۱۱:۳۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - 05 August 2018
کد خبر: ۵۰۳۶۶
نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «صما»:
نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تعداد تصادفات و تلفات در حمل‌ونقل کشور باعث شد در مجلس به دنبال تشکیل فراکسیون ایمنی در مجلس شورای اسلامی باشیم گفت: هدف از تشکیل این فراکسیون هم‌فکری و تبادل‌نظر برای کاهش میزان تلفات و معلولان جاده‌ای و حمل‌ونقل است.
ضعف در ایمنی حمل‌ونقل ریشه اقتصادی دارد/ حرفه رانندگی تیرآخر ایرانی‌ها برای حل بحران بیکاری

احسن علوی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در سال قبل 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی ترافیكی کشته‌شده‌اند. این تعداد نسبت به سال قبل از آن 1.7 درصد افزایش‌یافته است.

نماینده مردم سنندج گفت: این آمار به‌وضوح نشان می‌دهد که کشور ما در طی سال‌های اخیر برنامه‌ریزی علمی و منسجمی برای ارتقای سطح ایمنی حمل‌ونقل کشور طرح‌ریزی نکرده است.

ضعف در ایمنی حمل‌ونقل ریشه اقتصادی دارد

وی بابیان اینکه هم‌اکنون تیر آخر خانوارهای ایرانی برای حل بحران بیکاری و تأمین شغل، حرفه رانندگی است عنوان کرد: به نظر من ضعف در ایمنی در ایران به دلیل اقتصاد ضعیف و وجود بیکاری زیاد در کشور است. طوری که اکنون هرکسی بیکار شده است این تقاضا را به بخش حمل‌ونقل آورده است.

علوی همچنین گفت: هم‌اکنون جاده‌های ما با مشکلات متعددی ازجمله زیرساخت، کیفیت، تعداد و نوع علائم، پیچ‌های و دوربرگردان‌های غیراستاندارد، عدم بهسازی و نوسازی به‌موقع روبرو هستند.

وی با توضیح اینکه اکنون در مجلس حتی فراکسیون‌های متعددی وجود دارد که معمولاً مسئولان مربوطه برای پاسخگویی و تبادل‌نظر در آن حاضر می‌شوند، گفت: بدون تردید هم‌فکری و مشورت در این فراکسیون می‌تواند رهاورد مطلوبی داشته باشد. مقررشده در این فراکسیون نیز مسئولان و فعالان 4 شقوق مختلف حمل‌ونقل به مباحث ایمنی در حمل‌ونقل بپردازند.

ایمنی نیازمند فرهنگ‌سازی

علوی نقش مجلس در ایمنی را بسیار مهم دانست و گفت: به نظر ما ضعف ایمنی رانندگی در ایران به دلیل اقتصاد ضعیف و نرخ بیکاری بالا در کشور است. طوری که اکنون هرکسی بیکار شده است این تقاضا را به بخش حمل‌ونقل آورده است.

نماینده مردم سنندج همچنین اضافه کرد: مقوله ایمنی نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ و این مورد در کشور دچار نقصان و غفلت‌های اساسی شده است.

مهم‌ترین چالش‌های حمل نقل کشور

علوی بابیان اینکه هم‌اکنون بخش حمل‌ونقل ما دارای چندین چالش است. گفت: بهره‌وری کم، عدم وجود جاده‌های مدرن با سیستم‌های کنترلی به‌روز، عدم تناسب عرضه و تقاضا در بخش حمل بار، نبود فرهنگ ایمنی و درنهایت عدم وجود آموزش ازجمله چالش‌های موجود در حمل‌ونقل است.

به گفته علوی اکنون هر کامیون ایرانی در سال 70 هزار کیلومتر در کشور تردد دارد درحالی‌که در یک کشور توسعه‌یافته 180 هزار کیلومتر تردد دارد و این وضع نشان می‌دهد بهره‌وری در حمل‌ونقل ایران بسیار پایین است.

وی تعداد کامیون در ایران را بیشتر از تعداد بار دانست و گفت: برای اینکه به ایمنی در حمل‌ونقل برسیم لازم است این اندازه از تقاضای کار در بخش حمل‌ونقل را کاهش دهیم.

بیشتر جاده‌ای کشور عمر 50ساله دارد

وی در خصوص چالش عدم وجود جاده‌های مدرن با سیستم‌های کنترلی به‌روز گفت: بیشتر جاده‌های کشور عمری بالای 50 سال دارند که جوابگوی میزان رفت آمد کنونی نیستند. همچنین علائم و متعلقات حوزه حمل‌ونقل نیازمند سیستم‌های مدرن و به‌روز است که در این زمینه بخشی از جاده‌های ما فاقد سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روز است.

علوی درنهایت در خصوص نبود فرهنگ ایمنی در حمل‌ونقل نیز گفت: به‌یقین می‌توانم ادعا کنم در چند سال اخیر در خصوص مقوله ایمنی فرهنگ‌سازی مطلوبی از سوی تمام ارگان‌های ذی‌ربط انجام نگرفته است.

انتهای پیام /

کد خبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar