۱۰:۴۶ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 05 August 2018
کد خبر: ۵۰۳۶۵
در دیدار وزرای راه دو کشور عنوان شد:
وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل و نقل افغانستان از توافق دو کشور برای توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای و کاهش هزینه های ترانزیت به این کشور خبر داد.
تردد سالی۱۸۰هزار کامیون بین ایران-افغانستان/ ترانزیت ارزان می‌شود

عباس آخوندی در نشست خبری مشترک با محمد حمید طهماسی وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: جلسه بسیار خوب و مؤثری داشتیم و یکبار تمام مسائل حمل‌ونقلی و ترانزیتی را با هم مرور کردیم.

وی به حجم بالای ترانزیت کالا بین دو کشور اشاره کرد و افزود: سالانه در حدود ۱۸۰ هزار کامیون از ایران به سمت افغانستان و بالعکس عبور می‌کند و همین نشان می‌دهد مبادلات بسیار گسترده‌ای میان دو کشور وجود دارد.

آخوندی با اشاره به توافقات حاصله برای تسهیل حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور گفت: برای گسترش ترانزیت گفت‌وگوهای زیادی داشتیم و به نتایج خوبی برای کاهش هزینه‌ها رسیدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌هایی بابت تردد میان دو کشور اخذ می‌شود که برخی از این هزینه ها رسمی و برخی غیر رسمی است. قرار بر آن شد که کلیه هزینه‌های غیر رسمی شناسایی و کاهش یافته یا حذف شوند. هیچ دلیلی برای آنکه کسی هزینه غیررسمی دریافت کند، وجود ندارد.

این عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در مورد هزینه‌های رسمی باید گفت، در جمهوری اسلامی ایران ارقام بر اساس اقدام متقابل دریافت می‌شود. اگر دوستان ما در افغانستان تمایل به کاهش هزینه‌های رسمی داشته باشند، ما نیز به صورت متقابل این هزینه‌ها را کاهش خواهیم داد. قرار بر آن شد که کمیسیون مشترکی برای شناسایی این هزینه‌ها تشکیل شده و در جهت کاهش این هزینه ها گام برداریم.

راه آهن خواف-هرات در آستانه بهره‌برداری

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار برای گسترش روابط ترانزیتی میان ایران، هند و افغانستان گفت: موافقت نامه چابهار خیلی خوب عمل کرده و اکنون بین سه کشور کریدور جدیدی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال محموله‌های گندمی که برای افغانستان از هند آمده در بندر چابهار تخلیه و منتقل شد. در همین چند روز گذشته محموله‌ حبوبات از طریق بندر چابهار از هند به افغانستان منتقل شد.

وی ادامه داد: ترانزیت بین هند-ایران و افغانستان کاملا فعال است. ما آمادگی داریم به بخش خصوصی و دولتی افغانستان امکانات لجستیکی را چه در بندر چابهار، چه دریای خزر و چه سایر بنادر دریایی و خشک اختصاص دهیم.

آخوندی با اشاره به حوزه حمل و نقل ریلی نیز گفت: در حوزه ریلی خوشبختانه ۳ فاز از راه‌آهن خواف به سمت هرات در جمهوری اسلامی افغانستان اجرایی شده است. این راه‌آهن اکنون به جنو رسیده است و می‌تواند به زودی افتتاح شود. منتظر تصمیم دولت افغانستان برای احداث فاز ۴ میان جنو تا هرات هستیم.

وی ادامه داد: امیدوارم بر اساس تصمیم قبلی رییس جمهور افغانستان مبنی بر یکسان سازی استاندارد راه‌آهن در افغانستان با استاندارد بین‌المللی، نیازی به تغییر بوژی در داخل این کشور نداشته باشیم.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: برای آنکه بتوانیم این راه‌آهن را فعال کنیم، نیاز داریم مرز شمتیغ را هم از سمت ایران و هم افغانستان به عنوان مرز رسمی بشناسیم. آقای طهماسی گفتند مراحل تصویب این مرز در افغانستان طی شده و به زودی می‌توانیم این مرز را به عنوان مرز رسمی جدید بین دو کشور گشایش کنیم.

اعلام آمادگی برای جاده‌سازی در افغانستان

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مساله حمل و نقل جاده‌ای نیز اشاره کرد و گفت: غیر از بحث راه‌آهن، علاقه‌مند هستیم تا حمل و نقل جاده‌ای به سمت فراه را نیز گسترش دهیم.

وی ادامه داد: محورهای خوبی در افغانستان قابل تعریف است، که می‌توان از آزادراه کابل-دوغارون-مشهد، فراه-مرز ایران و پل دوم میلک نام برد. از افغانستان درخواست داریم هرچه سریع‌تر موافقت خود را با احداث پل دوم میلک اعلام کنند تا در جهت سهولت حمل و نقل مرزی اقدام کنیم.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: مذاکرات بسیاری خوبی انجام شد و امیدوارم هرچه بیشتر شاهد گسترش روابط ایران و افغانستان باشیم.

آخوندی در انتها گفت: دو ملت در تمام ریشه‌ها، حوزه تمدنی، زبان، تعلقات و سرنوشت مشترک هستند. در این سنوات اخیر ما میزبان بیش از ۳ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران بودیم و با دوستان و برادران افغانستانی زندگی مشترک و مسالمت آمیز داشتیم. امیدوارم هر روز این وحدت و برابری رو به گسترش باشد.

گسترش صادرات افغانستان با استفاده از ظرفیت چابهار

محمد حمید طهماسی، وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این نشست ضمن تشکر از وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: بر اساس دعوت جناب وزیر، هیات افغانستانی امروز به تهران آمدند تا برای بهبود روابط ترانزیتی صحبت کنند.امروز بر سر موضوعات بسیاری توافق کردیم و اولین مساله استفاده بهینه از بندر چابهار بود.

وی ادامه داد: توافق شد تا زمینه بهتر صادرات و واردات بین هر دو کشور فراهم شده و همچنین زمینه صادرات کالاهای افغانستان از قبیل میوه تازه، میوه خشک و سنگ به کشورهای ثالث با همکاری جمهوری اسلامی ایران از طریق بندر چابهار فراهم شود.

این عضو دولت افغانستان گفت: موضوع دومی که درباره آن به تفاهم رسیدیم درباره هزینه‌های حمل‌ونقل و ترانزیت بود. قرار بر آن شد که هزینه‌های غیر رسمی شناسایی و حذف شود. در قسمت هزینه‌های رسمی نیز برای کاهش هزینه‌ها اتفاق نظر وجود داشت.

طهماسی با اشاره به توافقات گمرکی میان دو کشور افزود: آماده هستیم تمام مقررات گمرکی را یکسان کنیم تا از قاچاق و فساد در هر دو گمرک جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در بحث مسدود ساختن بازارچه‌ها که در مرز هر دو کشور وجود دارد، توافق صورت گرفت. سیاست دولت جمهوری اسلامی افغانستان مسدود شدن این بازارچه‌ها و ایجاد مرزهای جدید و گمرکات رسمی است.

وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی جمهوری اسلامی افغانستان به موضوع گشایش مرز شمتیغ نیز اشاره کرد. افزود: در بحث ایجاد بندر خشک رسمی در شمتیغ، موضوع به شورای امنیت ملی افغانستان احاله شده است. انشاالله آماده هستیم که این مرز هرچه زودتر باز شود

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar