۱۴:۰۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - 31 October 2018
کد خبر: ۵۱۱۴۲
رئیس مرکز تدوین مقررات حمل‌ونقل، ایمنی وزارت راه در گفت‌وگو با «صما»:
رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه تصادفات رانندگی هرساله هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتي بالایی را به دليل فوت و جراحت هم‌وطنان به جامعه وارد می‌کند. گفت: بیش از 16 هزار کشته و حدود 600 هزار نفر مجروح آمار قابل‌توجهی است که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن گذشت.
خودرومحوری عامل مؤثر در افزایش تصادفات جاده‌ای / هزینه 50 هزار میلیارد تومانی تصادفات در سالسارا امتحان بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: هزینه تصادفات رانندگی حدود 40 الي 50 هزار میلیارد تومان در سال برآورد می‌شود که حدود نیمی از آن هزینه مستقیم شامل هزینه‌های بیمارستانی،‌ دیه، خودرو و ... می‌شود.

وی گفت: لذا هرگونه برنامه و اقدام در راستای کاهش تصادفات و کشته‌شدگان،‌ حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و در کنار حفظ سلامت و جان هم‌وطنان، صرفه‌جویی اقتصادی به همراه دارد که می‌تواند در توسعه و ارتقای هرچه بیشتر سطح ایمنی استفاده گردد.

امتحان خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در 2 سال اخیر نگران‌کننده است‌ سیر صعودی کشته‌شدگان تصادفات رانندگی است که پس از نزدیک به يک دهه کاهش مداوم از 27 هزار و 700 نفر سال 85 به حدود 16 هزار نفر در سال 1396 رسید. بااین‌وجود، آمارها در سال 96 و 6 ماهه نخست سال 97، روند افزایشي تعداد کشته‌شدگان را نشان می‌دهد و نگرانی‌هايی را در ميان کارشناسان و ذینفعان بخش در پی داشته است.

رئیس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: علل مختلفی را می‌توان برای این افزایش متصور بود که عامل مؤثر در این افزایش، رشد فزاینده خودروهای شخصی و خودرو محوری است.

وی گفت: با این افزایش، تراکم بیشتري در راه‌ها روي خواهد داد و احتمال ریسک تصادفات برای کلیه کاربران نيز افزایش مي‌يابد. ضمن اینکه باید توجه داشت هرچه بیشتر خودرو محوری درراه‌ها افزايش يابد، ارائه خدمات در بخش‌هایی چون مدیریت ترافیک،‌ اعمال مقررات و خدمات امداد و فوریت‌های پزشکی نیز با کاهش کیفیت مواجه خواهد شد.

امتحان تأکید کرد: بر اساس تجارب کشورهای پیشرو، راهكار مناسب براي مقابله با اين مشکل عبارت است از افزایش سهم حمل‌ونقل همگانی باهدف مدیریت تقاضا و کاهش بار ترافیک جاده‌ای از طریق انتقال بخشي از جابجایی‌ها به حمل‌و‌نقل همگانی به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی.

وی درنهایت گفت: با افزایش سهم حمل‌ونقل عمومی و همگانی، شاهد کاهش تصادفات و بهبود ایمنی در شبکه راه‌ها و سطح سرویس خواهيم بود. این مهم نیازمند توجه دولتمردان به اختصاص منابع مالی مناسب و توسعه کمّی و کیفی مناسب زیرساخت‌ها و خدمات حمل‌ونقل همگانی جهت جذب مناسب تقاضای جاده‌ای است.

انتهای پیام /

کد خبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar