۱۳:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - 27 September 2018
کد خبر: ۵۰۸۲۹
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما» :
بسته خبری صما به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه را دراختیار مخاطبان این حوزه قراردهد.

جدال لفظی تند آخوندی وترکان بر سر نظام مهندسی/ هزینه میلیاردی دلاری ایرانیان برای خرید خانه درترکیه/ تاخیر در حرکت قطار مترو به دلیل هجوم سارقاندر هفته ای که گذشت جدال تند ترکان و اخوندی برسرانتخابات نظام مهندسی ،مکاتبه انبوه سازان با مجلس،استعفای مدیرعامل شرکت پردیس، موفقیت دو شرکت هواپیمایی موفق دریافت ارز از سامانه نیما، کاهش ۱۹درصدی معاملات مسکن در شهریور ماه، زمین گیر کردن مسافران پرند توسط دزدها، هزینه میلیارد دلاری ایرانیان برای خرید خانه در ترکیه!و.. مهمترین اخبار حوزه راه ومسکن بوده اند که مشروح آنها به شرح ذیل می آید:

رئیس سازمان نظام مهندسی: «آخوندی» به دنبال حفظ حیاط خلوت وزارت راه است

درهفته ای که گذشت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این‌که عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل و مسکن بسیار ضعیف بوده است، گفت: وزیر راه در تلاش است با این قبیل اقدامات مسیر استیضاحش را به انحراف بکشاند.فرج‌الله رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در واکنش به این مسئله که اخیرا وزیر راه و شهرسازی ادعاهایی را در رابطه با شما به‌عنوان رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی اسختمان مظرح کرده است، اظهار کرد: موضوع تعارض منافع اساسا اشتباه جا افتاده است؛ نظام مهندسی ساختمان همیشه حیاط خلوت وزارت راه و شهرسازی بوده است.وی با بیان این‌که بنده پس از انتخاب به عنوان نماینده استان فارس از سوی رئیس جمهوری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور شدم، افزود: خود آقای آخوندی بنده را برای این پُست پیشنهاد داد، چرا همان زمان این مسئله را مطرح نکرد. واقعیت آن است که این اظهارات مبنای قانونی ندارد.وی ادامه داد: دولتی‌ها وقتی احساس می‌کنند در حال از دست دادن حیاط خلوت خود هستند به چنین اقداماتی متوسل می‌شوند.عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که بنا نداریم به این بحث وارد شویم، گفت: وزیر راه و شهرسازی پس از این‌که طرح استیضاحش اعلام وصول شده در تلاش است که مسیر آنرا به انحراف بکشد.رجبی بیان کرد:‌ عملکرد ایشان در همه حوزه‌ها مانند حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای ریلی و به ویژه مسکن بسیار ضعیف بوده و می‌خواهد با جریان سازی مسیر استیضاح به انحراف برشد.وی با تاکید بر این‌که نباید درگیر این حاشیه‌سازی وزیر راه و شهرسازی شد، اظهار کرد: لازم به ذکر است که بحث ریاست بر سازمان نظام مهندسی و نمایندگی مجلس از مجلس استفتاء شده و مشکلی نداشته است.

جدال لفظی تند ترکان واخوندی برانتخابات نظام مهندسی

دراین هفته به‌فاصله چند ساعت پس از رسانه‌ای شدن نامه واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در خصوص موافقت روحانی با درخواست اکبر ترکان برای تعویق دوماهه انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها عباس آخوندی واکنش نسبتاً تندی نشان داد. در نامه وزیر راه به رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، آخوندی از نامه ترکان ابراز تأسف کرده و وی را یکی از عوامل بی‌اعتمادی مهندسان نسبت به دولت معرفی کرده است.متن نامه آخوندی به واعظی به‌شرح زیر است؛«بازگشت به نامه شماره ... فرآیند، ترتیب و نحوه برگزاری انتخابات هیئت مدیره‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و از جمله مهلت‌های قانونی برگزاری آن در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال 1374 و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن به‌طور کامل و دقیق احصاء شده و در هفت دوره انتخابات قبل و دوره جاری ملاک عمل بوده و می‌باشد، مورد پیشنهادی آقای مهندس ترکان خلاف قانون و غیرقابل اقدام است.بنابراین تأخیر به‌طور قانونی امکان‌پذیر نیست و مطابق برنامه‌ زمان آن اقدام و رأی‌گیری در راستای اجرای قانون در استان‌های مختلف از پنجم تا سیزدهم مهرماه سال جاری انجام خواهد شد.

مسکن گران تر نمی‌شود

درهفته ای که گذشت مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه با بیان این‌که افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های گذشته طبیعی بود،گفت:‌در تهران بالاترین رکورد معاملات در یک ماه ۲۲ هزار فقره بوده و الان حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار معامله داریم.علی چگنی در نشست خبری با بیان این‌که هجدهمین همایش سیاست‌های مسکن 7 و 8 مهرماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار می‌شود، اظهار کرد: یک همایش موضوع محور است تا دستگاه محور. محورها با همکاری شورای سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی بررسی و نهایی شده است. علاوه بر این همایش یک کمیته علمی دارد.وی با اعلام این‌که تسهیل دسترسی به مسکن تِم اصلی همایش امسال است، افزود: این به معنای مالکیت مسکن نیست و شکل‌های دیگری وجود دارد که می‌توان در مسکن سُکنا گزید.وی برنامه ملی بازآفرینی شهری، توسعه سکونتگاه‌های شهری (شهرک‌سازی و توسعه کنونی شهرها)، سیاست‌های توسعه و تامین مسکن روستایی، روش های نوین تامین مالی مسکن، شهرهای زیست‌پذیر را محورهای هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن اعلام کرد.مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پیش بینی بازار مسکن گفت:‌ مسکن بخش تاثیرپذیر از اقتصاد خرد و کلان است. طی 5 سال اخیر قیمت مسکن در ثبات نسبی قرار داشت. بر اساس قیمت‌های ثابت مسکن حدود 30 درصد کاهش یافته بود. این در حالی بود که در نیمه سال گذشته دچار تغییرات اساسی شد که حاصل آن افزایش قیمت بود.وی با بیان این‌که در تهران قیمت مسکن نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد افزایش یافته است، افزود:‌تغییرات اقتصاد کلان،‌ مراودات بین المللی (برجام)، تغییرات نرخ ارز و.. که روی نهاده‌های مسکن تاثیر قابل توجهی داشته که چندین برابر رشد قیمت مسکن بوده است.وی با بیان این‌که افزایش قیمت مسکن طبیعی بود، تصریح کرد:‌ مسکن زنجیره پایین و بالادستی دارد که اگر قیمت‌های آن تغییر نکند تولید و اشتغال در این بخش به طور کامل می‌خوابد.مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که تغییرات مسکن عموما برون بخشی بوده است، اظهار کرد: به دلیل افزایش قیمت ارزش افزوده مسکن بعد از چند سال مثبت شد، این نشان می دهد از رکود خارج شده‌ایم.چگنی ادامه داد:‌ تقریبا افزایش قیمت مسکن در حد اعلی روی داده و کشش قیمتی در این بخش نخواهیم داشت مگر این‌که اتفاقات عجیب و غریب بین المللی روی دهد.وی با اعلام این‌که قیمت مسکن در کشور به طور متوسط حدود 30 درصد افزایش یافته است، افزود: در تهران بالاترین رکورد معاملات در یک ماه 22 هزار فقره بوده است، الان در حدود 14 تا 15 هزار معامله قرار داریم و مسکن وارد رکود نشده است.

بازار مسکن کساد شد چون قیمتها بالا رفت

دراین هفته کارشناسان بخش مسکن معتقدند کسادی و نوسانات بازار مسکن تابعی از سیاست های اقتصادی کلان جامعه، تقاضای فصلی، افزایش جمعیت و ازدواج جوانان است.مصطفی قلی خسروی با رد رکود مسکن در چند ماهه اخیر گفت: با کسادی بازار مسکن موافقم نه رکود.رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با مقایسه تعداد معاملات انجام شده در شش ماهه گذشته گفت: اگر رکود بازار مسکن بود از اول سال 97 تا روز گذشته 378 هزار و 661 معامله در مبایعه نامه ها ثبت نمی شد.وی با بیان اینکه دسترسی اطلاعات معاملات مسکن انجام شده فقط در دسترس رئیس اتحادیه است گفت: نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور دسترسی به اطلاعات معاملات مسکن ندارد از طرفی رئیس و سخنگوی اتحادیه من هستم.او با بیان اینکه کسادی بازار قابل پیش بینی و طبیعی است افزود: بازار ایران نشان داده با گران شدن مسکن ولع مردم برای خرید مسکن افزایش می یابد.وی پیشنهاد کرد تولیدات داخلی مرتبط با مسکن اگر افزایش نیابد بر بازار مسکن رونق می بخشد.

نامه انبوه‌سازان به رئیس مجلس

درهفته ای که گذشت رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در نامه‌ای به رئیس مجلس با اشاره به ممانعت کمیسیون عمران مجلس از حضور انبوه‌سازان در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و پیش فروش ساختمان نسبت به عواقب این قبیل اقدامات برای کشور هشدار داد.نامه جمشید برزگر خطاب به علی لاریجانی به شرح ذیل است؛« با سلام و احترام و عرض تعزیت بمناسبت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و ضمن تسلیت بمناسبت شهادت جمعی از هموطنان مظلوم اهوازی در عملیات تروریستی کوردلان تکفیری، به استحضار عالی می رساند شرایط اقتصادی کشور در طی سالهای اخیر به گونه ای بوده است که ضرورت عزم ملی و اهتمام مشترک بخش خصوصی و قوای سه گانه را برای برون رفت از رکود و ایجاد رونق بیش از پیش نمایان ساخته است.شرایط بحرانی اقتصاد کشور به گونه‌ای است که بدون همراهی ارکان حاکمیتی با بدنه مجرب و کارشناسی بخش خصوصی امکان فائق آمدن به مشکلات وجود ندارد و نگرانی از تداوم بحرانها در صورت عدم وفاق و انسجام ملی بی مورد و دور از واقعیت نخواهد بود. بر همین اساس کانون سراسری انبوه سازان ایران نیز با مسئولیت و دغدغه مندی بعنوان تنها تشکل بخش خصوصی فعال در عرصه ساخت و ساز و وعرضه مسکن و ساختمان کشور به صورت مستمر مکاتبات خود را با نهادهای مختلف حاکمیتی از جمله مجلس محترم شورای اسلامی انجام داده و ضمن یادآوری مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تقاضا نموده است که نمایندگان معزز در بررسی طرحها و لوایح با دعوت از کارشناسان بخش خصوصی زمینه را برای تصمیم سازی های اصولی تر و نافع تر برای ملت و کشور فراهم آورند.این رویه متأسفانه علی‌رغم تاکیدات معظم‌ له و سایر بزرگواران در هیئت رئیسه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی، به کرات نقض گردیده و بی توجهی غیر قابل توجیه برخی عزیزان ممکن است به نتایج نامطلوب و ناخوشایندی در سرنوشت حوزه‌های تخصصی کشور منجر گردد.پس از اینکه کمیسیون محترم عمران بصورت شفاف از حضور نمایندگان این کانون در جریان رسیدگی به طرح اصلاح قانون نظام مهندسی کشور ممانعت بعمل آورد اینک نیز از طریق همین کمیسیون و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون پیش فروش ساختمان دعوتی از این تشکل بخش خصوصی بعمل نیامده است. نکته جالب و قابل ذکر این است که کانون سراسری انبوه سازان ایران بصورت پیوسته در خلال بررسی های اولیه کارگروه‌های مربوطه برای طرحهای مذکور حضور داشته و اصلاً بدلیل اینکه مهمترین دریافت کننده خدمات سازمان نظام مهندسی و ذینفع اصلی قانون پیش فروش ساختمان می باشد همواره به عنوان بخش مهمی از مباحث مربوطه دعوت می شده است.کانون سراسری انبوه سازان تنها تشکل بخش خصوصی صنعت مسکن و ساختمان است که طی 5 سال اخیر بارها خواستار اصلاح این دو قانون و رفع موانع مربوط به آنها در این صنعت تأثیر گذار بوده است و نتیجه این کوشش ها به اینجا رسیده است که قوه محترم مقننه برای ورود به موضوع به اجماع و اقناع رسیده است.متأسفانه طی ماه‌های اخیر روند حرکتی مسئولین محترم این کمیسیون به نحوی بوده است که بیم آن می رود به خاطر عدم اجرای قوانین توسط قانون‌گذاران محترم، شائبه "رطب خورده کی منع خرما کند " در خصوص اجرای قوانین کشور برای این عزیزان مصداق یابد.

مدیرعامل عمران پردیس استعفا داد/ چاغروندی سرپرست شد

دراین هفته به دنبال استعفای سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران پردیس، حبیب‌الله چاغروندی مدیرعامل اسبق عمران پرند جایگزین وی شد. قرار است ساعت ۱۶ امروز مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید برگزار شود.با استعفای سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی حبیب‌الله چاغروندی را به‌عنوان سرپرست عمران این شهر منصوب کرد.یکی از مشکلات بزرگ پروژه‌های مسکن مهر به ویژه شهر پردیس کمبود منابع مالی بوده که طی ماه‌های اخیر به واسطه نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر نهاده‌های ساختمانی شدیدتر شده است. گفته می‌شود یکی از دلایل تغییر مدیریتی در شرکت عمران پردیس به پیگیری‌های غفوری برای تامین منابع مالی از جمله یارانه مسکن مهر برمی‌گردد.گرچه سپردن مدیریت شرکت عمران پردیس به حبیب‌الله چاغروندی مدیرعامل اسبق عمران پرند را باید به فال نیک گرفت، اما بدون تامین منابع مالی از سوی سازمان برنامه و بودجه نمی‌توان به پایان مسکن مهر پردیس امیدوار بود.

مدیرعامل شهر جدید هشتگرد:مترو هشتگرد 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

درهفته ای که گذشت مدیرعامل شهر جدید هشتگردبا بیان اینکه پروژه متروی هشتگرد 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: بازدید فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ما را امیدوار کرد که قطعا مترو هشتگرد تا پایان سال راه‌اندازی شود.سیدمهدی هدایت با اشاره به بازدید سردار عباد اله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت:‌ پروژه مترو هشتگرد که قرار است به شهر گلشهر وصل شود، گفت: پروژه مترو هشتگرد 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به سرانجام نهایی برسد.وی با بیان اینکه کل پروژه تا کنون 4 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: بازدید سردار عبداللهی و قولی که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا داد، ما را امیدوار کرد که این پروژه تا پایان سال افتتاح شود.هدایت ادامه داد: پروژه مزبور نیازمند منابع مالی است که پیگیر این هستیم که 50 میلیارد تومان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اعتبار دیگری از منابع داخلی شرکت عمران شهر هشتگرد و یک بخش نیز توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا تامین شود.وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید قرار بود در شهر جدید هشتگرد 10 هزار واحد مسکن با کیفیت و ارزان قیمت احداث شود، گفت: بر اساس قراردادی که شرکت عمران شهرهای جدید امضا کرده بود، مقرر شده بود که 50 هزار مسکن مهر باکیفیت و ارزان قیمت در شهرهای جدید احداث شود که سهم شهر هشتگرد از این تعداد 10 هزار واحد مسکونی است.مدیرعامل شهر جدید هشتگرد خاطرنشان کرد: آماده‌سازی زمین برای احداث این 10 هزار واحد مسکونی آغاز شده است.

رشد ۵۰ درصدی قیمت مسکن ظرف ۶ ماه بی سابقه بود

دراین هفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه کاهش قدرت خرید متقاضیان و خروج سفته بازان از بازار از دلایل اصلی ورود مسکن به رکود است، گفت: تا به حال سابقه نداشته قیمت مسکن در بازه زمانی شش ماهه ۵۰ تا ۶۰ درصد رشد کند.حسام عقبایی با بیان اینکه اکثر مشاوران املاک می‌گویند که بازار راکد است و در این دو ماه به دلیل ماه محرم و صفر رکود عمیق تر خواهد شد، گفت: داده‌های اولیه از تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن شهر تهران حاکی از آن است که معاملات در شهریور ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۵ درصد کاهش یافته است.وی با تاکید بر اینکه کاهش قدرت خرید متقاضیان، افزایش شدید قیمت مسکن و خروج سفته بازان از بازار مسکن باعث شده تا این بازار در مردادماه و شهریور ماه وارد رکود شود، اظهار داشت: رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت مسکن در یک بازه زمانی ۶ ماهه شاید بتوان گفت بی‌سابقه بوده است، بنابراین افت معاملات که از اواخر مرداد ماه شروع و در شهریور ماه افزایش یافت، احتمالا در نیمه دوم سال شدت بیشتری بگیرد.عقبایی خاطر نشان کرد:کاهش حجم معاملات مسکن بنا به گفته مشاوران املاک مشهود است، بنابراین پیش‌بینی من این است که چون بازار مسکن در شهریورماه از لحاظ معاملات وضعیتی مناسب نداشت، در نیمه دوم سال نیز ادامه یافته و افت معاملات و خرید و فروش بیشتر مشهود است.نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سئوال که آیا افت معاملات موجب کاهش قیمت مسکن می شود تاکید کرد: نمی توانیم تصور کنیم چون معاملات کاهش یافته، قیمتها هم پایین می‌آید، پس اگر قیمتها در بازارهای طلا و ارز به ثبات برسد، ممکن است بازار مسکن هم متعادل شود.

دو شرکت هواپیمایی موفق به دریافت ارز از سامانه نیما شدند

درهفته ای که گذشت دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: دو شرکت هواپیمایی موفق شدند ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما و با نرخ این سامانه خریداری کنند و چند شرکت دیگر هم پول واریز کرده‌اند، اما هنوز ارز نیما دریافت نکرده‌اند.‌مقصود اسعدی سامانی درباره قیمت بلیت پروازهای داخلی اظهار داشت: قیمت بلیت پروازهای داخلی فعلاً طبق نرخ‌های اعلام‌شده در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی با حداکثر ۱۰ درصد افزایش اعمال می‌شود.وی در پاسخ به این سؤال که این نرخ‌ها بالاخره تا چه زمانی اعمال خواهد شد؟ گفت: این بستگی به تأمین ارز موردنیاز شرکت‌های هواپیمایی از محل سامانه نیما دارد.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌های هواپیمایی تاکنون موفق به دریافت ارز از سامانه نیما شده‌اند؟ بیان کرد‌: به تازگی دو شرکت هواپیمایی موفق شده‌اند از سامانه نیما ارز دریافت کنند.اسعدی سامانی اظهار داشت: همچنین چند شرکت هواپیمایی هم بابت دریافت ارز از سامانه نیما پول واریز کرده‌اند، اما هنوز ارزی دریافت نکرده‌اند.وی با اشاره به اینکه نرخ‌ پروازهای داخلی بر اساس اختصاص ارز نیما، در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی درج شده است، تأکید کرد: این نرخ‌ها بر اساس قیمت‌های ارز سامانه نیما است، ‌شرکت‌های هواپیمایی با توجه به نوع و کیفیت خدمات خود می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد بیشتر از نرخ‌های تعیین شده بفروشند، همچنین کمتر از نرخ‌های تعیین شده هم امکان فروش وجود دارد.دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: همه عوامل فروش موظف به رعایت نرخ‌های تعیین شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی خواهند بود و در صورت بروز تخلف و عبور از نرخ‌های تعیین شده، دستگاه نظارتی، با متخلفان برخورد قانونی انجام خواهد داد.

کاهش ۱۹درصدی معاملات مسکن در شهریور ماه

دراین هفته آمار دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از بازار مسکن در شهریور ماه نشان می دهد متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه نسبت به شهریور ۹۶ افزایش ۷۴ درصدی دارد. دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آخرین آمار بازار مسکن در شهریور امسال را منتشر کرد.بر اساس این گزارش، در شهریور ماه ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره معامله به امضا رسید که نسبت به ماه گذشته (مرداد ۹۷) با ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره معامله، کاهش حدودا ۲ هزار و ۴۰۰ فقره ای داشته است.تعداد معاملات مسکن در شهریور نسبت به مرداد امسال ۱۹.۶ درصد کاهش نشان می دهد.ضمن اینکه این شاخص نسبت به شهریور سال گذشته ۳۳.۱۰ درصد کاهش داشته است.همچنین قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در شهریور در تهران ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (مرداد) ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع افزایش داشته است. این شاخص در شهریور سال گذشته ۴ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان در هر متر مربع بود که نشان دهنده افزایش شدید قیمت مسکن در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.به عبارت دیگر قیمت هر متر مربع در شهریور امسال نسبت به مرداد سال جاری ۹.۳ درصد و نسبت به شهریور سال گذشته ۷۳.۳۹ درصد افزایش نشان می دهد.گرانترین منطقه تهران در شهریور امسال منطقه یک با متوسط قیمت متری ۱۷ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان بود و ارزانترین منطقه پایتخت نیز منطقه ۱۸ با میانگین متری ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان تعیین شده است.دیگر مناطق گران پایتخت شامل مناطق ۲ با میانگین هر متر مربع واحد مسکونی، ۱۲ میلیون و ۷۷۳ هزار تومان، منطقه ۳ با میانگین متری ۱۴ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان، منطقه ۵ با متوسط متری ۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و منطقه ۶ با میانگین متری ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان اعلام شده است.مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ نیز با متوسط هر متر مربع واحد مسکونی زیر ۴ میلیون تومان ارزانترین مناطق تهران اعلام شده اند.مناطق ۴، ۷، ۸، ۱۳ و ۲۲ با میانگین بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر متر مربع و مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۴ و ۲۲ با میانگین بین ۵ تا ۶ میلیون تومان در هر متر جزء مناطق میان قیمت در این جدول به حساب می آیند.

دزدها مسافران پرند را زمین‌گیر کردند!

درهفته ای که گذشت ایسنا نوشت : روز دوشنبه قطارهایی که در ساعات پایانی روز کاری تهران را به مقصد شهر پرند ترک می‌کردند، با تاخیرهای چند ساعته مواجه شدند؛ تاخیرهایی که دزدها علت اصلی آن بودند!خبرنگار ایسنا که مسافر یکی از این قطارها بوده در این زمینه اعلام کرد که روز گذشته در شرایطی که سوار قطار ساعت ۲۱ شب که از تهران به مقصد پرند حرکت می‌کرده شده در ابتدای مسیر قطار بدون هیچ مشکل یا اخطاری به مسافران حرکت خود را آغاز کرده و حتی کرایه کامل محور را نیز از مسافران گرفته است، اما پس از آن بدون ارائه هیچ توضیحی قطار در مسیر متوقف شده و برای حدود دو ساعت حرکت نکرده است.به گفته این مسافر، پس از توقف تعدادی از ماموران نیروی انتظامی در محوطه حاضر شده و در توضیح به مسافران درباره چرایی این اتفاق سرقت از زیرساخت‌های ریلی مسیر را علت این اتفاق دانسته‌اند و اعلام شده که از این رو، تمامی قطارهای روز گذشته به مقصد شهر پرند همراه با تاخیر بوده‌اند.با توجه به اینکه شرکت حمل و نقل ریلی رجا به عنوان متولی قطارهای حومه‌ای فعالیت می‌کند، ایسنا علت این حادثه را از این شرکت جویا شد و مسئولان رجا اعلام کردند که قطار این شرکت مشکل خاصی نداشته و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم که مسئول آن راه‌آهن است، تاخیرهای این چنینی به وجود آمده است.ایسنا این موضوع را از شرکت راه‌آهن نیز پیگیری کرد اما صادق سکری، مدیر روابط عمومی این شرکت اعلام کرد که سرقت اتفاق افتاده نه به خط پرند که به خط تهران- قم مربوط بوده است و خوشبختانه نیروهای انتظامی توانسته‌اند سارقان را دستگیر کنند.به گفته وی، برخی از خبرها که حکایت از تاخیرهای به وجود آمده در دیگر مسیرها دارند، بیشتر شایعه‌سازی هستند و قطارها روز گذشته با مدیریت انجام شده به مسیر خود ادامه داده‌اند. بر اساس گفته‌های این مقام مسئول مسیر تهران- قم دو خطه بوده و حتی در صورت بروز اتفاقات پیش‌بینی نشده به هیچ عنوان حرکت قطارها متوقف نمی‌شود و با استفاده از مسیر جایگزین مسافران به مقاصد خود می‌رسند.هر چند با مدیریت صورت گرفته اتفاق روز گذشته پس از چند ساعت به پایان رسید، اما عدم اطلاع‌رسانی در ایستگاه مبدا به مسافران باعث شد تعداد زیادی از آنها نسبت به این اتفاق اعتراض داشته و این سوال را مطرح کنند که چرا در صورت وجود مشکل در مسیر از پیش به آنها اطلاع‌رسانی صورت نگرفته تا در صورت امکان از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، گسترش ظرفیت قطارهای حومه‌ای بوده تا بتواند در شهرهای بزرگی مانند تهران که تعداد زیادی شهر حومه‌ای در اطراف آن وجود دارد، بار ترافیکی را از جاده به قطار انتقال دهد.

اعتصاب نمی‌کنیم اما کمک نرسد زمین‌گیر می‌شویم

دراین هفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران معتقد است: با توجه به افزایش قابل توجه هزینه‌ها در طول ماه‌های گذشته در صورتی که شرایط به خوبی مدیریت نشده و حمایت‌های لازم صورت نگیرد، بسیاری از کامیون‌های ایرانی زمین‌گیر خواهند شد.محمدجواد عطرچیان در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: در ماه‌های گذشته افزایش هزینه‌ها به طور قابل توجهی اتفاق افتاده تا جایی که هزینه خرید کامیون‌های نو بیش از دو برابر شده و بسیاری از هزینه‌های لوازم یدکی حتی چند برابر شده‌اند. همین مساله می‌تواند برای کامیون‌های ایرانی تبعات منفی قابل توجهی داشته باشد.وی با بیان این‌که ۲۰ هزار دستگاه کامیون ایرانی در مسیرهای بین‌المللی و ترانزیتی رفت و آمد دارند، تاکید کرد: برای حضور در کشورهای اروپایی نیاز به فعال‌کردن برخی سیستم‌های نوین وجود دارد که در غیر این صورت کامیون‌ها اجازه تردد پیدا نمی‌کنند. مسائلی مانند سیستم‌های یورو۴، یورو ۵ و اخیرا یورو ۶، پشت سر گذاشتن تست‌های محیط زیستی، تست‌های میزان آلایندگی خودرو و همچنین وضعیت آج لاستیک‌ها بخشی از دغدغه‌هایی است که راننده‌های ایرانی قبل از ورود به کشورهای اروپایی باید آن را پشت سر بگذارند در غیر این صورت از ترددشان جلوگیری خواهد شد.به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران اگر کامیون‌های ایرانی نتوانند در مسیرهایی که پیش از این فعالیت می‌کردند حرکت خود را ادامه دهند قطعا این فرصت در اختیار شرکت‌ها و رانندگان خارجی قرار می‌گیرد و این به معنای آن است که ما نتوانسته‌ایم بازارهای سابق خود را حفظ کنیم.عطرچیان با بیان این‌که تمامی دولت‌ها از کامیون‌های خود در فضای بین‌المللی و داخلی حمایت می‌کنند، تصریح کرد: مسائلی مانند کاهش عوارض گمرکی و صفرکردن مالیات بر ارزش افزوده برای کامیون‌های نو و ارائه‌ی وام کم‌بهره با مدت بازپرداخت طولانی برای رانندگانی که قصد نوسازی ناوگان‌شان را دارند، بخشی از حمایت‌هایی است که می‌تواند از سوی دولت انجام گیرد، زیرا در غیر این صورت ناوگان ایران چه در فضای داخلی و چه در فضای بین‌المللی زمین‌گیر خواهند شد.وی درباره‌ی گمانه‌زنی‌های مطرح شده در رابطه با امکان اعتصاب رانندگان کامیون به دلیل مشکلات به وجود آمده در ماه‌های اخیر تاکید کرد: ما از سوی انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران رسما اعلام می‌کنیم که هیچ برنامه‌ای برای اعتصاب نداشته و نخواهیم داشت. ما شرایط دشوار کشور در تحریم‌های ظالمانه را درک کرده و می‌دانیم که بالا رفتن نرخ ارز چه فشارهایی را در اقتصاد ایران وارد کرده است، اما با این وجود توقع داریم که دولت از ما نیز مانند دیگر بخش‌های فعال در زمینه‌ی کالاهای اساسی حمایت کند.دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران ادامه داد: رانندگان کامیون در خط مقدم مقابله با تحریم‌های بین‌المللی هستند و اگر مشکلات جدید برای فعالیت‌شان به وجود آید حمل و نقل کالاهای صادراتی ایرانی یا با مشکل مواجه شده یا باید از سوی شرکت‌های خارجی و با قیمت‌ بالاتر انجام شود. از این‌رو ما ضمن تاکید بر این‌که در راستای اهداف کشور تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم از مسئولان دولتی می‌خواهیم که با به وجود آمدن شرایط حمایتی اوضاع دشوار فعلی را مدیریت کرده و امکان تداوم فعالیت رانندگان کامیون ایرانی را فراهم کنند.به گزارش ایسنا، از چند ماه قبل و به دنبال بالارفتن هزینه‌های جاری رانندگان کامیون تعدادی از اتحادیه‌های آنها دست به اعتراض زدند که این مساله به برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی منجر شد و سیاست‌هایی جدید از سوی این وزارتخانه برای اجرا ابلاغ شدند.

هزینه میلیارد دلاری ایرانیان برای خرید خانه در ترکیه!

دراین هفته خبرگزاریها نوشتند به تازگی دولت ترکیه، داده‌های رسمی را منتشر کرده که نشان می‌دهد در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۸ شهروندان ایرانی پس از شهروندان عراقی، بیشترین تعداد خانه را در ترکیه خریده اند. این آمار نشان می‌دهد، اگر خرید خانه به انگیزه گرفتن حق شهروندی در ترکیه صورت گرفته باشد، بیش از ۱.۶ میلیارد دلار ارز از ایران خارج و در بازار مسکن ترکیه سرمایه گذاری شده است!خروج بیش از ۱.۶ میلیارد دلار از ایران برای خرید خانه در ترکیهبه تازگی دولت ترکیه، داده‌های رسمی را منتشر کرده که نشان می‌دهد در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۸ شهروندان ایرانی پس از شهروندان عراقی، بیشترین تعداد خانه را در ترکیه خریده اند. این آمار نشان می‌دهد، اگر خرید خانه به انگیزه گرفتن حق شهروندی در ترکیه صورت گرفته باشد، بیش از ۱.۶ میلیارد دلار ارز از ایران خارج و در بازار مسکن ترکیه سرمایه گذاری شده است!در گذشته دیدیم تبلیغات گسترده فروش مسکن در کشورهایی چون امارات، کانادا و مالزی، شهروندان ایرانی را تحریک می کرد که در هر یک از این کشورها، خانه ای خریداری کنند؛ هر چند شاید این تبلیغات پر زرق و برق بر تصمیم گیری شهروندان ایرانی جهت خرید خانه در این کشورها تأثیرگذار بود، انگیزه های دیگری نیز برای خرید خانه در این کشورها وجود داشت؛ از جمله می توان به حفظ ارزش دارایی و گرفتن حق شهروندی این کشورها اشاره نمود.در یک سال اخیر، خبرها حکایت از آن دارند که ایرانیان به بازار مسکن ترکیه جهت خرید خانه هجوم برده و ماه به ماه بر خانه های خریداری شده توسط شهروندان ایرانی در ترکیه افزوده می شود.به تازگی داده های رسمی که از سوی دولت ترکیه منتشر شده است، نشان می دهند، شهروندان ایرانی پس از شهروندان عراقی در هشت ماهه نخست سال 2018 بیشترین خانه را در ترکیه خریداری نموده اند. طبق همین آمار، شهروندان عراقی در هشت ماهه نخست سال 2018، 3515 خانه در ترکیه خریداری کرده اند و پس از آن ها شهروندان ایرانی با خرید 1659 خانه در این کشور در رتبه دوم قرار دارند. در رتبه های بعدی خرید خانه در ترکیه به ترتیب شهروندان عربستانی با خرید 1573 خانه، شهروندان روسی با خرید 1180 خانه، شهروندان کویتی با خرید 1048 خانه و شهروندان افغانستانی با خرید 1045 خانه قرار گرفته اند.همان گونه که گفته شد، یکی از انگیزه های خرید خانه در ترکیه توسط شهروندان ایرانی، اخذ حق شهروندی این کشور بوده است. یکی از قوانین ترکیه برای اعطای حق شهروندی به فرد خارجی این است که آن فرد خارجی خانه ای به ارزش حداقل یک میلیون دلار در آن کشور بخرد؛ بنابراین، با این قانون می توان ادعا کرد، در هشت ماهه نخست سال 2018 حداقل یک میلیارد و 659 میلیون دلار توسط شهروندان ایرانی از کشور ایران جهت خرید خانه در ترکیه، خارج شده است. اگر شهروندان باقی کشورهای مذکور نیز به منظور گرفتن حق شهروندی ترکیه، اقدام به خرید خانه در این کشورها کرده باشند، می توان گفت در هشت ماهه نخست سال 2018 حداقل و مجموعاً 10 میلیارد و 20 میلیون دلار از شش کشوری که بیشترین تعداد خانه ها را در مدت مذکور در ترکیه خریداری کرده اند، خارج شده است.گفتنی است، به تازگی و به واسطه قانون جدیدی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در اواخر شهریور ماه سال جاری آن را وضع کرد، گرفتن حق شهروندی ترکیه آسان تر از گذشته نیز شده است؛ این خبری بود که روزنامه هاریات دیلی ترکیه آن را منتشر کرده است.بر اساس جدول زیر، تا پیش از وضع قانون جدید، میزان سرمایه گذاری جهت دریافت شهروندی ترکیه برای خارجی ها دو میلیون دلار بود که این رقم به ۵۰۰ هزار دلار کاهش یافته است.مچنین متقاضیان تا پیش از این باید خانه‌ هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می ‌خریدند تا بتوانند شهروندی ترکیه را بگیرند که حالا این رقم به یک چهارم یعنی ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده است. به موجب قانون جدید، سپرده گذاری از حداقل ۳ میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار در بانک های ترکیه ای برای خارجی ها کاهش پیدا کرده است. همچنین آن دسته از خارجی هایی که اقدام به ایجاد حداقل ۵۰ شغل کنند، می توانند پاسپورت ترکیه ای بگیرند؛ حال آنکه پیش از این، باید دست کم ۱۰۰ فرصت شغلی توسط خارجی ها برای دریافت شهروندی ترکیه ایجاد می شد.

کنترل ساخت برعهده شهرداری است نه نظام مهندسی

درهفته ای که گذشت یکی از مؤسسان سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: وظیفه کنترل ساخت و ساز شهری بر عهده شهرداری هاست که به اشتباه آن را به نظام مهندسی ساختمان واگذار کرده اند.محسن بهرام‌غفاری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره اینکه آیا نظارت بر کیفیت ساخت و ساز وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان است یا خیر؟، اظهار کرد: نظارت بر ساخت و ساز بخش مهمی از کیفیت ساختمان را تشکیل می دهد اما تمام آن نیست و کنترل آن هم وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان هم نیست.وی در توضیح این نظر اظهارکرد: برای آنکه ساختمان دارای کیفیت مطلوب باشد، عناصری در آن دخیل است که نظارت بخشی از آن است. این عوامل و عناصر شامل مصالح ساختمانی، تأسیسات و تجهیزاتی که در ساختمان به کار می روند، نیروی انسانی، تکنولوژی ساخت مناسب، استقرار نظام کنترل کیفیت، نظام حقوقی مسئولیت تضمین کیفیت و نهایتا شناخت خریدار در هنگام انتخاب ساختمان است.عضو مؤسس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: در بخش مصالح ساختمانی ما اشکالات عدیده در کیفیت این کالاها داریم که باید در تولید و واردات، استانداردهای کیفیت مصالح رعایت شود؛ البته ما از تکنولوژی به روز تولید مصالح عقب هستیم. در بخش نیروی انسانی هم کارگر آموزش دیده بسیار کم داریم، تعداد کاردان های فنی ماهر کم است؛ دانشگاه های ما مهندسان عمران را برای تولید ساختمان تربیت نمی کنند و تنها آموزش های عمومی می بینند. پیمانکاران کارآمد در ساخت و سازهای خصوصی نداریم یا به میزان بسیار کمی داریم. مجموعه این عوامل در کاهش کیفیت ساخت و ساز مؤثر هستند.وی درباره دستگاه مسئول کنترل کیفیت ساختمان گفت: در ساخت و سازهای شهری شهرداری به عنوان مسئول اعمال نظارت و کنترل بر فعالیت های عمرانی و ساختمانی در قوانین متعدد تعیین شده است. شهرداری ها از ابتدا جنبه های شهرسازی را کنترل می کردند اما کنترلی بر کیفیت ساختمان ها اعمال نمی کردند و زیر بار چنین مسئولیتی نرفتند. از سال ۱۳۸۴ این مسئولیت مهم که یک وظیفه حکومتی و برای صیانت از شهروندان است در مورد کنترل نقشه و معرفی مهندس ناظر به گردن سازمان نظام مهندسی ساختمان انداخته شد در حالی که قوانین اجازه چنین کاری را نمی دادند. در این سازمان هم عده ای فکر کردند از رهگذر این مسئولیت اقتدار بیشتری کسب خواهند کرد و بر رونق حرفه مهندسی خواهند افزود و از آن استقبال کردند اما همین نعمت فرضی بعداً موجب لطماتی به بخش ساختمان و اعتبار و مرجعیت سازمان نظام مهندسی شد زیرا سازمان نظام مهندسی صرفا یک تشکل متعلق به مهندسان است و نه کنترل ساختمان‌سازی مردم که به عهده شهرداری و دولت است. بنابراین این موضوع که در آیین نامه آمده (وظایف مرتبط با کنترل ساختمان)، یک اشتباه است.عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ادامه داد: وقتی امضایی سرقفلی پیدا کرد و انحصاری شد، همه جا زمینه ساز فساد می شود. از دیگر اشتباهاتی که در حوزه نظام مهندسی رخ داد، این بود که اجازه دادند ۵ درصد از دستمزد مهندسان را کسر کنند و به نظام مهندسی بدهند که موجب انباشت صدها میلیارد تومان در این تشکل شد. اشتباه دیگر این بود که در آیین نامه آمده است که نظام مهندسی می تواند مهندس ناظر را تعیین کند. یعنی تمام انتظارات کنترلی بر ساخت و ساز را در معرفی یک فرد خلاصه می کنند که این مفاسد از آن ناشی می شود.بهرام‌غفاری با تأکید بر لزوم اصلاح قانون و آیین نامه های جانبی نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: از سال ۸۴ تا امروز ضعف های آن آشکار شده و وزارت راه و شهرسازی هم اصلاحیه آیین نامه کنترل ساختمان را به هیئت دولت برده است اما ذی نفعان آیین نامه موجود در برابر این اقدام وزارت راه و شهرسازی ایستاده اند تا آیین نامه تصویب نشود.

افزایش ۲.۵ برابری هزینه تعمیر قطار مسافری

دراین هفته رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی گفت: با افزایش قیمت قطعات واگن‌های مسافری متأثر از افزایش قیمت فولاد و محصولات پتروشیمی، هزینه تعمیرات قطارها افزایش چشمگیری یافته است.به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رجبی با اعلام این مطلب تصریح کرد: با افزایش تعرفه‌های خرید و تعمیر واگن‌ها، هزینه تأمین قطعات از سه‌میلیارد تومان به هفت‌میلیارد تومان خواهد رسید.مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل ریلی افزود: هزینه بازسازی واگن‌ها به بیش از یک میلیارد تومان بالغ می‌شود که با تخصیص ارز مناسب به حدود ۸۰۰ میلیون تومان کاهش می‌یابد. شرکت‌های ریلی همین حالا هم به‌منظور تامین همین ارقام برای تعمیر و نگهداری واگن‌ها مشکلات فراوانی دارند.وی یادآور شد: تأمین این میزان از هزینه‌ از توان شرکت‌ها خارج بوده و در این صورت شرکت‌ها نمی‌توانند با انجام تعمیرات اساسی واگن‌ها، آنها را برای سیر آماده کنند.رجبی ادامه داد: ما از دولت می‌خواهیم که با تخصیص ارز و منابع ویژه با سود کم بهره به شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری کمک کنند تا با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، چرخ، سیستم ترمز، باتری و... را از خارج کشور وارد کنند.رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: اگر این امر ممکن نشود، به دلیل عدم وجود صرفه اقتصادی، ظرفیت صندلی‌ها را از دست می‌دهیم.

برچسب ها بسته خبری ، آخوندی ، ترکان
r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar