۰۹:۱۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - 13 June 2018
کد خبر: ۴۹۸۱۷
رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان در گفت‌وگو با «صما»:
رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل‌ونقل کالای کشور بابیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل بار درگیر 4 چالش بزرگ است گفت: در حال حاضر بیمه اجتماعی، ناوگان فرسوده کشور، عدم توجه به شغل زیان‌آور و سخت رانندگان و حضور دلالان وبال گردن صنعت حمل‌ونقل باری کشور شده است.
4 چالش بزرگ ناوگان حمل‌ونقل باری کشور/ وجود 60 هزار کامیون مازاد بر ظرفیت در کشور

محمدخان بلوکی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: از این چهار چالش تنها بیمه اجتماعی رفع‌ورجوع شده است.

وی در خصوص معضل بیمه تأمین اجتماعی رانندگان به تفسیر گفت: در زمان دولت نهم و دهم مقرر شد نصف هزینه حق بیمه رانندگان را دولت بپردازد که این موضوع تا سال 96 به‌صورت مستمر انجام شد اما سال گذشته تأمین اجتماعی بابیان اینکه دولت هزینه بیمه رانندگان را واریز نکرده از رانندگان خواست به‌جای 230 هزار تومان حق بیمه، 460 هزار تومان به‌حساب تأمین اجتماعی واریز کند.

خان بلوکی با اشاره به اینکه پرداخت این هزینه برای رانندگان مقدور نبود. گفت: این مورد باعث اعتراضات متعددی از سوی رانندگان شد که البته با صحبت‌هایی که شد این مورد رفع رجوع شد؛ اما حل‌وفصل موارد دیگر ازجمله نوسازی ناوگان و حضور دلالان در حوزه حمل‌ونقل همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی در خصوص نوسازی ناوگان گفت: طبق آمارهای ذکرشده بخش اعظمی از کامیون‌های کشور عمری بالای 30 سال سن دارد. در حال حاضر در سراسر کشور، حدود 192 هزار فقره کامیون بالای 30 سال،21 هزار فقره کامیون بالای 40 سال و 2هزار و 800 هزار فقره کامیون بالای 50 سال عمر دارد. همچنین بر اساس این آمارها حدود 60 هزار کامیون مازاد بر ظرفیت در کشور وجود دارد.

به گفته رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل‌ونقل کالای کشور، نوسازی ناوگان نیازمند تأمین ناوگان تازه‌نفس است و کشور ما توان تولید ناوگان تازه‌نفس از دو بعد کیفی و کمی را ندارد.

وی در این خصوص به تفسیر گفت: به‌طورکلی کشور ما در بهترین شرایط، سالانه توانایی تولید بیش از 2 هزار فقره کامیون را ندارد و ممنوعیت ورود کامیون به کشور ضربه مهلکی به نوسازی ناوگان وارد کرده است.

خان بلوکی با اعتقاد به این‌که حضور مافیاها دلیل اصلی عدم نوسازی ناوگان است. گفت: مونتاژ سالانه 2الی 3 هزار کامیون در داخل کشور راه‌حل نوسازی ناوگان نیست.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل‌ونقل کالای کشور با اشاره به اینکه برای حل این مشکل ما باید از کشور ترکیه الگو بگیریم عنوان کرد: تا بیست سال پیش کشور ترکیه یکی از بدترین ناوگان حمل‌ونقل بار جهان را داشت اما با نوسازی ناوگان این مورد معکوس شده و در حال حاضر این کشور یکی از بهترین سیستم شبکه حمل‌ونقل باری را دارد. این کشور با اصلاح قوانین گمرکی و با ارائه تسهیلات ارزنده این معضل را حل‌وفصل کرد.

وی در خصوص حضور دلالان در عرصه حمل‌ونقل نیز گفت: تا دست دلالان در کار است رانندگان ناراضی خواهند ماند چراکه آن‌ها به هر میزان که می‌خواهند از صاحبان کامیون به ازای یافتن مشتری، حق کمیسیون می‌گیرند.

وی بابیان اینکه باید کف‌کرایه حمل بار مشخص باشد. گفت: برای نمونه کرایه حمل بار از مسیر A به مسیر B توسط صاحب شرکت حمل بار ۲ میلیون تومان تعیین می‌شود. حالا شرکت به راننده می‌گوید که من ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به راننده می‌دهم الباقی را به‌عنوان حق کمیسیون برمی‌داریم و الباقی مال تو. اسم این را جز دلالی چه می‌توان گذاشت؟! راننده به خاطر اینکه بیکار نباشد قبول می‌کند؛ این در حالی است که شرکت‌ها از خود کامیونی برای حمل بار ندارند. اگر این دلال‌ها را جمع بکنند کرایه بارها مناسب می‌شود و کار کردن برای صاحب ماشین می‌صرفد. متأسفانه ۷۰ درصد از شرکت‌های حمل بار در این راه قرارگرفته‌اند و ۳۰ درصد از آن‌ها سالم کار می‌کنند که با این روند کمبود بار و رکود بازار این ۳۰ درصد هم به سمت دلالی می‌روند.

وی افزود: اساساً ساختار حمل‌ونقل ما غلط است. در همه جای دنیا ماشین حمل بار، متعلق به شرکت است و راننده هم به استخدام شرکت درمی‌آید تا روی آن کار کند ازاین‌رو هزینه‌های استهلاک ماشین را شرکت پرداخت می‌کند و راننده از این بابت متضرر نمی‌شود. در ایران اما برعکس است و صاحب ماشین باید تاوان کمبود سفارش حمل بار و هزینه‌های استهلاک ماشین را بپردازد آن‌هم وقتی‌که مجبور است 40درصد کرایه حمل بار را به شرکت بدهد.معضل دیگر است که راننده ابتدا باید کل کمیسیون را قبل از بارگیری به شرکت مذکور بدهد و بعد از بارگیری و بعد از تخلیه از صاحب کالا دریافت کند این در حالی است که اکثر صاحب کالاها این مبالغ را پرداخت نمی‌شود .

خان بلوکی در خصوص قرارگیری شغل رانندگی جز مشاغل سخت نیز گفت: ازآنجایی‌که شغل رانندگی یکی از سخت‌ترین و فرساینده‌ترین شغل‌های دنیا است بر آن شدیم تا واژه شغل سخت را وارد چرخه صنف رانندگی کنیم. بر این اساس این موضوع را در مجلس شورای اسلامی طرح کردیم اما به دلیل عدم اشراف کافی نمایندگان مجلس به این موضوع، این قضیه رد شد.

وی گفت: خوشبختانه با روشنگری‌های کانون انجمن‌های صنفی رانندگان حمل‌ونقل کالای کشور و توضیحاتی که خدمت کمیسیون اجتماعی و نمایندگان محترم داده شد این مشکل رفع و به‌زودی در صحن علنی مطرح و امیداریم این مسئله نیز رفع‌ورجوع شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با تلاش‌های فراوان مشکل بیمه رفع‌ورجوع شد گفت: ما به دنبال ارائه بیمه تکمیلی رایگان به رانندگان هستیم و مقررشده لاستیک‌ها نیز توسط خود نمایندگان کارخانه‌ها در محل پایانه‌ها با نظارت انجمن صنفی رانندگان به قیمت کارخانه در دسترس رانندگان قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه انجمن‌های صنفی رانندگان حمل‌ونقل کالای کشور گفت: تصمیمات خوبی از سوی وزارت راه شهرسازی و کار و رفاه اجتماعی برای بهبود وضعیت رانندگان گرفته‌شده و امیدواریم مشکل نوسازی ناوگان نیز هر چه سریع‌تر حل‌وفصل شود.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar