۰۹:۰۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - 17 December 2018
کد خبر: ۵۱۵۶۱
یک کارشناس حمل‌ونقل بین الملی در گفتگو با «صما» عنوان کرد:
یک کارشناس حمل‌ونقل بین الملی با بیان اینکه گرانی و نبود قوانین مرتبط با واردات خودرو تنها مربوط به بخش مسافری نیست؛ گفت: درحالی‌که با افزایش قیمت ارز و آغاز تحریم‌های بسیاری از کالاها افزایش قیمت را تجربه کرده، این موضوع دامن‌گیر فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای شده در حال حاضر قیمت خودروهای سنگین بسیار گران شده و به علت بروکراسی‌های شدید واردات نوسازی ناوگان دچار اختلال شده است.

فرسودگی عامل حذف ترانزیت ایران از جاده‌های اروپا / اجحاف در تخصیص تسهیلات نوسازی ناوگان جاده‌ایزهرا شجاع رضوی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: در حال حاضر تحریم‌ها، نوسانات ارز، خود مالکی خودروها، عدم رعایت استاندارد و معیارهای کافی در تولید خودروهای سنگین و همچنین وجود قوانین دست‌ و پاگیر واردات باعث شده ما بازارهای اروپایی را از دست بدهیم. هم‌اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی به علت نبود استانداردهای بین الملی و فرسودگی ناوگان فرسوده اجازه تردد به خودروهای ایرانی را نمی‌دهند.

وی گفت: رخوت کنونی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور حاصل قوانین دست‌وپا گیر داخل کشور است. قوانین کشور در رابطه با خودروهای سنگین مشابه با خودروهای لوکس است. این در حالی است. واردات یا عدم واردات ماشین‌های لوکس به‌مانند پورشه تأثیری در بخش صنعت ندارد.

در تمام کشورهای جهان تأمین حمل‌ونقل مناسب، باکیفیت و باقیمت بسیار مطلوب جز اولویت‌های بنیادین محسوب می‌شود اما متأسفانه این موضوع در کشور ما به دلیل منافع و سودهای شخصی، قوانین دست‌وپا گیر و عدم‌ حمایت صحیح مورد اجحاف قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل کشور در خصوص خودروهای سنگین ازلحاظ ظرفیت تولید، مصرف انرژی و سخت‌افزاری نیازمند واردات است. گفت: باید دولت برای واردات این موضوع جانانه وارد عمل شود چراکه ناوگان فرسوده جز هدر رفت انرژی و تخریب جاده‌ها برای بخش حمل‌ونقل دستاوردی ندارد.

شجاع رضوی گفت: در حال حاضر نگاه مسئولان به خودروهای سنگین صنعتی نبوده و این مورد باعث شده قوانین و مقررات واردات این خودروها با مشکلات و هزینه‌های کذایی همراه باشد. به‌طور مثال عوارض این واردات این خودروها بالا بوده و باید خودرو وارداتی صفر باشد. این قوانین در حالی معیار واردات است که در جاده‌های کشور با ناوگان‌ها بالای 40 سال روبرو هستیم.

وی در بخش دیگر سخنانش اشاره‌ای به ارائه تسهیلات و وام به خودرو داشت و در این خصوص گفت: در حال حاضر تسهیلات خودرو به خودروسازهایی تعلق می‌گیرد که خود مونتاژکار خودرو هستند؛ و حتی توانایی تولید منطبق با ظرفیت مصرفی کشور را ندارند.

به گفته سهام‌دار و عضو هیئت‌مدیره حمل‌ونقل بین الملی همه موارد ذکرشده در کنار افزایش نرخ دلار و تحریم‌ها ضربه مهلکی به صنعت خودرو وارد کرده است.

شجاع رضوی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل مسافر و باری برای بخش خصوصی ندارد.عنوان کرد: عدم تطبیق تعداد ماشین‌های سنگین حمل بار با حجم مقاصد نهایی بار به علت تحریم‌ها، کاهش نرخ حمل‌ونقل به علت تأکید دولت حمل‌ونقل ارزان و همچنین رقابت کامیون دارها باعث شده بخش خصوصی وارد بازی که تنها بازنده آن خود اوست وارد نشود.

این فعال عرصه حمل‌ونقل بابیان اینکه در حق شرکت‌های داخلی و بین الملی مرتبط با خرید خودرو نیز اجحاف شده است. گفت: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات بالا، عدم تعهد به‌موقع خودروسازها و خدمات پس از فروش باعث شده شرکت‌های مرتبط با این صنعت حاضر به ادامه روند کنونی نباشند و عرصه نوسازی ناوگان را رها کنند.

شجاع رضوی در ادامه افزود: اگر همین شرکت‌های سرمایه‌های خود را در بانک‌ها بلوکه کننده به سودها و درآمد بیشتری دست پیدا می‌کنند بنابراین اگر موارد ذکرشده اصلاح نشود خطر خروج سرمایه‌گذاران کلان خودرو دور از انتظار نیست.

این کارشناس بابیان اینکه یکی از الگوهای موفق در بخش حمل‌ونقل بین الملی کشور ترکیه است. گفت: ترکیه با ارائه تسهیلات ارزان با بازپرداخت طولانی‌مدت به سرمایه‌گذار و همچنین با تغییر قوانین توانسته گام‌های استراتژیکی در تجمیع خود مالکی خودروها و تبدیل آن‌ها به شرکت‌های غنی و قوی داشته باشد.

انتهای پیام /

کدخبر:0227

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar