۰۹:۳۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 05 November 2018
کد خبر: ۵۱۱۷۵
«صما» گزارش می‌دهد:
صما- برخی از تحریم‌های آمریکا از صبح امروز وارد فاز عملیاتی شد بخشی از این تحریم‌ها به‌صورت مستقیم صنعت دریایی را درگیر کرده است.
رشد منفی تخلیه و بنادر در 7 ماه اخیر/ صنعت دریایی با تحریم‌های جدید به کجا می‌رود

گرچه هنوز سیاست‌های جبرانی و تقابلی کشورمان در برابر فشارهای تجاری ایالات‌متحده و سطح همکاری اروپا در برجام و تضامین موردنظر ایران هم مشخص نیست؛ اما بررسی داده‌های آماری حاکی از آن است که صنعت خدمات دریایی طی سال‌های بعد از لغو تحریم‌ها رشد محسوسی داشته است.

به گزارش «صما» بر اساس آمار رسمی سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای امسال تا 13 آبان بالغ 84.74 میلیون تن عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر شمالی و جنوبی کشور بوده که نسبت به 93.88 میلیون تن مدت مشابه سال گذشته رشد منفی 9.7 درصدی داشته است.

بر این اساس میزان تخلیه و بارگیری کالای کانتینری (TEU) در مدت یادشده 28.5 درصد کاهش‌یافته و میزان تخلیه و بارگیری کالای کانتینری (تن) نیز تا 13 آبان ماه جاری 28.1 درصد رشد منفی داشته است.

همچنین در تخلیه و بارگیری کالای فله خشک از ابتدای سال جاری تا 13 آبان 28.18 میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر کشور ثبت‌شده که در مقایسه با 29.21 میلیون تن حدود 3.6 درصد کاهش‌یافته است.

در بخش فله مایع و جنرال کارگو روند تخلیه و بارگیری نسبت به سال گذشته افزایشی بوده است؛ در این دو بخش به ترتیب تخلیه و بارگیری 10.1 درصد رشد و 1.2 درصد کاهش صورت گرفته است.

اما در بخش تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی عملکرد 7 ماه و 13 روز در مقایسه با مدت مشابه پارسال 9.6 درصد کاهش‌یافته است.

از ابتدای امسال تا 13 آبان 97 بالغ‌بر 27.55 میلیون تن فرآورده‌های نفتی در 17 بندر شامل آبادان، آستارا، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، جاسک، چابهار، خرمشهر، شهید باهنر، شهید رجایی، فریدون‌کنار، قشم، گناوه، لنگه، نکا و نوشهر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

رشد منفی تخلیه و بنادر در 7 ماه اخیر/ صنعت دریایی با تحریم‌های جدید به کجا می‌رود

وضعیت تخلیه و بارگیری بنادر بعد از تحریم‌های آمریکا

برخی از تحریم‌های آمریکا از صبح امروز وارد فاز عملیاتی شد بخشی از این تحریم‌ها به‌صورت مستقیم بخش دریایی را درگیر کرده است. گرچه هنوز سطح تحریم‌ها مشخص نشده و آثار سیاست‌های جبرانی و تقابلی کشورمان در برابر فشارهای تجاری ایالات‌متحده و سطح همکاری اروپا در برجام و تضامین موردنظر ایران هم مشخص نیست؛ اما بررسی داده‌های آماری حاکی از آن است که صنعت خدمات دریایی طی سال‌های بعد از لغو تحریم‌ها رشد محسوسی داشته است.

روند صادرات دریایی‌

بر اساس آمار سایت مجتمع بندری شهید رجایی، صادرات نفتی ایران از سال 94 شروع به رشد کرده است. این موضوع را می‌توان ناشی از گشایش‌های پس از برجام دانست. رشد صادرات نفتی از سال 92 تا 96 حدوداً 15 برابر شده است. صادرات غیرنفتی نیز حدود 42 درصد در طول سال‌های 92 تا 96 رشد کرده است.

روند واردات دریایی

آمار واردات دریایی در 8 سال اخیر گواه آن است که واردات کشور در سطح مشخصی قرار داشته است، هرچند واردات نفتی در سال 91 به حداقل خود می‌رسد اما در سال 96 به سطح هشت سال پیش خود برمی‌گردد. واردات غیرنفتی نیز پس از برجام حدود 30 درصد نسبت به‌پیش از دوران تحریم‌های اقتصادی کاهش داشته است.

روند کلی بارگیری و تخلیه

در بنادر، شرکت‌های اپراتور مثل حتاید‌(تاید واتر خاورمیانه) و حسینا‌(توسعه خدمات دریایی و بندری سینا) و‌... وجود دارند که وظیفه بارگیری و تخلیه را بر عهده‌دارند. فعالیت این شرکت‌ها به مراودات داخلی نیز می‌تواند مربوط باشد و لزوماً به صادرات و واردات مرتبط نیست. همان‌طور که مشخص است تخلیه و بارگیری کل، یک‌روند افزایشی قوی را از سال 93 تا 95 طی کرده و در سال 96 رشد خفیفی داشته است. نکته قابل‌توجه تأثیر غیرقابل‌انکار تخلیه و بارگیری نفتی است که عامل اصلی این رشد کلی است.

تخلیه و بارگیری کانتینر هم به‌طور متوسط در 5 سال رشد 50 درصدی داشته است و از 2/2 میلیون TEU به 3/3 میلیون TEU رسیده است که نمودار آن نیز در ادامه آورده شده است. لازم به ذکر است که TEU واحدی استاندارد برای شمارش کانتینر است که هر کانتینر 20 فوتی را یک TEU در نظر می‌گیرند.

آمار بارگیری و تخلیه در سال‌های اخیر

رشد منفی تخلیه و بنادر در 7 ماه اخیر/ صنعت دریایی با تحریم‌های جدید به کجا می‌رود

روند حمل‌ونقل مسافران

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، حمل‌ونقل مسافران به‌طور منظم در دوره 5 ساله رشد کرده است. این رشد چیزی حدود 28 درصد بوده است. در بین شرکت‌های بورسی به‌ندرت می‌توان شرکتی را یافت که خدمات مسافربری انجام دهد. بر این اساس بخشی از فعالیت‌های عملیاتی کشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ‌ایران) مربوط به فعالیت‌های مسافربری است که تنها شرکت فعال در این حوزه است و فعالیت جانبی آن محسوب می‌شود.

درصد تغییرات کل‌

در این قسمت روند رشد تمامی ‌بخش‌ها در حمل‌ونقل دریایی را به‌طور خلاصه در بازه 5 ساله از 92 تا 96 ملاحظه می‌کنید که بیشترین درصد رشد مربوط به صادرات کل است که به‌وضوح آن را می‌توان به صادرات نفتی و گشایش‌های ناشی از برجام نسبت داد. عدم‌تغییر واردات در مدت 5 سال نیز از نکات جالب‌توجه است.

تغییرات یک‌ساله سیستم حمل‌ونقل دریایی

رشد منفی تخلیه و بنادر در 7 ماه اخیر/ صنعت دریایی با تحریم‌های جدید به کجا می‌رود
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar