۱۲:۰۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - 03 September 2018
کد خبر: ۵۰۶۳۴
در نشست دستاوردهای قانون نظام مهندسی مطرح شد:
صما- نشست ارزیابی و آسیب‌شناسی دستاوردهای قانون نظام‌مهندسی درحوزه ارتقاکیفیت ساخت با حضور نمایندگان شورای شهر و مجلس امروز 12 شهریورماه برگزار شد.
مشارکت محدود اعضا در انتخابات آسیب امروز نظام مهندسی/ فرصت یک ماهه مجلس به وزارت راه برای ارایه لایحه اصلاح قانونبه گزارش «صما» در این نشست که در سالن کنفرانس ابن سینا برگزار شد، محسن هاشمی- رییس شورای شهر تهران، سالاری و نزاد بهرام از اعضای شورای شهر، موسوی- نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ، احمدخرم- رییس نظام مهندسی ساختمان تهران، محسن بهرام غفاری- نویسنده پیشنویس قانون نظام مهندسی ساختمان و جمعی از اعضای سازمان نظام مهندسی و فعالان حوزه ساختمان مرتبط با صنعت ساختمان حضور داشتند.

هاشمی: نظام مهندسی در عمل چه میزان موفق بوده است؟

در ابتدای این نشست رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه صنعت ساختمان 13 تا 15 درصد اشتغال‌زایی دارد گفت: در حال حاضر نظام مهندسی تهران 120 هزار عضو دارد و این تشکیلات با هدف تضمین کیفیت صنعت ساختمان تشکیل شد اما سوال اینجاست که نظام مهندسی در عمل چه میزان موفق بوده است.

محسن هاشمی با بیان مطلب فوق افزود: تعداد فارغ التحصیلان مهندسی ساختمان کشور در آینده نزدیک از یک میلیون نفر می گذرد که این موضوع یک فرصت و در عین حال تهدید است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: فرصت از این جهت است که یک هم افزایی بین نخبگان ایجاد می شود و تبادل تجربه بین اعضا شکل می گیرد.

به گفته هاشمی، نباید نظام مهندسی تبدیل به یک حلقه بروکراسی شود چراکه این یک تهدید است.

وی با یادآوری اینکه نظام مهندسی تهران یک سمن‌ (NGO) است، گفت: نباید این تشکیلات با سیاست و دخالت‌های دولتی عجین شود.

وی یکی دیگر از آسیب های نظام مهندسی تهران را شرکت تنها 7 تا 8 درصد از اعضا در انتخابات آن ذکر کرد و افزود: این موضوع نیز نشان دهنده فاصله گرفتن نظام مهندسی از اهداف شکل گیری آن است.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که فرآیند قاطع شکایت از نظام مهندسی شکل بگیرد و با اقداماتی مطلوب اعتماد مردم به این تشکیلات احیا شود.

نژادبهرام : نقاط ابهام برانگیز نظام مهندسی برطرف شود

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد که بی تفاوتی نظام مهندسی در ساخت و سازهای بزرگ در پایتخت یکی دیگر از آسیب های این حوزه است که باید حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع ایجاد شود.

همچنین در همین نشست زهرا نژادبهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شهر بدون سازه‌ها نشانی از شهر ندارد و از این رو جایگاه نظام مهندسی بسیار پر اهمیت است،گفت: نظام مهندسی جایگاهی منحصر به فرد دارد چرا که سازمانی برخاسته از بطن جامعه است.

نژادبهرام گفت: متاسفانه بسیاری از سازه های که پس از زلزله کرمانشاه فروریخت سازه های جدید بود و این موضوع اهمیت نظام مهندسی را بیش از پیش نشان می دهد.

این عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که نقاط ابهام برانگیز نظام مهندسی برطرف شود و به همان میزان حوادث ناشی از فروریزش ساختمان ها کاهش یابد.

موسوی: فرصت یک ماهه وزارت راه برای ارایه لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی

در ادامه ابوالفضل موسوی بیوکی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : قانون نظام مهندسی فعلی را بسیاری از کارشناسان معتقدند مناسب نیست اما معتقدم تا زمان تصویب قانون جدید باید قانون فعلی حفظ شود.

وی گفت :مقرر شده وزارت راه و شهرسازی لایحه تغییر قانون نظام مهندسی را به مجلس ارایه دهد؛ اما متاسفانه پیش بینی می شود به دلیل نا هماهنگی‌های موجود این لایحه تا پایان فرصت یک ماهه آماده نشود.

حناچی: به دنبال آدم خوب در سازمان نظام‌مهندسی باشیم

در همین راستا معاون فنی شهرداری تهران بابیان اینکه بیش از دو دهه از اجرای قانون نظام‌مهندسی می‌گذرد گفت: حال زمان آن رسیده که نگاهی به قوانین نظام‌مهندسی داشته باشیم. چراکه در اجرایی بخش‌های از این قوانین موفق و در برخی دیگر با شکست روبرو شده‌ایم.

پیروز حناچی بابیان مطلب فوق افزود: قطعاً فرصت کنونی فراهم است تا بازنگری‌هایی نسبت به عملکرد این نهاد داشته باشیم. البته در این بازنگری نباید نیمه‌خالی لیوان را ببینیم. چراکه نظام‌مهندسی در مواردی موفق عمل کرده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های حقوقی به‌شدت زیاد شده است و حتی شنیده‌ها و شواهد حاکی از آن است که یک نفر دارای 30 شرکت حقوقی است. و این می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام‌مهندسی باشد اظهار داشت: باید اصلاح نظام‌مهندسی از این حوزه‌ها شروع و به سمت آسیب‌شناسی قوانین سوق پیدا کند

حناچی در ادامه عنوان کرد: این موارد جز مسائلی است که در بازنگری، بازبینی و آسیب‌شناسی موردتوجه قرار بگیرد.

وی بابیان اینکه به دلیل عدم اتفاق‌نظر اصلاحیه قوانین نظام‌مهندسی با مشکلاتی روبرو شده است. اظهار کرد: بنابراین نیاز است به یک تفاهم جامع در این خصوص داشته باشیم...

حناچی در بخش دیگر سخنانش بر لزوم توجه اخلاق حرفه‌ای تک‌تک مهندسان گفت: باید به دنبال آدم خوب باشیم اگر آدم خوب وارد مجموعه‌ای شود چالش‌ها و دغدغه‌های حل‌وفصل می‌شود؛ بنابراین فرصت و رقابت انتخابات زمان مناسبی است تا به دنبال افرادی باشیم که منافع عمومی را بر منافع شخصی خود ارج تر بدانند.

وی درنهایت گفت: برای رسیدن به موارد ذکرشده راهکاری جز شفافیت وجود ندارد.

دامادی: عظمت سازمان نظام‌مهندسی به‌واسطه تخلفات چند عضو زیر سؤال نبرید

در ادامه نماینده مردم ساری و میاندرود بابیان اینکه خود را متعلق به خانواده بزرگ مهندسی می‌داند به مظلومیت جامعه مهندسی اشاره کرد و یکی از عوامل مربوط به رویکرد جدید وزارتخانه به سازمان نظام‌مهندسی را ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی برشمرد که هرکدام مأموریت‌های جداگانه و غیر مرتبط داشتند.

محمد دامادی بابیان مطلب فوق افزود: هیچ‌کس منکر فعالیت‌های موفق آمیز سازمان نظام‌مهندسی در گوشه‌کنار کشور نیست.

وی بابیان اینکه مباحث مطرح در خصوص سازمان‌های نظام‌مهندسی و وجود نقص و تخلف در این سیستم اظهار داشت: نمی‌شود عظمت چنین سازمان مهمی را به‌واسطه تخلفات چند عضو زیر سؤال برد.

وی گفت: امیدوارم جلسات مشترک در خصوص آیین‌نامه ابلاغی در کمیسیون عمران مجلس و سایر مدیران وزارتخانه با حضور مؤثرتر شورای مرکزی انجام‌گرفته و با تعامل سازنده بین وزارتخانه و مجلس دغدغه‌های مربوط به جامعه مهندسی مرتفع شود.

دامادی درنهایت خواستار ارتباط قوی‌تر سازمان با نمایندگان مجلس شد.

انتهای پیام/

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar