۰۹:۳۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - 15 September 2018
کد خبر: ۵۰۷۳۸
«صما» گزارش می‌دهد:
صما- به گفته برخی از متخصصان حوزه هوایی حساسیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به توقف قرارداد ATR سیاسی است چراکه با ورود این هواپیماها فرودگاه‌های کوچک بیشتری فعال می‌شدند که آن‌هم رضایت مردم در حوزه‌های انتخابیه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را فراهم می‌کند.
حساسیت‌های لغو ورود ATRسیاسی است/ شرکت ATRبه ایران خسارت بدهد

به گزارش «صما» همین چند روز پیش بود که شرکت هواپیماسازی لئوناردو اس‌پی‌ای ایتالیا اعلام کرد، شرکت ATR که به‌صورت مشترک متعلق به لئوناردو و ایرباس فرانسه است در حال مذاکره با خریداران جایگزین جهت فروش باقی‌مانده هواپیماهایی است که قرار بود در قالب یک قرارداد یک میلیارد یورویی به ایران تحویل داده شود، اما به دلیل تحریم‌ها دیگر قابل تحویل نیستند. تاکنون 12 تا از 20 فقره هواپیمای نسل جدید ای‌تی‌آر 72-600 که در سال 2016 توسط ایران سفارش داده‌شده وارد ایران شده و هشت هواپیمای باقی‌مانده به مشتریان دیگر فروخته خواهد شد.

به گفته کارشناسان صنعت هوایی این مبحث جدای از هزینه‌های سنگین مالی و دیپلماسی برای ایران تشویش اذعان عمومی را دارد.

حساسیت‌های لغو ورود ATRسیاسی است

در همین راستا یک عضو جامعه متخصصان مراقبت پرواز بابیان اینکه رفتار ایران در خصوص عدم تحویل ATR های باقی‌مانده باید بر اساس بندهای قرارداد خرید باشد. گفت: در حال حاضر مشکل اصلی صنعت هوایی واردات و بهره‌برداری از هواپیماهای کوتاه برد نیست. چون‌که همین تعداد هواپیماهای واردشده قسمت اعظمی از نیاز کشور را برآورده کرده است. از طرفی دیگر، این هواپیماها به علت اقلیم خاص کشور محدودیت‌های زیادی برای پرواز دارند.

ایوب رضایی بابیان اینکه به نظر می‌رسد اقدام به خرید ای تی ار ها با توجه به محدودیت‌های این هواپیما و اقلیم کشور تخصصی نبوده است اضافه کرد در حال حاضر این هواپیماها به علت بالا بودن حداقل ارتفاع بعضی از مسیرهای پروازی مجبور هستند فاصله طولانی‌تری را طی کنند که باعث افزایش زمان پرواز و مصرف سوخت بیشتر می‌شود.

البته به گفته این متخصص هوایی این هواپیماها از مزایایی نسبی مانند قدرت مانور بالا در پرواز به فرودگاه‌های کوهستانی مثل سنندج و بجنورد، مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری مقرون‌به‌صرفه برخوردار هستند.

وی بابیان اینکه بیشترین نگرانی ما تحریم و لغو قراردادهای ایرباس است عنوان کرد: هم‌اکنون متوسط عمر هواپیماهای ایرلاین امارات ۵ سال، قطر ایرویز ۶ سال و ترکیش ایرلاینز ۶ سال است در حالی که متوسط عمر ناوگان میان برد و برد بلند در ایران ایر 22 سال است و نیاز به نوسازی ناوگان هوایی به‌شدت احساس می‌شود.

رضایی گفت: اگر اوضاع تحریم‌ها بهبود پیدا نکند علاوه بر مشکل نوسازی ناوگان در طی سال‌های آتی در خرید قطعات و تعمیر هواپیماهای موجود نیز با مشکل مواجه خواهیم شد. اگرچه به‌صورت مقطعی می‌توانیم قطعات موردنیاز در هواپیماهای موجود را از قطعات سالم هواپیماهای اسقاطی یا دلالی و واسطه‌گری برخی از کشورها تأمین کنیم؛ اما در آینده نزدیک با مشکلات عدیده‌ای در خصوص هواپیماهای میان برد و برد بلند روبرو خواهیم شد.

وی درنهایت تأکید کرد: حساسیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به توقف قرارداد ای تی آر سیاسی است چراکه با ورود این هواپیماها فرودگاه‌های کوچک بیشتری فعال می‌شدند که آن‌هم رضایت مردم در حوزه‌های انتخابیه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را فراهم می‌کرد. امری که به انتخاب مجدد نمایندگان در دور آتی کمک می‌کرد. این در حالی‌ است که در چند سال آینده ناوگان هوایی کشور بدون واردات قطعات و نوسازی هواپیماهای برد بلند به خطر افتاده و زمین‌گیر خواهد شد.

باید شرکت ATRبه ایران خسارت بدهد

در همین رابطه رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در واکنش به اقدام شرکت فرانسوی- ایتالیایی ATR مبنی بر عدم تحویل هواپیما به ایران به دلیل اجرای تحریم‌ها، گفت: بر اساس قرارداد قرار بود که شرکت ای تی آر، ۲۰ فروند هواپیمای سبک و متوسط را به ایران تحویل دهد، حال طبق گفته مسئولان این شرکت، طی مدت طی یک سال اخیر، حدود ۱۲ فروند هواپیما به ایران داده شد.

محمدرضا رضایی کوچی بابیان مطلب فوق به «صما»گفت: حال با اجرای تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، شرکت ای تی آر اعلام کرده که نمی‌تواند به تعهدات خود به‌طور کامل عمل کند، این یعنی آن‌که ۸ فروند از هواپیماهای مذکور به ایران تحویل داده نمی‌شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شرکت در هر شرایطی ملزم به اجرای قراردادش است و آن نمی‌توانند به خاطر برخی مسائل، از اجرای تعهداتشان کنار بکشند، زیرا شرکت ای تی آر، با توجه به اقدامات آمریکا باید پیش‌بینی این مسئله را می‌کرد.

وی درنهایت گفت: این شرکت یا باید به تعهدات باقی‌مانده خود عمل کرده یا اینکه باید به کشور خسارت پرداخت کند.

انتهای پیام

کد خبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar