۰۹:۲۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۷ - 12 July 2018
کد خبر: ۵۰۱۱۶
رجبی در بیست و یکمین اجلاس هیئت عمومی مطرح کرد:
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه اعضای هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی دوران پرفراز و نشیبی را در حوزه مهندسی طی می کنند گفت: در این دوران است که قدر مردها و عیارها شناخته خواهد شد.
سه ظرفیت سازمان‎های نظام‌مهندسی برای کمک به دولت/ دوران پرفراز و نشیب اعضای هیئت مدیرهبه گزارش «صما» فرج الله رجبی در بیست و یکمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان که عصر روز چهارشنبه ۲۰ تیر ماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، افزود: در زمان بلا و ابتلا مسئولان و مدیرانی می توانند ارزش و حضور داشته باشند که عیار مدیریت و شخصیت حرفه ای آنها عیار بالایی باشد.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کس در عرصه مسئولیت برای ما فرش قرمز پهن نکرده است، افزود: ما خودمان را در سطح مجلس، دولت و هر سطح دیگری عرضه کرده ایم و مردم ما را پذیرفته اند و باید امانتدار امانتی باشیم که در اختیار گرفته ایم. در سازمان های نظام مهندسی، اعضای هیئت مدیره موظفند که این وظیفه را به انجام برسانند.

اختاپوس بیکاری بر جامعه مهندسی سایه انداخته است

رجبی با بیان اینکه ما امروز پاسدار و امانتدار 20 سال تلاش و کوشش خود و اصنافمان و همکارانمان در عرصه نظام مهندسی هستیم، خطاب به لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی که در سالن اجلاس حاضر بود گفت: سازمان های نظام مهندسی به دلیل ظرفیت ها و سنخیتی که با موضوع دارند، می توانند در حل برخی از چالش ها به کمک دولت بیایند، اگر ارزش آنها شناخته شود و به آنها اهمیت داده شود.

وی یکی از چالش های امروز کشور را اشتغال دانست و افزود: یکی از راهبردهای ما برای حل این چالش بخش مسکن است. بخش مسکن یک خرده سیاست نیست و یک راهبرد اساسی در حوزه اقتصاد مملکت است و درواقع شاکله اقتصاد ما با بخش مسکن و ساخت و ساز گره خورده است. امکان ندارد آماری را که دولت برای عبور از بیکاری و ایجاد اشتغال ارائه و پیش بینی کرده، بدون توجه به بخش مسکن اتفاق بیفتد.

رجبی تاکید کرد: تا زمانی که به این مهم در این سطح نگاه نکنیم امکان ندارد که بتوانیم از عرصه بیکاری که چون اختاپوسی بر جامعه ما سایه انداخته، خود را نجات بدهیم. باید به این مسئله ورود مدیریت و برنامه ریزی کنیم و دولت و بانک مرکزی ورود مجدانه و مطالبه گری کنند تا این سیاست ها و راهبردها مشخص شود. آن وقت، هم در سیاست گزاری و هم در راهبری و هم در مدیریت در عرصه اجتماع، سازمان های نظام مهندسی موکد هستند که این کار را انجام دهند، اگر به ظرفیت آنها توجه شود.

صندوق مشترک نظام مهندسی به کمک بازآفرینی شهری می آید

به گزارش «صما» رییس نظام مهندسی کشور مطلب دوم را بحث بازآفرینی شهری و توجه به بافت های فرسوده دانست و افزود: ورود به این بافت ها نیازمند درگیر کردن ظرفیت های اجتماعی است. اینکه دولت در برنامه 5 ساله 270 محله را درنظر گرفته که بازسازی کند، یعنی کاری که افق آن سالها طول خواهد کشید، مگر موفق شود که لایه های اجتماعی و لایه های توانمند اقتصادی موجود در جامعه را در این کار درگیر کند.

رجبی اجرای این طرح را نیازمند یک سیستم چابک و توانمند و زودبازده و تاثیرگذار دانست که باید بیرون از دولت اتفاق بیفتد و دولت راهبری و سیاست گزاری کند و ادامه داد: مهندسان ما در ایجاد صلاحیت های لازم برای مداخله در بافت های فرسوده، در تامین ظرفیت های فنی و حتی در سرمایه گذاری در این بخش می توانند دخالت کنند.

او تاکید کرد: اگر برنامه های دولت مشخص باشد، ما در قانون صندوق مشترک در نظام مهندسی داریم که این صندوق مشترک هم می تواند به کمک بیاید، به شرطی که تشکیلاتی به وسعت همه ایران و با ظرفیت 500 هزار مهندس ارزشمند شناخته شود و در محاسبه عمرانی و اقتصاد کشور نقش خود را بتوانند ایفا کنند.

ظرفیت جامعه مهندسی برای حل بحران آب و انرژی

رجبی همچنین نکته مهم سوم را مربوط به بحث آب و انرژی و بهینه سازی مصرف آن برشمرد و گفت: امروز در اکثر استان ها با بحران آب مواجهیم و حل این بحران با نصیحت ممکن نیست. بلکه به ساختارها و فرایندهایی نیاز دارد که جامعه فنی بتوانند به آن ورود کنند و در فرآیند متعارف کار فنی خودشان اجرا کنند.

به گفته او تنها جایی که از این ظرفیت برخوردارند، سازمان های نظام مهندسی هستند که می توانند کمک کنند؛ کافی است تا موارد صرفه جویی را آیین نامه ای کنند و بعد تشکیلات و دستگاهی بر اجرای این آیین نامه نظارت کنند و مهندس و ناظر و طراح و مجری آن را ببینند. این نگاه اقتصادی و بهره وری درست می تواند به جامعه ما کمک کند.

تشکیل کمیسیون انرژی در تمام سازمان های استانی

رجبی اعلام کرد: تشکیل کمیسیون های انرژی را به تمام سازمان های استانی ابلاغ کردیم که چه کنند و چگونه وارد شوند برای عملکرد در حوزه ای که دستگاه های دولتی هرچه می دوند، به این مکان نمی رسند.

به گزارش «صما» وی در ادامه با یادآوری اینکه سازمان نظام مهندسی هیچ بارمالی بر دوش دولت ندارد، تاکید کرد که این سازمان بدون دریافت حتی یک دینار به دولت کمک می کند و در خدمت اهداف دولت و نظام و انقلاب است.

یکپارچه سازی نظام مهندسی و نظام فنی و اجرایی

رییس سازمان نظام مهندسی کشور همچنین به بحث اصلاح قانون نظام مهندسی اشاره کرد و تصریح کرد: اتفاقاتی که در سال های گذشته افتاده، ناشی از آن است که تفاوت برداشت در مفاهیم داریم و می توانیم نمونه هایی از عدم تصدی گری دولت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این سازمان غیرانتفاعی است و با سایر تشکل ها و انجمن های انتفاعی فرق دارد، افزود: این سازمان مسئولیت ها و تعهداتی دارد و باید مهندسان را آموزش دهد و بر عملکرد آنها برای اقدام مطابق با مقررات ملی نظارت کند و هیچ تشکیلات صنفی این مسئولیت ها را برعهده ندارد.

رجبی با اشاره به اینکه در بررسی اصلاح قانون در مرکز پژوهش های مجلس به این نتیجه رسیدند که سازمان نظام مهندسی با 20 سال قدمت و نظام فنی و اجرایی با 70 سال قدمت باید مکمل هم باشند و در یک مسیر قرار بگیرند.

وی انجام شدن این موضوع را بسیار مهم دانست و گفت: مگر می شود که وزارت راه و شهرسازی مستند به ضوابط برنامه و بودجه باشد و بخش خصوصی مستند به قوانین نظام مهندسی باشد و باید این دو مورد هم افزایی قرار بگیرند.

رجبی خواستار پیگیری مجلس برای نهایی شدن این موضوع شد و خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت های حرفه ای باید حقوقی باشد و به گونه ای نباشد که با افراد طرف حساب باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar