۱۰:۰۹ - ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - 02 December 2018
کد خبر: ۵۱۴۰۶
«صما» گزارش می‌دهد:
صما- شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از هواپیماهای ایران ایر برای حل شدن مسئله تأمین سوخت در مسیرهای طولانی از باک ذخیره بهره می‌برند که به گفته کارشناسان ذخیره‌سازی سوخت هیچ خطری برای مسافر نداشته و تنها باعث کاهش درآمد شرکت‌های هوایی می‌شود.
راهکار جدید ایرلاین‌ها برای ذخیره‌سازی سوخت/ حمل سوخت در هواپیماها تنها با تعبیه باک اضافی قانونی است

شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از هواپیماهای ایران ایر برای حل شدن مسئله تأمین سوخت در مسیرهای طولانی از باک ذخیره بهره می‌برند که به گفته کارشناسان ذخیره‌سازی سوخت هیچ خطری برای مسافر نداشته و تنها باعث کاهش درآمد شرکت‌های هوایی می‌شود.

باک اضافی سوخت در هواپیما خطری برای مسافر ندارد

در این زمینه معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور بابیان اینکه ذخیره‌سازی سوخت بدون اخذ مجوزهای استاندارد امکان‌پذیر نیست. گفت: به‌طورکلی برخی از کارخانه‌های ساخت هواپیماها باک ذخیره سوخت را با رعایت ایمنی در هواپیما تعبیه می‌کنند که این مورد هیچ خطری برای مسافر ندارد.

علیرضا منظری بابیان مطب فوق به «صما» گفت: به‌طورکلی ذخیره سوخت در هواپیماهایی که امکان ذخیره‌سازی سوخت در آن لحاظ نشده غیرقانونی بوده و این اتفاق به دلیل سخت‌گیری‌های متعدد بخش سوخت‌گیری به‌هیچ‌عنوان عملیاتی نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شنیده‌ها خبر از استفاده از باک سوخت ذخیره در کابین مسافری برخی از هواپیماها انجام‌شده است گفت: به‌طورکلی باک ذخیره در زیر هواپیما و در بخش بار قرار می‌گیرد و خبرهای قرارگیری باک ذخیره سوخت در کابین مسافری به دو جهت غیرقانونی و نبود مکان کاملاً مباحث اشتباه است و این گفته از زبان کسانی ارائه می‌شود که به‌هیچ‌عنوان شناختی از ساختار هواپیما ندارند.

منظری گفت: به‌طورکلی وجود باک ذخیره در برخی از هواپیماها چیز عجیب نبوده و شرکت‌های سازنده هواپیماها این بخش را بر اساس استاندارد در بخش بار هواپیما قرار می‌دهند.

وی بابیان اینکه به‌طورکلی ذخیره‌سازی سوخت برای هواپیماها ضرر و زیان را به همراه دارد گفت: هواپیمای مذکور برای کاهش وزن خود مجبور به کاهش مسافر و درآمدها حاصله از انتقال بار می‌کند.

منظری در پاسخ به این سؤال که شرکت‌های هوایی کشور برای تأمین سوخت چه تدابیری به‌غیراز ذخیره‌سازی سوخت انجام می‌دهند گفت: شرکت‌های هوایی عملاً در برنامه‌ریزی‌های خود به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که هواپیمای موردنظر به‌طور کامل عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند؛ و البته راه‌های دیگر برای جبران سوخت وجود دارد که نیاز به رسانه‌ای شدن ندارد.

معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشور درنهایت گفت: تأمین سوخت توسط باک ذخیره در تمام دنیا رواج دارد و موضوع خارج از عرف و استاندارد نیست.

سه راهکار برای ذخیره‌سازی سوخت


در همین راستا یک پژوهشگر هوانوردی بابیان اینکه تعبیه باک سوخت در هواپیماها موضوع عجیب‌وغریبی نیست گفت: منتهی اطلاعی از تأمین سوخت مازاد در باک‌های اضافی هواپیماهای دولتی در ایران ندارم.

داوود ربیعی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: زمانی که کابین حمل بار را با باک سوخت مازاد پر می‌کنیم هواپیما سنگین شده و این افزایش وزن برای هواپیما در بخش مسافر و بار محدودیت ایجاد می‌کند.

وی گفت: چنانچه می‌دانید شرکت هوایی‌ها علاوه بر مسافر از بخش حمل بار نیز درآمد قابل‌توجهی دارد.

ربیعی اضافه کرد: قرارگیری باک ذخیره در بخش بار برخی از هواپیماها به‌هیچ‌عنوان خطری برای مسافر نداشته و کاملاً علمی است.

وی در خصوص سه راهکار تأمین سوخت برای هواپیماها بلند برد گفت: همواره به اقتضای تحریم‌ها چند راهکار پیش روی شرکت هوایی است. در وهله اول شرکت هوایی سوخت هواپیما را به‌صورت کامل انجام می‌دهد که این مورد باعث سنگین‌تر شدن هواپیما می‌شود در این حالت هواپیما باید برای رسیدن به وزن استاندارد و ایدئال بخش مسافر و حمل بار را کاهش می‌دهد.

ربیعی در خصوص راهکار دوم گفت: دومین مورد سوخت‌گیری در نزدیک‌ترین فرودگاه در مرز ایران است یعنی هواپیما در زمان بازگشت سوخت خود را در مرز داخل کشور تأمین می‌کنند.

وی به راهکار دیگری نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از هواپیماهای پهن‌پیکر برای مسیرهای کوتاه راهکاری است که به‌هیچ‌عنوان توجیه اقتصادی ندارد.

ربیعی درنهایت گفت: تحریم‌ها خواسته یا ناخواسته بر حمل‌ونقل کشور تأثیر می‌گذارد و بخش هوایی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ و تمام تلاش مسئولان کاهش اثرات منفی تحریم‌ها است.

در پایان یادآورم می‌شویم تعبیه باک اضافی سوخت در برخی از هواپیماهای ایرانی وجود دارد نمونه آن هواپیمای جامبوجت بوئینگ 747 اس پی (مدل دوربرد 747) است که در زمان پهلوی دوم از شرکت آمریکایی خریداری‌شده است.

انتهای پیام/

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar