۰۹:۲۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۷ - 04 July 2018
کد خبر: ۵۰۰۴۰
بررسی «صما» از خروجی اجلاس‌های هیئت عمومی برای جامعه مهندسی:
اجلاس‌های هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، هر ساله در تیرماه و در یکی از شهرهای کشور برگزار می شود. اما موضوعی که در این زمینه بسیار مورد نقد قرار می گیرد، این است که علیرغم صرف هزینه های هنگفت میلیاردی برای برگزاری اجلاس های نظام مهندسی ساختمان، این اجلاس ها در واقع خروجی و دستاورد مورد انتظار جامعه مهندسی را به همراه ندارند.

اجرای قطعنامه 12 بندی اجلاس‌ بیستم در بوته فراموشی است/ اشتغال پایدار مهندسان درحد حرف باقی مانددر این راستا به گفته برخی اعضای سازمان نظام مهندسی، با وجود گذشت 20 سال از برگزاری اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها به میزبانی شهرهای مختلف و علیرغم صرف هزینه‌های کلان برای این منظور، این اجلاس‌ها خروجی خاصی برای مهندسان به همراه ندارند.

آسیب‌شناسی اجلاس‌های بیست ساله

به گزارش «صما» یک نگاه بی‌طرفانه و کمی تامل روی این انتقادات، ما را متوجه این موضوع می‌کند که اگر اجلاس‌های هیئت عمومی می‌توانست به‌طور واقعی تاثیرگذاری مطلوبی به دنبال داشته باشد، این قبیل انتقادات هم از سوی جامعه مهندسی متوجه آن نبود.

با این حال به گفته مسئولان شورای مرکزی، اجلاس‌های هیئت عمومی در مرحله اول یک حرکت نمادین برای دیدار اعضای هیئت مدیره استان‌‌‌ها است که در حین برگزاری اجلاس و در جریان تشکیل کمیته‌‌‌ها و کمیسیون‌‌‌ها، امکان آشنایی و برقراری ارتباط بین آنها به وجود می آید و این تعاملات می تواند منجر به هم‌‌‌افزایی و هم‌‌‌اندیشی بیشتر بین هیئت مدیره‌ها شود.

همچنین با توجه به حضور مسئولان عالی رتبه کشور در این اجلاس ها، فرصت خوبی برای سازمان نظام مهندسی فراهم می‌شود که خواسته‌ها و حرف‌‌‌های خود را به گوش این مسئولان برسانند و بتوانند امور مهم زمین مانده را با کمک آنها به سرانجام برسانند.

اجرای قطعنامه 12 بندی اجلاس‌ بیستم در بوته فراموشی است/ اشتغال پایدار مهندسان درحد حرف باقی ماند

قطعنامه‌هایی که به بوته فراموشی سپرده می‌شود

در عین حال قطعنامه‌‌‌ای که در پایان هر اجلاس نوشته و تصویب می‌‌‌شود، عصاره کار کمیته‌‌‌ها و کمیسیون‌‌‌های فعال در سراسر کشور است که تبدیل به قطعنامه می‌‌‌شود. بر این اساس، جدا از مباحث درون سازمانی که در این اجلاس‌ها با گردهمایی مسئولان نظام مهندسی از جای جای کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته می شود، قطعنامه‌ها از مهمترین دستاوردهای این اجلاس ها است که به عنوان خط مشی یک ساله سازمان های نظام مهندسی در پایان هر اجلاس ارائه می‌شود.

به این ترتیب سازمان های نظام مهندسی موظف می شوند که در طول یک سال آینده، اساس کار خود را بر روی اجرایی کردن بندهای این قطعنامه قرار داده و همگام با اهداف قطعنامه پیش بروند. اما سوالی که در این زمینه مطرح می شود، این است که اهداف و بندهای این قطعنامه ها چقدر اجرایی می‌شود؟

به گزارش «صما» آنچه از ظواهر امر برمی آید، این است که این قطعنامه ها که بیشتر در حد حرف باقی می ماند و در پایان هر اجلاس برای حاضران در اجلاس خوانده و در خبرگزاری ها نیز منتشر می شود، یک شکل و شمایل صوری دارد و در آخر هم به بوته فراموشی سپرده می‌شود.

قطعنامه سال گذشته چقدر اجرایی شد؟

این در حالی است که بدون شک این قطعنامه‌‌‌ها، از محل بررسی چالش ها و مسائلی که جامعه مهندسی و صنعت ساخت و ساز کشور با آنها دست به گریبان هستند، استخراج می‌شود و اجرایی شدن آنها باید مورد تاکید جدی قرار گیرد.

به طور مثال، در قطعنامه سال 96 ، بند یک بر اقدامات شورای مرکزی درخصوص اشتغال پایدار مهندسان از طریق ایجاد زیرساخت های صدور خدمات فنی و مهندسی تاکید داشت. در این راستا کوسه غراوی، نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی نظام مهندسی نیز تاکید کرده بود که شخصا توسعه و ارتقای صدور خدمات فنی و مهندسی را مورد پیگیری جدی قرار می دهد. با این اوصاف، شرایطی که هم اکنون در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی در کشور حاکم است، نشانگر رشد خاصی در این بخش نیست.

در عین حال، بند دو این قطعنامه، تدوین برنامه ای مدون جهت نظارت بر عملکرد سازمان ها بود که در راستای حفظ حقوق بهره برداران، صیانت از سرمایه‌های ملّی و نیز به منظور ایجاد انضباط تشکیلاتی و شفافیت ابلاغ شد. در این راستا طبق اعلام شورای مرکزی، در دی ماه سال 96 جهت ارزیابی عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها، رجبی رییس شورای مرکزی دو عضو هیئت رییسه شورای مرکزی را مامور کرد تا علاوه بر بازدید از استان‌ها، چک لیست ارزیابی عملکرد سازمان نظام مهندسی استان‌ها را بعد از تهیه، به سی و یک استان ارایه و تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

بند سه قطعنامه سال 96 اجلاس شورای مرکزی، ایجاد پایگاه اطلاعات علمی و فنی به منظور تبادل تجربیات و اطلاعات مهندسی در سطح سازمان های نظام مهندسی کشور بود که تاکنون اقدام خاصی در این حوزه انجام نگرفته است.

بند چهار قطعنامه اجلاس، تدوین نظام نامه های پایش محیط زیست برای حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی ناشی از ساخت و ساز بود که هیئت عمومی خواستار توجه و اقدام مؤثر جامعه مهندسی در رشته های مهندسی ساختمان شد. با این حال در این زمینه هم اقدام خاصی را شاهد نبودیم.

در بند پنج، مقرر شده بود که برای حفظ حقوق مهندسان، اقدامات لازم جهت تعریفی مشخص از دوره تضمین خدمات مهندسی از سوی شورای مرکزی و با هماهنگی سازمان های نظام مهندسی استان ها و از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام گیرد که تاکنون، تعریف مشخصی از این امر صورت نگرفته است.

اجرای قطعنامه 12 بندی اجلاس‌ بیستم در بوته فراموشی است/ اشتغال پایدار مهندسان درحد حرف باقی ماند

مباحث تئوری، اندوخته فارغ التحصیلان رشته های مهندسی

در بند شش نیز با توجه به خلأهای موجود در سرفصل های درسی و آموزش های دانشگاهی، لازم دیده شد تا سازمان نظام مهندسی تلاش خود را برای همکاری با وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای اصلاح متون درسی رشته های مهندسی انجام دهد. در این زمینه نیز به گفته کارشناسان ضعف های بسیاری در حوزه آموزش مهندسان در دانشگاه ها وجود دارد و با توجه به جدایی علم از صنعت در دانشگاه های کشور، عملا اندوخته افرادی که در رشته های مهندسی ساختمان از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند، صرفا یکسری مباحث تئوری است و با مباحث عملی حرفه ساخت و ساز آشنایی ندارند.

در بند هفت، بر ضرورت ترویج و تعمیق مقررات ملی ساختمان در سازمان های نظام مهندسی کشور تاکید و مقرر شد که برای دستیابی به اهداف قانون نظام مهندسی، سازوکار اجرایی مقررات ملی در سطح کشور فراهم شود. این در حالی است که اجرای مقررات ملی کماکان با موانع و چالش های متعددی در کشور روبه رو است.

در بند هشت، هیأت عمومی بر ضرورت تهیه و تصویب مباحث مستقل «شهرسازی»، «نقشه برداری» و «ترافیک» ذیل مقررات ملی و همچنین بر لزوم اجرای شرح خدمات این رشته ها توسط مهندسین صاحب صلاحیت در سازمان های نظام مهندسی تاکید کرد.

توجه حداقلی به بهینه سازی انرژی در طراحی و معماری

در بند نه، شورای مرکزی موظف شد نسبت به تدوین و اجرای نظام نامه های واحد در راستای خدمات معماری در طراحی و نظارت اقدام و بر ضرورت ترویج معماری سازگار با بهینه سازی مصرف انرژی از طریق مدل سازی اقدام کند. با این حال همچنان ساختمان‌ها با کمترین توجه به مقوله بهینه سازی مصرف انرژی، طراحی می شوند و هدررفت انرژی در ساختمان ها از بزرگترین معضلات صنعت ساخت و ساز است که در عین اتمام منابع سوخت های فسیلی، آلودگی زیست محیطی را نیز به همراه دارد.

در بند ده قطعنامه، بر گسترش و ترویج استفاده از فناوری های نوین توسط سازمان های نظام مهندسی تاکید شد. این در حالی است که سازندگان همچنان رغبت بیشتری به استفاده از مصالح سنتی دارند و ظاهرا اقدامات انجام شده برای معرفی فناوری های نوین کافی نبوده و فرهنگ سازی مناسبی درخصوص مزایای به کارگیری این مصالح انجام نشده است.

سازندگان ذی صلاح در حاشیه صنعت ساختمان

به گزارش «صما» بند یازده قطعنامه اجلاس بیستم، جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت حرفه ای به صنعت ساختمان بوده است. با توجه به خطر وقوع زلزله و بلایای طبیعی در کشور، تأمین ایمنی ساختمان‌ها برای رفاه و آسایش بهره برداران الزامی است، اما هنوز ساخت و سازها در اختیار افراد فاقد صلاحیت است. سازندگان ذی صلاح در حاشیه صنعت ساختمان قرار دارند و بساز و بفروش های غیرحرفه ای در عرصه ساخت و ساز مانور می دهند.

بند دوازده، بر اجرای مبحث 22 مقررات ملّی ساختمان و طرح جامع ایمنی ساختمان ها تاکید داشت. با این حال در این زمینه هم علیرغم پیشنهادات کارشناسان جهت تشکیل و فعالیت گروه های مهندسی درخصوص بازدیدهای دوره ای از ساختمان ها و تعمیر و نگهداری از آنها، همچنان این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

درمجموع با وجود اینکه در سال های پیش نیز قطعنامه هایی با بندهای مختلف در اختتامیه اجلاس ها تصویب و ابلاغ شده، اما درواقع این قطعنامه ها کمتر به مرحله اجرا و عمل رسیده اند. بنابراین جا دارد که برای اثربخشی بیشتر اجلاس های سالیانه، سازمان های نظام مهندسی اهتمام و اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

r_sar مطالب مرتبط r_sar
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
بیکاری پایدار مهندسان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
حتی تعریف مشخصی درباره شاغل تمام وقت در نظام مهندسی ساختمان ارایه نشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar