۰۹:۰۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - 13 September 2018
کد خبر: ۵۰۷۲۹
بسته خبری پنج‌شنبه‌های«صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبارحوزه مسکن وراه را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.
جدال لفظی وزیرراه و یک خبرگزاری اصولگرا/ کنایه فتحعلی شاهی نیکزاد به آخوندی/ ابهام بزرگ حق‌الزحمه‌های میلیونی در نظام‌مهندسی تهراندر این هفته بیان دلیل گرانی مسکن از زبان وزیرراه وشهرسازی، وعده راه اندازی سامانه املاک درسال 98، افزایش سرمایه شرکت بازآفرینی شهری به ۱۰۰۰ میلیارد تومان،کنایه فتحعلی شاهی نیکزاد به آخوندی،جدال لفظی آخوندی و یک رسانه اصول گرا، ابهام بزرگ حق‌الزحمه‌های میلیونی هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران، دلایل رشد قیمت مسکن و اجاره از زبان معاون آخوندی..مهمترین اخبار حوزه راه ومسکن وبوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می‌آید:

جدال لفظی وزیرراه و خبرگزاری اصولگرا

دراین هفته نحوه انتشار خبرمربوط به واگذاری بند چابهار به هندی ها ازسوی خبرگزاری تسنیم کار را به جایی کشاند که وزیرراه وشهرسازی با ادبیات بسیار تند وصریح به آن واکنش نشان داد والبته موضوع به اینجا ختم نشد و مجددا خبرگزاری تسنیم نیز به یادداشت وزیرراه وشهرسازی واکنش تندتری نشان داد و کار به جدال لفظی وتند بین یک رسانه و یک وزیررسید.نکته عجیب نسبت دادن صفاتی نظیرمتوهم ،عقب مانده ازسوی خبرگزاری تسنیم به وزیرراه وشهرسازی است.

آخوندی: تراکم‌فروشی شهرداری باعث گرانی مسکن در تهران شد

درهفته ای که گذشت وزیر راه با بیان این‌که حدود ۴.۵ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده تهران زندگی می‌کنند، مدعی شد: فروش تراکم‌ در پایتخت باعث توسعه گسترده سوداگری و افزایش قیمت مسکن در این کلانشهر شده و زندگی را برای افرادی با بضاعت کمتر در عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در جمع خبرنگاران بیان کرد: برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی شهر تهران با حضور تمامی مقامات ملی و محلی مسئله‌ای امیدوارکننده بود چراکه برای نخستین بار همه افراد راجع به یک موضوع اتفاق نظر داشته و هماهنگ عمل کرده‌اند.وی با بیان این‌که حدود 4.5میلیون نفر در بافت‌های فرسوده تهران زندگی می‌کنند گفت: فروش تراکم‌ در تهران در مناطقی مانند یک، 2، 4 و 5 نه تنها به ارتقای کیفیت زندگی کمکی نکرده بلکه باعث توسعه گسترده سوداگری و افزایش قیمت مسکن نیز در این کلانشهر شده و زندگی را برای افرادی با بضاعت کمتر در اطراف تهران سخت‌تر کرده است.وی با بیان این‌که همه محلات ناکارآمد استان تهران شناسایی و به 63 محله تبدیل شده است، افزود: ویژگی قابل توجه محلات ناکارآمد تهران پرجمعیت بودن آن‌هاست به گونه‌ای که در برخی محلات به 20 تا 50 هزار نفر می‌رسد، مسئله ای که قطعا وضعیت بافت‌های فرسوده تهران را از سایر شهرها متمایز کرده و اهمیت آن را نشان می‌دهد.

راه اندازی سامانه املاک درسال 98

دراین هفته در حالی که از اظهارات آخوندی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر مسئول راه اندازی سامانه املاک چند ماهی نمی گذرد، امروز معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است که این سامانه با دقت در این وزارتخانه در حال طراحی است.به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از تصویب قانون راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور حدود ۳ سال می‌گذرد و علیرغم اینکه اکثر کارشناسان بر این باور هستند که وزارت راه و شهرسازی باید به وعده‌های خود برای راه‌اندازی این سامانه تاکنون اقدام می‌کرد، گزارشها حاکی از این است که این سامانه هنوز در مرحله طراحی است.حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی امروز در حالی اعلام کرده که سامانه ملی املاک و اسکان کشور به دقت در حال طراحی و راه اندازی است که پیشتر از سوی این وزارتخانه و شخص وزیر راه و شهرسازی راه اندازی آن را منوط به یک سری شرط و شروط کرده بود.عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت ماه امسال در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسؤول راه‌اندازی این سامانه را سازمان امور مالیاتی معرفی و گفته بود که وزارت راه و شهرسازی در اجرای این طرح به آنها کمک خواهد کرد.احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در قانون به صراحت اعلام شده است که وزارت راه و شهرسازی مسئول راه‌اندازی سامانه ملی املاک است.توکلی خاطرنشان کرد: اگرچه مهلت انجام این برنامه شش ماه از تصویب قانون بوده، اما مدت‌هاست که از تصویب این قانون گذشته و سامانه مزبور و راه‌اندازی نشده است. وی در پاسخ به این سوال که قطعا راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اجرایی شدن اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه می‌توانست در برهه‌ای که فصل نقل و انتقالات به اوج خود می‌رسید، به عرضه واحدهای مسکونی و متعادل شدن عرضه و تقاضای مسکن کمک کند، اظهار داشت: قطعا این سامانه می‌توانست به تعادل عرضه و تقاضای مسکن کمک کند و با افزایش عرضه از رشد قیمت و اجاره بها جلوگیری شود.

افزایش سرمایه شرکت بازآفرینی شهری به ۱۰۰۰ میلیارد تومان

درهفته ا ی که گذشت مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از افزایش سرمایه شرکت بازآفرینی شهری به ۱۰۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: طی ۱۰ سال باید ۲۷۰۰ محله بازآفرینی شود.به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، هوشنگ عشایری عملکرد در مجمع عمومی عادی این شرکت با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهم و اثرگذار در سال گذشته، تغییر اساسنامه شرکت بود گفت: واقعیت امر این است که در گذشته فلسفه وجودی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان شرکت مادر تخصصی، صرفاً برای انجام فعالیت‌های تصدی‌گری وزارت مسکن و شهرسازی در بافت های فرسوده و سکونت‌گاههای غیررسمی بود که این امر یکسری عارضه در فعالیت این شرکت ایجاد کرد.عشایری با بیان اینکه خوشبختانه امروزه محور و رویکرد اصلی شرکت بازآفرینی شهری ایران از تصدی‌گری به جریان سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و راهبری تغییر پیدا کرده است، ادامه داد: امروزه شاهد پوست‌اندازی شکلی و ماهیتیِ شرکت بازآفرینی شهری ایران هستیم.دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران با اشاره به نتایج مثبت تصویب اساسنامه جدید این شرکت، اظهار داشت: امروزه نگاه مسئولان عالی رتبه کشور به جریان بازآفرینی تغییر پیدا کرده است. اگر در گذشته برای بیان برخی از سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران باید منتظر برگزاری جلسه با معاون رئیس جمهور می‌ماندیم، هم اکنون نه تنها شخص رئیس جمهور و معاونش نشست ماهانه و هفتگی با موضوع بازآفرینی برگزار می کنند، بلکه مقام معظم رهبری برای حل مسئله ساکنان بافت فرسوده، مطالبه گری دارند و این موضوع بیانگر این است که بازآفرینی شهری تبدیل به دغدغه نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.

دلار ۴۲۰۰ تومانی نگیریم، ناچاریم قطارها را متوقف کنیم

دراین هفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی با تأکید بر اینکه سفر به عنوان کالای اساسی باید حفظ شود، چون برای کشور منافع دارد، گفت: اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی به بخش ریلی مسافری اختصاص نیابد، به ناچار برای رعایت ایمنی، سیر قطارها متوقف می‌شود.‌ مجید بابایی در میزگرد تغییرات نرخ ارز و اثرات آن بر حمل و نقل ریلی اظهار داشت: سرانه مسافرت با قطار در کشور ما بسیار پایین است، این رقم در کشوری مثل سوئیس 2500 کیلومتر به ازای هر نفر در سال، در آلمان 1200 کیلومتر به ازای هر نفر در سال و در ایران 160 کیلومتر به ازای هر نفر در سال است.وی با بیان اینکه در چند سال اخیر استقبال از حمل و نقل شخصی در کشور افزایش یافته است، گفت: طبق برآورد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال 84 تعداد 350 میلیون نفرسفر با ناوگان شخصی انجام شد که این رقم در سال 94 به 690 میلیون نفرسفر رسیده است.دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی بیان کرد: در سال 84 میزان 415 میلیون نفرسفر از طریق وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای انجام شد که در سال 94 این رقم به 290 میلیون نفر سفر کاهش یافت.بابایی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد نرخ سوخت واقعی شود، تا حمل و نقل ریلی توجیه داشته باشد،گفت: به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت، یک خانواده زمانی که تصمیم به سفر دارد، ترجیح می‌دهد ‌با خودروی شخصی و حداکثر ۳ باک سوخت، به سفر برود و در مقصد هم با اقامت در چادر، چند روز سفر خود را ادامه داده و به شهر خود برگردد که تبعات این تصمیم، برای کشور خطرناک است.وی به آمار بالای کشته شدگان سوانح رانندگی و هزینه‌های بعدی آن اشاره کرد و گفت:‌ مصرف بالای سوخت در ایران (سه برابر متوسط جهانی) آلودگی هوا، آلودگی صوتی و غیره، دستاورد توسعه حمل و نقل شخصی است.

آغاز ساخت ۵۰ هزار مسکن کیفی و ارزان در شهرهای جدید

درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت ۵۰ هزار مسکن با کیفیت برای اقشار متوسط در شهرهای جدید آغاز شده است، گفت: این پروژه‌ها تأثیر خوبی بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت.حبیب‌الله طاهرخانی در آیین افتتاح و کلنگ‌زنی چند طرح روبنایی شهر هشتگرد و ۱۰ هزار مسکن با کیفیت و ارزان‌قیمت برای اقشار متوسط در شهرهای جدید گفت: مجموعه‌هایی از پروژه‌های آموزشی، مذهبی و ورزشی در کنار واحدهای مسکن مهر افتتاح می‌شود و چون در حوزه تأمین خدمات دارای کمبودهای جدی هستیم، تلاش می‌شود این موارد پیگیری و مورد اقدام قرار گیرد.وی با بیان اینکه در مجموعه‌ شهرهای جدید به جز دو شهر احساس این مجموعه‌های مسکونی جدید که تعداد آنها تا پایان امسال به ۵۰ هزار واحد مسکونی خواهد رسید، می‌تواند به تعدیل قیمت‌‌ها کمک کرده و ظرفیتی که برای جذب سرمایه‌های سرگردان خواهد بود، کمک کند. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به افتتاح قطار شهری گلشهر - هشتگرد اشاره کرد و گفت: قطعاً با افتتاح قطار شهری گلشهر - هشتگرد جذابیت بالایی برای سکونت در این شهر ایجاد خواهد شد، چرا که این شهر در بین ۱۷ شهر جدید فعال کشور منحصربه‌فرد است.وی افزود: در دهه اول شکل‌گیری شهر جدید هشتگرد این شهر یکی از شهرهای جذاب بود، بنابراین با اقدامات جدید به خصوص از ابتدای سال جاری این شهر به یک محیط مناسب برای سکونت تبدیل شده است.طاهرخانی ادامه داد:‌در سال ۹۲ که بنده عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد بودم، دانش‌آموزان برای تحصیل از شهر جدید هشتگرد به شهر قدیم منتقل می‌شدند، اما این در حالی است که امروز واحدهای آموزشی داریم که آموزش و پرورش اعلام کرده، فعلاً نیازی به آنها ندارد.

ابهام بزرگ حق‌الزحمه‌های میلیونی هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران

دران هفته مهدی محرمی شام‌اسبی-عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درگفت وگو با یکی ازخبرگزاری ها نوشت: انتشار بیانیه روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اینجانب را بر آن داشت که در رابطه با محتوای بیانیه مذکور و آنچه در قوانین و آیین نامه های ذیربط آمده است ، دیدگاه های خود را به اطلاع همکاران عزیز عضو سازمان مذکور برسانم. با فرض اینکه دستورات صادره توسط ریاست سازمان از بدو پذیرش مسئولیت مذکور تاکنون برابر موازین قانونی صورت پذیرفته شده باشد؛ این ادعا که تا ابتدای دوره هفتم نیز تسری یافته، مورد پذیرش نیست چرا که اگر این ادعای مورد نظر بخواهد قرین صحت باشد، پس چرا همواره از ابتدای دوره هفتم تاکنون نسبت به برکناری برخی از کارکنان و استخدام افراد جدید و جابجایی سمت‌ها و مناصب مختلف در سازمان و دفاتر نمایندگی آن اقدام شده است.همچنین عنوان کردن اظهارات یکی از مقامات وزارت راه و شهرسازی در مصاحبه اخیر ایشان تحت مصداق بارز تشویش اذهان عمومی زمانی قابل پذیرش است که به طور شفاف و بارز مصادیق آن تشریح گردد.در ارتباط با موضوع ارجاع کار نظارت به مهندسان ناظر نیز توجه روابط عمومی آن سازمان را به عدم توجه به شیوه‌نامه ارجاع نظارت تهیه شده توسط شورای مرکزی، تذکرات بازرس سازمان در مجامع برگزار شده، اعتراض اعضا به شیوه ارجاع کار نظارت به خصوص به کارهای نظارتی با متراژ بالا، به ویژه پروژه موسوم به پروژه برکت معطوف می دارد.در خصوص عدم حمایت مالی از سازمان از ردیف بودجه های دولتی، نقش آفرینی در اشتغال به کار و توزیع عادلانه کار، همین بس که توجه شود شکل گیری و تاسیس این سازمان بدون حمایت مالی دولتی میسر نبوده و نامناسب بودن شیوه ارجاع کار نظارت که هر چند ماه یک بار دستخوش تغییرات عجیب و غریب می گردد ، اعتراض اعضا را در برداشته است.مضافا آن که اساسا وظیفه اصلی سازمان نظام مهندسی و اعضای هیئت مدیره محترم آن، طبق مفاد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه های فنی و مهندسی در بخش های ساختمان و شهرسازی، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح ها و فعالیت های غیر دولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح، تنظیم روابط بین صاحبان حرفه های مهندسی ساختمان و کارفرمایان و کمک به مراجع مسئول در بخش ساختمان و شهرسازی در زمینه ارجاع مناسب کارها به صاحبان صلاحیت و جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی و... است، نه نقش آفرینی در اشتغال به کار.چنانچه ادعای قانونی بودن پرداخت‌های صورت پذیرفته صحت داشته باشد، چرا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اطلاعات مربوط به پرداخت تحت هر عنوانی را به اعضای هیئت مدیره، بازرسان ،روسای دفاتر نمایندگی و سایر مسئولین رده های بالای سازمان را همراه با ساعات کارکرد و مصوبات ارکان بالا دستی را منتشر نمی‌کند،کما اینکه طی سه سال اخیر به طور مکتوب توسط یکی از بازرسان سازمان این اطلاعات خواسته شد اما بازرس را مَحرم ندانسته و چنین اطلاعاتی را هرگز در اختیار ایشان قرار ندادند.لازم به ذکر می داند که اساسا صدور چنین اطلاعیه‌ای برابر اظهارات برخی از اعضای هیلت مدیره فاقد مصوبه هیئت مذکور است و در نتیجه ادعای انجام همه فرآیندهای کاری و امور سازمان نظام مهندسی استان تهران برابر مُر قانون را زیر سئوال قرار می دهد.با توجه به آشنایی اینجانب نسبت به سبک و سیاق نگارشی ریاست محترم سازمان جناب آقای مهندس خرم دارم بعید می‌دانم که چنین مکتوبی توسط ایشان به نگارش درآمده باشد. بر این باورم انتشار چنین اطلاعیه هایی در فضای رسانه ای و اجتماعی بیشتر به منظور دور کردن اذهان از انجام تحقیق و تفحص در خصوص عملکرد چند ساله اخیر سازمان به ویژه تخلف مالی چند میلیاردی جدید صورت می پذیرد.

خانه دار شدن ۸ میلیون نفر با تسهیلات بانک مسکن

درهفته ای که گذشت ابوالقاسم رحیمی انارکی با اشاره به قدمت 80 ساله فعالیت بانک مسکن که پیش از انقلاب با عنوان بانک رهنی ایران فعالیت می کرد، اظهار کرد: این مجموعه پس از انقلاب با چند شرکت و بانک کوچک دیگر ادغام شد و مجموعه بانک مسکن به شکل امروزی شکل گرفت.وی با بیان اینکه بانک مسکن در طول دوره فعالیت خود 8 میلیون خانوار را خانه دار کرده است، گفت: اغلب این خانوارها از اقشار متوسط و کم درآمدی بودند که اگر خدمات تامین مالی بانک مسکن نبود، شاید هیچ گاه امکان مالکیت خانه را نمی یافتند.رحیمی انارکی با تاکید بر اینکه مسکن در زمره با ارزش ترین دارایی‌های هر فرد در طول عمر وی محسوب می شود، فعالیت بانک مسکن در حمایت از خانه دار شدن اقشار جامعه را مقدس توصیف کرد و پذیرندگان را به نوعی در این کار مقدس شریک ارزیابی کرد.وی بانک مسکن را سالم ترین بانک کشور توصیف کرد و گفت: این بانک در زمره متعادل ترین و منضبط ترین بانک های کشور به شمار می آید؛ ضمن اینکه به دلیل ماهیت این بانک که به شکل تخصصی در حوزه مسکن فعالیت می کند، می توان به نقش آن در زمینه رونق ساخت و ساز و به دنبال آن فعال شدن صنایع پیشین و پسین مسکن و افزایش اشتغال اشاره کرد؛ کمااینکه 95 درصد از تسهیلات اعطایی بانک مسکن در بخش مسکن پرداخت می شود.رییس هیات مدیره بانک مسکن در بخش دیگر سخنانش به نقش بانکداری الکترونیک در زندگی مردم اشاره کرد و با بیان اینکه امروز تصور زندگی و کار و فعالیت، بدون وجود درگاه های پرداخت غیرحضوری تقریبا غیرممکن است، افزود: ارزش پرداخت هایی که از کلیه روش های غیرحضوری و الکترونیکی پرداخت انجام می شود معادل 12.5 درصد از کل نقدینگی کشور است.رحیمی انارکی با یادآوری اینکه در حال حاضر بیش از 95 درصد تراکنش های بانک مسکن به شکل غیرحضوری انجام می شود، اظهار کرد: اگر قرار بود این قبیل اقدامات به شکل حضوری انجام شود، شاهد ازدحام در شعب بودیم و زمان و انرژی بسیاری تلف می شد.وی نسبت ارزش تراکنش های کل شبکه بانکی به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) در هر سال را 133 درصد اعلام کرد و گفت: سالانه یک میلیارد و 777 میلیون فقره تراکنش به ارزش 203 هزار میلیارد تومان از طریق روش های الکترونیک و غیرحضوری انجام می شود.

دولت با اجاره به شرط تملیک بازار مسکن را کنترل کند

دراین هفته کارشناس اقتصاد مسکن با ادعای این‌که مالیات عایدی بر سرمایه املاک در شرایط کنونی تاثیر منفی در بازار دارد،گفت:دولت و مجلس باید با تدوین برنامه هایی از جمله اجاره به شرط تملیک وارد بازار شده و ضمن مدیریت بازار ، کنترل ونطارت خود را افزایش دهند.در هفته ای که گذشت مجلس شورای اسلامی طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه املاک اعلام وصوله شد. طرحی که بر اساس مواد و تبصره‌هایی از آن قرار است "ظرف یک ماه پس از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون، هر نوع نقل و انتقال قطعی زمین، املاک و مستغلات با کاربری‌های مسکونی، اداری و تجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه املاک خواهد شد. مطابق یکی از تبصره های این طرح نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک در سال اول اجراء 5 درصد، در سال دوم 10 درصد، در سال سوم 15 درصد و از سال چهارم به بعد 20 درصد خواهد بود.در یکی از تبصره‌های این طرح همچنین آمده است؛ "کلیه درآمدهای مالیاتی موضوع این ماده، به منظور تأمین مسکن مهر جوانان و محرومان و پوشش بخشی از نرخ سود تسهیلات خرید خانه اولی‌ها و تسهیلات ودیعه مسکن اجتماعی در اختیار بانک مسکن قرار گیرد. دولت مکلف است اقدام قانونی لازم را در خصوص نحوه تخصیص این درآمد به مصارف مذکور به عمل آورد. وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است گزارش عملکرد موضوع این ماده را هر شش ماه یک‌بار به کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات و عمران مجلس ارائه کند.بازار مسکن به خصوص در چند ماه اخیر تلاطم های قیمتی تقریبا شبیه نرخ ارز به خود دیده است. البته این افزایش قیمت در حد دو برابر و کمی بیشتر در برخی مناطق بوده است. رشد قیمت ها نیز مشخصا قدرت خرید مردم را نشانه رفته تا تقاضاهای موثر گذشته این روزها به تقاضاهای غیرمؤثر تبدیل شوند.در این شرایط برخی بی برنامگی دولت را عامل گرانی مسکن عنوان کرده و در مقابل آن پیشنهاداتی را ارائه می کنند که مالیات عایدی بر سرمایه مسکن یکی از آنهاست. وزیر راه و شهرسازی اوایل مردادماه امسال گفته بود:‌ «مالیات خانه های خالی را باید مقامات محلی اخذ کنند. از لایحه مالیات بر خانه های خالی و زمین های بایر استقبال اما از افزایش مدت اجاره انتقادهای زیادی شده است. مخالف مالیات بر عایدی سرمایه هستم چون اگر بر سرمایه، مالیات قرار داده شود سرمایه گذاری را تهدید کرده ایم و به معنای مخالفت با سرمایه گذاری است. با هر تهدید سرمایه گذاری مخالفت می‌کنم.»

توان افزایش سقف وام مسکن وجود ندارد

درهفته ای که گذشت مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفت: سپرده گذارانی که از امتیازشان استفاده نکردند، مشمول تغییرات شرایط وام می‌شوند با بیان اینکه پیشنهادات برای تغییر شرایط تسهیلات مسکن در حال بررسی است و سپرده گذارانی که از امتیاز خود استفاده نکرده‌اند مشمول تغییر شرایط وام می‌شوند،‌گفت: بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف رقم تسهیلات را نداده چراکه پرداخت بیش از این رقم در توان بانک نیست.محمد حسن مرادی با اشاره به تصمیمات جدید تسهیلات خرید مسکن از محل افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم،‌ اظهار داشت: یکی از پیشنهادات بانک مسکن کاهش محدودیت‌ها از جمله عمر ساختمان است. این پیشنهاد را داده‌ایم که عمر ساختمان هایی که مشمول تسهیلات 80 میلیون تومانی می‌شوند از 15 سال به 20 سال برسد. البته سقف محدودیت سن ساختمان در بخش اوراق همچنان 20 سال خواهد بود.وی درباره احتمال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن ادامه داد: بانک مسکن توانایی افزایش سقف تسهیلات را ندارد و پیشنهادی مبنی بر افزایش میزان وام را ارایه نکرده مگر اینکه این پیشنهاد از سوی وزارت راه وشهرسازی به بانک مرکزی ارایه شده باشد.مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن درباره افرادی که مشمول تغییر شرایط وام مسکن می‌شوند،‌ گفت: کسانی که در صندوق پس انداز یکم نسبت به افتتاح حساب کرده و از موعد سپرده گذاری آن‌ها یک سال هم گذشته باشد،‌ اما هنوز از امتیاز وام استفاده نکرده‌اند، این تغییر شرایط در صورت تصویب شامل حال آنها هم می‌شود.

دلایل رشد قیمت مسکن و اجاره از زبان معاون آخوندی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در 40 سال گذشته حضور دولت در ساخت ‌و ساز مسکن بین نیم تا 3 درصد بوده است،‌ گفت:‌ دولت تنها در جایی حق دخالت در بازار مسکن را دارد که بخواهد از قشر ضعیف حمایت کند و پیشنهاد انعقاد قرارداد دو ساله با مستاجران و افزایش 10 درصدی اجاره بها در آزادترین اقتصادها هم حق مردم است.حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن مبنی بر تنظیم قراردادهای دو ساله با مستاجران و تعیین سقف 10 درصد افزایش قیمت اجاره بها اظهار داشت: در واقع هر گونه قیمت گذاری مستقیم در بازار می‌تواند مفسده خاص خود را سبب شود و دولت تنها در موردی حق دخالت دارد که تعادل بازار به هم خورده باشد. در این جا وظیفه دولت است که با وضع قوانین، بازار را به تعادل برساند اما در حالت عادی تنها مکانیزم عرضه و تقاضا می‌تواند بازار را تنظیم کند.معاون وزیر راه وشهرسازی درباره تغییر شرایط بازار مسکن و بخش اجاره به تغییرات ابتدای سال اشاره کرد و گفت: در فصل اول سال جاری شاهد افزایش 40 درصدی اجاره بها در شهر تهران ناشی از تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی بودیم و این در حالی است که 35 درصد مردم اجاره نشین هستند و معمولا مستاجران از قشر ضعیف‌تر جامعه محسوب می‌شوند. بنابراین تلاطم در بازارهای خارج از بخش مسکن، سبب بروز یک مشکل حاد در بازار مسکن شد و بازار رهن و اجاره را در زمانی کوتاه تحت تاثیر قرار داد و از تعادل خارج کرد.مظاهریان با تاکید بر اینکه عامل خروج بازار مسکن از تعادل از درون بخش مسکن نبود، ادامه داد: در درون بازار مسکن اتفاق خاصی که عامل این جهش قیمت‌ها باشد رخ نداده است بلکه این اتفاقات در بازار مسکن ناشی از جذابیت اقتصادی انتظارات تورمی بود که در بازارهایی همچون ارز و طلا نیز حاصل شد و نقدینگی به قصد سود آوری به سمت بازارمسکن هم روانه شد.

کنایه فتحعلی شاهی نیکزاد به آخوندی

دراین هفته هشتمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور باشگاه خبرنگاران با عنوان «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور علی نیکزاد وزیر اسبق وزارت راه وشهرسازی با بررسی موضوعات مسکن مهر، و بررسی وضعیت بازار مسکن منتشر شد.وی در این برنامه گفت: باز هم اگر وزیر راه وشهرسازی بشوم، دوباره به سراغ مسکن مهر خواهم رفت.اوهمچنین کنایه فتحعلی شاهی به وزیرراه زد ودرپاسخ به اظهارات پیشین عباس آخوندی که گفته بود نیکزاد با هلیکوپترمسکن انتخاب می کرد گفت فتحعلی یشاه با هلی کوپتربرای مسکن مکان انتخاب می کرد.وی همچنین گفت: نوسازی بافت های فرسوده هیچ توجیه اقتصادی ندارد و برای خروج مسکن از کالاهای سرمایه ای باید کارهای عملیاتی و قانونی انجام داد.نیکزاد عنوان کرد: من خانه دارم، اما به دلیل آنکه مشغول ساخت خانه برای خود بودم، تا دو ماه پیش در تهران مستاجر بودم. روزی هم که رفتم مستاجر شوم نگفتم چه کسی هستم و صاحبخانه هم من را نشناخت. اما واقعا درد مستاجری درد بسیار سختی است.وی متذکر شد: الان مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای نزد مردم است و وقتی نقدینگی از 490 هزار میلیارد تومان 1394 به یک میلیون و 600 هزار میلیارد تومان تبدیل شده و این میزان سرمایه به هر کجا تزریق شود باعث از بین رفتن آن حوزه خواهد شد. یک سری کارهای عملیاتی و قانونی باید انجام شود.نیکزاد در پاسخ به این پرسش که منتقدان مسکن مهر می گویند که شما از هر کجا رد می شدید، می گفتید اینجا را مسکن مهر بسازید؟ تصریح کرد: آن فرد فتحلی شاه بوده که با هلی‌کوپتر رد می شد می گفت اینجا مسکن ساخته شود در این دوره مگر چنین چیزی می شود؟وی در پاسخ به این پرسش که اگر شما دوباره وزیر می‌شدید طرح مسکن مهر را ادامه می‌دادید؟ گفت: بله، حتما، با همان قدرت ادامه می‌دادم، اما تا آنجایی که بتوانم سعی می‌کنم در شهرهای جدید تراکم را کم کنم، 2 طبقه، 3 طبقه و یا 4 طبقه بسازیم.نیکزاد تاکید کرد: مسکن نقطه بهینه‌اش این است که شما نگذارید قیمتش بالا برود، در عین حال تولید داشته باشید اگر کسی بتواند این کار را انجام بدهد باید به او جایزه بدهیم. نیکزاد با اشاره به افزایش قیمت مسکن در ماه های اخیر، یادآور شد: این دولت قیمت را نگه داشت، الان را نمی‌گویم. تا اینکه اخیرا فنر ول شده قبل از این جریانات بالاخره قیمت زمین و مسکن گران نشده بود اما این یک طرفه قضیه بود، میزان تولید پایین بود وقتی تولید نباشد پس از مدتی همانند سال 84 عرضه و تقاضا با یکدیگر هم خوانی نخواهد داشت 17.5 میلیون خانوار تنها 16 میلیون خانه، بنابراین بازار مسکن وارد رکود شد و این رکورد سبب شده بود در سبد تورم، 38 درصد تورم از 360 قلم کالا، مربوط به بخش مسکن شود. وقتی که تولید نکنیم سبب می شود که مسکن و زمین قابل توجه گران بشود یعنی نه توانستیم قیمت زمین را نگه داریم و نه تولید انجام بدهیم.

طرح استیضاح وزیر راه تحویل هیأت رئیسه مجلس نشده است

درهفته ای که گذشت سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که استیضاح وزیر راه تقدیم هیأت رئیسه نشده است.بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار خبری مبنی بر تحویل استیضاح عباس آخوندی به کمیسیون عمران گفت: من هم این موضوع را از طریق هیأت رئیسه مجلس و هم از طریق ریاست کمیسیون عمران پیگیری کردم. البته در حال حاضر تعدادی از نمایندگان خواستار استیضاح آقای آخوندی هستند اما تا این لحظه طرح استیضاح ایشان تقدیم هیأت رئیسه نشده که ما آن را به کمیسیون عمران ارجاع کنیم.وی تأکید کرد که روال قانونی برای تقدیم استیضاح وزیر راه طی نشده است.

تغییر مقصد هواپیماهای برجامی که به دست ایران نرسید

دراین هفته شرکت سازنده هواپیماهای ای تی آر (ATR) درصدد یافتن جایگزین برای خریداری و تحویل هواپیماهای ساخته شده برای ایران است که تحت تاثیر تحریم های اقتصادی علیه این کشور دیگر نمی تواند آنها را تحویل ایران بدهد.به گزارش ایسنا، به نقل از بلومبرگ، شرکت لئوناردو بعنوان سازنده هواپیماهای ای تی آر (ATR) که یک شرکت فرانسوی – ایتالیایی مستقر در تولوز فرانسه است، بعد از توافق هسته‌ای برجام ایران قرار شد ۲۰ فروند هواپیمای سایز کوچک و متوسط را تحویل شرکت هواپیمایی ایران ایر دهد.بعد از توافق هسته ای برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی و برداشته شدن تحریم های اقتصادی، شرکت هواپیمایی ایران ایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با غول‌های هواپیماسازی جهان همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای تی آر به امضا رساند تا بتواند به نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل هوایی خود و همچنین رقابت با شرکت های هواپیمایی همسایگان خود بپردازد.اما حالا بعد از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای برجام و اعمال تحریم‌های خصمانه جدید از سوی ایالات متحده آمریکاعلیه ایران، برخی از این قراردادها در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است به گونه‌ای که شرکت‌های هواپیماسازی نتوانستند طبق قراردادهای خود، تعداد هواپیماهای درخواستی ایران را تحویل بدهند.به نظر می‌رسد در میان سه شرکت هواپیمایی که ایران از آنها درخواست خرید هواپیما کرده بود، شرکت ایتالیایی – فرانسوی ای تی آر ( ATR) بیشتر از سایر رقبای خود به دنبال تحویل زودهنگام محصولاتش به ایران بود به گونه‌ای سعی کرد تا قبل از اعمال تحریم‌های اقتصادی، تعداد هواپیماهای آماده شده خود را تحویل ایران دهد و بدین ترتیب از زیان دهی و ضرر مالی خود جلوگیری بعمل بیاورد.الساندرو پروفومو - مدیر ارشد اجرایی شرکت لئوناردو بعنوان سازنده هواپیماهای ای تی آر – در گفتگویی با بلومبرگ تیوی اظهار کرده است که این شرکت هم اکنون درصدد یافتن جایگزین‌های مناسبی برای فروش آن دسته از هواپیماهایی است که به سفارش ایران ساخته شده بود و حالا دیگر نمی‌تواند به این کشور تحویل دهد.

قرار نیست فرودگاه جدیدی ساخته شود

درهفته ای که گذشت یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که صنعت هوایی ایران را در طول سال‌های گذشته همواره به خود مشغول کرده بحث چگونگی مدیریت فرودگاه‌های جدید و بالا بردن تقاضا برای انجام سفر در آنجاست. مساله‌ای که این نگرانی را برای فرودگاه‌های جدید در دست ساخت نیز به وجود آورد که در صورت افتتاح چگونه می‌توان از ظرفیت آنها نهایت استفاده را برد.آمارهای سال‌های گذشته شرکت فرودگاه‌ها حاکی از آن است که چگونگی مدیریت پروازها در میان فرودگاه‌های مختلف ایران به درستی توزیع نشده و در شرایطی که سه فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره) و مشهد در کنار هم حدود نیمی از پروازهای کشور را انجام می‌دهند دیگر فرودگاه‌ها که تعدادشان به حدود ۵۰ مجموعه پروازی فعال می‌رسد تنها نیمی از پروازهای باقی‌مانده را انجام می‌دهند.در طول سال‌های گذشته وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده با وارد کردن هواپیماهای ATR که از نظر ظرفیت مسافرگیری و هزینه پرواز هزینه کمتری دارد، شرایط را برای بهبود عملکرد پروازی فرودگاه‌های کوچک در مناطق مختلف فراهم کند، اما با این وجود فعالیت تعدادی از فرودگاه‌ها همچنان به صرفه نیست و این موضوع سرنوشت فرودگاه‌های جدیدی را که در دستور کار قرار دارند در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.اظهارات جدید قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها اما حاکی از آن است که این شرکت ایجاد فرودگاه‌های نسل سوم را با عنوان اولویت خود در دستور کار قرار داده است.حسین اسفندیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق قوانین موجود برای ساخت یک فرودگاه جدید در منطقه باید کمیته دائمی فضای کشور که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری فعال می‌شود در رابطه با آن دستورات لازم را تصویب کند و پس از آن طرح ساخت و بهره‌برداری از سوی استانداری، شهرداری یا بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.به گفته وی، براساس برنامه ششم توسعه بخش دولتی اجازه ساخت فرودگاه جدید ندارد، بنابراین پیگیری فرودگاه‌های نسل جدید به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های موجود از سوی شرکت فرودگاه‌ها دنبال می‌شود.براساس گفته‌های قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها، بسیاری از فرودگاه‌های نسل اول که تعداد قابل توجهی از پروازها را انجام می‌دهند مربوط به نسل اول هستند و فرودگاه‌های نسل دوم نیز در دهه ۷۰ با هدف از بین بردن محرومیت در مناطق مختلف کشور ساخته شده‌اند که متاسفانه تعدادی از این فرودگاه‌ها عملا پرواز خاصی را در سال‌های گذشته به ثبت نرساندند و با توجه به هزینه بالای نگهداری از فرودگاه‌ها مشکلاتی را دراین زمینه ایجاد کرده است.اسفندیاری اظهار کرد: از این‌رو با توجه به قوانین موجود، شرکت فرودگاه‌ها طرحی برای واگذاری فرودگاه‌های فعلی ندارد، اما در عین حال از نظر قانونی امکان ساخت فرودگاه جدید را نیز نخواهد داشت. از این‌رو در صورتی که قوانین بالادستی کشور اجازه تاسیس فرودگاه جدیدی را بدهد بخش خصوصی و دیگر نهادها می‌توانند برای ساخت فرودگاه‌های نسل سوم اقدام کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar