۱۴:۲۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - 25 August 2018
کد خبر: ۵۰۵۴۱
معاون خدمات مهندسی نظام مهندسی تهران مطرح کرد:
معاون خدمات مهندسی نظام مهندسی تهران با اشاره به ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در خصوص شیوه نامه ارجاع مهندس ناظر، اظهار داشت: به دلیل اینکه مصوبه ای به معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی برای تغییر خط مشی نحوه ارجاع نشده است؛ بنابراین ما فعلا بر اساس روش گذشته ارجاع را انجام می دهیم.
ابلاغیه وزارت راه درباره ارجاع نظارت مبهم است/ ارجاع کار در تهران فعلا به روش گذشته انجام می‌شود

حسین احمدی در مورد ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در خصوص شیوه نامه ارجاع مهندس ناظر، اظهار داشت: این ابلاغیه مربوط به شیوه نامه تبصره 2 ماده 24 آئین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1383 هست؛ که وزارت راه و شهرسازی ابتدا آنرا در تاریخ 22/12/1396 مصوب و سپس اخیراً بتاریخ 02/05/1397 اصلاح شده آنرا رسماً ابلاغ نموده است. در این ابلاغیه موارد مختلفی از جمله مجریان ذیصلاح نیز مورد نظر قرار گرفته است ولیکن بیشتر موضوع ارجاع کار در مورد مهندسین ناظر حقیقی چالش برانگیز بوده و واکنش زا شده است.

احمدی افزود: ابلاغیه مذکور خلاصه این طور مدنظر قرار داده است، به جای اینکه سازمان نظام مهندسی به صورت سیستماتیک براساس طبقه بندی پروژه ها بر حسب میزان مساحت زیربنای آنها و رتبه بندی مهندسان ناظر با در نظر گرفتن اولویت بندی در صف ارجاع کار، سعی شده است بصورت عادلانه کار بین آنها توزیع شود؛ اینک ابلاغ شده است که از این پس مالک خودش بتواند ناظر را انتخاب کند و حتی در هر ارجاع مهلت ضرب العجل سه روزه داده شده که این نحوه ارجاع توسط نظام مهندسی به رسمیت شناخته شود و در غیر اینصورت مالک و ناظر طی قراردادی نسبت به خدمات مهندسی در پرونده مورد نظرشان اقدام نمایند. البته این موضوع توأم با یک ایهامی در نهایت محل رجوع مالک را سازمان نظام مهندسی قرار داده است.

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: از آنجا که طی نامه ابلاغی رئیس محترم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به کلیه رؤسای سازمان نظام مهندسی استان ها اعلام شده است "مطابق ماده 23 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، مسئولیت اجرای تصمیمات شورای مرکزی با رئیس شورا میباشد، لذا به صراحت اعلام می نماید که وفق مصوبه این شورا مبنی بر عدم ابلاغ بخشنامه مذکور، رؤسای سازمانها و اعضای هیأت مدیره مجاز به اجرای آن نمی باشند و با متخلفان براساس ضوابط و مقررات برخورد خواهد شد".

به گفته احمدی در حال حاضر بدلیل اینکه هیچ گونه مصوبه و ابلاغی به این معاونت نشده مبنی بر اینکه ما بخواهیم مسیر را عوض کنیم و ارجاع کار را بر اساس این ابلاغیه انجام بدهیم یا نه! معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی تهران، برحسب وظیفه سازمانی خود همچنان با همان سبک و سیاق سابق بصورت سامانه ای، و از طریق نرم افزار توزیع در صف ارجاع کار، ظرفیتهای اشتغال را به مهندسان حقیقی واگذار می کند.

وی گفت: البته از ابتدای تیر ماه سال جاری ارجاع کار به ناظرین حقوقی برای پروژه های با مساحت بیش از 3500 مترمربع با روش اختیاری به انتخاب مالک – صاحبکار هم اکنون در حال انجام شدن می باشد. یعنی در موارد ارجاع کار به شرکتهای حقوقی، مالک به اختیار خود ناظرش را انتخاب می کند و سازمان او را معرفی می نماید که این رویه خود نیاز به آسیب شناسی دارد. ولی موضوع شیوه نامه مورد بحث، ناظر به شرایط ارجاع کار برای مهندسان ناظر حقیقی است و مشمول پروژه هایی می شود که کمتر از 3500 متر مربع زیر بنا هستند.

احمدی ادامه داد: بنابراین با توجه به ابلاغیه های مذکور، هیأت مدیره با تفویض این موضوع به یک کمیته ی تخصصی و کارشناسی در صدد بررسی دقیق آن برآمده است و هنوز در مورد آن منتظر اتخاذ تصمیم شورای مرکزی میباشد و چون به همین دلیل که مصوبه ای به معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی برای تغییر خط مشی نحوه ارجاع نشده است؛ بنابراین ما فعلا بر اساس روش گذشته ارجاع را انجام می دهیم.

وی تأکید کرد: اقتدار این ابلاغیه می توانست توأم شود با وحدت رویه و ایجاد وفاق نظر حداقل با دریافت نظرات عموم متولیان امر ساخت و ساز در کشور و بخش خصوصی ، مهندسان و شرکتهای مشاور و از همه مهمتر سازمان نظام مهندسی ساختمان که متولی اصلی و محمل پیاده سازی آن بشمار می رود .

به گفته عضو نظام مهندسی تهران طی یک مسیر کارشناسی شده واحد و مشترک قطعا بخش نامه وزارت راه و شهرسازی می‌توانست به گونه ای از قابلیت و ضریب پذیرش مناسب تری برخوردار شود. ولی متأسفانه چیزی که الآن شاهد آن هستیم این است که از درون سازمان نظام مهندسی این موضوع با واکنش جامعه مهندسان روبرو است و از طرفی مردم و مالکان عادی در انتظار تعیین تکلیف به سر می برند و ما عملا توانسته ایم برای پیشگیری از هرگونه تنش و ایجاد هرج و مرج، مطالبات و مخالفت های پیرامون آن‌ را به گونه ای تاکنون مدیریت کنیم.

معاون خدمات مهندسی نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به نامه ای که برای شرکت تأمین کننده نرم افزار سازمان نظام مهندسی در این زمینه ارسال شده است، تصریح کرد: معاونت خدمات مهندسی پیشنهاد داد طی نامه ای نظرات کارشناسی اپراتور نرم افزار فناوران در مورد امکان سنجی شرایط مورد نیاز عملیاتی شدن ابلاغ آقای وزیر دریافت شود تا صرفاً نظرات آنها نیز برای بررسی موضوع در هیأت مدیره سازمان ارائه شود.

احمی با اعتقاد به اینکه هر دو روش هم ارجاع توسط نظام مهندسی و هم به اختیار و انتخاب مالک ؛ بخودی خود می‌توانند مزیت ها و معایب مختص بخود را داشته باشند؛ گفت: روش جاری فعلی نیاز به آسیب شناسی و پالایش دارد و واقعاً باید کار کارشناسی شود که کدام یک می‌تواند بیشتر باشد و کدام روش به هدر رفت منابع بیشتری متمایل تر است.

وی افزود: یکی از مسائل مهم آسیب زننده به هر دو روش ارجاع کار به‌ویژه در مورد روش ارجاع توسط نظام مهندسی مسئله تعویض ناظر است که در صورت بروز تخلف وقتی که تشخیص ماهیت تخلف متوجه مهندس ناظر است؛ چون تعویض ناظر به پیشنهاد مالک طبق قانون به این سادگی ها عملی نیست - که البته این موضوعی است که در جای خودش باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد- لیکن این مارگزیدگی برخی مالکان و سازندگان از ناظر بد موجب افزایش توقعات و انتظارات آنان نسبت به اختیاری شدن ناظر از سوی آنان شده است.

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به راه حل این مشکل گفت : راه حل در ابتدا بدست خود وزارت راه و شهرسازی است؛ در صدور پروانه های اشتغال بکار مهندسان و کیفیت آن دقت بیشتری به‌عمل آید و دیگری بصورت توأمان در درون سازمان نظام مهندسی با متخلف برخورد شدید انتظامی صورت بپذیرد؛ متاسفانه در شرایط فعلی اتوریته و اقتدار سازمان نظام مهندسی در این خصوص آسیب دیده و به شدت کاسته شده است.

به گفته احمدی اخیرا طی سال جاری از حدود 6300 ارجاع کار حقیقی معادل 000 , 600 ,7 مترمربع در چهار گرایش سازه، معماری، برق و مکانیک، که از این میزان حدود 4000 مورد بصورت تک ناظره ارجاع شده است؛ تقریبا 53 مورد ارجاع اختیاری را ثبت کرده ایم که عمدتاً مربوط به مواردی است که شاهد اختلاف بین مالکین و ناظرین هستیم و تخلفاتی ثبت شده و به رأی شورای انتظامی یا داوری و صدور رأی مجازات ناظر متخلف منجر شده است. یا متراژ کار اندک بوده و تمایل به پذیرش آن نبوده یا ابقای ناظر بوده و یا مواردی که اصرار مالک بصورت طولانی مدت وجود داشته ؛ که بی توجهی به آن از سوی سازمان، مستعد تبعات انسانی و اجتماعی و اثرات روانی می شده است. در این موارد محدود با الهام از این شیوه نامه استفاده کرده ایم و مالکی که اصرار داشته ناظر را خودش انتخاب کند اجازه این کار داده شده است تا پاسخی نسبت به بار عصبی که به دلیل تخلف ناظر عضو سازمان اتفاق افتاده داده شده باشد.

وی اظهار داشت: البته از سوی دیگر نیز ما روزانه مراجعات متعددی داریم که مالک دست در دست همکاران عضو سازمان نظام مهندسی که ظرفیتشان آزاد است و منعی برای اشتغال ندارند جز صف اولویت توزیع عادلانه کار ، حضور پیدا می کنند و با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی این امر را ابلاغ کرده، انتظار دارند که بر اساس همین شیوه نامه عمل کنیم. اما ما در معاونت خدمات مهندسی موظفیم فعلا روش جاری را ادامه دهیم تا زمانیکه مصوبه جدیدی از طرف شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و به تبع آن هیأت مدیره اعلام شود که اگر قرار است روش دیگری در پیش گرفته شود ما نیز بر اساس آن عمل کنیم.

احمدی اعلام کرد: نظام مهندسی سعی دارد فعلا به نحوی از این مسأله گذر شود تا تضاد و تعارض اسناد بالادستی و ناهماهنگی‌های تصمیمات ستادی و بالادستی بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری و سازمان نظام مهندسی برطرف شود. ممکن است ساختارها یا برنامه نرم افزاری نیاز به اصلاحاتی هم داشته باشد. قطعا باید انتقاد پذیر بود و به کار کارشناسی و آسیب شناسی تن داد. برای ما مهم این است که این سیستم فارغ از دخالت عامل انسانی بتواند عمل کند و افرادی که در صف ارجاع کار هستند هم با توجه به ظرفیت اشتغالزایی موجود فرصت دریافت حداقل یک کار در سال را در این روش توزیعی داشته باشند.

وی در مورد میزان رضایت مهندسان و مردم از سیستم جاری ارجاع مهندس ناظر گفت: با توجه به اینکه از 24 اردیبهشت ماه امسال به دستور ریاست سازمان ، ارجاع کارهای حقیقی بصورت سیستمی و با نرم افزار انجام می شود و تقریبا حق الزحمه های مرحله ای ناظرین و موارد استردادی ها حتی الامکان سعی شده است بروز و بموقع پرداخت شود ؛ لذا به نظر می رسد که در اعضای سازمان نظام مهندسی یک رضایتمندی نسبی بوجود آمده است که البته این کافی نیست و تا حصول مطلوب فاصله زیادی هست و انتقادها هم وارد است.

به گفته احمدی مسأله ای که باید به آن توجه شود این است که بالاخره این روش نیز پیامدهای ناخوشایندی بهمراه داشته ولیکن تا امروز رفته رفته سعی شده که تا حدودی جلوی مفسده و جرم خیزی آن گرفته شود و دخالت عامل انسانی برای ایجاد تغییرات نامتعارف یا از تضاد منافع پیشگیری شود و نسبت به گذشته میتوان ادعا کرد به پیشرفت و نقطه متعادل تری رسیده است.

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تأکید کرد: اکثر مهندسان ما انسان های شریف، دلسوز و زحمتکشی هستند و به وظایف خودشان آشنایی دارند و به درستی وظایف خودشان را ایفا می کنند. ولی موارد بازرسی شده و یا شکایت شده توسط مالک و در مسیر شورای انتظامی یا داوری باثبات رسیده هم کم نیستند. متأسفانه برخی ناظران سوء استفاده کردند و باعث خدشه دار شدن حیثیت مهندسی و سازمان نظام مهندسی هم شده اند و چشم برخی مالکین از این نظر ترسیده است.

وی با اشاره به اینکه اقتدار نظام مهندسی در برخورد با تخلفات محک زده می شود، ادامه داد: روح حاکم بر این قانون که مهندس ناظر را هر کسی نتواند به راحتی تغییر دهد؛ ناظر بر این است که مهندسی که در برابر تخلفات برخی سازندگان سوداگر نسبت به تخطی از اصول ایمنی، فنی و مهندسی ساختمان یا اصول شهرسازی ایستادگی می کند و در گزارش های مرحله ای اش منعکس مینماید؛ این مهندس را به راحتی نتوان تعویض کرد. ولی این مهم خود نباید پوششی برای ورود به مناسبات نامتعارف شود. نظام مهندسی باید در درون خودش به اقتدار و رسیدگی به این تخلفات فکر کند. در سازمان نظام مهندسی این مسیر وجود دارد و در عین حال شکایت بردن به دادگاه‌ها و دستگاه قضایی هم حقی است که طرفین مالک و ناظر به صورت مستقل محفوظ است.

احمدی افزود: ما جامعه مهندسان در شرایطی که معلول وضعیتی ناشی از تعارضات اسناد بالادستی یا مشکلات ساختاری و تهدید آمیز در اقتصاد ملی کشور است؛ باید اتحاد خودمان را در درون حفظ کنیم و با وحدت رویه به مسائل به صورت کاملا حرفه ای و کارشناسی توجه کنیم و اجتناب کنیم از اینکه دچار تفرقه و اختلاف شویم و فرصت های خودمان را تبدیل به تهدید نکنیم و از مسیر درست قانونی خارج نشویم.

وی در پایان اظهار داشت: ظرفیت اشتغالزایی محدود و ظرفیت آزاد اشتغال در همه حرفه ها از جمله حرفه مهندسی بالاست . موجب تأسف فراوان است که بگویم دربین مراجعات متقاضی کار برخی مهندسین از زور بیکاری و معیشت بد خانواده در اسنپ کار می کنند. من فکر می کنم با صبر و تحمل بتوانیم از این دوره ناگوار عبور کنیم و با مذاکراتی که انجام می شود انتظار داریم که به زودی این مسأله شیوه نامه ابلاغ کار تعیین تکلیف شود و یا با ویرایش و راه حل بینا بینی مسیر منطقی خود را پیدا کند. سازمان نظام مهندسی نمی خواهد که این مسائل در هیجانات و بگو مگوها واقع باشد و هدف این است که در مذاکرات کارشناسی و ارجاع کار به کمیته های کارشناسی مسیر در جهتی پیش برود که بتواند آنچه عادلانه، حق و منطقی است در این تعاملات و برطرف کردن تعارضات بالادستی به یک نقطه مشترک مطلوب برسد تا به سمت بهبود خدمات به جامعه مهندسین و مردم حرکت کنیم.

منبع: جماران

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كيواني فر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
در خود اين شيوه نامه ها و مصوبات و بين آنها تضاد وجود دارد . وقتي مثل مسلسل و بدون نظر سنجي از مشاورين و ذينفعان نامه ابلاغ مي شود اين مشكل هم بوجود مي آيد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar