرایی کنیم و در شهرداری‌ها و نظام مهندسی‌ها نظارت دقیق روی آن انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به تعریف آیین‌نامه استارانرژی در انجمن بهینه‌ سازی مصرف انرژی بیان کرد: طبق این آیین‌نامه اگر مبحث 19 به طور کامل رعایت شود، تازه 5/2 ستاره انرژی را از ما دریافت می‌کند و تا نمره 4 و 5 استارانرژی فاصله زیادی است. بنابراین اجرای مبحث 19 تنها بخشی از بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها است و این در حالی است که ما حتی همین مبحث را هم نمی‌توانیم رعایت کنیم.

به گفته این کارشناس انرژی، با وجود اینکه مباحث مقررات ملی ساختمان مربوط به 20 سال پیش است و اگر بازنگری و اصلاح شود می تواند تغییرات زیادی در کاهش مصرف انرژی ایجاد ‌کند؛ اما با این حال نه مبحث 14 مقررات ملی و نه مبحث 19 در بحث عایق‌بندی‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود.

هیچ ساختمانی نمی تواند برچسب انرژی مناسبی بگیرد

نجفی با انتقاد از اینکه همه نهادهای متولی راه‌حل ها را می‌دانند و راهکارهای فنی بی‌شماری در این باره وجود دارد اما کسی آنها را اجرایی نمی‌کند، افزود: تمامی قوانین و شیوه‌نامه‌های لازم برای بحث انرژی در کشور وجود دارد، منتهی نه از سوی شهرداری‌ها و نه از سوی نظام مهندسی‌ها نظارت دقیق بر روی رعایت آن وجود ندارد.

رییس انجمن بهینه‌ سازی مصرف انرژی در عین حال با بیان اینکه اداره استاندارد برچسب انرژی را نمی‌تواند عملیاتی کند، گفت: این به دلیل آن است که هیچ ساختمانی در ایران نمی تواند برچسب انرژی مناسبی بگیرد و حتی مبحث 19 از سوی شهرداری‌ها، نظام مهندسی‌ها و وزارت راه و شهرسازی به خوبی رعایت نمی‌شود.

نجفی همچنین توجه به موضوع بهینه سازی مصرف انرژی در کشور را به رعایت قوانین رانندگی در کشور تشبیه کرد و ادامه داد: قاعده رانندگی در کشورها یکسان است و این در حالی است که شمار کشته‌های ما بسیار بالاست. هرچند این موضوع را ناشی از ناامنی خودروها می‌ دانند، اما بخش عمده ای از آن به درست رانندگی نکردن و رعایت نکردن ‌ قواعد رانندگی برمی گردد.

بهره‌برداری ضعیف از منابع انرژی فسیلی

در همین حال یک کارشناس انرژی در پاسخ به اینکه برای بهینه‌سازی مصرف انرژی چه اقداماتی لازم است، گفت: قوانین زیادی در این زمینه وجود دارد، اما با این حال انرژی زیادی در کشور تلف می‌شود.

جهانبخش امینی در گفت‌وگو با «صما» با تاکید بر اینکه مردم و مسئولان باید دقت و توجه زیادی به این مسئله داشته باشند تا سرمایه ملی کمتر هدر شود، گفت: متاسفانه در حوزه انرژی فسیلی و الکتریسیته، تلفات زیادی در کشور وجود دارد و نتوانسته ایم از منابع انرژی فسیلی نفت ‌و گاز و بنزین به‌درستی بهره‌برداری کنیم.

نماینده ادوار مجلس با اشاره به یک مثال از هدررفت انرژی و نبود بهره‌وری در خطوط تولید کشور و در پالایشگاه‌ها افزود: فرضا در پالایشگاه عسلویه، میزان بسیاری از گازی که سوخته می‌شود، هدر می‌رود. در حالی که در بسیاری از کشورهای دیگر برای محصولی که در حال سوختن است، یک خط جدید طراحی و تعبیه کرده‌اند و آن خط جدید محصولات جدیدی دارد.

امینی همچنین با اشاره به هدررفت انرژی در خطوط انتقال گفت: بعضی از المان‌های ما سال‌هاست بازسازی نشده است و همچنان با پرت و افت شدید انرژی در جامعه مواجه هستیم. متاسفانه ما در این راستا سالانه میلیاردها تومان از سرمایه کشور را از این راه هدر می‌دهیم؛ در حالی که سرمایه محدودی در اختیار ماست و می توان این سرمایه را برای انجام امور موردنیاز جامعه هزینه کرد.

پالایشگاه‌ها توان تولید محصولات استاندارد را ندارند

به گفته او، بسیاری از پالایشگاه‌های کشور توان تولید محصولات به روز و متناسب با استانداردهای دنیا را ندارند. به طور نمونه سوخت و بنزینی تولید نمی کنند که بتواند آلودگی کمتری و بهره وری بیشتری ایجاد ‌و حداکثر انرژی لازم برای خودروها را تامین کند و در این بخش هم با هدررفت سرمایه مواجهیم. از سوی دیگر امروز خودروهای پرمصرف در کشور تردد می‌کنند و کسی مسئولیت هدایت آنها را برعهده نمی‌گیرد. در حالی که بنزین سرمایه ملی است و با فروش مازاد بنزین می‌توانیم برای کشور ارزآوری کنیم.

وی افزود: هرچند که قانون زیاد داریم و طبق قانون خودروهای پرمصرف و فرسوده باید از رده خارج شوند و به تازگی هم گفته شده که خودروهای خارجی فاقد مصرف بهینه سوخت، باید از رده خارج شوند، ولی در عمل اتفاقی نمی افتد.

امینی ادامه داد: تجهیزات مورد استفاده ما در بخش انرژی کشور استانداردهای لازم را ندارند. اکثر لوازم برقی منزل اعم از یخچال، لباسشویی، جاروبرقی و... حداقل استانداردها را دارند و برخی حتی بالاترین مصرف انرژی را دارند. همچنین خودروهای سبک و سنگین، سوخت زیادی می سوزانند و سرمایه زیادی از این طریق به هدر می‌رود. با این حال وعده ها در این بخش در حد حرف و شعار است و اقدام جدی درخصوص آنها صورت نمی‌گیرد.

جلوگیری از اتلاف انرژی با نظارت و برنامه‌ریزی

به گفته وی، نظارت‌ها در این بخش ضعیف است و باید مدیریت صحیحی در کشور انجام گیرد و این لوازم استانداردسازی شود تا کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشند. همچنین می توان با اعطای یارانه به کارخانه‌ها و تزریق بودجه به آنها، هزینه حامل های انرژی آنها را کاهش دهیم تا محصولات استاندارد تولید کنند، در این صورت بسیار به نفع کشور خواهد بود و می‌توانیم انرژی مازاد را به بسیاری از کشورها شامل عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان برق صادر کنیم، کمااینکه اکنون به عراق صادر می‌کنیم.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل اتلاف بالای انرژی، سرمایه های کشور به‌راحتی هدر می‌رود. در خطوط انتقال برق بین شهرها از کابل‌های کامپوزیتی نسل جدید استفاده نمی‌کنند. هم‌اکنون دزدی و سرقت برق در کشور زیاد است و اگر 5 تا 10 درصد اتلاف انرژی در حوزه برق مربوط به سرقت باشد، خسارت بزرگی به کشور وارد می‌کند.

به گفته وی، با برنامه‌ریزی و نظارت و دقت روی این مسائل، می‌توان از اتلاف انرژی در کشور جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar