۱۲:۲۳ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - 04 December 2018
کد خبر: ۵۱۴۳۹
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:
صما- نهمین کارگروه هم‌اندیشی خبرگان لجستیک کشور (شرکت‌های توانمند لجستیک) در دو پنل با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی جمعی از معاونان و بخش خصوصی صبح 13 آبان سال جاری در سالن همایش الغدیر وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

لجستیک بدون حضور بخش خصوصی معنا نداردبه گزارش «صما» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این کارگروه بابیان اینکه حوزه حمل‌ونقل حوزه موردعلاقه بنده است که به مدت 27 سال است در آن کارکرده‌ام.گفت: جا دارد که آر آقای تقی زاده (معاون سابق حمل‌ونقل) به‌عنوان شروع‌کننده و پیشران قوی مباحث حوزه لجستیک تشکر کنم.

شهرام آدم نژاد بابیان مطلب فوق افزود: بخش حمل‌ونقل به‌شدت نیاز به نزدیکی و در کنار هم بودن بازیگران آن دارد؛ بنابراین امیدوارم که جناب تقی ازاین‌پس نیز قبول کنند و در جلسات ما شرکت کنند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه ما درزمینهٔ مُدهای مختلف لجستیک مشکلات عدیده‌ای داریم که شامل شبکه زیرساخت و بهره‌برداری نیز می‌شود. عنوان کرد: در این حوزه‌ها یکپارچگی را خیلی سخت می‌بینیم. چراکه در این زمینه تقسیم قدرت به‌درستی صورت نگرفته است و این مشکلی است که ممکن است در آینده نیز دچار آن شویم؛ اما امیدوارم که در این زمینه‌ها بتوانیم از توان‌بخش خصوصی استفاده کنیم.

آدم نژاد تصریح کرد: بنده فکر می‌کنم به‌جای آموزش به بخش خصوصی باید تقسیم قدرت خوبی صورت بگیرد تا این بخش جایگاه خود را پیدا کند و نقش خود را نیز به‌عنوان بازیگر اصلی این حوزه ایفا کند. در این صورت است که مطمئن هستم در این حوزه می‌توانیم مفید و مثمر ثمر باشیم.

معاون حمل‌ونقل راه و شهرسازی در ادامه افزود: در رابطه با بحث لجستیک سال‌هاست که در گروه‌های مختلف دانشگاهی مطالبی گفته‌شده است؛ اما به‌غیراز مراکز نظامی در این حوزه کاری صورت نگرفته است؛ دلیل این موضوع هم این است که با بازیگران اصلی آن برنامه‌ها پیگیری نشده است.

آدم نژاد به ذکر مثالی پرداخت و گفت: ما معمولاً راه‌آهن و یا فرودگاهی می‌سازیم و بعد منتظر می‌مانیم تا برایش واگن یا مسافر تهیه کنیم. در حوزه لجستیک هم اوضاع به همین منوال است. زمانی که مدیریت انبارها مطرح بود به‌جز صاحبان انبار بقیه بخش‌ها حضور داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که بدون بازیگران اصلی، خروجی و عملکرد خوبی نخواهیم داشت.

آدم نژآد اظهار داشت: ما لجستیک را برای مدیریت صرفه‌جویی پایه‌گذاری می‌کنیم و بدون این بازیگران امکان کاهش هزینه وجود نخواهد داشت و فقط زیرساخت‌ها توسعه خواهد یافت. در بحث آمایش سرزمین و لجستیک که آقای صفری مقدم و تقی بررسی‌های خوبی برای آن انجام داده‌اند؛ و بنده هم‌فکر می‌کنم که کاتالیزور و تسهیل‌کننده خوبی در این راه خواهم بود.

آدم نژاد گفت: باید از دیدگاه سامانه‌ای به لجستیک نگاه کنیم که این نگاه سه رویکرد دارد؛ اول بحث کاهش هزینه‌ها، دوم پاسخگو بودن صنعت لجستیک و سوم چابکی و سرعت انجام آن. اگر بتوانیم هر سه این دیدگاه‌ها را اجرایی کنیم؛ راه هموارتر و وضعیت بهتر خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در حال حاضر وجود 22 درصد از بارهایی که از مبادی جنوب تهران وارد می‌شوند به مناطق مرکزی کشور می‌روند و مفهوم این کار این است که این فرآیند به‌درستی صورت نمی‌گیرد و راه اضافه‌ای طی می‌شود؛ اگر این فرآیند به‌درستی طی شود در اقتصاد کشور و قیمت تمام‌شده کالا تأثیرگذار است.

آدم نژاد راه افزود: لجستیکی که می‌خواهیم در 20 سال آینده گسترش دهیم به‌شدت تحت تأثیر سرمایه‌گذاری چین در این راه خواهد بود؛ چراکه این کشور 1400 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در مسیر حمل‌ونقل آسیا اروپا انجام داده که اگر ما «هاب» های لجستیک درستی ایجاد نکنیم از این راه عقب می‌مانیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه حمل‌ونقل بار منطقه نزدیک به 500 میلیارد دلار هزینه کرد دارد که سهم ما باید از عدد 1.5 درصدی در این حوزه بیشتر شود.

آدم نژاد یادآور شد: برای افزایش بهره‌وری و کارآئی در حوزه لجستیک 5 اقدام استراتژیک را معرفی می‌کنیم که هوشمند و مدرن سازی شبکه و زیرساخت‌ها، یکپارچه‌سازی فرآیند و سیستم‌های اطلاعاتی و اسناد حمل بار، تسهیل شکل‌گیری شرکت‌های لجستیکی و حمل ترکیبی، به‌کارگیری ابزارهای نوین حمل‌ونقل ترکیبی و ایجاد مراکز لجستیک و پایانه‌های ترکیبی حمل بار ازجمله آن هستند.

یادآور می‌شویم دو پنل این کارگروه با موضوعات موانع و راهکارهای شکل‌گیری شرکت‌های توانمند لجستیک از منظر حقوق و اجرای در پنل اول و موضوع بازار گاه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل بار در پنل دوم برگزار شد.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar