۱۳:۱۲ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - 25 October 2018
کد خبر: ۵۱۰۹۵
بسته خبری پنج شنبه‌های «صما»:
بسته خبری «صما» به دنبال آن است که به صورت هفتگی مهمترین اخبار حوزه مسکن وراه را دراختیارمخاطبان این حوزه قراردهد.
مظاهریان: درگذشت سپندیان،نماد فشار بر دوستان بود/ حمله شدید آخوندی به روحانی/ شیوه عجیب مشاوران املاک در دامن زدن به حباب قیمتدر این هفته مهمترین اخبار هفته حوزه صنعت ساختمان و راه مربوط به پذیرش استعفای آخوندی ازسوی رییس جمهور وانتخاب استاندارمازندران به عنوان سرپرست وزارت راه، تاکید مظاهریان بر درگذشت مرحوم سپندیان به عنوان سمبل فشار به وزارتخانه در انتخابات نظام مهندسی، تاکید سرپرست وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل واحدهای مسکونی مهر به عنوان یکی از برنامه های اصلی‌اش، اظهار نظر معاون مسکن و ساختمان درباره ضرروت تامین منابع مالی برای تامین مسکن اقشارکم درآمد، رونمایی از شیوه جدید بنگاه های املاک در افزایش قیمت مسکن و... به عنوان مهمترین اخبار حوزه مسکن و راه بوده اند.

حمله شدید آخوندی به روحانی

دراین هفته وزیر سابق راه و شهرسازی با حمله به سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد به ظن خود نبود نظریه راهبردی را دلایل نابسامانی بازارهای اقتصادی عنوان و پیش بینی کرد ساختار اقتصاد کشور مانند یک دومینو یکی پس از دیگری فرو خواهند ریخت.عباس آخوندی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها به واکاوی دلایل عدم موفقیت دولت در حوزه اقتصاد پرداخت. وی در بخشی از این گفت‌وگو با بیان این‌که دولت یازدهم پس از تشکیل با مشکلات ساختاری بسیار بسیار پیچیده مواجه بود، گفت: دولت در حوزه اقتصاد کلان هیچ نظریه راهبردی برای حل مسائل ساختاری اقتصادی ایران نداشت و اقدام بارزی انجام نداد. شاید تنها اقدامی که صورت گرفت توقف طرح مسکن مهر بود. وگرنه بقیه کژراهه‌ها اصلاح نشد.وی با بیان این‌ نکته که دولت با مسئله مشکلات ساختاری در روابط بین‌الملل و امنیت ملی در سطح منطقه و جهان مواجه بود، افزود:‌ در این موضوع دولت دارای یک نظریه روشنی بود و خود رئیس دولت کاملا می‌دانست که در این زمینه دارد چه کار می‌کنئ.وی گفت که دولت برای ترمیم شکاف اجتماعی عمیق و ژرف، اندیشه روشنی نداشت و نتوانست در این زمینه اقدام مشخصی انجام بدهد.وزیر سابق راه و شهرسازی درباره عملکرد دولت روحانی در خصوص برجام نیز، گفت: معمولا در ایران برنامه‌ها و رویکردها کوتاه مدت و مرحله‌ای است و افق بلندمدتی را در بر نمی‌گیرد. معمولا، گام‌های دوم و سوم یا اساسا دیده نمی‌شوند یا اگر هم دیده‌شوند، دقیق و روشن نیستند. ممکن است شما بگویید انگیزه و هدف این نوع اقدام، ادامه بقا است.آخوندی بیان کرد: اگر دولت می‌خواست بعد از برجام اقتصاد را مدیریت کند باید برای این مشکلات و دیگر مشکلات ساختاری اندیشه‌ای داشته باشد. افزون بر این‌ها، دولت باید همراه با برجام مساله FATF را حل و فصل می‌کرد. چون بدون آن امکان بهره بردن از ظرفیت‌های برجام و گسترش مبادلات مالی و تجاری با جهان فراهم نبود. اینجا آن نقطه‌‌ضعف دولت است که در حوزه‌ اقتصاد گفتمان منسجم و صریح و دانش کافی بین‌المللی نداشت.وزیر سابق راه و شهرسازی در بخشی از سخنانش درباره دلایل بحران های اخیر در بازارهای اقتصادی کشور اظهار کرد: ...دومین عامل مداخله گسترده دولت در بازار از محل تزریق دلار ارزان بود. همان سیاستی که در دولت نهم هم استفاده شد و قیمت‌ها به وسیله آن به‌طور تصنعی پایین نگاه داشته شد تا آنکه کار از دست در رفت.اما مهم ترین بخش این گفت وگو که شاید هدف اصلی از انجام آن هم باشد سئوال خبرنگار با این مضمون است که دولت توانایی تغییر رئیس برنامه و بودجه را ندارد. آخوندی در پاسخ به این سئوال گفته است؛ « اگر 10 سیاست گذار هم عوض شود، چه فرقی می‌کند؟ شما باید بدانید که چرا این اتفاق رخ داد. اگر آدم عوض کردید، روش‌ را عوض نکردید، مسئله حل و فصل می‌شود؟ بلکه مشکل بیشتر می‌شود. چون جابجایی اطلاعات و مدیریت خود زمان‌بر است. بنابراین، باید ببینید نظریه چیست؟ ما نیاز داریم که به یک نظریه برسیم. اگر نتوان تبیین قابل اقناعی برای جامعه داشت، راه به‌جایی نمی‌بریم. گفتن اینکه ریشه تنگنای موجود سیاسی یا اقتصادی است دردی را درمان نمی‌کند. لذا من می‌گویم که ساختار اقتصاد مانند ستون‌های خانه‌ای است که در پی‌ دچار اشکالات اساسی است. حالا این خانه همچنان استوار است.وی با بیان طرح این سئوال که چه زمانی این خانه فرو می‌ریزد، یا دچار فروریزی موضعی می‌شود؟ ادامه داده است: وقتی که اولین جزء سازه‌ای تاب نیاورد و فرو بریزد. بقیه اجراء مانند دومینو یکی پس از دیگری فرو خواهند ریخت.

شیوه عجیب مشاوران املاک در دامن زدن به حباب قیمت

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برخی مشاوران املاک با سوء استفاده از کمبود مسکن مصرفی و با اتکاء به برخی ترفندها، به حباب قیمت در بازار دامن زده اند. یکی از شهروندان تهرانی در خصوص نحوه قیمت گذاری برخی مشاوران املاک گفت: من واحد مسکونی کوچک متراژ ولی با شرایط مناسب را برای فروش ، نزد یکی از مشاوران املاک فایل کردم؛ به دلیل شرایط خوب این واحد ، چه از نظر قیمت پیشنهادی من و چه از نظر موقعیت واحد مسکونی و دارا بودن آسانسور و پارکینگ، فایل بنده با موجی از تقاضا برای خرید روبه رو شد.وی ادامه داد: مبلغ مدنظر من برای آپارتمان، ۲۸۰ میلیون تومان بودو بنگاه به ما اعلام کرد جهت عقد مبایعه نامه با خریدار، در بنگاه حضور پیدا کنیم. زمانی که به بنگاه مراجعه کردیم، مشاور املاکی که فایل ما را پیگیری می کرد، ما را به داخل اتاقی راهنمایی کرد. در آنجا به ما گفت: شما ملک تان را ۲۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری کرده بودید. با این قیمت مشکلی ندارید؟ بنده هم گفتم: خیر مشکلی ندارم. مشاور املاک بعد از کلی مقدمه چینی و توضیحات حاشیه ای، به ما گفت حاضر است حق کمیسیون از ما دریافت نکند و در ادامه گفت: من ملک شما را به رقم بالاتری فروخته ام. بنابراین الان که با خریدار مواجه می شوید و قرار است مبایعه نامه تنظیم و امضا کنید، به قیمتی که من به خریدار اعلام می کنم، واکنش نشان ندهید؛ قرار من با شما همان ۲۸۰ میلیون تومان است و بنده از شما حق کمیسیون دریافت نمی کنم. این شهروند تهرانی ادامه داد: وی ما را به اتاق دیگری که خریدار حضور داشت، هدایت کرد. گفتگوها برای تنظیم مبایعه نامه آغاز شد و متوجه شدیم که او، ملک ما را به ۳۲۰ میلیون تومان به خریدار بخت برگشته اعلام کرده است. وی ادامه داد:در نهایت هم آپارتمان را ۳۲۰ میلیون تومان به خریدار فروختیم و مشاور املاک روی معامله ما، ۴۰ میلیون تومان سود کرد. وی گفت: مشاور املاک شرایط بازار و قیمت ها را به گونه ای برای خریدار بخت برگشته توصیف کرده بود که خریدار برای خرید به قیمت ۳۲۰ میلیون تومان خیلی عجله داشت و نگران بود اگر نتواند ملک ما را بخرد، قیمت بالاتر می رود و دیگر نخواهد توانست صاحب خانه شود.وی افزود: به همین راحتی مشاوران املاک در نرخ گذاری دخالت کرده و با ایجاد حباب قیمتی، ۲۵ تا ۳۰ درصد بالاتر از ارزش واقع ملک آن را قیمت می کنند. از سوی مقابل خریداران نیز به دلیل کمبود شدید واحد مسکونی مصرفی نمی توانند با زیاده خواهی های برخی مشاوران املاک مقابله کرده و خواهان کم کردن قیمت پیشنهادی شوند. چون در هر صورت برای واحد مسکونی با شرایط مناسب و میان متراژ، مشتری وجود دارد و اگر در آن لحظه از خرید این واحد مسکونی منصرف شود، باید واحد گرانتری بخرد.

احتمال تخریب ساختمان‌های منطقه۳ تهران به خاطر گسل

درهفته ای که گذشت رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و ساختمان به متقاضیان ساخت و ساز در منطقه ۳ پایتخت به خاطر وجود گسل با لرزه زایی پایین در منطقه ورزشگاه انقلاب تهران هشدار داد.علی بیت اللهی با اشاره به وجود گسل کوچکی در شمال شرقی تهران (منطقه ۳ حوالی سئول و ولنجک) اظهار داشت: این گسل که به واسطه قرار گرفتن بخش عمده ای از آن در مجموعه ورزشی انقلاب واقع در منطقه ۳ تهران به نام گسل انقلاب نامیده شده، در راستای جنوب غرب ـ شمال شرق گستردگی دارد و دارای طولی در حدود ۱.۵ کیلومتر است.وی با بیان اینکه گسل ورزشگاه انقلاب در گروه گسل های فرعی شهر تهران قرار می گیرد، ادامه داد: این گسل مرز ناهمواری های بین منطقه ۳ و ۲ تهران در مسیر عبوری بزرگراه چمران بوده و سمت شرقی آن، نقطه شروع این گسل کوچک در منطقه ۳ است.به گفته بیت اللهی، گسل انقلاب از شرق باغ ونک در نقطه جنوب غربی خود شروع و پس از عبور از مجاورت محل تلاقی بزرگراه نیایش و خیابان سئول وارد محوطه مجموعه ورزشی انقلاب می شود. امتداد این گسل تا شمال محدوده مجموعه انقلاب ادامه یافته و در آنجا به نقطه انتهایی شمال شرقی خود می رسد.رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: این گسل ها، جزء گسل های کوچک و فرعی و با توان لرزه زایی پائین هستند. اما نکته ای که عموم مهندسان در طراحی ساختمان و پی باید به آن دقت کنند، رفتار نامتقارن پِی ساختمان در دو سوی گسل های کوچک است که اهمیت بالایی دارد. نمونه بارز چنین رفتاری در مورد گسل «ونک پارک» به آشکارا قابل اثبات است.وی یادآور شد: در بررسی های میدانی «خرده گسل» های شهری تهران، سکانس های آبرُفتی جوان، گاه تا دو متر در طرفین گسل جابه جایی نشان می دهد که در این حالت ها لایه آبرُفتی «دانه متوسط» و حتی «درشت دانه» در مقابل لایه رُسی ریزدانه قرار گرفته است. در چنین حالتی مسلما از دیدگاه ژئوتکنیکی ناهمگنی در ظرفیت باربری و سایر خصیصه های الاستیکی و ژئوتکنیکی پِی سازه وجود خواهد داشت که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد.این پژوهشگر زلزله شناسی هشدار داد: اگرچه گسل انقلاب گسل کوچکی است و نمی تواند زلزله بزرگی ایجاد کند و درنتیجه خطر لرزه ای ندارد، اما در ساخت و سازها بسیار مهم است که به وجود این گسل دقت شود؛ چراکه وجود گسل در پِی ساختمان موجب رفتار متفاوت پِی در طرفین گسل شده و ممکن است ساختمان را ناپایدار و دچار شکست کند.

لزوم ایجاد یکپارچگی و تعامل با سایر نهادها در امر مسکن و شهرسازی

دراین هفته اسلامی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در تشریح برنامه‌های خود در دوره وزارت بیان کرد: ساماندهی بافت شهری و روستایی و توسعه زیرساخت‌ها، توجه و پیگیری وضعیت مسکن مهر، ایجاد یکپارچگی و تعامل با سایر نهادها و ارگان‌ها در امر مسکن و شهرسازی و جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های ناکارآمد در برنامه‌های ارائه شده قرار دارد.محمد اسلامی اظهار کرد: تکمیل مسکن مهر و تحویل واحدها به متقاضیان و پیگیری احداث خدمات روبنایی و مورد نیاز ساکنان مانند کاربری های آموزشی، ورزشی، درمانی، انتظامی و فرهنگی برای آسایش ساکنین در برنامه های اعلام شده قرار دارد.وی در خصوص برنامه های خود در حوزه مسکن افزود: ساماندهی بافت شهری و روستایی و توسعه زیرساخت ها، توجه و پیگیری وضعیت مسکن مهر، ایجاد یکپارچگی و تعامل با سایر نهادها و ارگان ها در امر مسکن و شهرسازی و جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت های ناکارآمد در برنامه های ارائه شده قرار دارد.وی در پاسخ به اینکه راهبردهای شما در حوزه مسکن و ساختمان چیست؟ تصریح کرد: تحول ساختاری سیاستگذاری در راستای تشویق فعالان حوزه تولید مسکن مطابق با نیاز برنامه ای، زمینه سازی و تقویت الزامات اجرای مقررات ملی ساختمان، تمرکز بر برنامه ریزی برای افزایش کیفیت مسکن و بهبود فناوری مهندسی ساختمان به منظور پایین آوردن قیمت تمام شده و سازگار کردن ساختمان های با استاندرادهای متداول از جمله موارد مورد نظر است.وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم تاکید کرد: افزایش توان خرید، بهسازی و ارتقای مسکن متقاضیان به همراه ایجاد سازوکار تامین مالی سازندگان از طریق بانک مسکن و طراحی ساز و کارهای پایدار به منظور تامین مالی، سرمایه گذاری و تحرک در بخش مسکن و در نهایت بازنگری در طرح جامع مسکن به منظور تامین رفاه و عدالت اجتماعی در زمینه مسکن موارد مورد توجه در خانه‌دار کردن مردم است. اسلامی ادامه داد: از جمله وظایف وزارت راه وشهرسازی تعیین حدود توسعه و ظرفیت شهرهای آینده با توجه به شرایط فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی و طرح و تنظیم نقشه توزیع جمعیت و تهیه و تنظیم سیاست ها و خط مشی های اجرایی و ضوابط لازم برای هدایت و کنترل شهرنشینی برای تحقق طرح جامع سرزمین با لحاظ اولویت های آمایشی است که باید این وزارتخانه در این زمینه ها ضمن ورود موثر، برنامه ریزی داشته باشد.اسلامی در ادامه گفت و گو با تسنیم با اشاره به لزوم بروز رسانی طرح جامع مسکن با توجه به شرایط موجود، اظهار کرد:حمایت از تولید و عرضه مسکن با توجه به قانون ساماندهی، حمایت از خانواده های کم درآمد، خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست، زوج های جوان، معلولین جسمی و حرکتی و سایر گروههای هدف مشمول طرح حمایت دولت در قانون ساماندهی با واگذاری زمین با شرایط مناسب مد نظر در برنامه های پیش بینی شده است.

ساخت 11هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران از ماه آینده

درهفته ای که گذشت معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ماه آینده نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شروع می‌شود که سهم تهران چیزی حدود ۱۱ هزار واحد است، گفت: از ماه آینده بافت فرسوده منطقه ۱۲، ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۰ تهران نوسازی خواهد شد.هوشنگ عشایری با اشاره به آغاز نوسازی 100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده سراسر کشور گفت: چند روز گذشته تفاهمنامه‌ای را با صندوق توسعه ملی و سازمان برنامه بودجه برای تجهیز مالی 6هزار میلیارد تومانی منعقد کردیم و از منابع تسهیلات بانکی، ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده از ماه آینده در سراسر کشور شروع می‌شود.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری درباره اینکه از این میزان نوسازی بافت فرسوده در این مرحله چند هزار واحد به تهران اختصاص پیدا می‌کند، تصریح کرد: چیزی حدود 10 درصد از این برنامه در تهران به اجرا می‌رسد و از ماه آینده که منابع ارائه شود حدود 11 هزار واحد مسکونی در پنج منطقه تهران نوسازی خواهند شد.وی ادامه داد: نوسازی 10 الی 11 هزار واحد مسکونی در مناطق 12، 16، 17، 18و 10 از ماه آینده در تهران کلید می‌خورد.عشایری درباره ارائه اراضی دولتی به توسعه‌گران اظهار داشت: تاکنون هیچ یک از دستگاه‌ها در تهران حاضر نشدند اراضی خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای اجرای نوسازی بافت فرسوده قرار بدهند.وی با بیان اینکه طبق برآوردها 10 هکتار اراضی دولتی در تهران وجود دارد که می‌تواند در اختیار بازآفرینی شهری قرار بگیرد، اظهار داشت: معتقدم با خلاء قانونی در این حوزه مواجه هستیم و اینکه دستگاه‌ها از ارائه اراضی استقبال نمی‌کنند به این دلیل است که فکر می‌کنند این اراضی متعلق به آن دستگاه است و نباید در اختیار سازمان دیگری قرار دهند.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همه جای دنیا اراضی به اجاره سازمان‌های دولتی در می‌آیند و دستگاه‌ها باید از محل درآمدشان اجاره اراضی را پرداخت کنند اما چون در ایران این سازوکار وجود ندارد بسیاری از دستگاه‌ها اراضی مازاد و زاید در اختیار گرفتند و از ارائه آن به دستگاه‌های دیگر برای اجرای چنین پروژه‌هایی سر باز می‌زنند.عشایری تاکید کرد: هنوز هیچ دستگاهی به صورت نهایی حتی یک قطعه از اراضی خود را در تهران به وزارت راه وشهرسازی منتقل نکرده است.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به فراهم بودن زمینه نوسازی 100 هزار واحد مسکونی دیگر در بافت فرسوده سراسر کشور گفت: علاوه بر نوسازی 100 هزار واحدی که از یک ماه آینده اقدامات اجرایی آن آغاز می‌شود زمینه برای نوسازی 100 هزار واحد دیگر وجود دارد اما باید ببینیم استقبال توسعه‌گران چگونه است.وی تاکید کرد: اگر توسعه‌گران استقبال کنند نوسازی 100 هزار واحد دیگر هم قبل از اتمام سال جاری شروع می‌شود.

رشد تعداد بی‌مسکن‌ها در دوره وزارت آخوندی

دراین هفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با بیان اینکه علیرغم وعده‌های دولت و وزیر راه و شهرسازی مبنی بر برطرف شدن مشکل مسکن، اما در ۵ سال گذشته تعداد بی‌مسکن‌ها به ۴ میلیون نفر رسیده است، گفت: روش‌های کنونی تامین مسکن مربوط به قرن ۱۸ است.احمد خرم ، در پاسخ به این سؤال که عملکرد وزیر مستعفی راه و شهرسازی در 5 سال گذشته در بخش مسکن را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در 5 سال گذشته علیرغم وعده‌هایی که رئیس جمهور، معاون اول و وزیر راه و شهرسازی داده‌اند که مشکل مسکن برطرف خواهد شد، آمارها نشان می‌دهد تعداد بی‌مسکن‌ها رشد کرده و به 4 میلیون نفر رسیده است.وی با اشاره به اینکه هر سال به تعداد متقاضیان مسکن حدود 650 هزار تا 700 هزار نفر اضافه می‌شود، گفت:‌این آمار و ارقام مورد تائید معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و این یک زنگ خطر محکم برای دولت است به خصوص اینکه این زنگ خطر از سال 91 و 92 و 96 و 97 با افزایش قیمت‌ها همراه شد.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: با این وضعیت قیمت‌ها می‌توانیم بگوییم که اقشار ضعیف و متوسط جامعه باید دور مسکن‌دار شدن را خط بکشند چرا که برای تهیه یک واحد مسکونی 100 متری در ارزان‌ترین نقطه شهر تهران حداقل 250 میلیون تومان نیاز است تا آن مسکن خریداری شود.خرم اضافه کرد: میزان تسهیلات پرداخت شده برای جوانان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه در حال حاضر 80 میلیون تومان است که برای دریافت آن نیازمند این هستند که 40 میلیون تومان به مدت یک سال در بانک مسکن سپرده گذاری شود. پس این مبالغ تامین کننده خرید یک واحد مسکونی نیست.وی تاکید کرد: روش‌های کنونی تامین مسکن در کشور مربوط به قرن 18 و اوایل قرن 19 است در حالی که در حال حاضر در قرن 21 قرار داریم پس این روش‌ها پاسخگوی تامین مسکن نخواهد بود.رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه در کوچک‌سازی‌های انجام شده نتیجه عکس می گیریم و ناهنجاری‌های اجتماعی و بهداشت روانی در واحدهای 40 متری به وقوع می‌پیوندد، گفت: متاسفانه در 5 سال گذشته وحتی در دوره‌ای که آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دهه 70 مسکن اجتماعی یا مسکن پاک (پس‌انداز،‌انبوه‌سازی، کوچک‌سازی) را مطرح کرد حتی یک واحد هم ساخته نشده است.خرم با بیان اینکه در دهه 70 مسکن اجتماعی برای ساخت 2 هزار واحد در وزارت متبوع او آغاز شد اما به اتمام نرسید و در نهایت در قالب مسکن مهر و با تسهیلات مسکن مهر این پروژه به اتمام رسید.وی تاکید کرد: بعد از این موضوع دولت به شعار مسکن استیجاری پرداخت و بعد از آن فروش متری ساختمان مطرح شد که گزارشها نشان می‌دهد در این دو روش نیز موفق نشدیم و تنها چندهزار واحد مسکن استیجاری ساخته شد که آن واحدها نیز در قالب مسکن مهر تکمیل و تحویل داده شد.

سابقه«اسلامی» در وزارت دفاع در توسعه صنعت هوانوردی موثر است

درهفته ای که گذشت مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی با اشاره به سوابق کاری وزیر پیشنهاد در حوزه هوانوردی در وزارت دفاع گفت: یقینا یکی از نقاط قوت، رزومه کاری آقای اسلامی در صنعت هوانوردی است که نگاه علمی وی می‌تواند در جهت بهبود توسعه صنعت هوانوردی باشد.شهرام آدم نژاد،مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به برنامه‌های«محمد اسلامی»وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: در طول چند روز گذشته برنامه، منش و نگاه آقای اسلامی در حوزه حمل و نقل و مسکن ارایه و منتشر شده که این برنامه جامع مورد حمایت متخصصان و اهالی فن قرار گرفته است.وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی، دستگاه اجرایی گسترده با چندین ماموریت متفاوت است که برنامه‌های وزیر پیشنهادی می‌تواند به روان سازی فرایندها کمک کند.آدم‌نژاد درباره برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در تامین مالی پروژه‌ها گفت: نگاه آقای اسلامی در تنوع تامین منابع مالی می‌تواند در فعالسازی پروژه‌های نیمه تمام بسیار موثر باشد و رفع مشکلات حوزه کمک کند.وی تاکید: حضور آقای اسلامی در وزارت راه و شهرسازی به طور قطع به سرعت پیشرفت برنامه‌های توسعه‌ای که بستر تحقق تکالیف برنامه ششم فراهم می‌کنند، بیفزاید.مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام خمینی با اشاره به سوابق کاری وزیر پیشنهاد در حوزه هوانوردی در وزارت دفاع گفت: یقینا یکی از نقاط قوت، رزومه کاری آقای اسلامی در صنعت هوانوردی است که نگاه علمی وی می‌تواند در جهت بهبود توسعه صنعت هوانوردی باشد.

مسکن اقشار پایین به‌جز برنامه، منابع هم لازم دارد

دراین هفته معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی درخصوص تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد گفت: همواره در اسناد بالادستی به تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد اشاره شده که در برنامه‌های مهندس اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته است ولی باید توجه داشت که این هدف علاوه بر تدوین برنامه و طرح‌های مناسب، نیازمند منابع مالی نیز هست.حامد مظاهریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حوزه مسکن و در شرایط فعلی که عموم کارشناسان نیز به آنها اشاره دارند، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد و نوسازی بافت‌های فرسوده و نارکارآمد شهری، مسائل نظام ساخت و ساز مسکن و ساختمان و تعارض منافع موجود در این نظام، تقویت توان مالی سازندگان و خریداران و توسعه مالی بخش مسکن، کاهش نوسانات و کنترل سوداگری در بازار مسکن و ایجاد رونق چالش‌های مطرح است.وی افزود: مرور برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در یک نگاه، نشان می‌دهد که این برنامه ها بخش قابل توجهی از مسائل و اهداف حوزه مسکن را پوشش می‌دهد که امید می‌رود با پیگیری و همچنین هماهنگی و کمک سایر بخش‌های دولت، این برنامه‌ها اجرایی و بخش مسکن از توسعه لازم برخوردار شود.معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درخصوص ویژگی برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت: از جمله مباحثی که باید در تدوین برنامه‌ها و سیاست‌های هر بخشی مدنظر قرار گیرد، جامعیت و پوشش مسائل و اهداف آن بخش است. همانگونه که گفته شد برنامه‌های ارائه شده عموم مسائل حوزه مسکن را پوشش می‌دهند ولی با توجه به تجارب گذشته موجود در کشور و بخش مسکن، برای اجرای مطلوب این برنامه‌ها باید رویکردها و الزاماتی مدنظر قرار گیرد.مظاهریان، توسعه بلندمدت بخش مسکن و عدم نگاه‌های پروژه محور و کوتاه مدت در این حوزه را یکی از این الزامات دانست و تاکید کرد: مداخله حداقلی دولت در اجرا و ایجاد فضای مناسب کسب و کار در ابعاد مختلف مقرراتی، مالی، اطلاعاتی و ... برای ورود حداکثری بخش خصوصی به حوزه مسکن ضروری است. از سوی دیگر لازم است تا در ابعاد کمی برنامه‌ها با ظرفیت‌های اقتصاد کلان، بودجه دولت و خانوار و سیستم بانکی تناسبی ایجاد شود.وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و ایجاد شرایطی برای مشارکت حداکثری و توانمندسازی خانوارها و مردم در تهیه و اجرای طرح های حوزه مسکن به خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده و تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد نیز از جمله مواردی است که باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.معاون وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین گفت: باید توجه داشت که برای انجام اقدامات توسعه‌ای و اجرای بهینه سیاست‌ها به ابزارها و نهادهای کارآمد و موثر نیز نیاز است. به همین دلیل ضروری است تا از نهادهای مربوطه پیگیرهای لازم برای ایجاد نهادها و ابزارهای جدید و اصلاح و کارآمدسازی ابزارها و نهادهای موجود در حوزه‌های مختلف مالی، پولی، بازار سرمایه، زمین، بیمه و... صورت پذیرد.

طرح جدید مسکنی دولت در شهرهای جدید

درهفته ای که گذشت طاهرخانی از طرح جدید مسکن اقشار متوسط برای بهبود بازار مسکن در شهرهای جدید خبر داد.

حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،؛ با بیان اینکه طرح جدید ساخت مسکن اقشار متوسط جامعه در شهرهای جدید از جمله صدرا، بهارستان، گلبهار و هشتگرد کلید خورده است،‌ گفت:همزمان با آغاز هفته دولت ساخت 50 هزار واحد مسکن در شهرهای جدید مطرح شد و پرند نیز یکی از شهرهای نمونه جهت ساخت 10 هزار واحد مسکن اقشار متوسط است.وی با بیان اینکه دولت ورود مستقیمی در ساخت این واحدهای مسکونی ندارد،‌ گفت: طرح جدید مسکن اقشار متوسط جامعه در قالب مشارکت مدنی با سازندگان آغاز می‌شود.معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: سازندگان مسکن با بررسی بازار و متناسب با وضعیت اقتصادی این واحدها را عرضه می‌کنند.طاهرخانی تأکید کرد: دولت در این طرح تنها زمین رایگان و پروانه ساخت را پرداخت می‌کند و مابقی ساخت پروژه بر عهده سازندگان و انبوه سازان است.وی تأکید کرد: بانک مسکن نیز در این طرح تسهیلات 18 درصدی پرداخت می‌کند و هم اکنون یک طرف این مشارکت‌ انبوه سازان و طرف دیگر شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن است.معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:‌خوشبختانه استقبال انبوه سازان از این طرح بسیار خوب بوده و طی برگزاری مزایده‌ای این طرح به سازندگان واگذار گردیده است.طاهرخانی اظهار کرد: شهرهای پرند،‌ اندیشه، مجلسی، فولادشهر، مهاجران، امیرکبیر و سیراف از مهمترین شهرهایی است که این طرح در آن ساخته خواهد شد.

درخواست رئیس جمهور برای بازآفرینی شهری، تكمیل مسكن مهر

دراین هفته جلسه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به خواسته رئیس جمهور در خصوص اجرای طرح بازآفرینی شهری، تكمیل و واگذاری مسکن مهر را مطالبه جدی متقاضیان دانست و تاكید كرد: تحرك بخشیدن به بخش مسكن و حمل ونقل می تواند در توسعه و اشتغال در كشور موثر باشد.به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در اولین نشست خود با معاونان و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها با اشاره به اینكه در شرایط امروز كشور، وزارت راه و شهرسازی نقش بسیار بزرگ و مهمی می‌تواند ایفا کند، تأکید كرد: سهم وزارت راه و شهرسازی در توسعه، اشتغال و تولید در کشور را مهم و قابل‌توجه است.وی تأکید كرد: کم‌کاری این وزارتخانه تأثیر مستقیم بر روی زندگی مردم دارد. از این رو تحرک بخشیدن به حوزه‌ها در زیرساخت‌های مسکن و شهرسازی و تمامی شقوق حمل‌ونقل باید مورد توجه این وزارتخانه قرار گیرد.وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت سازمان‌دهی و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی بیان داشت: برنامه ششم توسعه برای اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر ۵۰۰ هزار واحد، کم‌درآمد ۹۰۰ هزار واحد و اقشار با درآمد متوسط ۴.۵ میلیون واحد مسکن در نظر گرفته است که با توجه به مطالبه جدی ئیس‌جمهوری در این مورد باید برای آن پاسخ روشن داشته باشیم.اسلامی اجرای طرح بازآفرینی شهری و رفع معضلات حاشیه‌نشینی را جزو مطالبات جدی رئیس‌جمهوری عنوان کرد و گفت: به‌منظور تحقق اهداف دولت در خصوص طرح بازآفرینی شهری باید از سوی ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران اقداماتی صورت گیرد که نتایج آن منشأ خیر و برکت برای مردم باشد.وی خطاب به مدیران كل استانی ، مسکن مهر را مطالبه جدی متقاضیان دانست و تصریح کرد: اگرچه برخی كمبودها و نواقص ناشی از مسئولیت دیگران است اما وقفه و سنواتی شدن آن‌ها به‌جز استهلاک و بحرانی ساختن مطالبات اجتماعی دستاورد دیگری در بر نخواهد داشت.وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: پاسخگویی به مطالبات مردم در قبال مسکن مهر از سوی رئیس‌جمهوری مورد تأکید قرار داشته و در ملاقات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز همواره مورد پیگیری قرار دارد.وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه و نگهداری راه‌های روستایی به‌ویژه در مناطق محروم کشور تأکید کرد: توسعه راه‌های روستایی نیاز به یک اقدام جهادی به‌خصوص در مناطق محروم دارد که باید با حد اقل کار دیوان‌سالاری شتاب گیرد.وی افزود: در استان مازندران به مدلی دست‌یافتیم که می‌توان با اتصال ظرفیت‌های گوناگون به یکدیگر، طبق برنامه، بر اساس شاخص‌ها و در زمان مشخص به میزان مورد نظر راه‌های روستایی دست یافت.مهندس اسلامی بین کرد: با توجه به تحریم‌های پیش رو و ضعف در تأمین بودجه که افکار عمومی را مشغول خود کرده است، الگوهای متفاوت تأمین منابع و جذب سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است.وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی استفاده از مدل‌های BOT، BLT و BOO در پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل را از دیگر انتظارات و برنامه‌های آتی برشمرد و گفت: در این راستا نیازمند تعریف پارامتر‌های کارآمدی برای منتج شدن به انعقاد قرارداد هستیم.وی با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در پایان تأکید داشت: به‌منظور تحقق اهداف برنامه پیشنهادی، رویکرد‌ها و راهبردها از سوی معاونان و مدیران مورد مطالعه و در دستور کار قرار گیرد و ثبات در مدیریت، جوانگرایی، استفاده از بانوان توانمند و توجه به امانتداری، صراحت و كارآمدی همواره مورد توجه است.

مظاهریان: درگذشت مرحوم سپندیان،سمبل فشار به دوستان بود

درهفته ای که گذشت مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم اعطای اعتبارنامه‌های هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان، با اشاره به اینکه کیفیت، اصلی‌ترین موضوع در ساختمان است و باید با ساختن با کیفیت از سرمایه‌های مردم محافظت شود، گفت: ضروری است که روند مسوولیت‌ها در ساخت‌وساز مشخص شود و هدف این است که بدانیم مهندس ناظر تا کجا برای ساختمان مسوولیت دارد و چه کسی جبران نقص‌ها را بعد از ساختن بر عهده می‌گیرد.ه گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در مراسم اعطای اعتبار نامه‌های هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان که روز گذشته، ۳ آبان ۱۳۹۷ با حضور نادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و جمعی از اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار شد، گفت: در هر دوره انتخابات نظام مهندسی برای جامعه مهندسی دستاورد داشته است. ما در این راستا باید بر دو هدف؛ یعنی خواسته عمومی مردم که مصرف‌‌کنندگان نهایی هستند و اعضای سازمان نظام مهندسی توجه و تمرکز کنیم.وی با اشاره به اینکه موضوع کیفیت مهم‌ترین موضوع در ساختمان است، افزود: واضح است که در نظر داشته باشیم که ساختمان‌ها چقدر با کیفیت ساخته و از سرمایه مرم تا چه حد محافظت می‌شود؟ و فرآیند ساخت و ساز چیست که برای آن نیاز به قانون وجود دارد؟ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: درباره ساختمان به آن دلیل که نمی‌توانیم آن را فقط در نتیجه پایانی بسنجیم، باید روند مسوولیت‌ها در طول کار مشخص شود و هدف این است که مهندس ناظر تا کجا برای ساختمان مسوولیت دارد؟ چه کسی جبران نقص‌ها را بعد از ساختن بر عهده می‌گیرد؛ درحالی که ساختمان باید شناسنامه‌دار ارایه شود.مظاهریان با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه‌ای نگاه مهندسان به مسایل ساختمان دارای وجه اجتماعی و ارتباطی نیز هست، گفت: در جهان توسعه‌ای اینکه مهندسان چگونه به مسایل معاصر نگاه می‌کنند، حائز اهمیت است. در برنامه‌های این کشورها به مهندسان توصیه می‌شود که درس ارتباطات را در برنامه درسی داشته باشد. واضح است که مسایل اجتماعی و اقتصادی فقط با ساخت مسکن حل نمی‌شود و آن را گاهی برتر می‌کند. این مقام مسوول با بیان اینکه اعتمادسازی در نظام مهندسی بسیار حایز اهمیت است، اضافه کرد: باید بهینه‌سازی بروکراسی را در سازمان در نظر بگیریم. متاسفانه با وجود آنکه سازمان نهادی غیردولتی است، برمبنای پرفورمنس و فرآیندهای واقعی حرکت نمی‌کند و چارت ساختارها غیردولتی و حرفه‌ای نیست. مظاهریان در پایان با تشکر از دست‌اندرکاران سازمان نظام مهندسی و یاد از امیررهام سپندیان، دبیر اجرایی هشتمین دوره نظام مهندسی گفت: در وزارتخانه این آمادگی را داریم که مسایل حوزه آموزشی را به سازمان واگذار کنیم. نمی‌توانیم نادیده بگیریم که سپندیان به عنوان سمبل فشاری که بر دوستان وارد شده، خود را نشان داد و امیدوار هستم که همواره حرکتمان رو به جلو باشد.

r_sar مطالب مرتبط r_sar
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar