۱۲:۳۴ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - 01 October 2018
کد خبر: ۵۰۸۶۰
عضو شورای مرکزی نظام مهندسی در گفت و گو با «صما»:
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: با این رفتارهای واکنشی و بگیروببندها بین وزارت راه و سازمان نظام مهندسی، سازمان به جایی نخواهد رسید و نتیجه آن را هم ملاحظه می‌کنیم.
روش‌های وزارت‌راه پاسخگوی اشکالات نظام مهندسی نبوده است/ آیین‌نامه کنترل ساختمان در گیرودار رفتارهای ستیزه‌جویانهتورج ناییج‌پور در گفت و گو با «صما» با اشاره به تبعات این اختلافات افزود: با گذشت تقریبا 5 سال هنوز قانون نظام مهندسی اصلاح نشده و آیین‌نامه کنترل ساختمان هم به نتیجه نرسیده است. در صورتی که اگر تعامل وجود داشت، شاید این اقدام انجام می‌شد.

وی تعامل بین وزارت راه و سازمان نظام مهندسی را یکی از اساسی‌ترین اهداف میانی برای رسیدن به هدف‌های والاتر برشمرد و تاکید کرد: این تعامل یک امر دوطرفه است. به این معنا که این اراده باید در دو طرف یعنی هم در وزارت راه و شهرسازی و هم در شورای مرکزی و به تبع آن هیئت مدیره استان‌ها وجود داشته باشد. چون هیئت مدیره‌ها به طور مستقیم با وزارت راه ارتباط ندارند و شورای مرکزی است که باید به این تعامل برسد و باید یک خط‌مشی کنش‌گرانه راه بیفتد.

ارتباط طبیعی دقیقی بین دونهاد وجود ندارد

ناییج‌پور با انتقاد از اینکه ارتباط طبیعی دقیقی بین وزارتخانه با سازمان نظام مهندسی وجود ندارد و رفتارها واکنشی است، گفت: متاسفانه ارتباطی که طی آن اصلاحات از درون سازمان اتفاق بیفتد و ذی‌نفعان در این اصلاحات دخیل باشند، چندان شکل نگرفته است. ارتباط از بالا به پایین است و به نحوی نقش حاکمیتی بازی می‌کنند و هویت مستقلی برای سازمان و حتی برای مجامع عمومی سازمان‌ها قائل نیستند.

وی ادامه داد: وزارتخانه تعامل مناسب را با سازمان ندارد و بیشتر می‌خواهد از بالا مسائل را حل کند و آنطور که خودش فکر می‌کند، اشکالات را برطرف کند.علیرغم اینکه اشکالات جدی در سیستم‌های نظام مهندسی و سیستم ساخت‌وساز و کنترل ساختمان وجود دارد، ولی روش‌های وزارتخانه تاکنون پاسخگو نبوده است.

این مسئول تاکید کرد: بنابراین برای اصلاح امور الزامی است که هم وزارت راه و هم شورای مرکزی که با یک اختلاف فاز یک و نیم ساله محصول نظامات مهندسی استان‌ها خواهد بود، روش‌ها را تغییر دهند.

وی درخصوص راهکار بهبود ارتباط و تعامل بین دو نهاد گفت: ما درخواست کرده‌ایم که تیمی از نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شود که این تیم با هم به یک تعامل مثبت برسند. قطعا باید یک کمیته ای برای تفاهم و گفتگو تشکیل شود که متاسفانه هنوز شکلی نگرفته است و ضعف در دو طرف وجود دارد.

نظامات مهندسی نقشی در اداره سازمان ندارند

ناییج‌پور همچنین یکی از اهداف کاندیداهای انتخاباتی دوره هشتم هیئت مدیره را شفافیت و تعامل با وزارت راه و شهرسازی دانست و افزود: اما مسئله‌ این است که نظامات مهندسی هیچ نقشی در اداره نظام مهندسی ندارند و همه بخشنامه‌ها، از نظام ارجاع کار گرفته تا مبحث دوم فعلی و تغییر آن، از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر شده است.

عضو شورای مرکزی تشریح کرد: برنامه خاصی از سوی سازمان نظام مهندسی وجود ندارد که هیئت مدیره‌ها بتوانند در این زمینه خلاقیتی به خرج بدهند. قبلا خلاقیتی در بین هیئت مدیره‌ها بود و سایه وزارت راه و شهرسازی تا این حد روی نظام مهندسی سنگینی نمی‌کرد و به واسطه این خلاقیت، کارهای بسیار مثبتی در حوزه‌های مختلف سازمان‌های نظام مهندسی انجام می‌شد.

وزارت راه از نظام مهندسی چه می‌خواهد؟

وی با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی در بعد قانونی گفت: قانون چهار بعد برای مجموعه نظام مهندسی تعیین کرده است. یک بعد وظیفه ملی این نهاد است که در این راستا در بخش آموزش فنی کارگران ماهر، به روز رسانی دانش مهندسان، ساماندهی این بخش‌ها و مصالح استاندارد و بسیاری از موضوعات دیگر اقدامات بسیار مثبت و حتی بهتر از دولت توسط نظام مهندسی انجام شده است.

ناییج پور با بیان اینکه سازمان‌ها در بعد نظارتی هم کنترل نقشه و کنترل پروژه را انجام می‌دهند، تاکید کرد: همچنین در بعد صنفی موفق عمل کرده‌اند و برای رفاه مهندسان اقداماتی صورت ‌گرفته است. اما از وقتی که سازمان نظام مهندسی در یک خلا و بلاتکلیفی افتاد، این بلاتکلیفی نگذاشت که این سازمان‌ها به خلاقیت دست پیدا کنند و اقدامات درست را پیش ببرند. حتی مجامع عمومی سازمان نظام مهندسی که بالاترین رکن سازمان است، کنار گذاشته شد.

وی افزود: حال باید دید که وزارت راه و شهرسازی از نظام مهندسی چه می‌خواهد. آیا یک نهاد صحیح و قدرتمند می‌خواهد و یا اصلا علاقه‌ای به وجود چنین نهادی در بدنه دولت وجود ندارد.

آیین‌نامه کنترل ساختمان در گیرودار رفتارهای ستیزه‌جویانه

این مسئول در عین حال با اشاره به وجود اشکالات زیاد در نظامات مهندسی گفت: سازمان‌های نظام مهندسی اصلا نباید کاری خارج از ارائه خدمات مهندسی انجام دهند و کلیاتی که در آیین‌نامه کنترل ساختمان بحث شده بود، کلیات درستی بود و باید حتما به آن نتایج می‌رسیدیم.

وی ادامه داد: چون روی آیین‌نامه کنترل ساختمان هم کار زیادی انجام شده بود. ولی متاسفانه در گیرودار رفتارهای ستیزه‌جویانه افتاد و نتوانستیم آن منویات را به نتیجه برسانیم. باید وظایفی که هیئت مدیره‌ها در قانون دارند، شفاف‌سازی شود تا بتوان کاری از پیش برد، اما خیلی از موضوعات شفاف و روشن نیست.

فضای سرد انتخابات هشتم

ناییج پور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه در انتخابات هشتم، مهندسان بیشتر به اشخاص یا ائتلاف‌ها و یا برنامه‌های کاندیداها رای می دهند گفت: ترکیبی از این دو مورد توجه مهندسان است. البته در سازمان نظام مهندسی تهران قضیه متفاوت با سایر استان‌ها است. چون در استان ها، همه اعضا رفتار کاری و سازمانی کاندیداها را دیده‌اند ومی‌دانند که به چه افرادی و با چه رفتار و منشی می‌خواهند رای دهند.

عضو شورای مرکزی در پایان درخصوص نقش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در انتخابات هشتم، گفت: البته انتخابات هشتم با توجه به مسائل کشور سرد خواهد بود و شاید در فضای مجازی بتوانند فضای این انتخابات را داغ کنند، اما آفت‌های خود را دارد و ممکن است اطلاعات نادرست ردوبدل شود و یا صورت‌حساب‌های شخصی صورت بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: فضای مجازی اگر رسالت خود را درست بشناسد، می‌تواند کمک خوبی بکند، چون بسیار گسترده عمل ‌می‌کند و تقریبا همه مهندسان به این فضا دسترسی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 0224

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar